per
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
2013-08-23
32
2
4
25
101033
technical paper
علم الهی و نقش تربیتی ایمان به آن
Divine Knowledge and the Educative Role of Believing in it
محمدهادی عبدخدایی
m.abdekhodaei1317@gmail.com
1
استادیار دانشکدۀ الهیات دانشگاه فردوسی مشهد
علم الهی یکی از صفات ذاتی خداوند است و مهمترین موضوع مورد اختلاف انسان الهی و مادی در مورد مبدأ اوّل میباشد و ایمان به آن نقش مهمی در زندگی انسان دارد، هم در آدمی امید و اطمینان ایجاد میکند و به او توکل و آرامش میبخشد و هم او را از بدیها و زشتیها باز میدارد و روح وی را تزکیه و تصفیه مینماید؛ زیرا که هم خداوند را حاضر و ناظر میداند و هم آگاه به ظواهر و بواطن؛ چنانکه فرمود: (یَعْلَمُ خَائِنَةَ الأعْیُنِ وَمَا تُخْفِی الصُّدُورُ)(غافر/١٩).در این مقاله ابتدا علم حصولی و حضوری بیان شده و سپس به نحوۀ علم الهی اعم از ذات و غیره و دلائل آن پرداخته است. در مورد گسترۀ علم الهی و وسعت غیر متناهی آن، مطالبی همراه با دلائل عقلی و عملی بیان گردیده و به برخی از شبهات و پاسخ آنها اشارت رفته است، ضمناً مقایسه مختصری هم میان تورات و انجیل و قرآن کریم انجام یافته و در پایان آیات مقدسه قرآنی و روایات معصومین(ع) ارائه گردیده است.
Divine Knowledge is one the essential attributes of God and the most important point of difference between the Divine and secular man concerning the First Source, and believing in it has a significant role in human life. It creates hope and certainty in humankind, gives them trust and tranquility, keeps them away from evils and indecencies and purifies their souls, because they know God to be both present and overlooking and aware of the exterior and the interior.In this article, at first the acquired knowledge and the knowledge by presence are explained and then, the mode of Divine knowledge, including the essence and the like and their reasons, are dealt with. Some remarks along with the rational and scholarly evidences about the expanse of Divine knowledge and its infinite spread have been expressed here and some of the misconceptions and the responses to them have been touched upon. Meanwhile, a brief comparison has been made between the Torah, the Bible, and the Qur’ān; and finally, the holy verses of the Qur’ān and the traditions of the Infallible Imams (A.S.) have been presented.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101033_6dd41404593ba00b16b0309a5a40699f.pdf
علم حضوری
علم حصولی
علم الهی
قرآن
divine knowledge
Attributes of God
knowledge by presence
acquired knowledge
per
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
2013-08-23
32
2
26
48
101034
technical paper
پژوهشی در آیه «سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسـىٰ * إِلَّا مَا شاءَ اللَّهُ »
A Research on the Āya, ﴾We shall have you recite [the Qur'an], then you will not forget [any of it] except what Allah may wish)
نانسی ساکی
tooba1363@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
با تأملی در تفسیر آیۀ (سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسـى * إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یعْلَمُ الْجَهْرَ وَ ما یخْفى)(اعلی/6-7)، با مشکلات متعددی مواجه میشویم؛ چرا که مفسران برای تفسیر واژه «نسی» و نیز عبارت «إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ» در آیه بعد دچار تکلف شده و هر یک سعی کردهاند توجیه خاصی برای آن بیاورند تا معنای آیه واضح و قابل فهم و انطباق با عصمت پیامبر(ص) شود. اما اینگونه توجیهات گاه معقول بوده و گاهی دلیل موجهی برای آن ذکر نشده است. در این نوشتار ابتدا معنای آیه از ابعاد مختلف بررسی گردیده و سپس به ترتیب تاریخی به تبیین نظر مفسران و دیدگاه محدّثان و متکلمان در این خصوص پرداخته و روشن شده است که مباحث مذکور در ذیل آیه با توجه به روند تاریخی و گسترش علم کلام در قرون اخیر بیشترین رشد را داشته و به نظر ارجح نزدیکتر است.
With a deliberation on the commentary of the āya, ﴾We shall have you recite [the Qur'an], then you will not forget [any of it] except what Allah may wish. Indeed He knows the overt and what is hidden﴿ (Q. 87:6-7), we encounter various problems, due to the fact that the exegetes have tasked themselves to provide a specific justification for it so that the āya may be clearly understood as complying with the Prophet’s (S.A.W.) infallibility. However, such justifications have sometimes been reasonable and at other times no justified reasons have been mentioned for it. In this article, first, the meaning of the āya has been studied from different perspectives and the viewpoints of the exegetes, the ḥadīth experts, and theologians have been chronologically dealt with in this respect and made clear that the discourses mentioned under the āya have had the most development with regard to the historical trend and the prevalence of theology in recent centuries and seem to be closer to the most preferable view.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101034_5c50df3adb7ba2825ef2dd8b985a51ab.pdf
إقراء النبی(ص)
اسهاء النبی(ص)
نسیان پیامبر
عصمت انبیاء
iqrā’ al-Nabī (making the Prophet – S.A.W. – recite)
the Prophet’s forgetfulness
the Prophets’ infallibility
ishā’ al-Nabī (making the Prophet – S.A.W. – forget)
per
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
2013-08-23
32
2
49
76
101041
technical paper
مدینه فاضله در ساختارشناسی تفکرات آیةالله جوادی آملی
The Structurology of Ayatollah Javādī Āmulī’s Thoughts concerning Utopia
کاظم افرادی
kazem55@ymail.com
1
کارشناسی ارشد برنامهریزی شهری دانشگاه تهران
توصیف آرمانشهر یکی از مقولههایی است که اندیشمندان مختلفی از جمله اندیشمندان مسلمان در طول تاریخ بدان پرداختهاند. در این میان دین اسلام نیز حامل تعالیم وحیانی و عقلانی است که آرمانشهر مطلوب انسانی را به تصویر میکشد. سلسله آرمانشهرگرایان مسلمان از فارابی آغاز شده و تا دوران معاصر امتداد داشته و یکی از متأخرترین اندیشمندان آرمانگرا آیةالله جوادی آملی است. پژوهش حاضر با هدف تبیین آرای آرمانشهری ایشان با روش توصیفی_ تحلیلی، ضمن ارائه چارچوبی کلی برای شناسایی نقاط کلیدی در تفکرات یک آرمانگرا و ارتباط بین آن نقاط، مدل تفکر آرمانشهرگرایی ایشان را بررسی نموده است. ایشان به عنوان یکی از اندیشمندان و فیلسوفان مسلمان معاصر معتقد است در دوران غیبت، امکان ایجاد حکومت اسلامی با هندسه مشخص وجود دارد. و در دوران ظهور نیز حضرت ولیعصر (عج) به عنوان انسان کامل، با قرار گرفتن در مسند حکومت، استعداد بالقوه مقام خلیفة اللهی در انسانها را شکوفا میکند. مدینه فاضلهای که در نهایت تشکیل خواهد شد تنها پوسته محسوب میشود و بلکه هدف متوسط خلقت انسانی است؛ در حالی که انسان کامل، روح آن مدینه است.
Description of utopia (al-madīnat al-fāḍila) is one of the notions that various scientists, including Muslim scholars, have dealt with throughout history. Meanwhile, Islam conveys Revelational and rational teachings portraying the utopia yearned by humankind. The chain of Muslim utopists begins with al-Fārābī and extends to the present era, with Ayatollah Javādī Āmulī as one of the most recent utopist thinkers. Aiming at explicating his utopian opinions, the present research has studied his utopian pattern of thinking while using the descriptive-analytical method to present a general frame of reference for identifying the key points of a utopist and the relation between those points. As one of the contemporary Muslim thinkers and philosophers, Ayatollah Javādī Āmulī believes that it is possible to create an Islamic government (ḥukūma) with a specified engineering during the Occultation. Similarly, Valī al-‘Aṣr (Imam Mahdi – Aj.), as a perfect human being assuming the ḥukūma, will actualize the potential of Divine Vicegerency status in human beings. The utopia that will eventually be created will be regarded only as a crust, which is the average goal of human creation; whereas the soul of that utopian community is the perfect man.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101041_996220dad89ac7eb0b871c33332ab7cd.pdf
آرمانشهر در مکتب اسلام
آیةالله جوادی آملی
حکومت اسلامی
مدینه فاضله مهدوی
Utopia
school of Islam
Islamic Government
Mahdavī utopia
per
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
2013-08-23
32
2
77
95
101055
technical paper
آسیب شناسی عمل صالح در قرآن
Pathology of Righteous Act in the Qur’ān
زینب غلامی
1
بیبی حکیمه حسینی
2
کارشناس علوم قرآن از دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم، دانشکده تربیت مدرّس قرآن مشهد
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث، استاد دانشکده تربیت مدرّس قرآن مشهد
عمل صالح یکی از پر تکرارترین موضوعاتی است که در قرآن کریم مطرح شده است، تا انسان هوشیار شود و دریابد که تلاشهای او در رسیدن به سعادت هر دو جهان نقش دارد و بدون شک نتایج اعمال به عاملان آن خواهد رسید. البته نباید از نظر دور داشت که عمل صالح مانند هر امر پسندیده همواره در معرض آسیبهایی قرار دارد که میتواند آنها را از دایره اعمال نیک خارج ساخته، تمامی تلاشهای عاملان آن را بی نتیجه خواهد کرد. این مقاله شرحی است در بیان آسیبهایی که قرآن کریم در آیات خود انسان را متوجه آنها میکند. حب دنیا، ریا، عجب، ارتداد و کسالت از جمله آسیبهای ذکر شده است.
Righteous act is one of the most frequently used issues in the Qur’ān to make man realize that his attempts would be influential in achieving happiness both in this world and the Hereafter; and that the consequences of one’s actions will undoubtedly return to the perpetrator. However, it is to be noted that the righteous act, like any other act of decency, is prone to certain damages that can repel it from the domain of good acts and neutralize all the attempts of the performers of those acts. This article is an exposition of the damages that the Holy Qur’ān has made human beings aware of by its verses. Vanity, condescension, apostasy, and lassitude are regarded as among the most important damages.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101055_4c33dd9ea089c206f614d78ffad802b4.pdf
عمل صالح در قرآن
آسیبهای عمل صالح
قرآن
righteous act in the Qur’ān
damages of the righteous act
the Qur’ān
per
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
2013-08-23
32
2
96
102
101240
technical paper
گفتمان قرآن پژوهی
Qur’ānic Studies Discourse
حسین طاهری وحدتی
vahdati@gmail.com
1
بنیاد پژوهشهای اسلامی
قرآن کتاب هدایت است. آموزههای آن در صورتی دستیافتنی میباشد که رویکرد مخاطبان آن معرفتشناسانه باشد. در غیر اینصورت محجور است و ارتباطی به زندگی فردی و اجتماعی ما ندارد. این نوشتارِ کوتاه، نگاهی است تأمّلگرایانه به تناسبِ میان حجم فعالیتهای قرآن (بهویژه در حوزۀ پژوهش) و انطباق آن بر فرهنگ رفتاری و اعتقادی و میزان کنشپذیری ما از آنها که احساس میشود رضایتبخش نیست؛ نکاتی نیز به عنوان راهکار مطرح شده است.
The Qur’ān is a book of guidance. Its doctrines are achievable in case that the approach of its addressees would be epistemological. Otherwise, it is abandoned and irrelevant to the individual and personal life. This brief writing takes a deliberate look at the proportion between the volume of Qur’ānic activities (particularly in research field) and its application to conformity to the behavioral and ideological culture and the degree of our impressionability from them, which seems to be unsatisfactory. Some points have also been made as working procedures.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101240_da17c8cc2fcdb24d4b79981767e123c8.pdf
پژوهش قرآنی
گفتمان قرآنپژوهی
تأثیرپذیری از آموزههای قرآن
Qur’ānic studies
Qur’ānic studies discourse
impressionability from the Qur’ānic doctrines
per
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
2013-08-23
32
2
103
119
101320
technical paper
جایگاه اهلالبیت(ع) در تفسیر شواهد التنزیل لقواعد التفضیل
The Status of Ahl al-Bayt (A.S.) in the Interpretation Shawāhid al-Tanzīl li Qawā’id al-Tafzīl
جمال فرزند وحی
farzandwahy@yahoo.com
1
مینا یعقوبی
fgholami.ir@gmail.com
2
فرشته دارابی
fereshth_darabi81@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه رازی
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلام
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلام
شیعه برای تفسیر اهل بیت(ع) اهمیت فراوانی قائل است و سخن آنان در تبیین قرآن را، هم پایه سخن رسول خدا9 میداند؛ اما رویکرد اهل سنت نسبت به تفسیر آنان چگونه است؟ به بیانی دیگر، اهل بیت(ع) چه تأثیری بر تفسیر اهل سنت گذاشتهاند؟ از آنجا که میزان اقبال و تأثیرپذیری اهل سنت از اهل بیت(ع) در تفاسیر روایی آشکار است؛ ما نیز به بررسی تفسیر روایی شواهد التنزیل لقواعد التفضیل پرداختیم. زیرا یک تفسیر موضوعی دربارۀ اهل بیت(ع) است و از این منظر، شاخص و ممتاز میباشد.درهمین راستا علاوه بر بیان ویژگیهای مهم تفسیر شواهدالتنزیل، به بررسی تعداد روایاتی که قول و فعل ائمه(ع) است نیز پرداخته شده است.نتیجه به دست آمده نشان میدهدکه میزان روایات تفسیری اهل بیت(ع)در تفسیر شواهد، بسیار بیشتر از میزان آن در مجموع صحاح ششگانه میباشد.همچنین مؤلف این کتاب به عنوان یک مفسّر اهل سنت، اهمیت و اعتبار فراوانی برای تفسیر اهل بیت(ع)قائل است.
The Shī‘as give a great importance to the interpretation by the Ahl al-Bayt (A.S.) and regard their words in the explanation of the Qur’ān identical to the words of the Apostle of Allah (S.A.W.). But what is the Sunnī’s attitude towards their interpretation? In other words, how have the Ahl al-Bayt (A.S.) affected the Sunnī’s interpretation of the Qur’ān?Since the degree of reception and impressionability of the Sunnīs from the Ahl al-Bayt (A.S.) in narrational interpretation is obvious, we have examined here the narrational interpretation of Shawāhid al-Tanzīl li Qawā’id al-Tafḍīl, because it is a thematic interpretation about the Ahl al-Bayt (A.S.) and an outstanding and premium in this respect. Thereby, besides stating the significant features of the interpretation of Ahl al-Bayt (A.S.), we have also studied a number of traditions that are the words and actions of the Imams (A.S.). The conclusion arrived at shows that the number of the exegetical traditions of the Ahl al-Bayt (A.S.) in Shawāhid al-Tanzīl li Qawā’id al-Tafḍīl is far more than its number in all the six Ṣiḥāḥs (Ṣiḥāḥ al-Sitta). Also, as a Sunnī author, the writer of this tafsīr gives a great importance and validity to the Ahl al-Bayt’s (A.S.) interpretation.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101320_a560db4e67d35473c14d6138f6ea6fd3.pdf
اهل بیت(ع)
اهل سنت
تفسیر روایی
شواهد التنزیل لقواعد التفضیل
Ahl al-Bayt (A.S.)
the Sunnīs
narrational interpretation
Shawāhid al-Tanzīl li Qawā’id al-Tafzīl
per
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
2013-08-23
32
2
120
137
101328
technical paper
منشور برادری در پیام منسوب به امام رضا(ع)
Brotherhood Charter in a Message Attributed to Imam al-Rizā (A.S.)
علیجان سکندری
sekandari@gmail.com
1
بنیاد پژوهشهای اسلامی _ گروه مطالعات فرهنگی زائر
جامعۀ انسانی همواره نیازمند تذکّر و موعظه بوده از اینرو، شایسته است مروری بر پیام اخلاقمدار امام رضا(ع) به عبدالعظیم حسنی داشته باشیم. از آسیبها و خطرهایی که جامعۀ اسلامی ما را تهدید میکند، اهمیت ندادن به اخلاق اسلامی و آموزههای دینی است. از این رو ضرور به نظر رسید محتوای پیام را که دربرگیرنده تذکرات عمیق اخلاقی است، به عنوان منشور برادری در هفت محور بررسی و تحلیل کنیم.
Human society has always been in need of reminding and admonition; thus, it is worthwhile to take a glance at the moralistic message of Imam al-Rizā (A.S.) to ‘Abd al-‘Azīm Hasanī.Neglecting Islamic morality and religious teachings is among the damages and hazards that threaten our Islamic community. Therefore, it seems necessary to examine and analyze the content of the message containing profound moral admonitions, as a brotherhood charter in seven aspects.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101328_31979a242bc6e574613e4e022fcbbbe3.pdf
منشور برادری
پیام منسوب به امام رضا(ع)
عبدالعظیم حسنی
راستگویی و امانتداری
جدال و سفسطه
brotherhood charter
honesty and trustworthiness
disputation and sophistry
the message attributed to Imam al-Rizā (A.S.)
‘Abd al-‘Azīm Hasanī
per
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
2013-08-23
32
2
138
156
101332
technical paper
کاشیهای زرینفام حرم امام رضا(ع) سندی از هویت تاریخی شهر مشهد
The Golden Tiles of the Holy Shrine of Imam al-Riḍā (A.S.)
میثم جلالی
jalali.meysam@yahoo.com
1
دکترای دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه باستان شناسی، تهران، ایران، کارشناس پژوهش موزۀ آستان قدس رضوی
کاشیهای زرینفام ازجملۀ نفایس و یکی از مستندات در زمینۀ تاریخ و قدمت حرم حضرت رضا(ع) و شهر مشهد به شمار میآیند. قسمت عمدهای از این کاشیها به قرون ششم تا هشتم هجری تعلق دارند. خوشبختانه بخش زیادی از این کاشیها هنوز در جای خود محفوظ مانده و بخشی نیز، ازجمله محرابها به موزۀ آستان قدس رضوی منتقل شدهاند. در این مقاله به اختصار، به معرفی کاشیهای زرینفام حرم مطهر، خاستگاه و مراکز ساخت آنها، کاشیکاران، مضامین روی کاشیها، سیاحان و مورخانی که این کاشیها را وصف کردهاند و وضعیت فعلی کاشیها پرداخته شده است.
Golden tiles are among the exquisite assets and one of the evidences concerning the history and antiquity of the Holy Shrine of Imam al-Riḍā (A.S.) and the city of Mashhad. A major part of these tiles date back to the 6th/12th to 8th/15th centuries. A large number of these tiles are still preserved in their original places and a number of others, including the niches (miḥrābs), have been transferred to the AQR Museum. This article briefly introduces the golden tiles of the Holy Shrine, their origin and place of manufacture, the tile workers, the tiles themes, the tourists and the historians who have described them, and the present condition of the tiles.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101332_993b801eedbab525fe5a75f141ad99cc.pdf
حرم امام رضا(ع)
موزۀ آستان قدس رضوی
کاشی زرینفام
سلجوقیان
ایلخانیان
Holy Shrine of Imam al-Riḍā (A.S.)
golden tile
the Seluks
Ilkhaniods