@article { author = {Jawkār, Tāhira and Setūdeniyā, Muhammad Rizā}, title = {Imam ‘Alī’s (A.S.) Perspective in Terms of ‘Ilm al-Hadīth}, journal = {MISHKAT}, volume = {33}, number = {1}, pages = {17-34}, year = {2014}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {‘Ilm al-hadith is among the sciences effective in understanding the words of ma‘sūmin (the Prophet and his infallible progeny). This science is divided into various branches such as rijāl (science dealing with transmitters of hadith) and fiqh al-hadith (appreciation of hadith). The question here is whether there are any instances of this science in the sayings of ma‘sūmin. It is in respect to this issue that Imam ‘Ali’s (A.S.) perspective in terms of ‘ilm al-hadith is studied in this article, consisting of the following: 1. Imam ‘Ali’s (A.S.) undertakings in promulgation of ahādith as well as encouraging people to act by the Prophet’s (S.A.W.) tradition and urging people to learn and write [to spread about] hadith; 2. The existence of fabricated ahādith in traditions; 3. Types of transmitters and traditions; 4. Imam ‘Ali’s (A.S.) principles in solving hadith discrepancy; 5. Principles of hadith comprehension, including the correction of distortions in the Prophet’s (S.A.W.) traditions; 6. Imam ‘Ali’s (A.S.) viewpoint concerning the sanad of ahādith; 7. The existence of sa‘b (difficult) and mustas‘ab (very difficult) ahādith in Imam ‘Ali’s (A.S.) narrations and his viewpoint in this regard. These points indicate that Imam ‘Ali (A.S.) has related some instances of ‘ilm al-hadith in his narrations and has emphasized on it as well, which proves the importance of this science from the perspective of the Imams (A.S.).}, keywords = {‘ilm al-hadith,Imam ‘Ali (A.S.),writing hadith,hadith discrepancy}, title_fa = {نگرش علم الحدیثیِ امام علی(ع)}, abstract_fa = {علم الحدیث یکی از علومی است که برای فهم سخنان معصومین اهمیت فراوانی دارد و خود به دانش های مختلفی از جمله رجال و فقه الحدیث تقسیم می‏شود. سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا ائمه خود به این علم توجه داشته و در سخنانشان مواردی از آن را بیان کرده‏اند یا نه ؟ از این رو در مقاله حاضر نگرش علم الحدیثی امام علی(ع) شامل موارد ذیل بررسی می‏شود: 1- اقدامات امام علی(ع) در زمینه نشر احادیث؛ از جمله تشویق مردم به عمل به سنت پیامبر (ص) و تشویق به فراگیری حدیث و نگارش آن است، چنان که خود امام کتبی در این زمینه دارند. 2- وجود احادیث جعلی در روایات. 3- انواع راویان و انواع احادیث.  ۴-  مبانی امام علی(ع)  درباره حل اختلاف الحدیث، چنان که امام در این زمینه مباحثی را مطرح کرده‏اند که در اینجا بررسی شده است. ۵ - مبانی فهم حدیث که از جمله آنها تصحیح تحریفات در روایات پیامبر (ص) است. ۶- دیدگاه امام(ع) درباره سند احادیث که باید متصل نقل شود. 7-  وجود احادیث  صعب مستصعب  در روایات اما م علی(ع) و دیدگاه امام در این زمینه .این موارد نشان می دهد که امام علی(ع) مواردی از علم حدیث را در روایات خود نقل کرده و بر آن  تأکید داشته‌اند و این در واقع اهمیت این علم را می رساند و اینکه ائمه(ع)  از ابتدا به این مسئله توجه داشته‏اند.  }, keywords_fa = {علم الحدیث,امام علی(ع),حدیث نگاری,اختلاف الحدیث}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100455.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100455_9225f745eedb86571050082b76e3fa44.pdf} }