@article { author = {Rukni Yazdi, Muhammad Mahdi}, title = {The Qur'an Attesting to its being the Word of Allah}, journal = {MISHKAT}, volume = {27}, number = {2}, pages = {4-23}, year = {2008}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {The article is a response to the theoretician who considers the Qur'an to be the word of Muhammad (S.A.W.), while being the Word of Allah. After presenting an example of the reformist criticisms of previous scholars, the writer points out the "Unseen" which is mentioned in the Qur'an and it is necessary to believe in it, and "Revelation" which is a phenomenon related to the Unseen. Then, he proceeds to explain the revelation of the early verses beginning with "Read!" and draws the conclusion that the speaker of this command is none but Allah through Gabriel and the receiver is none but the Apostle of Allah (S.A.W.) who by no means interfered in the coming of that Revelation. The writer recounts other verses in 10 passages, all of which indicate the Holy Prophet's intermediation in reception and declaration of the Revelation. The difference in style of the Word of Allah with the traditions of the Prophet and the Divine traditions, and some verses denying the Apostle of Allah (S.A.W.)'s being a poet, which are presented in the next two paragraphs are clear and substantial evidences for the refutation of the theory that somehow misinterprets the Revealed Word of Allah as mundane and human.}, keywords = {revelation,Holy Prophet,Word of Allah,the Unseen}, title_fa = {گواهی قرآن بر کلام الله بودن آن}, abstract_fa = {مقاله در پاسخ به نظریه‌پردازی است که قرآن را در عین آن‌که کلام الله است کلام محمد صلی الله علیه و اله‌ می‌شمرد!نویسنده پس از ارائه نمونه‌ای از انتقادات اصلاح‌طلبانهء علمای پیشین،از غیب که در قرآن‌ ذکر شده و ایمان به آن ضرورت دارد و«وحی»که پدیدهء غیبی است یاد می‌کند،سپس فرود آمدن‌ نخستین آیات را که با«بخوان»شروع می‌شود شرح داده نتیجه می‌گیرد گویندهء این امر جز آفریدگار به‌ وسیله جبرئیل،و گیرنده‌اش جز پیامبر اسلام نیست،درحالی‌که هیچ دخالت در پدید آمدن آن وحی‌ نداشته است. نویسنده در 10 بند آیاتی دیگر را نقل می‌کند که همه دلالت بر طریقت داشتن پیامبر اکرم در تلقی‌ وحی و ابلاغ آن است.تفاوت سبک کلام الله با حدیث نبوی و حدیث قدسی و آیاتی در نفی شاعری از رسول الله صلی الله علیه و اله که در 2 بند بعدی آمده ادله‌ای روشن و متقن بر ابطال نظریه‌ای است که‌ خواهی نخواهی کلام قدسی آسمانی را به رنگ زمینی و بشری درمی‌آورد.}, keywords_fa = {قرآن,وحی,پیامبر اکرم,کلام الله غیب}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_110452.html}, eprint = {} } @article { author = {Tayyib Husaynī, Sayyid Mahmūd}, title = {Amīn Khawlī and the Components of Literary Interpretation}, journal = {MISHKAT}, volume = {27}, number = {2}, pages = {24-45}, year = {2008}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {Literary interpretation is as expansive as the literature and culture; nowadays, however, this has been reduced to several literary sciences – which have been formulated at least two centuries before the revelation of the Qur'an. Introducing the Qur'an as a literary masterpiece, Amīn Khawlī in the contemporary era has emphasized the necessity of providing literary interpretation – in its general sense. In this writing, it is attempted to introduce the components of literary interpretation and its wide application – as apposed to the prevalent impression of literary interpretation.}, keywords = {interpretation,literary interpretation,literary sciences,Amīn Khawlī,Sociology,psychology}, title_fa = {امین خولی و مؤلفه های تفسیر ادبی}, abstract_fa = {تفسیر ادبی گسترده‌ترین و ریشه‌دارترین حوزه تفسیر قرآن کریم است که امروزه گاه از آن به منهج یا روش و گاه از آن به اتجاه یا گرایش تفسیری یاد می‌شود.تفسیر ادبی گسترده‌ای به وسعت ادبیات و فرهنگ دارد،اما امروزه در نگاهی سطحی و محدود،تفسیر ادبی به تفاسیر مبتنی بر چند علم ادبی- که دست‌کم دو قرن پس از نزول قرآن تدوین شدند-تنزل یافته است.در دوره معاصر امین خولی با معرفی قرآن کریم به عنوان یک شاهکار ادبی،بر ضرورت ارائه تفسیری ادبی-به معنای عامش- تأکید کرده است.در مقاله حاضر تلاش شده مؤلفه‌های تفسیر ادبی و گستره آن-که برخلاف برداشت‌ رایج از تفسیر ادبی است-معرفی شود.}, keywords_fa = {تفسیر,جامعه‌شناسی,تفسیر ادبی,علوم ادبی,امین خولی,روان‌شناسی‌}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_110454.html}, eprint = {} } @article { author = {Shānazarī, Ja‘far and Ahl Sarmadī, Nafīsa}, title = {A Philosophical Examination of Divine Attributes in Light of Imam Rizā (A.S.)'s Traditions}, journal = {MISHKAT}, volume = {27}, number = {2}, pages = {46-58}, year = {2008}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {Raising theological issues by the Infallible Imams (A.S.) has been greatly influential in the emergence of Shī‘ī thinking in the form of philosophical reasonong. In a philosophical vein, this article explains the traditions of Imam Rizā (A.S.) on the identification of Divine Attributes with the Essence of Divine Unity, and has examined this issue from a philosophical perspective and according to Muslim philosophers.}, keywords = {pure simplicity,Simile,Transcendence,identification of the Essence and Attribute,copulative existence}, title_fa = {کاوشی فلسفی در مسئله صفات خداوند در پرتو احادیث امام رضا علیه السلام}, abstract_fa = {طرح مباحث الهیات توسط ائمه عیله السلام و تجزیه و تحلیل آن،در ظهور تفکر شیعی در قالب عقل‌ فلسفی تأثیر بسزایی داشته است و مسئله صفات خداوند از جمله این مباحث است. اهمیت ویژه این مسئله از سویی و اختلافی بودن مبانی و نظریات گوناگون از سوی دیگر موجب طرح‌ گسترده آن در احادیث و روایات ائمه علیه السلام است.این نوشتار که با قلمی فلسفی به شرح و توضیح‌ احادیث امام رضا علیه السلام در این خصوص می‌پردازد ابتدا به اختصار به نظریات گوناگون اشاره نموده، آن‌گاه با استمداد از مضامین عالی و بلند روایات رضوی به اثبات عینیت ذات و صفات در حضرت‌ احدیت می‌پردازد. سپس از این مقام گام فراتر نهاده،به دقایق و لطایفی در احادیث حضرت اشاره می‌شود که در آن‌ها حضرت رب العالمین یگانه مصداق برای صفات کمالی شمرده می‌شود.آن‌گاه از چشم‌انداز فلسفی و با استناد به کلام فلاسفه اسلامی به تبیین و تشریح این مهم اقدام و از ظاهر تناقض‌گونه آن،رفع‌ ابهام می‌نماید.}, keywords_fa = {تشبیه,تنزیه,وجود رابط,عینیت ذات و صفات,بساطت محض}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_110455.html}, eprint = {} } @article { author = {Husaynī, Sayyid Abul Qāsim}, title = {An Examination of Human Identity from the Viewpoint of Islamic Psychology}, journal = {MISHKAT}, volume = {27}, number = {2}, pages = {59-83}, year = {2008}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {From the Islamic viewpoint, the formation of human identity originates from the authority of natural intellect over lust. Having this in mind, the writer has taken a scientific look at the issue and, while giving substantial reasons for the realism of Islamic psychology, has drawn the conclusion that the study of human identity brings on further cognition of the carnal self (nafs) and sensualization of the factor of life in every individual, which would enable the individual to notice the factor of life in his daily activities and thus intentionally give them a Divine color.}, keywords = {human being,Identity,psychology,Islam,carnal self,inner nature}, title_fa = {بررسی هویت انسان از دیدگاه روان شناسی اسلامی}, abstract_fa = {شکل‌یابی هویت انسان براساس دیدگاه اسلام،برخاسته از حاکمیت عقل مطبوع بر شهوت می‌باشد. نویسنده با توجه به این اصل،با نگاهی علمی به مسئله نگریسته و ضمن آوردن دلیل متقن بر واقع‌گرایی روان‌شناسی اسلامی،به این نتیجه رسیده که بررسی هویت انسان موجب شناخت بیشتر نفس و حسی شدن عامل حیات در هر فرد می‌شود و پیامد آن،فرد وجود عامل حیات را در فعالیت‌های روزانهء خود مشاهده می‌نماید و می‌تواند با اراده خود،رنگ الهی به آن ببخشد.}, keywords_fa = {انسان,اسلام,فطرت,روان‌شناسی,هویت,نفس}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_110457.html}, eprint = {} } @article { author = {Khusrowpanāh, Abdul Husayn and Latīfī, Husayn}, title = {An Introduction to the Contemporary Currents of Thought in Iran}, journal = {MISHKAT}, volume = {27}, number = {2}, pages = {84-95}, year = {2008}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {Knowing the contemporary currents of thought in Iran is an indisputable necessity. Islamic Revolution of Iran was an intellectual and cultural revolution, hence it can be vulnerable in this respect. The present article casts a glance at these currents and analyzes the religious intellectual discourse in Iran.}, keywords = {Religion,Tradition,modernity,intellectual,religious intellectual discourse}, title_fa = {درآمدی بر جریان های فکری معاصر ایران}, abstract_fa = {آگاهی از جریان‌های فکری-فرهنگی معاصر ایران،ضرورت‌ انکارناپذیری است که متأسفانه بعد از بازگشت سه دهه از پیروزی انقلاب‌ اسلامی ایران،هنوز دربارهء آن پژوهش جامع و گسترده‌ای صورت نگرفته‌ است. بی‌شک انقلاب اسلامی یک انقلاب فکری و فرهنگی بود و قطعا اگر بخواهد بدان آسیبی وارد شود،از همین ناحیه خواهد بود؛ازاین‌رو از مهم‌ترین ضرورت‌ها،توصیف،تبیین و تحلیل جریان‌های فکری- فرهنگی ایران معاصر است. نوشتار حاضر درصدد آن است تا ضمن نگاهی گذرا به جریان‌های فکری‌ در ایران معاصر،به تبیین و تحلیل گفتمان روشنفکری دینی بپردازد.}, keywords_fa = {دین,سنت,روشنفکر,مدرینته,گفتمان روشنفکری دینی}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_110465.html}, eprint = {} } @article { author = {Muntazir al-Qā’im, Asghar and ‘Arab Ja‘farī, Ruqayya}, title = {Sayyid b. Tāwūs and the Fall of Baghdad}, journal = {MISHKAT}, volume = {27}, number = {2}, pages = {96-114}, year = {2008}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {With the arrival of the Seljuks in Baghdad and the emigration of the religious scholars, this city lost its status as a scholarly center. In some parts, nevertheless, Shī‘a scholars were remarkably present, including the renowned Tāwūs family, and the most important of them, Sayyid b. Tāwūs. The writer has tried to answer the two questions: 1. Ibn Tāwūs' position in the face of his contemporary political authority (Abbasid caliphate and the Moguls); 2. The role of Sayyid b. Tāwūs in the fall of Baghdad.}, keywords = {Baghdad,Sayyid b. Tāwūs,the Abbasids,chieftainship,Holaku}, title_fa = {سید بن طاووس و مسئله سقوط بغداد}, abstract_fa = {از جمله قشرهای تأثیرگذار بر تحولات و اوضاع اجتماعی شیعیان در بغداد،افراد و اشخاص‌ صاحب‌نام شامل دانشمندان،رجال،بزرگان و نقیبان بودند.پیش از ورود سلجوقیان به‌ بغداد،محافل علمی و حوزه علمیه در این شهر رونق بسیار داشت که در رأس آن شیخ الطائفه‌ طوسی(م 460)بود،ولی با ورود سلجوقیان به بغداد،عرصه بر علمای شیعه تنگ شد و با مهاجرت وی به نجف حوزه علمیه نیز از این شهر به نجف منتقل گردید و بغداد مرکزیت‌ علمی خود را برای شیعیان از دست داد.در چنین شرایطی،حضور علما و دانشمندان در بغداد به شدت کاهش یافت،اما در برخی مقاطع،حضور و فعالیت برخی از علما و دانشمندان شیعه‌ در بغداد محسوس بود.نقیبان علوی در بغداد از گروه‌های تأثیرگذار بر اوضاع اجتماعی‌ شیعیان بودند.یکی از خاندان‌های مشهور و باسابقه شیعه،خاندان«طاووس»است کهاز شهر حله بودند.این خاندان افزون بر نسب درخشانی که آن‌ها را به خاندان پیامبر صلی الله علیه و اله‌ می‌رساند،پایگاه والای علمی و اجتماعی داشتند،به‌گونه‌ای که کسانی از این خاندان،مقام‌ نقابت طالبیان را در اواخر دولت عباسی و ایلخانی به عهده داشتند.مشهورترین فرد این‌ خاندان رضی الدین علی بن طاووس است که بررسی نقش وی در مقاطع گوناگون مفید می‌ نماید.در این مقاله درصدد پاسخگویی به دو سؤال هستیم: 1-موضع ابن طاووس در برابر قدرت سیاسی معاصر خود(خلافت عباسی و مغولان)چگونه‌ بود؟ 2-سید بن طاووس در سقوط بغداد چه نقشی داشت؟}, keywords_fa = {بغداد,نقابت,هولاکو,سید بن طاووس}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_110459.html}, eprint = {} } @article { author = {Jalālī, Maytham}, title = {The Safavid Candlesticks Preserved in the AQR Museum}, journal = {MISHKAT}, volume = {27}, number = {2}, pages = {115-120}, year = {2008}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {The Holy Shrine of Imam Rizā (A.S.) has had a comprehensive impact on the Iranian culture and art. Gradual formation of the AQR Museum and the preservation of old objects there, is part of this impact. The present study introduces, from the cultural and artistic dimensions, these candlesticks of the Safavid period, which are regarded as lighting devices.}, keywords = {candlesticks,Safavid,metal-working,engraving}, title_fa = {پایه شمعدان‌های صفوی در موزه مرکزی آستان قدس}, abstract_fa = {وجود بارگاه رضوی در درازای تاریخ خود،تأثیر همه‌جانبه‌ای بر فرهنگ و هنر ایرانی داشته است. شکل‌گیری تدریجی موزهء آستان قدس و نگه‌داری اشیاء قدیمی در آن،پدیده‌ای در همین راستا است.در این نوشتار شمعدان‌های دوره صفوی که از اقلام روشنایی محسوب می‌شده،از بعد هنری و فرهنگی،معرفی شده است.}, keywords_fa = {صفوی,فلزکاری,شمعدان,کنده‌کاری}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_110461.html}, eprint = {} } @article { author = {Yazdī Mutlaq (Fāzil), Mahmūd}, title = {A Retrieved Copy of Mullā Fath Allāh Qazwīnī's Arba‘īn}, journal = {MISHKAT}, volume = {27}, number = {2}, pages = {121-132}, year = {2008}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {Muslim scholars' interest in the application of mathematics, especially numbers, since the past is an issue that the writer of the present article has dealt with while introducing Mullā Fath Allāh Qazwīnī's Arba‘īn, with the consideration of the historical course of development of mathematics among the Muslim scholars. Mullā Fath Allāh has composed his book in the style of Muntakhab al-Dīn; namely, he has related forty traditions from forty sources on the virtues of Imam ‘Alī (A.S.).}, keywords = {Mathematics,numbers,Numerology,the number arba‘īn,forty traditions}, title_fa = {نسخه ای بازیافته از کتاب اربعین ملا فتح الله قزوینی}, abstract_fa = {توجه علمای اسلام از گذشته به کاربرد ریاضیات به‌ویژه عدد،موضوعی است که نویسنده به بهانه‌ معرفی کتاب اربعین ملا فتح الله قزوینی،به آن پرداخته،ضمن آن ک سیر تاریخی علم ریاضی در میان دانشمندان اسلامی هم مورد عنایت وی بوده است.ملا فتح الله کتاب خود را به شیوه منتجب‌ الدین نگاشته،یعنی چهل حدیث از چهل منبع در مناقب حضرت علی علیه السلام نقل کرده است.}, keywords_fa = {ریاضیات,عدد,اربعین چهل حدیث,علی علیه السلام‌}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_110462.html}, eprint = {} }