@article { author = {Khusravī, Kubrā and Nazarī, Alī and Jiddī Hakānī, Samīra}, title = {Human Depiction in the Plain of Resurrection}, journal = {MISHKAT}, volume = {32}, number = {1}, pages = {4-28}, year = {2013}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {One of the subjects of the chapters of the part thirty of the Qur’ān is concerned with human state and speech on the Resurrection Day. Studying different aspects of human depiction in the Plain of Resurrection would not only clarify the grandeur of the Resurrection Day but would also display the sagacious art of human depiction in the Qur’ān to the addressees of the Revealed Word of Allah. Through examining human depiction on the Resurrection Day, the present study attempts to explain the events of that day in the chapters of the part thirty of the Qur’ān. Then, the pictures of the faces, what has been heard and said, and the human behavior are separately examined indicating that through pictures a more accurate and perfect understanding of the sense can be achieved, since there is a close and deep relation between the sense and the pictures.}, keywords = {the Holy Qur’ān,part thirty,human depiction,Plain of Resurrection}, title_fa = {تصویرپردازی انسان در عرصه قیامت (در جزء سی‌ام قرآن کریم)}, abstract_fa = {تصویرپردازی در قرآن کریم، موضوعی است که مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است؛ چرا که قرآن به وسیلة تصویرپردازی، معانی موررد نظر را به ذهن مخاطب انتقال می‌دهد.از طرف دیگر یکی از موضوع‌های سوره‌های جزء سی‌ام قرآن کریم، سخن از انسان و حالات و گفتار وی در روز قیامت است. با پرداختن به جنبه‌های تصویرپردازی انسان در عرصة قیامت، نه تنها عظمت روز قیامت بیش از پیش روشن می‌گردد، بلکه هنر تصویرپردازی‌های عالمانه در قرآن در معرض دید مخاطبان کلام وحی قرار می‌گیرد. با توجه به این امر، پژوهش حاضر در پی آن است که از خلال تصویرپردازی انسان در روز محشر به بیان حوادث و وقایع آن روز، در سوره‌های جزء سی‌ام قرآن کریم، به گونه‌ای که گویا همة آنها حاضرند، بپردازد. در مقالة حاضر، پس از بیان جایگاه و ضرورت تصویرپردازی، به تصاویر انسان در عرصة قیامت، در جزء سی‌ام اشاره شده و سپس جداگانه تصاویر چهره‌ها، شنیده‌ها، گفتار و رفتار انسان مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده که به واسطه تصویر می‌توان درک دقیق‌تر و کامل‌تری از معنا داشت؛ زیرا میان معنا و تصاویر، ارتباط تنگاتنگ و عمیقی وجود دارد.}, keywords_fa = {قرآن کریم,جزء سی‌ام,تصویرپردازی,قیامت,انسان}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101346.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101346_218b8ab5c6a5973263b66430425cde3a.pdf} } @article { author = {Ismā‘īlīzāda, Abbās and Muhaddithīfar, Mihrnāz}, title = {Making from the Perspective of the Holy Qur’an}, journal = {MISHKAT}, volume = {32}, number = {1}, pages = {29-54}, year = {2013}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {Trust in God (tawakkul) is among the influential values in all issues. However, its impact on decision-making is more outstanding; in particular because tawakkul is the secret code of receiving assistance from the unseen world and supernatural supports, which is very essential for making the best decisions, especially in conditions of uncertainty.On the other hand, the most important principle of management is “decision-making”; for, managers accomplish their duties through decisions and, as such, there are hindrances and restrictions in their behavior that can have undesirable effects on their decision-makings.Thus, the present article addresses the role of tawakkul and its impact on controlling the behavioral variants of the managers’ decision-making and, through a careful study of the verses on tawakkul and their effects, proves that tawakkul, as the most important pivot that is influential in decision-making by the mangers of the Islamic community, helps them to achieve sound and logical decisions and to resolve restrictions and behavioral variants in their decisions.}, keywords = {Qur’ān,trust in God (tawakkul),assistance from the unseen world,Decision-making,managers,behavioral variants}, title_fa = {توکل و تأثیر آن بر متغیرهای رفتاری تصمیم‌گیری مدیران از منظر قرآن}, abstract_fa = {«توکل»، از ارزش‌های تأثیرگذار در همه مسائل است، اما تأثیر آن در تصمیم‌گیری نمود و بروز بیشتری دارد؛ به‌ویژه آنکه توکل، رمز بهره‌مندی از امدادهای غیبی می‌باشد، و برای گرفتن بهترین تصمیم، به خصوص در شرایط عدم اطمینان، بهره‌گیری از مساعدت‌های فراطبیعی نظیر شهود و امدادهای غیبی برای تصمیم‌گیرنده بسیار حیاتی است. از طرفی مهم‌ترین اصل مدیریت، «تصمیم‌گیری» است، چرا که مدیر به وسیله تصمیم‌گیری همة وظایف خود را به انجام می‌‌رساند، و این در حالی است که موانع و محدودیت‌هایی که در رفتار مدیران وجود دارد، تأثیرات نامطلوبی در تصمیم‌گیری‌های آنها خواهد گذاشت. از این‌رو در مقاله حاضر به بررسی نقش توکل و تأثیر آن بر کنترل متغیرهای رفتاری تصمیم‌گیری مدیران پرداخته شده، بررسی دقیق آیات توکل و آثار آن، ثابت می‌کند که توکل، به عنوان مهم‌ترین رکن تأثیرگذار در تصمیم‌گیری مدیران جامعه اسلامی، آنها را در دستیابی به تصمیمات صحیح و منطقی یاری می‌‌رساند، و محدودیت‌ها و متغیرهای رفتاری مدیران در تصمیماتشان را برطرف می‌نماید. }, keywords_fa = {قرآن,توکل,امدادهای غیبی,تصمیم‌گیری,مدیران,متغیرهای رفتاری}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101415.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101415_7b193676c09158a7c701410221e09bd0.pdf} } @article { author = {Guldār, Ahmad}, title = {Communicative Skills of the Prophet Moses (A.S.) and the Jethro’s Daughters in the Qur’ān}, journal = {MISHKAT}, volume = {32}, number = {1}, pages = {55-77}, year = {2013}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {The world in which we live today is named as the world of communications. The Holy Qur’ān is the most significant message that man has received. In the Qur’ān, the procedure for establishing communication with others is explicitly or implicitly regarded as important. Throughout the Qur’ān, God has stressed the importance of communication by recounting various stories. In the Qur’ānic teachings, from among the dialogs between different personalities, specific skills can be seen as in agreement with communication sciences. In the story of the Prophet Moses (A.S.) and the Jethro’s daughters, one can notice certain communicative patterns and what is regarded as effective in interpersonal communications. Furthermore, in the process of the dialogs, many of the non-verbal messages are deciphered and received by the addressees. The main difference between communication in the Qur’ānic culture and the Western culture is the emphasis put on the human norms and values.}, keywords = {the Qur’ān,Communicative skills,Moses,Jethro’s daughters}, title_fa = {بررسی مهارت‌های ارتباطی حضرت موسی(ع) و دختران شعیب در قرآن}, abstract_fa = {جهانی را که امروزه ما در آن زندگی می‌کنیم جهان ارتباطات نام داده‌اند. ارتباطات انسانی یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های بشر به‌شمار می‌رود. در این میان با ارزش‌ترین فراگرد ارتباطی، ارتباط خالق هستی با انسان است. قرآن کریم مهم‌ترین پیام دریافت شده توسط بشر است. در قرآن به صراحت یا به اشاره، شیوه ارتباط برقرار کردن با دیگران مهم تلقی شده است. در سراسر قرآن، خداوند با بیان داستان‌های مختلف، به اهمیت شیوه‌های ارتباطی تأکید نموده است. در آموزه‌های قرآنی، از میان گفت‌وگوهای شخصیت‌های مختلف، می‌توان مهارت‌های خاصی را منطبق بر علوم ارتباطات برداشت نمود. در داستان حضرت موسی و دختران شعیب، اسلوب‌های ارتباطی و ویژگی‌های اثر بخشی در ارتباطات میان فردی را می‌توان یافت. همچنین در فرایند گفت‌وگو‌ها، بسیاری از پیام‌های غیر کلامی در ارتباطات، رمز گشایی و توسط فرد مقابل دریافت گردیده است. تفاوت مهم ارتباطات در فرهنگ قرآن کریم با فرهنگ غرب، تأکید بر هنجارها و ارزش‌های انسانی است. }, keywords_fa = {قرآن,مهارت‌های ارتباطی,موسی,دختران شعیب}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101417.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101417_6717d7b65f9f7ab3f16551f017b7ffcf.pdf} } @article { author = {Moti’, Mahdi and Khāliqī, Muhsin}, title = {A Study of the Educational Outcomes in Light of Otherworldly Discourses}, journal = {MISHKAT}, volume = {32}, number = {1}, pages = {78-91}, year = {2013}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {The Resurrection is an abode for the appearance and manifestation; therefore, talking about it is a general practice due to its lack of privation, and the worldly limitations, including the language barrier, do not obstruct the manifestation of the inner truths of the creatures.According to the otherworldly discourses, the firmest way for achieving salvation is God-orientedness that is actualized in the Prophet’s (S.A.W.) thinking and religious law. These discourses suggest that the idols and partners that were worshipped instead of and besides Allah will not have any power to help their followers and will be destroyed and lost against the manifestation and rise of Truth.}, keywords = {the Qur’ān,resurrection,witnesses,yawm al-tanād (a Day of Summoning),yawm al-hasra (Day of Regret),otherworldly discourse}, title_fa = {بررسی آثار تربیتی در پرتو گفتمان‌های آخرتی}, abstract_fa = {قیامت، سرای ظهور و تجلی است و محدودیت‌های دنیایی از جمله، زبان مانعی برای ظهور حقایق درونی موجودات نیست، گفت‌وگوهای آخرتی، تفکر قیامت‌محوری و اصالت آخرت را تبیین کرده است و رستگاری و گمراهی انسان را در گرو اعمال و رفتار او می‌داند.بر اساس گفتمان‌های آخرتی، استوارترین راه جهت رستگاری در آن سرای، خدامحوری و حق‌مداری است که در تفکر پیامبرمحوری و شریعت‌مداری تحقق می‌یابد. این گفت‌وگوها حاکی از این‌اند که بت‌ها و شریک‌هایی که به جای خداوند متعال یا در کنار وی پرستش شده‌اند، در قیامت، هیچ قدرتی جهت یاری خود و پیروان خویش نداشته و در سرایی که محلّ ظهور و تجلّی حق است، گُم و نابود می‌شوند.}, keywords_fa = {قیامت,گفتمان‌های آخرتی,یوم التناد,یوم الحسرة}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101502.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101502_a555ee7ded2dcca6c874d56e40238538.pdf} } @article { author = {Ja‘farī Nawqāb, Rizā}, title = {The Combative Role of the Descendants of Imam al-Husayn (A.S.) from the beginning of the Abbasid Caliphate until the Martyrdom of Imam al-Rizā (A.S.)}, journal = {MISHKAT}, volume = {32}, number = {1}, pages = {92-113}, year = {2013}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {Descendants of the Imams (sādāt) in the Umayyad period were in coordination with the Abbasids in opposition to the ruling system, until in 132/749 the Abbasids caused the collapse of the Umayyad rule with the slogan “Al-Rizā min Āl-i Muhammad” (Al-Rizā [A.S.] is from the household of Muhammad [S.A.W.]). Once the Abbasids took office, the Alavids were suppressed. Considering themselves as involved in toppling the Umayyads, the sādāt launched movements against the Abbasid’s caliphate. When the Abbasids took over the caliphate, the Hasanī branch of the movement played a more active and extensive role against the Abbasids. The further the Abbasid caliphate went on, the more considerable and outstanding the Husaynī sādāt participated in the opposition against the ruling system, to the extent that, in Ma’mūn’s period, both branches of the Hasanī and Husayī sādāt took up a more active role together in confronting the government (hukūma).}, keywords = {the Imams of the Shī‘a,Imam al-Rizā (A.S.),Husaynī sādāt (descendants of Imam Husayn – A.S.),Hasanī sādāt (descendants of Imam Hasan – A.S.),combative role of sādāt,Abbasid Caliphate}, title_fa = {نقش مبارزاتی سادات حسینی از آغازخلافت عباسیان تا شهادت امام رضا(ع)}, abstract_fa = {سادات در مخالفت با بنی‌امیه در کنار بنی‌عباس بودند، تا اینکه عباسیان به سال 132ق با بهره گیری از شعار «الرضا من آل محمد» باعث فروپاشی دولت امویان گردیدند. با روی کار آمدن عباسیان، علویان کنار زده شدند. سادات که خود را در زوال بنی‌امیه سهیم می‌دیدند، جنبش‌هایی را علیه خلافت عباسیان به‌وجود آوردند. با آغاز به خلافت رسیدن عباسیان، شاخه حسنی نقش فعال‌تر و دامنه‌دارتری را علیه عباسیان ایفا نمودند. هر چه از آغاز خلافت عباسیان می‌گذرد حضور سادات حسینی در صف مخالفان حکومت بیشتر و پررنگ‌تر می‌شود تا جایی که در دوره مأمون تقریباً هر دو شاخه از سادات (حسنی و حسینی) در کنار همدیگر نقش فعالی در برخورد با حکومت داشتند. }, keywords_fa = {ائمه شیعه,امام رضا(ع),سادات حسینی,سادات حسنی,نقش مبارزاتی سادات,خلافت عباسیان}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101503.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101503_71e5feaf2a97b9a16ce86f38893548de.pdf} } @article { author = {‘Azīmzāda Tehrānī, Tāhira}, title = {Dr. Shahīdī and the Historiography of Imam ‘Alī b. al-Husayn (A.S.)}, journal = {MISHKAT}, volume = {32}, number = {1}, pages = {114-137}, year = {2013}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {The works of Dr. Shahīdī (1297-1386 sh/1918-2007) indicate that he had been much interested in research concerning the Imams (A.S.). Among others, his special interest was for Imam ‘Alī b. al-Husayn (A.S.) to the extent that he used to address him both in his youth and old age. His methodology in researching the History of Islam and the life of the Imams (A.S.) is critical-analytical and both the chains of transmission (isnād) and the texts of the sanad were of interest to him. This article studies Dr. Shahīdī’s critiques and analyses concerning the fourth Imam. To this end, the article first touches upon his works on Imam al-Sajjād (A.S.) and then addresses his critiques and analyses and finally deals with Dr. Shahīdī’s research methodology. It seems Dr. Shahīdī has reviewed and analyzed the early parts of the life of Imam ‘Alī b. al-Husayn (A.S.) [up to the Āshūrā uprising] more accurately and extensively than the later parts of his life. The life and sīra of the Imam after Āshūra by Dr. Shahīdī’s method seems to require further examination.}, keywords = {Imam ‘Alī b. al-Husayn (A.S.),Shahrbānū,the birth year of Imam ‘Alī b. al-Husayn (A.S.),Farazdaq’s poem about Imam ‘Alī b. al-Husayn (A.S.),critical review of the chains of transmission}, title_fa = {دکتر شهیدی و تاریخ نگاری امام علی بن الحسین(ع)}, abstract_fa = {آثار دکتر شهیدی (1297-1386ش) نشان می‌دهد نسبت به پژوهش دربارة امامان (ع) علاقه بسیاری داشته است. از این میان، به امام علی بن الحسین توجه ویژه‌ای نشان داده، به طوری که هم در جوانی و هم در سالمندی به آن حضرت پرداخته است. روش وی در پژوهش تاریخ اسلام وزندگانی ائمه (ع) انتقادی تحلیلی است و اسناد و متن سند، هر دو مورد توجه او بوده است. در مقاله حاضر، نقدها و تحلیل‌های دکتر شهیدی بر برخی نظرات در باره امام چهارم بررسی شده است. به این منظور ابتدا آثار ایشان دربارة امام سجاد، سپس منابع مورد استفاده و آن‌گاه نقادی‌ها و تحلیل‌های ایشان را مطرح می‌کند؛ در ادامه، روش تحقیق دکتر مورد توجه قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد دکتر شهیدی در قسمت اول زندگانی امام علی بن الحسین (ع) (تا قیام عاشورا) با دقت و فرصت بیشتری نسبت به بعد از آن، به نقد وتحلیل پرداخته است و زندگانی و سیره امام پس از عاشورا به روش دکتر شهیدی هنوز به بررسی نیاز دارد.}, keywords_fa = {امام علی بن الحسین,شهربانو,سال تولد امام چهارم,شعر فرزدق,نقد اسناد}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101504.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101504_de241e03ca4085b8e96fc833fed42824.pdf} } @article { author = {Husaynzāda Bahrainī, Muhammad Husayn}, title = {Resistance Economy, an Approach to Development}, journal = {MISHKAT}, volume = {32}, number = {1}, pages = {138-155}, year = {2013}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {Resistance economy is an approach that the Supreme Leader has proposed for ordering Iran’s economic situation and left up to the Hawza scholars and academicians to elaborate on. Is it a long-term strategic plan or a short-term approach merely suitable for critical circumstances? Can the resistance economy be reduced down to economic resistance? The present meeting has been convened to analyze it and to answer such questions. According to the lecturer, the resistance economy is a strategic economy that has applicable planning in fluctuating circumstances for achieving higher levels of economy.}, keywords = {resistance economy,economic resistance,strategic resistance,Supreme Leader’s viewpoint}, title_fa = {اقتصاد مقاومتی؛ راهکاری برای توسعه}, abstract_fa = {اقتصاد مقاومتی، راهکاری است که از سوی مقام معظم رهبری برای سر و سامان دادن  به وضعیت اقتصادی ایران مطرح و تبیین آن بر عهده حوزویان و دانشگاهیان گذاشته شده است. آیا این طرحی راهبردی و درازمدت است یا راهکاری کوتاه‌مدت که تنها مناسب شرایط بحرانی است؟ آیا می‌شود مفهوم اقتصاد مقاومتی را در حد‌ّ مقاومت اقتصادی فروکاست؟ جلسه حاضر برای تحلیل آن و پاسخ به سؤالاتی از این دست برگزار شده است. به اعتقاد سخنران، اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است راهبردی و استراتژیک که در شرایط متغیر برای رسیدن به سطوح عالی اقتصاد برنامه مناسب دارد.}, keywords_fa = {اقتصاد مقاومتی,مقاومت اقتصادی,اقتصاد راهبردی,دیدگاه مقام معظم رهبری}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101515.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101515_aa6442f786a7c08126cfd5bb8d01000b.pdf} }