ORIGINAL_ARTICLE
کسوف در منظومۀ ارزشها (یادمان بیستویکمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی)
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_105921_46af28922d5dccb67b4844c7a066cdb7.pdf
2010-05-22
4
5
حمیدرضا
آژیر
1
مدیر گروه ترجمه عربی بنیاد پژوهشهای اسلامی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پدیدارشناسی ظاهرگرایی در فهم قرآن
مقاله حاضر سیر کوتاهی دربارة پدیده ظاهرگرایی در فهم قرآن از صدر اسلام تا زمان حاضر است. ظاهرگرایی در فرقهها و مذاهب گوناگون اسلامی نمود یافته، ولی نزد همه آنان به یک معنی نبوده است و چه بسا تفسیری که نزد یک فرقه ظاهرگرایانه به شمار رفته، نزد فرقهای دیگر تأویلگرایانه شمرده شود. در این سیر کوشش شده با شیوه پدیدارشناسی به بررسی مکاتب ظاهرگرا بپردازیم و از اینرو، قصد داوری دربارۀ آنها را نداشتهایم. هرچند نمیتوان ادعا کرد که سیر کنونی، جامع همه افراد و مصادیق ظاهرگرایی است، ولی میتوان گفت که نمودها و مصادیق آشکار و روشن ظاهرگرایی را ارائه میدهد. گفتنی است که ظاهرگرایی در این مقاله شامل متنگرایی نیز میشود.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_105962_b09649c2480183c41bf4dc7caabb7a69.pdf
2010-05-22
6
18
ظاهرگرایی
باطنگرایی
تأویلگرایی
تفسیر ظاهری
تفسیر تأویلی
محمدکاظم
شاکر
1
دانشیار دانشگاه قم
AUTHOR
محمدحسن
محمدی مظفّری
2
دانشجوی دکترای علوم قرآنی
AUTHOR
الهبداشتی، علی، «نقد مبانی سلفیه در توحید»، مقالات و بررسیها، ش74، تهران، دانشکده الهیات، 1382ش.
1
آلابوطامی، احمد بن حجر، الشیخ محمّد ابن عبدالوهاب عقیدته السلفیة و دعوته الاصلاحیة، تصحیح الشیخ بن باز، المملکة العربیة السعودیة، الامانة العامة للاحتفال بمرور مائة عام علی تأسیس المملکة، 1419ق.
2
ابنتیمیة الحرانی، احمد، شرح العقیدةالاصفهانیة، بیروت، المکتبة العصریة، 1425ق.
3
-------------- ، الفتوی الحمویة الکبری، تحقیق محمّد بن ریاض الاثری، بیروت، عالم الکتب، 1426ق.
4
ابنحزم الظاهری، ابومحمّد، الفصل فی الملل و الاهواء و النحل، تحقیق یوسف البقاعی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1422ق.
5
احمد بن حنبل، اصول السنة، تحقیق احمد فرید المزیدی، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1427ق.
6
----------- ، العقیدة، دراسة الشیخ عبدالعزیز عزّالدین السیروان، دمشق، دار قتیبة، 1408ق.
7
استرآبادی، محمّدامین، الفوائد المدنیة، قم، مؤسسة النشر الاسلامی، 1424ق.
8
بنعمر، محمّد، ابنحزم و آراؤه الاصولیة، بیروت، دارالکتب العلمیة، 2007م.
9
تهرانی، آقابزرگ، الذریعة الی تصانیف الشیعة، بیروت، دارالاضواء، بیتا.
10
خادمی، نورالدین، الدلیل عند الظاهریة، بیروت، دار ابنحزم، 1421ق.
11
خراسانی، محمّدکاظم، کفایة الاصول، قم، مؤسسة آل البیت لاحیاء التراث، 1411ق.
12
خضیری، محمّد، تفسیر التابعین، ریاض، دارالوطن، 1420ق.
13
ذهبی، شمسالدین، سیر اعلام النبلاء، تحقیق محبالدین العمروی، بیروت، دارالفکر، 1417ق.
14
ذهبی، محمّدحسین، التفسیر و المفسرون، بیروت، دارالقلم، بیتا.
15
شهرستانی، عبدالکریم، الملل و النحل، تحقیق بدران، قم، منشورات الشریف الرضی، 1364ش.
16
صدوق، محمّد بن علی، معانی الاخبار، تصحیح علیاکبر غفاری، بیروت، مؤسسة الاعلمی، 1401ق.
17
عتیق، یوسف بن محمّد، العقیدةالاسلامیة من الکتاب و السنةالنبویة، ریاض، دارالصمیعی، 1420ق.
18
فریجه، محمّد، الاصول المنهجیةللعقیدةالسلفیة، بیروت، المکتب الاسلامی، 1415ق.
19
قزوینی رازی، عبدالجلیل، نقض معروف به بعض مثالب النواصب فی نقض بعض فضائح الروافض، تصحیح محدث ارموی، تهران، سلسله انتشارات انجمن آثار ملی، 1358ش.
20
لحمر، حمید، الامام مالک مفسّرا، جمع و تحقیق و تقدیم، بیروت، دارالفکر، 1424ق.
21
مظفر، محمّدرضا، اصول الفقه، قم، دار الکتب العلمیة، 1386ش.
22
مظفری، حسین، بنیان مرصوص، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1385ش.
23
معرفت، محمّدهادی، التفسیر و المفسرون فی ثوبه القشیب، مشهد، الجامعة الرضویة للعلوم الاسلامیة، 1425ق.
24
----------- ، تفسیر و مفسران، قم، مؤسسه فرهنگی التمهید، 1385ش.
25
مفید، محمّد بن محمد بن نعمان، مصنفات الشیخ المفید، المؤتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید، 1413ق.
26
مهریزی، مهدی، کتابشناسی اصول فقه شیعه، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1371ش.
27
ORIGINAL_ARTICLE
حجّیت ظواهر از منظر میرزا مهدی اصفهانی
قرآن کتابی فهمیدنی است که آیات آن بر قلب پیامبر خاتم نازل شده تا کار هدایت بشر را بدان سامان بخشد. یکی از مهمترین مباحث دربارة قرآن، امکان فهم آن و چیستی و چگونگی این فهم است که در اصول فقه با عنوان «حجّیت ظواهر» مورد توجّه قرار میگیرد. در بحث حجّیت ظواهر گروههای مختلفی سخن راندهاند که از خودبسندگی قرآن در فهم تا ناممکن بودن فهم قرآن طیفی از نظریات را تشکیل میدهند. میرزای اصفهانی از جمله فقهای معاصر است که بیانی تازه از نظریّة مشهور فقهای امامیّه مطرح کرده که در آن حجّیت ظواهر با حفظ استقلال قرآن و عترت در حجّیت اثبات میشود. در واقع از آنجا که بشر «مخاطب بالعرض» قرآنی است که «ذکر» و رسول آورندهاش «مذکّر» دانسته شدهاند، برای رسیدن به ظهور آیات و دریافت قرائنی که به بپاشدن یک آیه و دلالت الفاظ آن بر معانیِ مورد نظر گویندهاش دلالت میکنند، نیازمند مراجعه به «مَن عنده علم الکتاب» است تا او را با تبیین قرائن متصل عقلی و منفصلی که یقین عقلایی در انعقاد ظهور از لفظ را سبب میسازد، برساند.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_106000_96f273525324879408adf871b09c0985.pdf
2010-05-22
19
41
قرآن
امکان فهم قرآن
ظواهر
حجّیت
ظهور
میرزامهدی اصفهانی
حسین
مفید
1
مهندس مکانیک سیالات با تحصیلات حوزوی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مفهومشناسی رؤیت در آیه 143 سورۀ اعراف
مفهوم رؤیت خداوند بهطور عام و درخواست رؤیت از سوی حضرت موسی(ع) در آیه 143 سوره اعراف بهطور خاص، یکی از شبهات بحث برانگیز کلامی است که نظریات مختلفی در مورد آن بیان شده است. نگارنده در این نوشتار اهم نظریات مطرح شده را بیان کرده، هر یک را مورد بحث و ارزیابی قرار میدهد و با اعتقاد بر اینکه درخواست حضرت موسی(ع) با لفظ «أرنی»، درخواست برای رؤیت ظاهری خداوند بوده است، مباحث و ادلهای را برای اثبات آن بیان داشته، اظهار میدارد که این درخواست، در حقیقت ادامه و پیرو درخواستهای بنیاسرائیل از موسی(ع) بوده است. چنان که در آیاتی از قرآن کریم نیز بدان اشاره شده است. در پایان پس از ارزیابی مباحث مطرح شده، به بیان نظریاتی در مورد توبه حضرت موسی(ص) و فلسفه توبه ایشان میپردازد.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_106001_572d5f03dd3a3281b6208221f95f9f7f.pdf
2010-05-22
42
56
بنیاسرائیل
موسی(ع)
رؤیت خداوند
درخواست رؤیت
امکان رؤیت
مهدی
اکبرنژاد
m_akbarnezhaad@yahoo.com
1
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلام
AUTHOR
محسن
حسنوندی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلام
AUTHOR
. قرآن کریم.
1
ابن بابویه، ابیجعفر محمد بن علی بن الحسین قمی، عیون اخبار الرضا7، ترجمه حمیدرضا مستفید- علیاکبر غفاری، تهران، 1372ش.
2
---------- ، التوحید، ترجمه محمدعلی سلطانی، تهران، 1387ش.
3
الخزاعی النیشابوری، حسین بن علی بن محمد بن احمد، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، مشهد، 1376ش.
4
الزمخشری، محمود بن عمر، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التأویل و هو تفسیر القرآن الکریم، قم، 1415ق.
5
الطبرسی، ابوعلی فضل بن الحسن، تفسیر جوامع الجامع، قم، 1367ش.
6
---------- ، مجمع البیان، ترجمه علی کرمی، تهران، 1379ش.
7
الطوسی، ابیجعفر محمد بن الحسن، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت، 1409ق.
8
القمی المشهدی، شیخ محمد بن محمد رضا، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، تهران،1411ق.
9
راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات الفاظ قرآن کریم، ترجمه حسین خداپرست، قم،1387ش.
10
طباطبایی، محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، قم، 1387ش.
11
---------- ، قرآن در اسلام، قم، 1387ش.
12
علم الهدی، علی بن الحسین، تنزیه الانبیاء والائمه، تحقیق فارس حسون کریم، قم، 1380ش.
13
---------- ، تنزیه الانبیاء:: پژوهشی قرآنی درباره عصمت پیامبران و امامان:، ترجمه امیر سلمانی رحیمی، مشهد، 1377ش.
14
فخر رازی، عمر بن محمد، تفسیر کبیر (مفاتیح الغیب)، ترجمه علیاصغر حلبی، تهران، 1375ش.
15
قرائتی، محسن، تفسیر نور، تهران، 1381ش.
16
محمدقاسمی، حمید، اسرائیلیات و تأثیر آن بر داستانهای انبیاء در تفاسیر قرآن، تهران، 1380ش.
17
محمدی، علی، شرح کشف المراد، قم، 1371ش.
18
مشکور، محمدجواد، سیر کلام در فرق اسلامی، تهران، 1368ش.
19
مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، 1386ش.
20
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه دیدگاه مردم مشهد و متخصصان اسلامی درباره اهمیت ابعاد و ملاکهای دینداری
هدف این مقاله پاسخ به این سه پرسش است:1. ترتیب اهمیت ابعاد دینداری در نظر مردم و متخصصان دینی چگونه است؟2. چه تفاوتی میان نظر مردم و متخصصان دینی درباره درجه اهمیت ابعاد دینداری وجود دارد؟3. چه تفاوتی میان نظر مردم و متخصصان دینی درباره درجه اهمیت ملاکهای دینداری وجود دارد؟روش تحقیق پیمایشی و جامعه آماری کلیه افراد پانزده سال به بالای خانوارهای شهر مشهد و حجم نمونه 464 نفر است که با روش خوشهای، دو مرحلهای، قشربندی متناسب، و تصادفی سیستماتیک، همراه 10 نفر از اساتید رشته الهیات دانشگاه فردوسی مشهد انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بود. نتایج نشان داد که مهمترین ابعاد دینداری در نظر مردم و متخصصان به ترتیب درجه اهمیت میانگین عبارتاند از: اصول دین، فروع دین، ضروریات دین (واجبات و محرمات)، اخلاق و شعائر، مستحبات و مکروهات. در مورد درجه اهمیت اصول دین، واجبات و محرمات و اخلاق و شعائرمیان مردم و متخصصان تفاوت معنیدار وجود ندارد، لیکن در بعد فروع دین و مستحبات و مکروهات تفاوت وجود دارد، به گونهای که مردم بهطور معنیدار به فروع دین کمتر و به مستحبات و مکروهات بیشتر از متخصصان اهمیت دادهاند. درصد توافق نظر در تعداد ملاکهای اصول دین 100درصد، فروع دین صفر، واجبات و محرمات 3/88 درصد، مستحبات و مکروهات 3/58 درصد، اخلاق و شعائر 68 درصد است.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_106006_66ee24a06deb83372d466936040ebcf5.pdf
2010-05-22
57
81
ابعاد دینداری
اهمیت ملاکهای دینداری
متخصصان دینی
مردم
مشهد
حسین
بهروان
1
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
پارسا، کیارش (1377)، بررسی تأثیر جریان نوسازی بر معرفت دینی مردم ایران، مطالعه موردی شهرستان شیراز، پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه شیراز.
1
سراجزاده، حسین، نگرشها و رفتارهای دینی نوجوانان (دانشآموزان سال سوم متوسطه تهران) و دلالتهای آن برای نظریه سکولار شدن در سال تحصیلی 75-74.
2
شجاعی زند، علیرضا (1384) مدلی برای سنجش دینداری در ایران، مجله جامعهشناسی ایران، دوره6، بهار، صص34-66.
3
شجاعی زند، علیرضا (1380)، دین، جامعه و عرفی شدن: جستارهایی در جامعهشناسی دین، تهران، نشر مرکز.
4
شرفی، ابوالفضل (1381) بررسی تطبیقی فضای مفهومی دینورزی در میان دانشجویان دانشگاه فردوسی و طلاب شهر مشهد در سال تحصیلی 81-80، رساله کارشناسی ارشد، رشته پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی مشهد.
5
طباطبایی، علامه سید محمدحسین (1356)، آموزش دین اسلام، تنظیمکننده سید مهدی آیتالهی، حوزه علمیه قم، انتشارات اسلامی.
6
طباطبایی، علامه سید محمدحسین، (1363)، المیزان، جلد اوّل، چاپ اوّل: بنیاد علمی و فکری علامه.
7
عبدی، عباس و گودرزی، محسن (1378)، تحولات فرهنگی در ایران، چاپ اوّل: تهران، انتشارات روش.
8
فروند، ژولین (1362)، جامعهشناسی ماکس وبر، عبدالحسین نیک گهر، تهران، نشر نیکان، چاپ اوّل.
9
کرامتی، عزیزالله (1382)، بررسی انتظارات والدین نسبت به تربیت دینی و رشد اخلاقی دانشآموزان متوسطه شهر بیرجند، پایاننامه کارشناسی ارشد، مدیریت آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامهریزی خراسان واحد آموزش بیرجند.
10
کلینی، ثقةالاسلام، بیتا، اصول کافی، جلد 3 ترجمه سید جواد مصطفوی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی اهل بیت.
11
طالبیان، محمدرضا (1380)، دینداری و بزهکاری در میان نوجوانان دانشآموز، توسعه فرهنگ و هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
12
محسنی، منوچهر (1374)، بررسی نگرشها و رفتارهای اجتماعی - فرهنگی در ایران، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور.
13
محمودی، مهری (1378)، رابطه قشربندی اجتماعی و گرایشات و رفتارهای دینی در شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
14
مصباح یزدی، محمدتقی (1380) جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، سازمان تبلیغات اسلامی، تهران.
15
مهدوی، محمدصادق (1375)، سنجش پایبندی دینی دانشجویان، دانشگاه شهید بهشتی، گروه جامعهشناسی.
16
همیلتون، ملکم (1377)، جامعهشناسی دین، ترجمه محسن ثلاثی، چاپ اوّل: تهران، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان.
17
18. Hill, peter C. and Hood jr. Ralf, (1999). Measures of Religiosity, religious Education press, Birmingham, Alabama.
18
19. Stark, R. and Glock, C.Y. (1968). American Piety: The Nature of Religious Commitment, Berkeley: University of California Press.
19
20. TalipK. (2000). Can Religiosity Be Measured? Dimensions of Religious Commitment, internet source: “stark” near “Religion”.
20
ORIGINAL_ARTICLE
کرامات رضوی
امکان صدور معجزه و کرامات از ناحیة امام معصوم(ع) و رابطه آن با علم غیب امام(ع)، موضوعی است که نویسنده آن را از دیدگاه برخی از متکلمان شیعه به اجمال مورد بررسی قرار داده است. در بخش پایانی مقاله هم، منابع تاریخی ثبت کرامت و معجزات حضرت رضا(ع) را متذکر شده و به چند کرامت مشهور اشاره کرده است.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_106009_da590188b054743f038640cb3c20b69d.pdf
2010-05-22
82
88
امام رضا(ع)
کرامات رضوی
معجزه
کرامت
محمدجواد
مهدوی
1
بنیاد پژوهشهای اسلامی – گروه دایرةالمعارف
AUTHOR
احمدی، محمد امین، تناقضنما یا غیبنمون: نگرشی نو به معجزه، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1378.
1
ابن بابویه قمی، ابوجعفر محمد بن علی بن حسین، عیون اخبار الرضا، ترجمه حمیدرضا مستفید و علیاکبر غفاری، نشر صدوق، 1372.
2
ترجمة رسالة قشیریه، با تصحیحات و استدراکات بدیعالزمان فروزانفر، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ چهارم، 1374.
3
جرجانی، علی بن محمد الشریف، کتاب التعریفات، تحقیق و زیاده محمد عبدالرحمان المرعشی، دارالنفائس، بیروت، الطبعة الثانیه، 1428ق / 2007م.
4
جعفریان، رسول، «جامعه صفوی»، در کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، ش مسلسل 119-120، فروردین و اردیبهشت 1387، ص44-57.
5
حلّی، جمال الدین ابیمنصور حسن بن یوسف، انوار الملکوت فی شرح الیاقوت، تحقیق محمد نجمی الزنجانی، بدون مشخصات.
6
حیدری آقایی، محمود و دیگران، تاریخ تشیع، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و انتشارات سمت، 1384.
7
سید مرتضی (علمالهدی)، الذخیرة فی علم الکلام، مؤسسة النشر الاسلامی، قم، 1411ق.
8
شیخ مفید (عکبری، محمد بن محمد بن نعمان)، اوائل المقالات، در: مصنفات الشیخ المفید، تحقیق شیخ ابراهیم انصاری، الطبعة الاولی، 1413ق، المؤتمر العالمی لألفیة الشیخ المفید.
9
---------- ، الارشاد فی معرفة حججالله علی العباد، ترجمه و شرح سید هاشم رسولی محلاتی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ چهارم، 1378.
10
طباطبایی، محمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، دارالعلم، قم، بیتا.
11
طبرسی، ابوعلی فضل بن الحسن، إعلام الوری بأعلام الهدی، تصحیح و تعلیق علیاکبر غفاری، دارالمعرفه، بیروت، 1399ق / 1979م.
12
طبرسی (طبری) عماد الدین حسن بن علی، اسرار الامامه، تحقیق و تصحیح گروه کلام و فلسفه، بنیاد پژوهشهای اسلامی، چاپ اوّل: 1380.
13
---------- ، مناقب الطاهرین، تحقیق حسین درگاهی، رایزن، 1379.
14
طهرانی، آقابزرگ، الذریعة الی تصانیف الشیعه، دارالاضواء، بیروت، الطبعة الثالثه، 1403 / 1983.
15
فاضل مقداد (سیوری حلی، جمال الدین مقداد بن عبدالله)، الانوار الجلالیة فی شرح الفصول النصیریه، تحقیق علی حاجیآبادی و عباس جلالینیا، بنیاد پژوهشهای اسلامی، 1378.
16
قدردان قراملکی، محمدحسن، معجزه در قلمرو عقل و دین، بوستان کتاب قم، 1381.
17
مدرسی طباطبایی، حسین، مکتب در فرایند تکامل: نظری بر تطور مبانی فکری تشیع در سه قرن نخستین، ترجمه هاشم ایزدپناه، کویر، چاپ دوم، 1386.
18
---------- ، میراث مکتوب شیعه از سه قرن نخستین هجری، دفتر اوّل، ترجمه سیدعلی قرائی – رسول جعفریان، کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران، 1383.
19
مقدس اردبیلی (اردبیلی، احمد بن محمد)، حدیقة الشیعه، انتشارات گلی، چاپ دوم، 1361.
20
ORIGINAL_ARTICLE
کرامات: امکان وقوع، آسیبشناسی
کرامت در منظومة فرهنگ و اعتقادات اسلامی بهویژه تشیع پدیدهای ممکنالوقوع است؛ نویسنده بر این مبنا و با آوردن دو نمونة تاریخی و یک نمونه معاصر از مآخذ معتبر در مقام اثبات امکان وقوع آن برآمده است. گرچه به باور برخی از عقلگرایان، کرامت که «خرق عادت» است مخالف قانون علیت پنداشته میشود. امّا باید توجه داشت که علتهای معنوی و غیر مادی در این جهان وجود دارد که تحقیقات نوین هم آن را تأیید میکند، و میتواند سبب حوادثی غیر معمول شود.ضمناً از منظر آسیبشناسی این نکته یادآوری شده که بسا بزرگنمایی یا پیرایههایی که بر یک کرامت بسته میشود اصل آن را مورد تردید قرار میدهد.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_106438_8d091c34861b4a5576948fd103d34651.pdf
2010-05-22
89
104
کرامت
امکان وقوع
ضامن آهو
محمد کاظم ساروقی
محمد مهدی
رکنی یزدی
1
سردبیر و مدیر مسئول
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مزار سادات تبادکان
از دیرباز به یادگار از دورة تیموری چندین قطعه سنگ قبر، در محیط باز قبرستان روستای تبادکان مشهد با نام مزار سادات شناخته میشده است. به عللی ناشناخته در اواخر سال 1386 بر روی این سنگ قبور بقعهای ابتدایی بنا میشود. در پی درخواست مسئولان محلی روستا برای تحقیق از این محل، گروه تراجم و انساب بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی نظر به رسالتی که در واکاوی و بازشناسی بقاع متبرکه دارد، در دو مرحله تحقیق میدانی جامع و بازیابی آن در محیط کتابخانهای، نتیجة آن را ارائه میدهد. دستاورد این پژوهش ضمن بازشناسی اجمالی سه تن از سادات دورة تیموری و صفوی و همچنین دو نفر از شخصیتهای صاحب اعتبار غیر سید تبادکان، پرداختن به مباحثی از علم انساب و مسیر مهاجرت سادات ناحیه توس میباشد که در جمعبندی آن میتوان تا اندازهای در زوایای پنهان این آثار تاریخی که هماینک جنبة زیارتی یافته است، کوشید.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_106439_9567bb8371a572bc8278a65e8e4d3bd5.pdf
2010-05-22
105
116
تبادکان
مزار سادات
سید
نقیب
امیر
مهاجرت سادات
محمدحسن
پاکدامن
hasan.pakdaman@gmail.com
1
بنیاد پژوهشهای اسلامی – گروه تراجم و انساب
AUTHOR
ابن عنبه، احمد بن علی، عمدة الطالب فی انساب آل ابیطالب، قم، نشر انصاریان، 1417ق.
1
ابن طباطبا، ابراهیم بن ناصر، منتقلةالطالبیة، نجف، مطبعة الحیدریه، 1388ق.
2
ابن طقطقی، الاصیلی فی انساب الطالبیین، تصحیح مهدی رجایی، کتابخانة آیةالله مرعشی نجفی، 1376ش.
3
الاحسایی، ابن ابیجمهور، عوالی اللئالی، تحقیق حاجآقا مجتبی عراقی، قم، چاپخانه سیدالشهداء، 1403ق.
4
البرسی، حافظرجب، مشارق انوار الیقین، تحقیق سید علی عاشور، بیروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، 1419ق.
5
اسکندربیک منشی، تاریخ عالمآرای عباسی، تصحیح دکتر محمداسماعیل رضوانی، تهران، دنیای کتاب، 1377ش.
6
افروند، قدیر، بررسی و مطالعه کتیبههای تاریخی سنگ قبور دشت توس، مشهد، مرکز خراسانشناسی آستان قدس رضوی، چاپ نشده، زمستان 1379ش.
7
خواندمیر، تاریخ حبیب السیر، زیر نظر دکتر دبیر سیاقی، تهران، کتابفروشی خیام، 1362ش.
8
رضوی، میرزا محمدباقر، شجره طیبه، در انساب سلسله سادات علویه رضویه، تصحیح سید محمدتقی مدرس رضوی، ویرایش مهدی سیدی، مشهد، آهنگ قلم، 1384ش.
9
عبیدلی، ابوالحسن، تهذیب الانساب و نهایة الاعقاب، تصحیح محمدکاظم محمودی، قم، کتابخانة آیةالله مرعشی نجفی، 1413ق.
10
فخررازی، الشجرةالمبارکة، تصحیح مهدی رجایی، قم، کتابخانه آیةالله مرعشی نجفی، 1409ق.
11
قمی، قاضیاحمد، خلاصة التواریخ، تصحیح احسان اشراقی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1383ش.
12
المجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، چاپ دوم: بیروت، دار احیاءالتراث العربی، 1403ق.
13
کارکنان وزارت جنگ انگلستان مستقر در هندوستان، فرهنگ جغرافیایی ایران – خراسان، ترجمة کاظم خادمیان، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، 1380ش.
14
مرعشی نجفی، سید محمود، گنجینة شهاب؛ مجموعه رساله و مقالههای علمی در پاسداشت حضرت آیةالله العظمی مرعشی نجفی، قم، کتابخانه بزرگ حضرت آیةالله العظمی مرعشی نجفی، 1380ش.
15
مروزی ازورقانی، اسماعیل، الفخری فی انساب الطالبیین، تحقیق مهدی رجایی، قم، کتابخانة آیةالله مرعشی نجفی، 1409ق.
16
ORIGINAL_ARTICLE
میراث اسلامی هند
بخش قابل ملاحظهای از فرهنگ و معارف بشری در فرایند سفرهای علمی – سیاحتی شکل میگیرد. نوشته حاضر گزارش سفری است که نویسنده در مدت اقامت خود در هند و دیدارهای علمی با اشخاص مختلف از جمله دکتر نجفی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند و دکتر خواجهپیری (مسئول مرکز نور) و آشنایی با فعالیتهای رایزنی جمهوری اسلامی داشته، که آن را مکتوب نموده است. ایشان بر این نکته اهتمام دارد که سرزمین تاریخی هند وامدار تمدّن بزرگ اسلامی است.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_106540_988611558ea66a1a5e584c1605734c8b.pdf
2010-05-22
117
133
کشور هند
شیعیان
میراث اسلامی
رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
غلامرضا
جلالی
jalali_fh@yahoo.com
1
مدیر گروه تراجم و انساب بنیاد پژوهشهای اسلامی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
منبر صاحبالزمان مسجد گوهرشاد
منبر مشهور به صاحبالزمان در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد مشهد قرار دارد. این منبر چهارده پلهای بدون استفاده از میخ از چوب گردو و گلابی ساخته شده است. این اثر هنری فاقد تاریخ ساخت است، ولی احتمالاً هم زمان با تأسیس مسجد گوهرشاد ساخته شده و نام سازندۀ آن «سلطان حسن بن نجار کرمانی» است. منبر یاد شده در سال 1325ش تعمیر و مرمت شده است. دو کتیبه به خط ثلث یکی در سمت راست عرشه به مضمون: «الخطبه و وعید المؤمنین» و دیگری در تختۀ جلو پلۀ اول منبر با عبارت «سلطان حسن بن نجار کرمانی» وجود دارد. از دیرباز تصور شیعیان بر این بوده که حضرت صاحبالزمان هنگام ظهور بر آن جلوس خواهند فرمود.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_106548_e70568a08432b7e5784136aa7c7f9a41.pdf
2010-05-22
134
138
صاحبالزمان
مسجد جامع گوهرشاد
قاجاریه
منبر
سیدحسن
حسینی
hoseyny.darrud@gmail.com
1
بنیاد پژوهشهای اسلامی – گروه تراجم و انساب
AUTHOR
احتشام کاویانیان، محمد، شمس الشموس، مشهد، آستان قدس، 1354ش.
1
اسلام پناه، محمد حسین، اثری از سلطان حسن نجار کرمانی، مجله آینده، سال 13، شماره 8-12.
2
اعتمادالسلطنه، محمد حسن خان، مطلع الشمس، به اهتمام تیمور برهان لیمودهی، تهران، انتشارات فرهنگسرا، 1362ش.
3
اوکین، برنارد، معماری تیموری در خراسان، ترجمه علی آخشینی، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، 1386ش.
4
سایکس و خان اتاشی، احمد، افتخار عوالم شیعه، ترجمه حسن منشی اوّل، مشهد، مبارکعلی شاه، 1331ق.
5
سجادی نائینی، مهدی، نائین بلده طیبه، اصفهان، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، 1379ش.
6
سیدی، مهدی: مسجد و موقوفات گوهرشاد، تهران، بنیاد پژوهش و توسعه فرهنگ وقف، 1386ش.
7
عالم زاده، بزرگ، حرم رضوی به روایت تاریخ، مشهد، به نشر، 1387ش.
8
عطاردی، عزیز الله، فرهنگ خراسان، تهران، انتشارات عطارد، 1381ش.
9
فیض قمی، عباس، بدر فروزان (انجم فروزان)، بیجا، بینا، 1322ش.
10
ORIGINAL_ARTICLE
نگاهى به کاستىهاى دائرةالمعارف قرآن کریم
دائرةالمعارف قرآن کریم یکی از آثار مهم و ارزشمند مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم است. نویسنده ضمن یادکردی از آن به عنوان اثری گرانسنگ، کمنظیر و بلکه بینظیر، مواردی را در باب نقد این اثر، در مقاله تبیین کرده است از جمله: ناهماهنگی در مقالات همسو، کمتوجهی به موضوعات میان رشتهای، ساماندهی نامناسب، عدم بهرهمندی از اندیشههای جدید و خروج موضوعی.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_106551_31aa5e79d2bb6032a9a264fdcb612998.pdf
2010-05-22
139
151
کتاب مرجع
مرکز فرهنگ و معارف قرآن
کاستیهای دائرةالمعارف قرآن
علىاکبر
مؤمنى
1
پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
به عمل کار برآید به سخن دانی نیست
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_106554_b00d550dc4136f170339a396476b290d.pdf
2010-05-22
152
155