unavailable
unavailable
رواج خرافات و موهومات اعم از عقاید نادرست، یا سنّتها و رسمهای غلط، از مختضات فرهنگ عصر جاهلیّت بود. در این نوشتار به شش مورد از آنها اشاره شد و با آیات روایات و سیره رسول صلی الله علیه و آله مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. نویسنده نوع مبارزه با این پدیدهها رادر آن روزگار، از شگفتیهای رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله میشمرد، که با تحریم آنها از یک سوء و تلقین و تعلیم عقاید خردمندانه و احکام پسندیده از دیگر سو صورت گرفته است.
در آغاز به عنوان پیشگفتار» گزارشی در مورد دائرةالمعارف ادیان ارائه گردیده است و سپس به ترجمه مقالهای از آقای «ژاک ژومیه» دربارة پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله پرداخته، بعد از آن به سه شبهه از شبهاتی که در مقاله مزیور در مورد سرچشمة قرآن کریم: جهاد در اسلام و زوجات رسول صلی الله علیه و آله اشاره شده است پاسخ گفته و سپس در مورد دو ویژگی نظامی و سیاسی توضیح بیشتری داده شده است. آقای «ژاک ژومیه» در آغاز سخن، ایمان و اعتقادپیامبر صلی الله علیه و آله به عظمت الهی و سفارشهای آن حضرت را درباره ضعفا و بینوایان میستاید و سپس به نقش اجتماعی رسول اللّه صلی الله علیه و آله در پرتو توحید و ایحاد نظم و انضباط در میان اعراب بیبند و بار و جاهل اشاره مینماید. او پیامبر اعظم را افزون بر شخصیت روحانی، یک رهبر نظامی و یک رجل سیاسی معرّفی میکند که حکومت اسلامی را پایهگذاری فرموده است و دیدگاه گروههایی از دانشمندان و متفکران را مطرح میکند که در مورد آن حضرت اعتقاد به انسان کامل دارند و بهطور کلی همگان او را الگوی کلیه فضائل میشناسند
در طول یک هزار سال گذشته بعد از آغاز جنگهای صلیبی علیه اسلام» مطالعات اسلامشناسان غربی با انگیزه و روحیه صلیبی و اسلامستیزی حاکم بر جوامع غربی صورت گرفته است. این روحیه سبب سردرگمی آنان در بررسی زندگانی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و منایع اسلام شده است. در این مقاله با استفاده از منابع لاتین که اسلامشناسان غربی دربارة اسلام و زندگانی یامبر اعظم تالیف نمودهاند اهداف سیاسی و فرهنگی آنها برای توهین به ساحت مقدس پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله مورد نقد و بررسی قرار گرفته است
اسلام آوردن ایرانیان عصر پیامبر صلی الله علیه و آله به سزاواری مورد توجه پژوهشگران تاریخ اسلام و ایران قرار نگرفته است، در حالی که شواهد و قراین موجود از پایهریزی اصول اشناکننده ایرانیان با اسلام در همین دوره کوتاه حکایت دارد. پژوهش حاضر با هدف روشنتر کردن فضای ارتباطی میان جامعه ایرانی و جامعه اسلامی در عصر نبوت انجام شده است.
تمدن اسلامی از ابتدای قرن سوم هجری تا قرنها بعد حیات بشری را تحتالشعاع قرار داد. بیتردید پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در شکلگیری این تمدن جایگاه بیبدیلی دارد. کلام وحی از زبان ایشان بر مردم خوانده شدو تعلیم و تربیت اسلامی در سیره آن حضرت در جوامع اسلامی الگو قرار گرفت. این مقاله به این مهم میپردازد که چگونه پیامبر اسلام توانست با آموزشهای عمیق و فکورانه خود بنای تمدن عظیم اسلامی را پایهگذاری نماید.
پیامیر اعظم ی در سرزمینی به رسالت برانگیخته شد که مردم آن از توحید و مسائل انسانی - اخلاقی دور شده بودند. در چنین شر ائطی تبلیغ و پیام رسانی خود را با فرمان خداپرستی آغاز کرد و در ادامه با شیوهای دقیق و حساب شده به تغییر بنیان نگرش انسان جاهلی پرداخت و جامعه بدوی عرب را به مدنیّتی پر فروغ تبدیل نمود. فرضیه این نوشتار به استناد حدیث «بعنت لاتم مکارم الاخلاق» آن است که روش و منش روحی و اخلاقی رسول له مور عمده و اساسی در فرایند این تغییراتی اجتماعی بوده است و در جایجای آن میتوان حضور این عامل تعیینکننده را احساس کرد.
به اعتقاد اکثریت قریب به اتفاق مورخان و مفسران» نخستین آیات نازل شده بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم آیاتی از ابتدای سورة مبارکة علق بوده است که مضمون پربار این به خوبی بر این مطلب گواهی میدهد. جدی در محتوای آیات آغازین سورة علق نشان میدهد معارفی بنیادین در شناخت اصول و مبانی اعتقادی اسلام در این آیات کوتاه گنجانده شده است. در این مقاله آموزههای بنیادینی که از پنج آیة نخست سوره علق برداشت شده است در چهار محور: انسانشناسی، خداشناسی ، راهنماشناسی و مکتبشناسی مورد بررسی قرار گرفته است.
روایت شق صدر الّنبی صلی الله علیه وسلم از جمله روایاتی است که در کتب سیره تاریخ و حدیث نقل شده و مسلمانان آن را در شمار فضائل و کرامات رسول خدا صلی الله علیه وسلم برشمردهاند. علاوه بر این برخی از مفسّران در تفسیر سوره انشراح به این روایت اشاره کرده و آیات نخستین سوره را اشاره به شق صدر دانستهاند. این روایت به نظر بسیاری از محققان تاریخ اسلام را نیز به خود جلب کرده و دیدگاههای مختلفی در مورد آن ارائه نمودهاند. در این نوشتار ضمن بررسی سندی و محتوایی روایت شق صدرالنبی صلی الله علیه وسلم نظرات مفسران و محفّقان درباره واقعی یا غیر واقعی بودن این مسئله مورد بررسی قرار گرفته است.
با توجه به مضامین و ساختار سورههای قرآن و شواهد روایی و تاریخی میتوان آنها را به سه دسته نف یم نمود: ۱ سورههای یکپارچه، که در یک مرتبه نازل شدند؛ ۲. سورههایی که واحدهای موضوعی آنها در پی هم نازل شدند؛ ۳. سورههای تالیفی که واحدهای موضوعی آنها در پی هم نازل بلکه میان آنها آیاتی از سورههای دیگر نیز نازل میشد. پیامبرصلی الله علیه وسلم تنزیل تدریجی آیات و سورههای قرآن را تحت تعلیم و نظارت وحی الهی به نزول دفعی و یکباره قرآن در شب قدر ارجاع داده» بر اساس آن جایگاه آیات و سورهها را در یک مجموعه کامل و منظم شفاهی به نام «قران» و متن نوشتاری آن را به نام «مضحف» تعیین و تدوین نمودند.
تفسیر ابوالفتوح رازی از تفسیرهای فارسی به جا مانده از قرن ششم هجری است که علاوه بر ارزشهای ادبی و تفسیری, به لحاظ اشتمال بر وقایع تاریخی عصر پیامبر اسلام و جزئیات زندگانی آن حضرت در خور توجه است. در این نوشتار ، ضمن نگاهی اجمالی به تاریخچه سیره نویسی گزیدههایی از سیرة حضرت رسول صلی الله علیه وسلم از آن تفسیر نقل میشود.
ام ایمن یکر از زنانی است که در صدر اسلام در جوار حضرت اکرم صلی الله علیه وسلم بود در کتابهای تاریخی، وی را به نام پرستار پیامبر صلی الله علیه وسلم خواندهاند.وی از همان ابتدای تولد رسول صلی الله علیه وسلم تا پایان عمر آن حضرت در خانواده ایشان حضور داشته است. حضور فعال ام ایمن در صحنههای متعدد اجتماعی (همانند ازدواج حضرت زهرا با علی علیه السلام و نظامی (همچون احد و...) میطلبد تا نگرش دقیقتری به زندگی او داشته باشیم. در این مقاله سعی بر این بوده است تا با توجه به مدارک و اسناد معتبر به برخی از این سوّالات پاسخ داده شود: سن و سال ام ایمن و خانواده او؟ ارتباط او با پیامبر و اهل بیت ایشان؟ موقعیت او در جامعه ؟ و چند پرسش دیگر
وحدت اسلامی مهمترین عاملی بود که میتوانست با رحلت پیامبرصلی الله علیه وسلم از دست آوردهای بیست و سه ساله ایشان حراست کند. امام علی علیه السلام با هوشمندی و درایت انحصاری خود بنیان رزوی فرصتطلبان و اختلافانگیزان را فرو ریخت و علیرغم سزاوار بودن به خلافت با سکوت خیر خواهانه خود مشاوری امین در آن روزگار بود.
unavailable
جوزف پینس (Joseph pitts) نخستین بریتانیایی و دومین اروپایی است که در تاریخ نوین از مکه دیدار کرده است. ارمغان او دادههایی است گران» با بهرهای بسیار از راستی و درستی دربارة دو شهر مکه و مدینه, کاروانهای حج و آیینهای آن» که پیشتر اروپائیان از آن آگاه نبودند. نیز وی نخستین کسی است که راه زمینی و دریایی حج از سرزمینهای مغرب عربی را با گذار از مصر شناسانده است.