@article { author = {., .}, title = {.}, journal = {MISHKAT}, volume = {36}, number = {2}, pages = {4-10}, year = {2017}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {دانش امام (ع) و مرجعیت علمی آستان قدس رضوی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_67544.html}, eprint = {} } @article { author = {Rukni Yazdi, Muhammad Mahdi and Abd Allahi, Abd al-Karim}, title = {Visage of Fāṭima (A.S.) in some Verses of the Qur’an as Narrated by the Sunnis}, journal = {MISHKAT}, volume = {36}, number = {2}, pages = {11-23}, year = {2017}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {Her Holiness Fāṭima (A.S.) has a high status not only among the Shī‘as but also with the Sunnīs. In this writing, with reliance on the Sunnī sources, the revelation occasion of some of the verses, such as mubāhila, taṭhīr, and Sūrat al-Kawthar about Ḥaḍrat Zahrā and Ahl al-Bayt (A.S.) has been studied and her spiritual station and grandeur to God has been emphasized.}, keywords = {Fāṭima (A.S.),Sūrat al-Kawthar,verse of mubāhilā,verse of taṭhīr,Sunnī sources}, title_fa = {سیماى فاطمه (ع) در آیاتى از قرآن به روایت اهل‏ سنّت}, abstract_fa = {حضرت فاطمه نه تنها نزد شیعه که در میان اهل سنت نیز جایگاهی رفیع دارد. در این نوشتار با استناد به منابع اهل سنت شأن نزول برخی آیات مانند: مباهله، تطهیر و سورۀ کوثر دربارۀ حضرت زهرا و اهل بیت پیامبر نقل شده و مقام معنوی و عظمت روحی آن حضرت نزد خداوند بیان شده است. در نگاه دوباره به شرح و تفسیر آیات، چند نکتۀ مهم کاربردی استنباط و به خوانندگان عرضه شده است.}, keywords_fa = {فاطمه (ع),سورۀ کوثر,آیه مباهله,آیه تطهیر,منابع اهل سنت}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_68031.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_68031_f911124a2924e6e076c9f2a6e2f5dce0.pdf} } @article { author = {Rad, Ali and Muhammadzadeh, Fatemeh}, title = {The Doctrine of Sustenance Completion with an Emphasis on the Hadith, “No one will die until his Sustenance is completed”}, journal = {MISHKAT}, volume = {36}, number = {2}, pages = {24-45}, year = {2017}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {According to Islamic principles, sustenance is one of Divine decrees that every person has a specific share of it and will be fully provided with it before he dies. This rule is displayed in the hadith, ‚No one will die until his Sustenance is completed‛, which has provided the ground for the researchers’ theorization. However, none of the current approaches has given an inclusive analysis of the doctrine of sustenance and the above-mentioned hadith. Thus, with the method of analysis of text according to the principles and rules of fiqh al-ḥadīth (hadith appreciation), the present research undertakes to reappraise sustenance completion in three sections of semantic single words; hadith evidences, including origins and causes for issuance of the hadith; and finally, elucidation of the components of sustenance completion. To this end, with reliance on the verses and traditions, it discusses the concept of sustenance completion, its expanse and its relation to the God wariness and human attempt and with the formation of the hadith family, it touches upon the basic preconditions for a full reception of sustenance. Discussing about the expanse of sustenance, it reminds the usefulness of full acquisition of sustenance by stating its types and the possibility of its expansion and contraction and indicates in another section that God wariness and trust in God are two key factors for avoiding excessive demand, excessive striving, and deviation from the course of sustenance completion.}, keywords = {}, title_fa = {آموزۀ استکمال رزق با تأکید بر تحلیل حدیث «لا تموتُ نفسٌ حتى تستکملَ رزقَها»}, abstract_fa = {بر اساس مبانی اسلامی، روزی، یکی از مقدراتی است که هر فرد سهم، مشخصی از آن دارد و تا قبل از فرارسیدن مرگ به‌صورت کامل در اختیار او قرار می‌گیرد. این قاعده در روایت «لا تموتُ نفسٌ حتى تستکملَ رزقَها» خودنمایی کرده که زمینۀ نظریه‌پردازی پژوهشگران را فراهم نموده است. بااین حال، هیچ یک از رویکردهای رایج، تحلیل جامعی از آموزۀ استکمال رزقوحدیث یادشده ارائه نکرده‌اند. بدین‌رو پژوهش حاضر با روش تحلیل متن مطابق با اصول و قواعد دانش فقه‌الحدیث در سه بخش: معناشناسی مفردات، مستندات روایی؛ شامل گونه‌ها، مصادر و سبب صدور روایت و در نهایت، تبیین مؤلفه‌های استکمال رزق به بازشناسی و تقریر این آموزه می‌پردازد. بدین منظور با استناد به آیات و روایات،مفهوم استکمال رزق، گستره و نسبت آن با تقوا و تلاش انسان را مورد بحث قرار می‌دهد و با تشکیل خانوادۀ حدیث، شروط مبناییِ دریافت کامل روزی رامطرح می‌کند. در بحث از گسترۀ رزق، با بیان اقسام و امکان قبض و بسط آن، مقید بودن کسب کامل روزی را یادآور می‌شود و در مرحلۀ بعد نشان می‌دهد تقوا و توکل بر خدا، دو عامل کلیدی برای پرهیز از تکاثرطلبی، تلاش افراطی و انحراف در مسیر تکمیل روزی است.}, keywords_fa = {استکمال رزق,تلاش انسان,توکل,روزی مقدّر,حدیث «لا تموتُ نفسٌ حتى تستکملَ رزقَها»}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_68033.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_68033_58dfcbc238e1daddfc1d2d09d5fae93a.pdf} } @article { author = {Zarsazan, Atefeh}, title = {The Structure of Moderation in Religious Society As Emphasized in Religious Knowledge}, journal = {MISHKAT}, volume = {36}, number = {2}, pages = {46-63}, year = {2017}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {Deliberation on the revealed verses suggests that the status of moderation and the applicability of its ordinance to the human Divine nature and the creation order is pivotal in religious societies, because deviation from moderation is directly related to different deviations in epistemic beliefs and paves the ground for it. Adopting the descriptive-analytical method, the present paper has dealt with the status of moderation in religious society by bringing up the indexes, objective symbols, the modifications that Islam has brought into Paganism, and the outcomes of abandoning moderation. It is aimed at explaining thereby such indexes as right-centeredness, rationalism, and avoidance of violence and enumerating such instances as causing evil and corruption, disagreement and disunity, distortion of religion, disbelief and misguidance, and entanglement in the worldly and other-worldly torments that are caused by abandoning moderation. }, keywords = {the structure of moderation,right- centeredness,going to extremes,knowledge of the Qur’an,moderation indexes}, title_fa = {ساختار اعتدال در جامعه دینی با تأکید بر معارف قرآنی}, abstract_fa = {تأمل در آیات وحی نشان از آن دارد که تأکید قرآن بر جایگاه اعتدال و منطبق بودن حکم آن با فطرت الهی انسان و نظام خلقت در جوامع دینی جایگاه محوری دارد، چرا که خروج از اعتدال با انحراف‌های گوناگون باورهای معرفتی ارتباطی مستقیم دارد و بسترساز آن است. در نوشتار حاضر که به شیوه توصیفی _ تحلیلی است با پیش کشیدن شاخصه‌ها، نمود‌های عینی و تعدیل‌هایی که اسلام به نظام جاهلی وارد کرده و پیامدهای خروج از اعتدال، به جایگاه اعتدال در جامعه دینی پرداخته شده است. هدف این است که این طریق شاخصه‌هایی چون حق‌محوری، عقل‌گرایی و خردورزیو پرهیز از خشونت تبیین شود و مواردی چون ایجاد شر و فساد، اختلاف و تفرقه، تحریف دین، کفر و گمراهی و گرفتاری به عذاب دنیا و آخرت که معلول خروج از اعتدال است را برشمارد.}, keywords_fa = {ساختار اعتدال,حق‌محوری,افراط و تفریط,معارف قرآن,شاخصه‌های اعتدال}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_68034.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_68034_d79f248f13c6ff9787e10f59e0a29d5b.pdf} } @article { author = {Kalantari, Ali Akbar and Hasanshahi, Saeed}, title = {Ambiguous Hadith, the Concept, Status, and the Way to Face it}, journal = {MISHKAT}, volume = {36}, number = {2}, pages = {64-86}, year = {2017}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {Contrary to the ambiguous verses, the ambiguous hadiths, that have similar texts, have not been researched on. What is meant is any type of hadiths about which, despite their apparent content and referent, the intention of the Infallible (A.S.) is not evident. These hadiths, in case enjoying valid sanad and their referent not being in open contradiction with intellect, are presented to the unequivocal hadith or verse, namely the hadith and verse whose referent and intention of them are evident, and explained accordingly. If, however, we do not find an unequivocal verse or hadith about them, we need to leave them undecided and do not comment on them.}, keywords = {ambiguous hadith,unequivocal hadith,presenting the ambiguous to the unequivocal}, title_fa = {حدیث متشابه، مفهوم، جایگاه و چگونگی مواجهه با آن}, abstract_fa = {بر خلاف آیات متشابه،  در مورد احادیثی که از متنی متشابه برخوردارند، پژوهشی صورت نگرفته است. منظور، احادیثی است که، اگر چه مفاد و مدلول ظاهری‌اش آشکار است، ولی مراد و مقصود معصوم از آن روشن نباشد. این‌گونه احادیث، چنانچه از سندی معتبر برخوردار باشند و مدلول آن‌هادر تنافی آشکار با عقل نباشد، بر حدیث یا آیۀ محکم یعنی آیه و حدیثی که مدلول و مراد از آن‌هاروشن باشد، عرضه و با تکیه بر آن‌هاتبیین میگردند و اگر دربارۀ آن‌ها،  به آیه یا حدیثی محکم دست نیافتیم، لازم است آن‌هارا مسکوت بگذاریم و در موردشان اظهارنظر نکنیم.}, keywords_fa = {حدیث متشابه,حدیث محکم,عرضۀ متشابه بر محکم}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_68044.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_68044_1e08da4fed5ca0cace542e997f4717b8.pdf} } @article { author = {Najafi, Muhammad Jawad and Mahmudi, Zahra}, title = {The Qur’an’s Seven Heavens and the Culture of the Time of Revelation}, journal = {MISHKAT}, volume = {36}, number = {2}, pages = {87-108}, year = {2017}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {The reflection of the culture of the time in the Qur’an is an issue that dates back to the time of the Revelation of the Qur’an. However, at present a new perspective has formed around it and many controversies have emerged about it. This research is intended to clarify the relation between the Qur’an’s seven heavens and the culture of the time of Revelation by examining the perspective course of the interpreters under the verses concerning sab‘ samāwāt (seven heavens). Having examined the interpretations, it was clarified that only since fourteenth century the interpreters have dealt with the relation of seven heavens with the culture of the culture contemporaneous with the Revelation and before that they had been attempting to answer in other ways the reason for the number seven of the heavens in the Qur’an. It seems, however, that the Holy Qur’an had been in agreement with its contemporary only in using the language without acceptance of the content connotation of the vocabulary. As a result, just in order to use the same language as that of the people, it used the term ‚seven heavens‛.}, keywords = {seven heavens,using the same language as the people,the language of the Qur’an,the culture of the time}, title_fa = {هفت‌ آسمان قرآن و فرهنگ زمانه نزول}, abstract_fa = {بازتاب فرهنگ زمانه در قرآن کریم، موضوعی است که پیشینه‌ای از زمان نزول قرآن دارد. اما در دورۀ اخیر نگاهی نو بر آن شکل گرفته و موافقت‌ها و مخالفت‌های  بسیاری پیرامون آن پدید آمده است. این پژوهش بر آن است با بررسی سیر دیدگاه مفسران ذیل آیات مربوط به «سبع سماوات»، ارتباط هفت‌آسمان  قرآن را با فرهنگ زمانه نزول روشن کند. با بررسی تفسیرها روشن گردید تنها از قرن چهاردهم مفسران به ارتباط هفت‌آسمان  با فرهنگ معاصران نزول پرداخته و قبل از آن می‌کوشیده‌اند به شیوه‌هایی دیگر به چرایی هفت عدد بودن آسمان‌ها در قرآن پاسخ دهند. اما به نظر می‌رسد قرآن کریم تنها در استفاده از زبان، بدون پذیرش بار محتوایی واژگان، با معاصران خود همراهی کرده است. در نتیجه تنها به جهت هم‌زبانی با قوم، از اصطلاح «سبع سماوات» استفاده کرده است. }, keywords_fa = {سبع سماوات,هم‌زبانی با قوم,زبان قرآن,فرهنگ زمانه}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_68052.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_68052_18eb6c6f80593d0d1714d313ad016149.pdf} } @article { author = {‘Abd Allahi, Muhammad Isma’il and Karaminia, Muhammad}, title = {Studying the Syntactic Role of “Present” in the Ancient and Modern Translations of the Qur’an}, journal = {MISHKAT}, volume = {36}, number = {2}, pages = {109-132}, year = {2017}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {Research on the translation of the Qur’an has a short history. Some researchers have dealt with this important task by careful study of the subtleties of various syntactic structures of the Qur’an and its comparison with Persian language patterns. The present research is intended to study and critique the Persian equivalents that the ancient and Modern Persian translators have selected for applying the syntactic role in the Qur’an; the diacritical marks that according to the sources’ statistics over 700 instances of their application have been seen in the Qur’an. Given the intricacy and relative subtlety of this pivotal role in some verses of the Qur’an, the study of ‚present‛ and the critique of the translators’ attempts in finding equivalent for instances of the application of this syntactic role in the Qur’an has led to interesting results. In this article, the important and controversial instances of the application of this role in the Qur’an have been mentioned according to the extant sources. Then, the selected equivalents of the selected translators for these instances have been extracted and examined and further on the Persian equivalent in question has been evaluated and critiqued with respect to the patterns of the translation of ‚present‛. In conclusion, besides elucidation of the differences between the grammarians and translators in determining the syntactic structure of ‚present‛ in the Qur’anic phrases, the degree of each translator’s awareness and loyalty to the Arabic syntax and the Persian grammar has as far as possible been clarified.}, keywords = {present,the syntactic role of present,critique of the translation of the Qur’an,the Persian translations of the Qur’an}, title_fa = {بررسی نقش نحوی «حال» در ترجمه‌های فارسی کهن و معاصر قرآن}, abstract_fa = {پژوهش در حوزه ترجمۀ قرآن کریم، پیشینه‌ای کوتاه دارد. برخی پژوهشگران با دقت نظر در ظرایف ساختارهای گوناگون نحوی قرآن و مقایسۀ آن‌ها با الگوهای زبان فارسی به این مهم پرداخته‌اند. هدف از پژوهش حاضر بررسی و نقد معادل‌های فارسی‌ای است که مترجمان فارسی کهن و معاصر برای موارد کاربرد نقش نحوی در قرآن برگزیده‌اند؛ اعرابی که بر اساس شمارش منابع، حدود 700 مورد از کاربرد آن در قرآن کریم دیده می‌شود. با توجه به پیچیدگی و ظرافت نسبی این نقش نحوی در برخی آیه‌های قرآن، بررسی «حال» و نقد تلاش‌های مترجمان در معادلگذاری برای موارد کاربرد این نقش نحوی در قرآن به نتایج جالب توجهی انجامیده است. در این مقاله موارد مهم و اختلافیِ کاربرد این نقش در قرآن بر اساس منابع موجود ذکر شده است. سپس معادل‌های انتخابی مترجمان منتخب برای این موارد استخراج و بررسی شده و در ادامه معادل فارسی مورد نظر با توجه به الگوهای ترجمه «حال» در فارسی ارزیابی و نقد شده است. در پایان، علاوه بر تبیین اختلاف‌های نحویان و مترجمان بر سر تعیین ساختار نحوی «حال» در عبارت‌های قرآن، میزان آگاهی و پایبندی هر مترجم به دانش نحو عربی و دستور زبان فارسی تا حد امکان آشکار گردیده است.}, keywords_fa = {نقش نحوی حال,ترجمه قرآن,نقد ترجمه قرآن,ترجمه‌های فارسی قرآن,پایبندی به دانش و نحو}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_68088.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_68088_91968ad4295754fc5fbd6faf37bc19dc.pdf} }