per
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
2017-02-19
35
4
12
33
90170
technical paper
روششناسی قرآن در نام بردن از اشخاص با تأکید بر چرایی یاد نشدن نام امام علی(ع) در قرآن
The Methodology of the Qur’ān in Naming People with an Emphasis on the Reason Why Imam ‘Alī’s Name is not Mentioned in the Qur’ān
سید محمدتقی موسوی کراماتی
musavi.keramati@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
این نوشتار کوشیده است تا به بازشناسی رهیافت قرآن در چگونگی نام بردن از اشخاص بپردازد، مسئلهای که از رهاورد آن، عدهای به نتایج نامطلوب و نادرستی از تحریفپذیری قرآن رسیدهاند و برخی نیز تقاضای نابجایی از همسانی حقانیت امام علی(ع) با وجود نام ایشان در قرآن نمودهاند. بررسیهای به عمل آمده نشان میدهد که روش قرآن در این مقوله بر مبنای اصالت صفاتی، با هدف تثبیت حضور کانونی پیامبر در قلمرو تفسیر و ایجاد پشتوانه خلافت و وصایت امام علی (ع) مهندسی شده است. نمونههای بررسی شده از اسامی فروگذاشته شده از سوی کلام الهی در زمینۀ نزدیکان خاص انبیای پیشین قرابتی به هم پیوسته با صفاتی دارد که در شخصیت امام علی موج میزند.
This writing has tried to reexamine the Qur’ān’s approach in the way it mentions the name of people, an issue by whose approach some have achieved undesirable and incorrect conclusions as of the Qur’ān’s distortability and some have also made the claim of Imam ‘Alī’s rightfulness on the condition of the existence of his name in the Qur’ān. The studies carried out indicate that the Qur’ān’s method in this subject is engineered according to the attribute originality with the aim of establishing their focal presence of the Prophet in the realm of exegesis and the executorship (wiṣāya) of Imam ‘Alī. The examples examined about the names unmentioned in the Qur’ān concerning the close relatives of the previous Prophets have consistent similarity with the attributes that are so evident in Imam ‘Alī.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_90170_11bceb75cfb3ba0ec0cb9e22888ba680.pdf
روششناسی قرآن
ذکر اسامی در قرآن
اصالت صفاتی
حضور تفسیری پیامبر
نام امام علی در قرآن
methodology of the Qur’ān
mentioning names in the Qur’ān
attribute originality
exegetical presence of the Prophet (S.A.W.)
Imam ‘Alī’s (A.S.) name in the Qur’ān
per
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
2017-02-19
35
4
34
52
90172
technical paper
نکات اختلافی داستان ملاقات حضرت موسی و خضر در دیدگاه مفسران فریقین
Moral Points in the Story of the Prophet Moses (A.S.) Meeting with Khiḍr (A.S.) in Viewpoints of the Interpreters of two Major Sects’
مهیار خانیمقدم
andqurani.qom@gmail.com
1
ابراهیم ابراهیمی
dr.e.e.978@gmail.com
2
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشکده اصولالدین قم
دانشیار گروه الهیات دانشگاه اراک
پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی _ تحلیلی، به بررسی جنبههایی از داستان ملاقات حضرت موسی و خضر که مورد اختلاف مفسران قرآن قرار گرفته است، میپردازد. بدینرو پس از بررسی آرای چهل نفر از مفسران فریقین ذیل آیات 60 تا 82 سورۀ کهف، آرای مختلف در یازده عنوان برجستۀ مورد اختلاف شامل «موسای نبیّ یا شخصی دیگر»، «نبیِ الهی یا ولیِّ الهی»، «نام اصلی آن بندۀ الهی»، «علت» و «مکان» ملاقات حضرت موسی و خضر»، « کیفیّت ماهی و زنده شدن آن»، «عالمتر بودن موسی یا خضر»، «مکان قریه یتیمان»، «نوع گنج یتیمان»، «امکان یا عدم امکان وقوع نسیان براى پیامبران»، «حکمت کارهای حضرت خضر» بیان شده و در انتهای هر بخش، نظر برگزیده، اعلام گردیده است. برجستهترین نتیجۀ پژوهش بدین قرار است که باید از یک سو، از اهتمام به اختلافهایی که تأثیری در هدایت افراد ندارند _ مانند اختلاف بر سر نام مکانها _ چشم پوشید و از سوی دیگر، در اختلافهایی که پیرامون مسائل بینشی هستند _ مانند عصمت و علم پیامبران و حکمت کارهای حضرت خضر_ بر اساس آموزههای قرآنی، روایی و عقلی، از هرگونه افراط و تفریط پرهیز کرد.
The present research uses the descriptive-analytical method to examine some aspects of the story of Prophet Moses (A.S.) meeting with Khiḍr (A.S.) that have been disagreed by the interpreters of the Qur’ān. Thus, after examining the opinions of forty interpreters from among the two major sects (farīqayn = Sunnīs and Shī‘as) under the verses 60 to 82 of Sūrat al-Kahf, various opinions under the following eleven controversial headings are stated and the selected view is announced at the end of every section: “Prophet Moses (A.S.) or someone else”, “Prophet of Allah or Friend of Allah”, “the quality of the fish and its coming back to life”, “Prophet Moses (A.S.) being more learned or Khiḍr”, “the place of the orphans’ village”, “the kind of the orphans’ treasure”, “possibility or impossibility of occurring oblivion for the Prophets”, and “the wisdom behind Khiḍr’s actions”. The most eminent conclusion of the research is that, according to the Qur’ānic and narrative doctrines, one should, on one hand, forgo insisting on disagreements that have no impact on people’s guidance – like disagreement on the names of places – and on the other hand, avoid going to extremes in disagreements concerning intuitive issues – such as the Infallibility and knowledge of the Prophets and the wisdom behind Khiḍr’s actions.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_90172_c97962c4c3f8133008ad7f1cfc750ca9.pdf
داستان موسی و خضر
مفسران فریقین
حکمت کارهای خضر
عصمت پیامبران
the story of Prophet Moses and Khiḍr (A.S.)
the meeting of Prophet Moses and Khiḍr (A.S.)
interpreters of the two major sects
wise reasons behind Khiḍr’s actions
the infallibility of the Prophets
per
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
2017-02-19
35
4
53
72
90176
technical paper
رویکرد چند وجهی به اعتجار احادیث پزشکی
Multifaceted Approach to the Validity of Medical Aḥādīth
سعید نمازیزادگان
namazis@mums.ac.ir
1
سیده عذرا هاشمی نژاد
ashrafio1348@gmail.com
2
سید مرتضی موسوی گرمارودی
mosavim@mums.ac.ir
3
استادیار گروه معارف اسلامی، دکترای قرآن و حدیث، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مربی گروه معارف اسلامی، دانشجوی دکترای تاریخ و تمدن اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید هاشمینژاد مشهد
استادیار گروه معارف اسلامی، دکترای قرآن و حدیث، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
در این پژوهش، دیدگاههای گوناگون درباره اعتبار روایات طبی و نیز معیار پذیرش و عمل به آنها، نقد و بررسی و نظریه قابل پذیرش، تبیین شده است.این مطالعه با روش توصیفی، تحلیلی و کتابخانهای رویکردهای گوناگون دانشمندان به احادیث پزشکی را آسیبشناسی کرده و مبانی و دلایل آنها را نقد کرده است.باور به عصمت و وحیانی بودن علم رسول خدا9 و اوصیای ایشان، مستلزم پذیرفتن و عمل به سنّت ایشان در هر موضوعی از جمله طب است؛ اگرچه تعالیم بیان شده در این روایات، تجربیات خود ایشان یا دیگران بوده باشد.گرچه برای پذیرش احادیث پزشکی چارهای جز سنجش اعتبار سند و متن آنها با محک قرآن، روایات معتبر دیگر، عقل و آزمایشهای علمی نیست؛ اما در این میان، نقد متن و قراین و شرایط صدور روایت و بهرهگیری از قواعد فقه الحدیث اهمیت بیشتری دارد و گرنه رویکرد به احادیث پزشکی دچار افراط و تفریط خواهد شد که نتیجه آن محرومماندن علوم پزشکی و حوزه سلامت و بهداشت از تعالیم حق و ارزشمند روایات طبی خواهد بود.
In this research, various viewpoints on the validity of the medical traditions as well as the criterion for accepting and practicing them are critiqued and the acceptable theory is elucidated. This research uses the descriptive-analytical and library method to pathologically study the various approaches of the scientists to the medical aḥādīth and to critique their principles and reasons. Belief in the knowledge of the Apostle of Allah (S.A.W.) and his spiritual heirs (awṣiyā) as being infallible and Revelational, requires accepting and practicing their traditions on any subject, including medicine; even though the teachings expressed in these traditions are from their own experiences or those of others. Although for accepting medical aḥādīth there is no options other than assessment of the validity of their sanad and texts with the touchstone of the Qur’ān, other valid traditions, reasons, and scientific experiments; critiquing the text and evidences, the conditions of issuance of the ḥa
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_90176_4c9e36ab7b0169616419cf4fe83d1761.pdf
احادیث پزشکی
احادیث اهلبیت
اعتبار حدیث
فهم حدیث
medical aḥādīth
Ahl al-Bayt’s (A.S.) aḥādīth
validity of ḥadīth
understanding ḥadīth
per
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
2017-02-19
35
4
73
90
90205
technical paper
معناشناسی اقسام«خُطُوات الشحطان» در قرآن کریم
Semantics of Types of “Satan’s Steps” in the Holy Qur’ān
علیمحمد میرجلیلی
1
محمد عظیمی دهعلی
azimi0072@gmail.com
2
دانشیار دانشگاه آیتالله حائری میبد یزد
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه آیتالله حائری میبد یزد
این پژوهش که به روش توصیفی _ تحلیلی و براساس مطالعات کتابخانهای مهیا شده، هدفش معناشناسی اقسام «خطوات الشیطان» در قرآن کریم است. با توجه به آیات قرآن، خطوات الشیطان اجمالاً میتواند همان گمراه شدن انسان توسط شیطان تعریف شود که در یک سیر تدریجی و دقیق اتفاق میافتد. در این نوشتار چند مدل از اقسام خطوات الشیطان معرفی شده است که هریک با اسلوبی منظم مورد بررسی معناشناسانه قرار گرفته، مصادیقی از آنها در قرآن ذکر میشود. الگوها عبارتاند از: 1. سیر شیطان به صورت مارپیچ حول صراط مستقیم، 2. حرکات انحرافی _ دورانی شیطان حول صراط مستقیم، 3. حرکات انحرافی _ انتقالی شیطان در خط یکنواخت، 4. حرکت انحرافی _ انتقالی شیطان، در خط منحنی، 5. انحراف از صراط مستقیم در خط پنهان حرکت شیطان و برخی مصادیق عبارتاند از: گسترش تدریجی دامنۀ گناهان، حرکت آهسته و با زاویۀ انحراف اندک، بدعتگذاری و مصلحتاندیشی، جنونِ ناشی از تماس با شیطان، عدم دشمنشناسی، ایجاد ترس و... .
Having been prepared with descriptive-analytical method and based on library studies, this research is intended to touch upon the semantics of types of “Satan’s steps” (khuṭuwāt al-Shayṭān) in the Holy Qur’ān. With regard to the verses of the Qur’an, the Satan’s steps can be briefly defined as man’s being misguided by the Satan, which takes place in a gradual and accurate course of time. In this writing, several models of different Satan’s steps are introduced that each has been semantically studied in a methodical manner and some of their instances in the Qur’ān are mentioned. The models are as follows: 1. Winding movement of the Satan around the Straight Path, 2. The deviated-circular movement of the Satan around the Straight Path, 3. The deviated-transferring movement of the Satan on a steady line, 4. The deviated-transferring movement of the Satan on a curved line, 5. Deviation from the Straight Path on a hidden line. The Satan’s movement and some of its instances are: the gradual expansion of the sins’ scope; slow movement with slight angle of deviation; innovation and expediency; insanity resulting from contact with the Satan, non-recognition of the Satan, creating fear, etc.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_90205_c3baa10158e7c5553780b9a453bbbe4f.pdf
خطوات در قرآن و روایات
معناشناسی خطوات
اقسام خطواتالشیطان
اقدامات درونی شیطان
حرکات بیرونی شیطان
khuṭuwāt in the Qur’ān and traditions
semantics of khuṭuwāt
types of Satan’s steps
internal actions of the Satan
external actions of the Satan
per
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
2017-02-19
35
4
91
108
90206
technical paper
نگرشی نو به فقه تربیتی بر پایه فقه القرآن
A New Perspective on Educational Jurisprudence on the Basis of Fiqh al-Qur’ān (Jurisprudence of the Qur’ān)
مصطفی رفسنجانیمقدم
1
علی محمدیان
alimohamadian64@gmail.com
2
مدیر گروه معارف و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش عالی تابران
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
دین توسط انبیای الهی، برای پاسخ به دغدغۀ رسیدن به کمال و خوشبختی، این گرایش ذاتی و فطری انسان، به کمک انسانها شتافته و برنامهای را با هدف تربیت انسان برای رسیدن به کمال حقیقی و واقعی ارائه نموده است. این برنامه مشتمل بر سه شاخۀ مهمِ عقاید، اخلاق و فقه میباشد. فقه اسلامی، عهدهدار اصلاح رفتارهای بشری و تربیت انسان متعالی در حوزه رفتارهاست و فقه قرآنی، نمونه بارز این نگرش است. هدف این تحقیق، تبیین الگوی ارائه شده قرآنی(فقه تربیتی)، و اثبات وجود چنین نگاهی با روش کشف و استخراج و بیان نمونههایی از فقه القرآن با صبغه تربیتی همچون آیاتی است که به تشویق و تنبیه مکلّف(متربّی)، یا به اصل توانایی مکلّف توجه نموده است.
Religion, through Divine Prophets, has come to the help of human beings to answer human concern for achieving perfection and happiness and has presented a program targeted at training man for achieving true and real perfection. This program consists of three important branches of ideas, ethics, and jurisprudence. Islamic jurisprudence undertakes correcting human behavior and training transcendent human beings in behavioral fields; and the Qur’ānic jurisprudence is an obvious instance of this perspective. The purpose of this research is to elucidate the provided Qur’ānic pattern (educational jurisprudence) and to prove the existence of such a perspective by means of exploring, extracting, and explaining some examples of fiqh al-Qur’ān with an educational tone, like the verses concerning encouragement and discouragement of the mukallif (religiously accountable) (trainee), or the verses that have paid attention to the very potential of the mukallif.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_90206_5ddad0fb748be196ffed025a54e1add1.pdf
فقه القرآن
آیات الاحکام
فقه تربیتی
jurisprudence of the Qur’ān
verses of ordinances(āyāt al-aḥkām)
Educational Jurisprudence
per
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
2017-02-19
35
4
109
134
90208
technical paper
وسایل و ملزومات مراسم غبارروبی و خدمت فوق ضریح در حرم رضوی به روایت اسناد واشیای موزهای
Tools and Supplies for Dusting Ceremonies and Over-Ḍarīḥ Service in the Raḍawī Holy Shrine as Narrated by Documents and useum Objects
سعیده جلالیان
jalalian2015@gmail.com
1
کارشناس ارشد تاریخ و کارشناس پژوهش سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
ضریح، نمادی مذهبی و هنری است که برای رعایت احترام و حفظ قداست مدفن پیشوایان دین و شخصیتهای برجسته، ساخته و بر مزار آنها نصب میشود. شرافت و قداست این سازه در مکانهای مقدس و زیارتی، سبب شده امر غبارروبی و تنظیف آنبه مرور تبدیل به مراسم و آیینی خاص شده، برای آن وسایل و ابزارهای ویژهای پدید آید. در پژوهش حاضر با استفاده از شیوه توصیفی _ تحلیلی و استناد به منابع آرشیوی و اشیای موزهای تلاش شده، ضمن بیان تاریخچۀ ساخت و اهدای هریک از این ابزار در بارگاه رضوی، به کاربرد آنها و وصف خصوصیاتشان پرداخته شود. در طی این مطالعه مشخص شد پیشینه ساخت و کاربرد این وسایل به عصر صفویه باز میگردد و وقف و نذر جایگاه ویژهای در پدید آمدن آنها داشته است. بخشی از این وسایل و ملزومات خاصه در مراسم غبارروبی ضریح، بعضی در مراسم خدمت فوق ضریح و پارهای به صورت مشترک در هر دو مراسم، کاربرد داشته است.
The dignity and sacredness of holy places and pilgrimage sanctuaries has gradually turned their dusting and cleaning into special ceremonies and rituals, for which specific equipment and tools have been developed. In the present research, by using the descriptive-analytical method and referring to the archive sources and museum objects, it is attempted first to give a brief history of the manufacture and donation of each of these tools to the Raḍawī Threshold and then explain their application and describe their specifications. It was clarified during this study that the manufacture and application of these tools date back to the Safavid period; and endowments and donations have had special position in their appearance. A part of these tools and supplies have been used in special dusting ceremonies of the ḍarīḥ (burial chamber), some have been utilized in over-ḍarīḥ service ceremonies, and some others have been used jointly in both ceremonies.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_90208_e0e46e551f0c00c4f53b20469facb954.pdf
ضریح امام رضا
مراسم غبارروبی
وسایل غبارروبی
خدمت فوق ضریح
Imam Riḍā’s (A.S.) burial chamber
dusting ceremonies
dusting tools
over-ḍarīḥ service
per
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
2017-02-19
35
4
135
157
90210
technical paper
بررسی اصول زیباییشناسی در قالیچههای محرابی موزه فرش آستان قدس رضوی
Studying the Aesthetic Principles in the Prayer-Niche Rugs of Āstān Quds Raḍawī Carpet Museum
سید حسن احمدی
ahmadi1494@yahoo.com
1
امیرحسین چیتسازیان
2
فوق لیسانس طراحی فرش، دانشگاه کاشان
استاد دانشگاه کاشان
فرشها با توجه به مشخصههای ظاهریشان همواره موضوع مباحث زیباییشناسی بودهاند و کارشناسان شاخصها و متغیرهای متعددی را به عنوان اصول زیباییشناسی در فرش یاد کردهاند.با توجه به اینکه بخش زیادی از فرشهای موجود در موزه فرش آستان قدس رضوی، وقفی و اهدایی است، به لحاظ زیباییشناسی مستقیماً تحت تأثیر باورهای بافندگان و تولیدکنندگانشان قرار دارند. بر این اساس در مقاله حاضر به بررسی اصول زیباییشناسی قالیچههای محرابی موزه آستان قدس رضوی پرداخته شده، که از اهداف آن میتوان به شناسایی عناصر زیباییشناسی بر اساس اعتقادات و فرهنگ بافندگان و تولیدکنندگان مناطق مختلف فرشبافی و همچنین تأثیر کاربرد این مجموعه قالیچه در حرم مطهر اشاره کرد. بدین منظور ابتدا اصول و شاخصهای زیباییشناسی در هنر اسلامی مانند اصل نمادگرایی، اصل توحید، مرکزگرایی، تقارن، تعادل شناسانده شده، سپس بر اساس شاخصهای یاد شده به بررسی زیباییشناسی مجموعه مورد مطالعه در راستای دستیابی به اهداف موردنظر میپردازیم. این مقاله در زیرمجموعه مقالات توصیفی _ تحلیلی قرار دارد و گردآوری اطلاعات آن به دو روش کتابخانهای و میدانی صورت گرفته است.
Given their apparent features, carpets have always been subjects to aesthetic discussion and the experts have mentioned numerous indices and variables as aesthetic principles in carpets. With respect to the fact that a great part of the carpets preserved in Āstān Quds Raḍawī Carpet Museum are endowed or donated, they have been directly influenced by the beliefs of their weavers and producers from the aesthetic point of view. Accordingly, in the present article, the aesthetic principles of the prayer-niche rugs of Āstān Quds Raḍawī Carpet Museum are studied and, among their objectives, one can point out the recognition of aesthetic principles based on the beliefs and culture of the weavers and producers of different carpet-weaving regions as well as the impact of using this collection of rugs in the Holy Shrine. To this end, first the principles and branches of aesthetics in Islamic art, such as symbolism, principle of Unity, centrism, symmetry, and balance are identified. Then, according to the above-mentioned indices, the aesthetics of the collection under study are studied in line with achieving the objectives in question. This article is a subsection of descriptive-analytical articles and the gathering of information has taken place with the library and fieldwork method.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_90210_d6924a7d6b6b3feab9f75e70a2174a9f.pdf
زیباییشناسی
اصول زیباییشناسی فرش
قالیچههای محرابی
موزه فرش آستان قدس رضوی
Aesthetics
aesthetic principles of carpets
prayer-niche rugs
Āstān Quds Raḍawī Carpet Museum