@article { author = {Rukni Yazdi, Muhammad Mahdi}, title = {An Enquiry about Jihād in Islam}, journal = {MISHKAT}, volume = {29}, number = {3}, pages = {3-29}, year = {2010}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {War is a bitter reality, which has taken place throughout human history. Islam has used it as a last option for destroying idolatry and spreading Monotheism rather than conquering and dominating over weak nations.   The present article mainly addresses this assumption. Making reference to Qur’anic verses and reliable legal sources, the writer has proved the above hypothesis and achieved the following points: 1. Peaceful call to the doctrines of Islam prior to the beginning of war has been the basic principle in the Apostle of Allah (S.A.W.)’s sīra (practical way of life), the acceptance of which would have prevented the outbreak of war. 2. Observance of human rights and moral instruction in battle fields has been the sīra of the Prophet (S.A.W.) and his rightful successors, something which is not observed even in today’s wars.  3. The philosophy of war and “Jihād (holy struggle) in the way of Allah”, as appears in the Qur’an, besides eliminating polytheism, is to spread around Monotheism, to liberate the oppressed, and to suppress the seditions of those who have broken their pacts.}, keywords = {war,jihād,Prophet of Islam (S.A.W.),Monotheism,polytheism}, title_fa = {جستاری دربارۀ جهاد در اسلام}, abstract_fa = {جنگ واقعیتی است تلخ که در طول تاریخ بشر وجود داشته است. اسلام از آن به عنوان آخرین چاره برای نابود کردن بت‌پرستی و اشاعة توحید استفاده کرده است نه کشورگشایی و تسلط بر ملت‌های ضعیف. این فرضیه اصلی نوشتار حاضر است، که نویسنده با استناد به آیات قرآن و منابع معتبر فقهی آن را ثابت کرده و به این نکات نیز دست یافته است: 1- دعوت مسالمت‌آمیز به آموزه‌های اسلام پیش از شروع جنگ، اصل مهم و ضروری در سیرة پیامبر اسلام(ص) بوده است، که در صورت قبول آن جنگ واقع نمی‌شده. 2-  رعایت حقوق انسانی و تعلیمات اخلاقی در میدان جهاد سیرة پیامبر اکرم و جانشینان برحق او بوده است، در حد‌ّی که در جنگ‌های امروز هم رعایت نمی‌شود. 3- فلسفة جنگ و به تعبیر قرآن «جهاد فی سبیل الله» افزون بر زدودن شرک و گسترش توحید، نجات مستضعفان و سرکوب فتنة پیمان‌شکنان بوده است.}, keywords_fa = {جنگ,جهاد,پیامبر اکرم(ص),توحید,شرک}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103728.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103728_042bb8c7fc9c01be05981a6156ba9033.pdf} } @article { author = {Sālār Zā’ī, Amīr Hamza}, title = {Scientific and Literary Delicacies Inferred from the Āya of Irzā’}, journal = {MISHKAT}, volume = {29}, number = {3}, pages = {30-42}, year = {2010}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {In this article, the author has extracted 15 valuable scientific and literary points from the Qur’anic verse of irzā’ (lactation), which can be of great influence on the modern family rights. Under the provision of this verse, family laws are to be devised according to the natural and innate rights rather than on the basis of the statutory law and unstable human contracts. The outcome of the findings of this article proved the necessity of lactation for 21 months according to the primary legal ruling, and as such, on the basis of rational and traditional necessity, attracting benefits and repelling losses as well as judicial relation, contribution, and association between the attendant (ma‘tūf) and the attendee (ma‘tūfun ‘alayh).}, keywords = {to suffer harm (tazārr),mothers (wālidāt),task,Right,Infant,Relation}, title_fa = {ظرافت‌های علمی و ادبی آیۀ ارضاع}, abstract_fa = {نویسنده در این مقاله به تناسب توانایی خود و به کمک روایات و یافته‌های بسیار شگفت‌انگیز پزشکی، موفق به استخراج دوازده نکتة زرین از آیة 233 سورۀ بقره (آیه ارضاع) گردیده که بدون شک برداشت‌های این آیه، حداقل برای عرضه به دنیای نوین حقوق خانواده، بسیار مؤثّر خواهد بود.از این آیۀ شریفه، نکته‌های مزبور از باب تعدد دالّ و مدلول و حتی وحدت دالّ و تعدد مدلول قابل استفاده است. افزون بر این، به چند پرسش ظریف و در عین حال دارای آثار فقهی و حقوقی، به طور استدلالی پاسخ داده شده است.بر اساس مفاد این آیه، قوانین خانواده براساس حقوق فطری و طبیعی استوار شده است، نه بر روال حقوقِ موضوعه وقرارداد ناپایدار بشری.یافته‌های شگفت‌انگیز پزشکی و عزم جدّی سازمان بهداشت جهانی در خصوص ضرورتِ تغذیۀ ارزان، پاک و پیشگیرانة شیر مادر از انواع بیماری‌های خطر آفرین جسمی و روانی مادر و فرزند، مؤیّدی بر مفاهیم بلند موجود در آیة ارضاع است.برایند یافته‌های این مقاله، اثبات لزوم شیردهی به مدّت بیست و یک ماه به حکم اوّلی فقهی و آن هم از باب ضرورت عقلی و سمعی جلب منفعت و دفع ضرر و نیز از باب وصل و تشریک و تناسب حُکمی، میان معطوف و معطوف علیه است.}, keywords_fa = {تضارّ,والدات,تکلیف,حق,شیرخوار,تناسب}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103729.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103729_565d63dd6ff4e35a91dfe99faab4d202.pdf} } @article { author = {Zahrāzāda, Muhammad ‘Alī and Ra‘iyyat Hasanābādī, Alīrizā}, title = {Study of the Concept of Acquiescence (Rizā) as Reflected in the Sayings of Imam ‘Alī (A.S.) and the Mystics}, journal = {MISHKAT}, volume = {29}, number = {3}, pages = {43-57}, year = {2010}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {The subject of this article is a comparison of the concept of acquiescence (rizā) in the words of Amīr al-Mu’minīn ‘Alī (A.S.) in Ghurar al-hikam wa durar al-kilam and the sayings of the Persian Mystics. In this article, there is an assertion as the first hypothesis that: no meaningful difference can be seen between Imam ‘Alī (A.S.)’s viewpoint and that of the mystics in the general notion of rizā. It is implied from the mystics’ sayings and views on the issue of rizā that there are two viewpoints common among them. The first viewpoint regards rizā as among the stations (on the mystical path) and views it as being acquired; the second viewpoint considers rizā as among the mystical states and takes it to be bestowed and granted. The second hypothesis is that Imam ‘Alī (A.S.)’s viewpoint is close to those who regarded rizā as among the stations and considered it to be acquired.}, keywords = {rizā,mystical state,Station,Imam ‘Alī (A.S.),Ghurar al-hikam wa durar al-kilam,mysticism}, title_fa = {بررسی انعکاس مفهوم «رضا» در آینۀ کلام امام علی(ع) و عرفا}, abstract_fa = {موضوع این مقاله مقایسه مفهوم «رضا» در کلام امیرالمؤمنین علی(ع) مندرج در کتاب غرر الحکم و درر الکلم با گفته‌های عرفای ایران است.در این نوشتار این ادعا به عنوان فرضیة اول مطرح می‌شود که در مفهوم کلی رضا، میان دیدگاه امام علی(ع) و دیدگاه عرفا تفاوت معنی‌داری مشاهده نمی‌شود.چنان‌که از اقوال عرفا و بررسی نظریات آنان در بحث رضا بر می‌آید، دو دیدگاه در مورد رضا بین آنان رایج است. دیدگاه نخست کسانی بودند که رضا را جزء مقامات می‌شمرده و رضا را اکتسابی می‌دانسته‌اند و دیدگاه دیگر، دیدگاه کسانی است که رضا را جزء احوال به‌شمار می‌آورده و به اعطایی و موهبتی بودن آن نظر داشته‌اند. در این مقاله همچنین به عنوان فرضیه دوم نشان داده می‌شود که با توجه به تعریف حال و مقام، آنچه از کلام امام(ع) برمی‌آید، این است که دیدگاه امام(ع) بسیار نزدیک به کسانی است که رضا را جزء مقامات می‌دانسته و اکتسابی بودن آن را در نظر داشته‌اند.}, keywords_fa = {رضا,حال,مقام,امام علی(ع),غررالحکم و دررالکلم,عرفان}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103736.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103736_48af4fc83ee06f69c8dfb7679bc926ea.pdf} } @article { author = {Haqīqī, Muhammad ‘Alī and Mīrzāda, Laylā}, title = {The Status of Justice in Islam and its Role in Promoting Organizational Citizenship Behavior}, journal = {MISHKAT}, volume = {29}, number = {3}, pages = {58-80}, year = {2010}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {One of the most important concepts that has received much attention in recent several years as an effective factor in organizations’ success is organizational citizenship behavior, which has been widely investigated to identify its impressive elements and implications.In this article, first the status of justice in Islam as well as a study of new dimensions of organizational justice including four dimensions of justice (distributive, procedural, interactional, and informational) and the practical examples of these dimensions in the life story (sīra) of the Prophet (S.A.W.) and Imams (A.S.) are explained and then, the role of each one of them in promoting organizational citizenship behavior is described.}, keywords = {distributive justice,procedural justice,interactional justice,informational justice,organizational citizenship behavior (OCB)}, title_fa = {جایگاه عدالت در اسلام و نقش آن در ارتقای رفتارهای شهروندی سازمانی}, abstract_fa = {امروزه سازمان‌ها در محیط جهانی بسیار رقابتی عمل می‌کنند و مدیران برای ارتقای بهره‌وری سازمان‌هایشان، ساز وکارهای مختلفی از جمله کوچک‌سازی سازمان‌ها و مکانیزه کردن امور را به‌کار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که در طی چند سال اخیر به عنوان عاملی مؤثر در موفقیت سازمان‌ها مورد توجه قرار گرفته، رفتار شهروندی سازمانی است که تحقیقات نسبتاً چشمگیری بر روی مفاهیم، شناسایی عوامل تأثیرگذار و پیامد این رفتارها متمرکز شده و عوامل مشترکی، مانند هنجارهای گروهی، ساختار و فرهنگ سازمانی به عنوان متغیرها، زمینه‌ای برای توسعه و استقرار این نوع رفتارها شناسایی شده‌اند. در این مقاله با توجه به جایگاه و اهمیت عدالت در قرآن کریم و به تبع آن در فرهنگ اسلامی ما، عدالت در سازمان‌ها به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در ارتقای این رفتارها مورد مطالعه قرار می‌گیرد. بدین منظور ابتدا جایگاه عدالت در اسلام و سپس بُعدشناسی جدیدی از عدالت سازمانی شامل چهار بعد عدالت (توزیعی، رویه‌ای، مراوده‌ای و اطلاعاتی) تشریح گردیده و سپس نقش هر یک در ارتقای رفتارهای شهروندی سازمانی تبیین می‌شود.}, keywords_fa = {عدالت توزیعی,عدالت رویه‌ای,عدالت مراوده‌ای,عدالت اطلاعاتی,رفتار شهروندی سازمانی}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103783.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103783_e371d7f7a41d2637a2776c08b82e0eb7.pdf} } @article { author = {Parcham, A‘zam and Nowzarī, A‘zam}, title = {The Status of Context (Siyāq) and Thematic Order in Manshūr Jāwīd Commentary}, journal = {MISHKAT}, volume = {29}, number = {3}, pages = {81-97}, year = {2010}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {Common types of thematic interpretation are:1. Extraction of main topics from the Qur’an and compilation of the related verses and their explanation, such as Subhānī’s Manshūr Jāwīd commentary on topics such as monotheism, light and darkness, falsehood and truth.2. Adopting subjects from the objective needs and questions brought up in society and using human experiences in relation to them and checking them in Qur’anic fields, believing that the Qur’an is always able to respond to the needs of the day.In thematic interpretation method (the first type), two questions are raised:1. Is the context of the verses observed in light of thematic order?2. Does the interpreter enunciate other angles and aspects of the verses in regard to the companionship of the verses?The present article seeks to study the method of Manshūr Jāwīd commentary with the above-mentioned hypotheses and questions on topics such as monotheism, light and darkness, truth and falsehood.}, keywords = {ordinal interpretation,thematic interpretation,context,Monotheism,light and darkness,truth and falsehood}, title_fa = {جایگاه سیاق و نظم موضوعی در تفسیر منشور جاوید}, abstract_fa = {گونه‌های مطرح در تفسیر موضوعی عبارت‌اند از:1- استخراج سرفصل‌ها از قرآن و گردآوری آیات مربوط و بررسی آن‌ها؛ نظیر تفسیر منشور جاوید آقای سبحانی در موضوعات: توحید، نور و ظلمت، حق و باطل.2- برگرفتن موضوعات از نیازهای عینی و سؤالات مطرح در جامعه و استفاده از تجارب بشری در مورد آن‌ها، سپس بررسی آن‌ها درحوزه قرآنی، با این باور که قرآن همواره پاسخگوی نیازهای روز است.در روش تفسیر موضوعی (گونه اول) دو سؤال مطرح است: یک) آیا سیاق آیات در سایه نظم موضوعی رعایت می‌شود؟ دو) آیا مفسّر از رهگذر هم‌نشینی آیات، اضلاع و چهره‌های دیگر آیات را تبیین می‌کند؟این مقاله درصدد آن است که روش تفسیر منشور جاوید را با فرضیه‌ها و سؤالات یاد شده در موضوع‌هایی نظیر: توحید، نور و ظلمت، حق و باطل بررسی نماید.}, keywords_fa = {تفسیر ترتیبی,تفسیر موضوعی,سیاق,توحید,نور و ظلمت,حق و باطل}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103822.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103822_7f33af2a6b46589ed4006acc2ed37994.pdf} } @article { author = {Hasanabadi, Abolfazl}, title = {-}, journal = {MISHKAT}, volume = {29}, number = {3}, pages = {98-111}, year = {2010}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی اسنادی از تازه مسلمانان در مشهد}, abstract_fa = {تغییر مذهب از دیگر ادیان به اسلام در زمرة موضوعاتی است که کمتر مورد توجه محققان قرار گرفته و تنها اطلاعات اندکی در مورد آن‌ها در منابع ذکر شده است. در این مقاله به بررسی اصطلاح تازه مسلمانان خواهیم پرداخت. ابتدا مشخصات عمومی اسناد موجود در مرکز اسناد آستان قدس و جنبه‌های عمومی درخواست‌ها مورد بحث قرار گرفته، با طرح سؤالاتی در حواشی موضوع از جمله ارتباط آستان قدس با تازه‌ مسلمانان سعی خواهد شد تا اطلاعات به دست آمده از دیدگاه‌های مختلف مورد تحلیل قرار گیرد و در ادامه تعدادی از اسناد به عنوان نمونه آورده شده است.}, keywords_fa = {تازه مسلمانان,امام رضا(ع),آستان قدس رضوی,مشهد,اسناد}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103823.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103823_11bb998ad044e233ac699de8da075384.pdf} } @article { author = {Jalālī, Maytham}, title = {Shā Tahmāsb Zarīh; the Remnants of a Shī‘ī Artifact in Astan Quds Razavi Museum}, journal = {MISHKAT}, volume = {29}, number = {3}, pages = {112-124}, year = {2010}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {What is displayed today in AQR Museum represents a small part of the Iranians’ art and devotion to Imam al-Rizā (A.S.). In this respect, the remnants of a zarīh that Shāh Tahmāsb ordered to be built about 500 years ago, has a significant status. In the course of history, of course, greedy people have frequently attempted to take possession of this exquisite artifact; however, it was not destined so.At present, a major part of the inscriptions belonging to this zarīh are displayed to public in AQR Museum. In this article, the writer introduces this zarīh and its existing remnants.}, keywords = {Shāh Tahmāsb,Imam al-Rizā (A.S.)’s zarīh,Safavids,Inscription,Astan Quds Razavi Museum}, title_fa = {ضریح شاه تهماسب یادگاری از دودمان صفوی در موزه آستان قدس رضوی}, abstract_fa = {آنچه امروز در موزه آستان قدس رضوی به نمایش درآمده، گوشه‌ای است از هنر و ارادت ایرانیان به حضرت رضا(ع). در این میان، بقایای موجود از ضریحی که شاه تهماسب صفوی حدود پانصد سال پیش دستور ساخت آن را داد، از جایگاه بسزایی برخوردار است. وقتی در پیچ و خم تاریخ به دنبال پیشینه این اثر تاریخی می‌گردیم، در می‌یابیم در طول تاریخ بارها افراد طمع‌کار سعی در تصاحب این اثر نفیس داشته‌اند، اما گویی تقدیر چنین نبوده است. در حال حاضر قسمت عمده‌ای از کتیبه‌های متعلق به این ضریح در موزه آستان قدس در معرض دید عموم قرار دارد. در این نوشتار سعی داریم اشاره‌ای نو به ضریح شاه تهماسب و بقایای موجود از آن داشته باشیم.}, keywords_fa = {شاه تهماسب,ضریح امام رضا(ع),صفویه,کتیبه,موزه آستان قدس}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103824.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103824_6c3272b209eb0944629aff954729dafd.pdf} } @article { author = {Mo‘menzade, Mohammad Hasan}, title = {-}, journal = {MISHKAT}, volume = {29}, number = {3}, pages = {125-132}, year = {2010}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {گزارشی از مراسم نقد کتاب المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103825.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103825_6af03b0e90fea66534a4042f78a82913.pdf} } @article { author = {Sekandari, Ali}, title = {-}, journal = {MISHKAT}, volume = {29}, number = {3}, pages = {133-141}, year = {2010}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {گزارشی از همایش علمی- پژوهشی خدمت رسانی فرهنگی به زائران حرم رضوی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103826.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103826_216e684f7d6fec379b81d7fdd6a4ae84.pdf} } @article { author = {Seydanloo, Javad and Karaminia, Mohammad}, title = {Semantics of Allah's Countenance in the Holy Qur’an from Ayatollah Javadi Amoli Perspective}, journal = {MISHKAT}, volume = {29}, number = {3}, pages = {122-143}, year = {2010}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {The term "countenance" in the Holy Qur'an has several meaning, which its highest one is attributed to Allah. A correct understanding of the meaning of "Allah's countenance", like other divine names and attributes, has a great role in creating a true monotheistic belief in God and ignorance of its understanding will cause fault in belief and it will also create polytheism in belief and practice so that some commentators have had a material and physical interpretation of Allah's countenance, relying on the appearance of the verses. Some commentators have not interpreted such verses and others have interpreted them as the Divine essence, His attributes, divine direction and satisfaction, as well as prophets and divine authorities. This article deals with the semantics of Allah's countenance in a descriptive-analytic way from the perspective of Ayatollah Javadi Amoli and examines the evidence of this point of view and its privileged aspects and similarities comparing other theories. From their point of view, the essence of God was not visible to any of the creatures to imply the verse of "and whither so ever ye turn, there is Allah's countenance" and the illusion of death and destruction also has no place in it to seek exemption from "Everything will perish save His countenance." Therefore, Allah's countenance means the attributes and revelations of God, the highest examples of which are dedicated to the prophets and the infallibles.}, keywords = {countenance,prophets and infallibles,Allah's countenance,revelations of God,Javadi Amoli}, title_fa = {معناشناسی وجه ‌الله در قرآن کریم از منظر آیت‌الله جوادی آملی}, abstract_fa = {   اصطلاح «وجه» در قرآن کریم در لایه‌های متعددی از معنا به‌کار رفته است که در بالاترین لایۀ آن به «الله» اِسناد داده شده است. درک صحیح از معنای «وجه‌ الله»، همانند دیگر اسماء و صفات الهی، نقش بسزایی در ایجاد اعتقاد توحیدی صحیح نسبت به خداوند داشته، جهل نسبت به فهم آن باعث خطای در اعتقاد و آلوده شدن به شرک در باور و عمل خواهد شد، به گونه‌ای که برخی از مفسّران با تکیه بر ظواهر و جمود بر الفاظ آیات، تفسیر مادّی و جسمانی از وجه ‌الله داشته‌اند. گروهى نیز در تفسیر این‌گونه آیات توقف کرده و گروه دیگر آن را به ذات خداوند، صفات او، جهت و رضایت الهی و نیز به انبیا و حجت‌های الهی تأویل برده‌اند. این مقاله با روش توصیفی _ تحلیلی به معناشناسی وجه ‌الله از منظر آیت الله جوادی آملی و بررسی ادله و شواهد این دیدگاه و وجوه امتیاز و اشتراک آن با دیگر نظریات می‌پردازد. از منظر ایشان، ذات خداوند من حیث هو ذات، مشهود و معروف احدی از مخلوقات نبوده تا آیۀ (فَأَیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ) بر آن دلالت کند و نیز توهّم فنا و نابودی هم در آن مقام راه ندارد تا بخواهد مورد استثناء در (کُلُّ شَیْ‌ءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ) واقع شود. بنابراین، وجه ‌الله به معنای صفات فعلی و ظهورات خداوند است که بالاترین مصادیق آن به وجود انبیا و معصومین(ع) اختصاص می‌یابد.}, keywords_fa = {وجه,انبیا و معصومین,وجه ‌الله,ظهورات خداوند,جوادی آملی}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103911.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103911_e0100d80e9e9d6a150bedd70dc66edac.pdf} }