@article { author = {abdekhodaei, Mohamad Hadi}, title = {Divine Knowledge and the Educative Role of Believing in it}, journal = {MISHKAT}, volume = {32}, number = {2}, pages = {4-25}, year = {2013}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {Divine Knowledge is one the essential attributes of God and the most important point of difference between the Divine and secular man concerning the First Source, and believing in it has a significant role in human life. It creates hope and certainty in humankind, gives them trust and tranquility, keeps them away from evils and indecencies and purifies their souls, because they know God to be both present and overlooking and aware of the exterior and the interior.In this article, at first the acquired knowledge and the knowledge by presence are explained and then, the mode of Divine knowledge, including the essence and the like and their reasons, are dealt with. Some remarks along with the rational and scholarly evidences about the expanse of Divine knowledge and its infinite spread have been expressed here and some of the misconceptions and the responses to them have been touched upon. Meanwhile, a brief comparison has been made between the Torah, the Bible, and the Qur’ān; and finally, the holy verses of the Qur’ān and the traditions of the Infallible Imams (A.S.) have been presented.}, keywords = {divine knowledge,Attributes of God,knowledge by presence,acquired knowledge}, title_fa = {علم الهی و نقش تربیتی ایمان به آن}, abstract_fa = {علم الهی یکی از صفات ذاتی خداوند است و مهم‌ترین موضوع مورد اختلاف انسان الهی و مادی در مورد مبدأ اوّل می‌باشد و ایمان به آن نقش مهمی در زندگی انسان دارد، هم در آدمی امید و اطمینان ایجاد می‌کند و به او توکل و آرامش می‌بخشد و هم او را از بدی‌ها و زشتی‌ها باز می‌دارد و روح وی را تزکیه و تصفیه می‌نماید؛ زیرا که هم خداوند را حاضر و ناظر می‌داند و هم آگاه به ظواهر و بواطن؛ چنان‌که فرمود: (یَعْلَمُ خَائِنَةَ الأعْیُنِ وَمَا تُخْفِی الصُّدُورُ)(غافر/١٩).در این مقاله ابتدا علم حصولی و حضوری بیان شده و سپس به نحوۀ علم الهی اعم از ذات و غیره و دلائل آن پرداخته است. در مورد گسترۀ علم الهی و وسعت غیر متناهی آن، مطالبی همراه با دلائل عقلی و عملی بیان گردیده و به برخی از شبهات و پاسخ آنها اشارت رفته است، ضمناً مقایسه مختصری هم میان تورات و انجیل و قرآن کریم انجام یافته و در پایان آیات مقدسه قرآنی و روایات معصومین(ع) ارائه گردیده است.}, keywords_fa = {علم حضوری,علم حصولی,علم الهی,قرآن}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101033.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101033_6dd41404593ba00b16b0309a5a40699f.pdf} }