per
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
2014-02-20
32
4
87
28
100725
technical paper
مبانی معناشناسی ساختارهای چندوجهی قرآن از منظر علامه طباطبایی
An Introduction to the Principles of the Semantics of the Multifaceted Structures of the Qur’ān from the Viewpoint of ‘Allāma Tabātabā’ī
محمد اسعدی
masadi@rihu.ac.ir
1
هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مقاله حاضر به نظریهای از علامه طباطبایی معطوف است که بخشی از آیات قرآن را مورد بحث و بررسی معناشناسانه قرار میدهد که به دلیل ساختار ویژه، نگاههای چندسویهای را برتافته و به برداشت وجوهی از معانی انجامیده است. در این مقاله پشتوانههای هرمنوتیکی، زبان شناختی و معناشناختی مرتبط با حوزۀ فهم قرآن در نظریه یاد شده، بحث و بررسی شده. از منظر هرمنوتیکی از یکسو دیدگاه سنتی و کلاسیک و از سوی دیگر دیدگاه نوین میتواند در این نظریه مورد توجه باشد. از منظر زبان شناختی افزون بر قواعد عمومی و عرفی زبان به عنوان پایگاه دلالتهای قرآنی، توجه به ویژگیهای زبان و فرهنگ قرآن میتواند به توسعه و تعمیق دلالتهای آن بینجامد. از منظر معناشناختی نیز عناصر مهمی چون ذووجوه بودن، ظاهر و باطن داشتن و تنزیل و تأویل داشتن در معناشناسی قرآن اهمیت دارد.
The present article addresses one of ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī’s theories, which semantically discusses part of the Qur’ānic verses and, due to their specific structure, has taken multifaceted perspectives and led to implying certain aspects of meanings. In this article, the hermeneutic, linguistic, and semantic backups in relation to understanding the Qur’ān in the above-mentioned theory are discussed and reviewed. From the hermeneutic perspective, in this theory, the traditional viewpoint on one hand and the modern viewpoint on the other, can be taken into consideration. From the linguistic perspective, in addition to the general and conventional rules of language as the base for the Qur’ānic significations, paying attention to the characteristics of language and its culture can result in the extension and deepening of its significations. Similarly, from the semantic perspective, significant elements such as double-facetedness, having exterior and interior, having tanzīl (revelation) and ta’wīl (esoteric exegesis) are important in the semantics of the Qur’ān.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100725_5bfd3e0a6ec33cce2404f07a10a9a821.pdf
معناشناسی قرآن
ساختارهای چندوجهی قرآن
ذووجوه بودن قرآن
علامه طباطبایی
semantics of the Qur’ān
multifaceted structures of the Qur’ān
double-facetedness of the Qur’ān
‘Allāma Ṭabāṭabā’ī’ and the meanings of some verses
per
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
2014-02-20
32
4
29
50
100761
technical paper
آسیبشناسی عرضۀ حدیث بر قرآن
Pathology of Reference of Hadīth to the Qur’ān
میثم کهن ترابی
m.kohantorabi@gmail.com
1
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشکده اصول الدین تهران
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100761_04cae9231594550383300d32a9b8b24f.pdf
عرضه حدیث بر قرآن
رفع تعارض حدیث
آسیبشناسی عرضه حدیث
نقدالحدیث
reference of Hadīth to the Qur’ān
resolving the conflicts of Hadīth
pathology of Hadīth field
critique of Hadīth
per
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
2014-02-20
32
4
51
70
100858
technical paper
الزام اخلاقی به پرهیز از تجسّس (در امور دیگران ) در قرآن و روایات
Moral Obligation to Avoiding the Reprehensible Act of Tajassus (Spying on Others’ Affairs) in Qur’ān and Traditions
حسین طاهری وحدتی
taherivahdati@gmail.com
1
پژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی
پاکذهنیونیک رفتاریفردوجامعه، ازمهمترینآموزههای قرآنودیناسلاماست و درپرتوآن، زمینهرشدانسانفراهم میشود.ظرافتودقت نظرتعالیمدینیدرسالمسازیروانآدمیموضوعیاستکهتوجهبهآن میتواندبسیاریازمشکلاتاجتماعیکنونیمارابرطرفنماید.باعنایتبهاینضرورت، مقولهتجسّسموردمطالعهقرارگرفتوایندریافتحاصلشدکه:اگرحستجسّسگرایانهدرافرادیکجامعهشایعوعادتشود، سلامتوبهداشتروانیازاینناحیهبهشدت آسیبپذیر میگرددوبایدآنرایکبیماریاخلاقیدانستکه میتواندطیفگستردهای ازرفتارافرادراتحتتأثیرقراردهد.محوروشاخصدراینپژوهش، جمله«و لاتجسّسوا»درآیه12سورهحجراتاستوبرخیروایتهای مرتبطباموضوعنیز، تحلیلمحتواییوگونهشناسیشدهاند وهدفنیز، افزایشداناییعمومینسبتبهپیامدهایعملناروایتجسّساست.
Purity of the mind and good behavior of a person in society is among the most important teachings of the Qur’ān and Islam, in light of which the ground is paved for man’s growth. The fine quality and precision of the religious teachings in improving human psyche is an issue that, if sufficiently attended to, can solve many of our present social problems. Given this necessity, the problem of spying on one another or on others’ affairs (tajassus) was studied and it was perceived that if a sense of spying others prevails among the people of a society, the psychological health and hygiene of that society will become severely vulnerable; and it has to be regarded a moral disease that can affect a wide range of people’s behavior. The base and criterion of this research is the statement, wa lā tajassisū (And do not spy [on one another]) in āya 12 of Surat al-Ḥujarāt; and some traditions related to this subject are also analyzed in terms of their content and typology with the aim of enhancing public knowledge concerning the consequences of the abnormal conduct of spying on others’ affairs.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100858_54bd7a404d6e18122d0e24bfdead9a89.pdf
تجسّس از نظر قرآن
تجسّسگری
پیامدهای تجسّس
تجسّس از منظر روایات
tajassus from the viewpoint of the Qur’ān
tendency to spying on others
consequences of tajassus
tajassus from the viewpoint of traditions
per
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
2014-02-20
32
4
71
94
100859
technical paper
زیرساختهای اخلاق بندگی دراصول کافی
Principles of the Ethics of Servitude in Uṣūl al-Kāfi
سید حسن وحدتی شبیری
sh-vahdati@qom.ac.ir
1
سید محمدرضا وحدتی شبیری
mr-vahdati@gmail.com
2
استادیار دانشگاه قم
کارشناس ارشد اخلاق اسلامی
مجموعۀ صفات نفسانی و آدابِ رفتار، و مقرراتی که تنظیمکنندۀ رابطۀ بنده باخداست، اخلاق بندگی میباشد، که هم فضائل و هم رذائل را دربر میگیرد.اخلاق بندگی دارای اصولی بنیادی است، که اگر رابطۀ انسان با خدا، برجهات ارزشی و مثبت آن استوار باشد، فضیلت محسوب شده، موجب سعادت و کمال وی است، و اگر بر ابعاد منفی آن؛ یعنی پایههای ضدارزشی استقرار یابد، رذیلت به شمار آمده، موجب انحطاط و سقوط وی خواهد شد.در مقالۀ حاضر، اساسیترین زیرساختهای اخلاق بندگی، در دو بخش ارزشها و ضدّ ارزشها، بررسی گردیده و با استناد به روایات اصول کافی نشان داده شده است که دستیابی به خوشبختی واقعی، تنها از راه رسیدن بهخدا و برقراری ارتباط مبتنی بر پایههای اصولی معرفی شده در روایات اسلامی امکان پذیراست.
The collection of innate attributes, manners of behavior, and the rules that regulate the relation of man to God is known as ethics of servitude, which comprise of both virtues and vices. Ethics of servitude contains fundamental principles that if man’s relation to God would be based on its positive and value-aspects, it is considered as virtue and leads to one’s happiness and perfection; but if it would be based on its negative dimensions, i.e. counter-value bases, it is regarded as vice that leads him toward decline and downfall. In the present article, the most fundamental infrastructures of ethics of servitude have been examined in two parts of values and counter-values and with reference to the traditions related in Uṣūl al-Kāfī it is clarified that achieving true happiness is feasible only through approximation to God and establishing a relationship based on the doctrinal bases introduced in Islamic traditions.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100859_1a91849e0a2b95314fd6306873bc784a.pdf
فضائل اخلاق بندگی
رذائل اخلاق بندگی
سعادت حقیقی
اصول کافی
virtues of the ethics of servitude
vices of the ethics of servitude
true happiness
Uṣūl al-Kāfī
per
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
2014-02-20
32
4
95
113
100860
technical paper
بازخوانی مبانی قرآنیِ توحید در زیارت جامعه کبیره
Reappraisal of the Qur’ānic Bases of Tawḥīd (Divine Unity) in Ziyārat al-Jāmi‘a al-Kabīra
روح الله زینلی
ruholla12@gmail.com
1
عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری
زیارت جامعه کبیره از مهمترین متون معرفتی رسیده از سوی معصومین: است. این زیارت به اعتقاد بسیاری از عالمان و حدیث شناسان از سند صحیح برخوردار است. زیارت جامعه کبیره در توحید ذاتی و افعالی و مراتب آنها انطباق و هماهنگی کامل با قرآنکریم دارد و میتوان گفت که روح توحید بر همه عبارتهای این زیارت حاکم است. از اینرو اشکالاتی که متناظر با برخی از عبارتها مبنی بر ناسازگاری با قرآنکریم و توحید افعالی باریتعالی مطرح شدهاند، وارد نیستند.
Ziyārat al-Jāmi‘a al-Kabīra is one of the most important epistemic texts related from the Infallible Imams (A.S.). According to many scholars and experts of ḥadīth, this ziyārat enjoys a sound chain of transmission (sanad). Ziyārat al-Jāmi‘a al-Kabīra is fully concordant and compatible with the Holy Qur’ān and it can be said that the quintessence of tawḥīd governs over all the phrases of this ziyārat. Thus, the objections raised concerning some phrases depicted as incompatible with the Holy Qur’ān and the unity of Divine Actions of the Supreme Creator, are invalid.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100860_bbf698c4dca427501e04a70c9be17dee.pdf
زیارت جامعه کبیره
اعتبار سندی زیارت جامعه
توحید در زیارت جامعه
توحید در قرآن
Ziyārat al-Jāmi‘a al-Kabīra
validity of sanad of Ziyārat al-Jāmi‘a
unity in Ziyārat al-Jāmi‘a. unity in the Qur’ān
per
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
2014-02-20
32
4
114
131
100864
technical paper
سیمای زیارت (مشهدالرضا) و دشواریهای آن در دوران قاجار از نگاه جهانگردان (1210-1344 ق)
Pilgrimage (to Mashhad al-Riḍā) and its Complexities in the Qajar Period from the Tourists’ Point of View (1210-1344/1796-1925)
حسن امیرزاده
amirzadehhassan@gmail.com
1
کارشناس ارشد تاریخ اسلام و کارشناس ارزشیابی اسناد
شهر مشهد از بزرگترین مراکز زیارتی ایران و جهان اسلام به شمار میرود. از ابتدای قرن دهم و همزمان با طلوع حکومت صفوی، سیل زائران شیعی به مراکز زیارتی و از جمله شهر مشهد روند شتابندهای را دنبال کرده است. حضور زائران در این شهر اثرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی را برای اهالی و مجاوران ساکن در این شهر در پی داشته است. جهانگردان و مسافران فراوانی که در دوره قاجاریه از اقصی نقاط داخل و خارج از مرزها به ایران میآمدهاند از این شهر نیز دیدن کرده و شرح مشاهدات خود را در قالب سفرنامههای مختلف به تحریر درآوردهاند که مقاله حاضر، در تلاش است با تکیه بر این منابع، به وصف دشواریها و اوضاع زیارتی این شهر در دوران حکومت قاجار بپردازد و از رهگذر آن، آثار و تبعات حضور زائران بر بافت و چهره اجتماعی این شهر را بررسی کند.
Mashhad is regarded as one of the biggest pilgrimage centers of Iran and the world of Islam. From the beginning of the 10th/16th century and simultaneous to the rise of the Saffavid rule, the number of Shī‘a pilgrims to pilgrimage centers, including Mashhad, gained an increasing pace. The presence of pilgrims in this city has left considerable cultural, social, and economic impacts on the local people residing in this city. Many tourists and travelers who in the Qajar period arrived in Iran from different parts of the world as well as people from different parts of Iran visited this city and wrote the account of their observation in the form of various travelogues. The present article is intended to describe, with reliance on these sources, the complexities and situations of pilgrimage in this city during the Qajar reign and thereby to examine the impacts and consequences of the presence of pilgrims on the social context and countenance of this city.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100864_10eee5c959e8f99f164d3baebbd6d640.pdf
زیارت مشهد
مشکلات زائران امام رضا(ع)
سفر نامههای دوران قاجار
اوضاع اجتماعی - اقتصادی مشهد
pilgrimage to Mashhad
complexities
pilgrims of Imam al-Riḍā (A.S.)
Travelogues
Qajar Period
socio-economic situation of Mashhad