@article { author = {Chinārī, Alī Akbar}, title = {Spiritual Journey (Sayr wa Sulūk) from the Viewpoint of Fayz Kāshānī and Abū Hāmid Ghazālī}, journal = {MISHKAT}, volume = {31}, number = {3}, pages = {88-105}, year = {2012}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {Fayz Kāshānī, the great Imāmī jurisprudent, hadīth scholar, philosopher, and mysticof the eleventh/seventeenth century and Abū Hāmid Ghazālī, the philosopher, theologian, jurisprudent, and one of the great Sunni scholars of mysticism of the fifth/eleventh century, have both dealt with the way to engage in devotional acts and spiritual journey towards Allah’s Presence. Fayz, due to his strong loyalty to the religious law (sharī‘a) established by the Holy Prophet (S.A.W.) and the Purified Imams (A.S.), and Abū Hāmid, for his firm belief in Sufism, have each presented a particular procedure for practicing self-mortification and self-discipline and, in general, spiritual journey. Despite their substantial disagreement as to how a disciple is to struggle against the carnal self and to practice self-discipline in the beginning of spiritual journey, these two mystics have common grounds in terms of dealing with spiritual journey towards God and purification of the heart of all other than God. This article examines and analyzes the differences and similarities of Fayz and Ghazālī in this respect.}, keywords = {spiritual journey,worship of God,spiritual master and guide,viewpoints of Fayz Kāshānī and Abū Hāmid Ghazālī}, title_fa = {سیر و سلوک از دیدگاه فیض کاشانی و ابوحامد غزالی}, abstract_fa = {فیض کاشانی فقیه، محد‌ّث، مفسر، فیلسوف، و عارف بزرگ امامیه در سدة یازدهم هجری و ابوحامد محمد غزالی فیلسوف، متکلم، فقیه و از بزرگ‌ترین علمای عرفان‌مسلک سدة پنجم هجری، هر دو در آثار خود، به چگونگی عبادت خداوند و سیر وسلوک به سوی حضرت حق پرداخته‌اند. فیض به دلیل پایبندی شدید به شریعت وارده از پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) و ابوحامد به دلیل اعتقاد راسخ به طریقت صوفیه و پیروی از طریقة صوفیان، هر یک روشی خاص در چگونگی مجاهده، ریاضت نفس و عبادت خداوند متعال و به طور کلی در سیر و سلوک ارائه داده‌اند. این دو عارف با وجود اختلاف نظر شدید در چگونگی مجاهده با نفس و ریاضت مرید در ابتدای راه سیر وسلوک، نقاط مشترکی در چگونگی روی آوردن سالک به سوی خداوند و خالی کردن دل از ماسوی الله با یکدیگر دارند. این مقاله به بررسی و تحلیل نقاط اختلاف و اشتراک فیض و غزالی در این باره می‌پردازد.}, keywords_fa = {سیر و سلوک,عبادت خداوند,پیر و راهنما,فیض کاشانی,ابوحامد غزالی}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101692.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101692_8cd5c84d6c47c957c053b64faafaada5.pdf} }