بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
33
4
2015
02
20
بررسی تطبیقی دو مفهوم انفاق و نفاق در قرآن کریم
18
37
FA
الهه
شاهپسند
https://orcid.org/00
استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکدۀ علوم قرآنی مشهد
shahpasand@quran.ac.ir
هدی
تیزابی مشهدی
فارغ التحصیل کارشناسی علوم قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
tizabih@chmail.ir
<span lang="FA">دو مفهوم «نفاق» و «انفاق»، در ماده اصلی اشتراک دارند و این خود نشاندهنده ارتباط معنایی آنها میباشد. توجه به آیات قرآن نیز بیانگر این ارتباط است. این پژوهش میکوشد از رهگذر بررسی تطبیقی این دو مفهوم، به تبیین این ارتباط بپردازد. </span><br /><span lang="FA">پژوهش حاضر با روش کتابخانهای و توصیف و تحلیل دادههای حاصل از آن سامان یافته و به این نتیجه رسیده است که این دو مفهوم با یکدیگر ارتباط تقابلی دارند؛ بدین صورت که نفاق مانع انفاق میشود و انفاق هم میتواند در ریشه کن کردن صفت نفاق مؤثر باشد؛ چراکه صفاتی مانند بخل و دنیاطلبی در منافق، سبب میشود وی وابسته به دنیا شده، دل کندن از مال دنیا برایش سخت شود و از انفاق صرف نظر کند. از طرف دیگر، انفاق موجب کم رنگ شدن حب دنیا و در نتیجه نابودی تدریجی نفاق فرد میشود؛ چراکه ویژگی اصلی منافق وابستگیاش به دنیاست و انفاق با تخریب این وابستگی، میتواند مانع نفاق بشود. </span>
تقابل نفاق و انفاق,نفاق,منافق,انفاق,سوره منافقون
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_99203.html
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_99203_182cf66bec2e89741eb32f84f2a60d04.pdf
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
33
4
2015
02
20
مسئولیتپذیری در نظام سیاسی اسلام با تأکید بر مدیریت علوی
38
52
FA
رضا
وطندوست
پژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی و مدرّس حوزه و دانشگاه
vatandoust.r@gmail.com
از مفاهیم بسیار مهمی که همواره مورد توجه جوامع بشری و تمدنی بوده و در مکتب اسلام نیز از جایگاهی ویژه برخوردار است، مفهوم مسئولیت و مسئولیتپذیری در عرصههای مختلف زندگی است. آن بخش از دستورات مکتب اسلام که به تکالیف و وظایف اجتماعی انسان اشاره دارد یا پیامدهای مسئولیتگریزی انسان را گوشزد کرده، ناظر به مسئولیتهای انسان در عرصههای مختلف زندگی است.<br />یکی از مسئولیتها که سخت مورد توجه اسلام بوده و راهکارهایی کارآمد ارائه داده است، مسئولیت زمامداران و کارگزاران و ضرورت نگاه مسئولانۀ آنان به مردم و زیر مجموعۀ خود در درون حکومت است.<br />این تحقیق بر آن است با استفاده از آموزههای سیاسی اسلام به ویژه آموزههای امام علی(ع)، مهمترین مسئولیتهای زمامداران و مدیران را به بحث بگذارد و در اختیار همگان قرار دهد.
مسئولیت پذیری,وظائف زمامداران,مدیریت علوی,نظام سیاسی اسلام,حقوقِ شهروندان
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_99279.html
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_99279_0d5bc72bef1be487b62d11e03997d114.pdf
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
33
4
2015
02
20
رفتار شناسی مؤمنِ کامل در کلام پیامبر اعظم (تحلیل موردیِ یک حدیث)
53
74
FA
حسین
طاهری وحدتی
پژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی-نشریه مشکوة
hosaint804@gmail.com
پیوستگی ایمان و عمل، از آموزههای اساسی قرآن و روایات است.خاستگاه این مهم دو چیز است:<br />1. پیشگیری از به وجود آمدن برداشت های انحرافی در ماهیت ایمان؛ 2. تثبیت و ترویج فرهنگ عملگرایی .<br />جدای از مباحث کلامی در معرفت شناسی ایمان، در فضای روایات پیامبر اعظم(ص) و امامان معصوم، ایمان با عمل تلازم جدی دارد و اینکه عمل، بسترِ کمالیافتگیِ ایمان و افزایش تاثیر گذاری آن است. مورد نمونه در این خصوص، روایتی نقل شده از حضرت رسول(ص) دربارۀ نشانههای ایمان کامل است. همه این نشانهها، مبنای فرضیه این نوشتار است که: ایمان در ساحتِ عمل ( اعم از عمل ذهنی و اقدام به انجام یک کار) کمال مییابد و انسان مؤمن در همه ابعاد،به یک اعتدال منطقی و رفتاری دست پیدا میکند؛ به گونهای که تمام حرکات و اندیشههای او حکمتآمیز جلوه میکند. روش پژوهش از نوعِ تحلیل محتوا و توصیف گزارههای روایت است.
ایمان و عمل,ایمانِ کامل,عملگرایی,مؤمنِ کامل,رفتارشناسی مؤمن,نشانههای مؤمن
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_99292.html
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_99292_d7f959bafa15059d836fd4dc081e91f6.pdf
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
33
4
2015
02
20
تصویرپردازی از جامعه عدل آینده در پرتو روایت ثقلین
75
86
FA
علی اصغر
پورعزت
استاد گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهران
pourezzat@ut.ac.ir
میثم
علیپور
دانشجوی دکترای خطمشیگذاری عمومی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
meisam.alipour@ut.ac.ir
علی اصغر
سعدآبادی
دانشجوی دکترای سیاستگذاری علم و فناوری دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران
alisadabadi@ut.ac.ir
فهم و بصیرت، در پرتو هدایتهای قرآن و اهل بیت(ع) علائمی اصیل دارد که به سعادت رهنمون می گردند. دلالت دعای «أللّهُمَّ عَرِّفنی نَفسَکَ... »، بر ضرورت شناخت امام برای شناخت پیامبر و خداوند، بسیار هشدار دهنده بوده، شناخت امام را مقدّمه هدایت و نجات از گمراهی میداند. این پژوهش در مقام بیان مسیر ورود مطمئن به آیندهای است که قرار است به حاکمیت صالحان بر زمین بینجامد. در این رویکرد، شناخت امام و انتظار او، بر قابلیت پیشبینی و شناسایی مسیر، رفتار و آداب حرکت دلالت داشته، منتظر واقعی کسی است که حق امام و آداب حرکت او به سوی ظهور را میشناسد. بدین ترتیب، راهبرد ورود به آینده موعود، راهبردی معرفتی مبتنی بر شعور و آگاهی است و حتّی میتوان ادّعا کرد که افزایش بلوغ و آگاهی پیروان، موجب کاهش دوران انتظار میشود.
آیندهنگری,حدیث ثقلین,جامعه عدل,امامشناسی,پیروی از اهل بیت
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_99310.html
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_99310_85a91d86fad0b7bee91d2221b2c705da.pdf
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
33
4
2015
02
20
مؤلفههای پیروزی و تداوم نهضتهای اصلاحی در قرآن و نهج البلاغه
87
103
FA
روح اله
زینلی
پژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی _ گروه حکمت و کلام اسلامی
ruholla12@gmail.com
بر اساس آموزههای اسلامی لازم است تا اصلاحگری، محور تمام نهضتها و انقلابهای اجتماعی قرار گیرد. این حقیقت در بزرگترین نهضتها و انقلابهای اصلاحی تاریخ؛ یعنی بعثت پیامبران آشکارا قابل مشاهده است. به همین دلیل میتوان گفت که نهضتهای اصلاحی در اسلام همواره با تکیه بر آموزههای قرآنی و روایی شکل گرفتهاند. تاریخچه این نهضتها آشکارا بیانگر این واقعیت است.در قرآن کریم و بیانات امام علی(ع) در نهج البلاغه، اموری را میتوان به عنوان مؤلفههای پیروزی این نهضتها برشمرد. در این مقاله به برخی از مهمترین این عوامل مانند ایمان، صبر، تقوا، اتحاد، رهبری، برادری، دشمنشناسی، نیرومندی، مشارکت عمومی، امدادهای غیبی ، عدالت طلبی و عبرت آموزی و چگونگی نقش آنها در پیروزی پرداخته شده است.
اصلاحگری,عوامل پیروزی,ایمان,صبر,تقوا,اتحاد,رهبری,دشمن شناسی,مشارکت عمومی
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_99356.html
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_99356_068958b6bdc0396c5ce663a8e3b54a00.pdf
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
33
4
2015
02
20
معنا شناسی واژه شهادت در نظام معنایی قرآن
104
117
FA
محمد
عظیمی دهعلی
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه آیتالله حائری میبد یزد
azimi0072@gmail.com
<span lang="FA">یکی از واژه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های قرآنی که در جامعه ما به معنای جامع ومانعش به کار نمی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">رود، بلکه معنایی ناقص از آن ارائه می گردد، واژه شهادت است؛ واژه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ای که در قرآن به چند معنای در طول هم به کار رفته است. شهادت به اقسام قولی وعملی و به معنای گواهان اسلام بودن به شکل</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های گوناگون از جمله با کمک عقل و شرع، همچنین شاهد و بینا به اعمال افراد بودن و نیز به معنای کشته شدن در راه خدا _ که معنای مشهور آن می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">باشد _ به کاررفته است. لذا ما در این مقاله می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">کوشیم به بررسی روابط بینامتنی وبررسی معنا شناسانه واژه شهادت پرداخته، در عمق لایه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های معنایی قرآن به مفهوم والای شهادت دست یابیم و این غبار مهجوریت را از این واژه قرآن بزداییم. </span>
معنا شناسی شهادت,تبعیت از حق,شهادت در قرآن,شهادتِ عملی و قولی
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_99541.html
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_99541_1563a6cb9391277f615778d145279454.pdf
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
33
4
2015
02
20
حفاظت و ارائه میراث فرهنگی در حرم رضوی
118
134
FA
مریم
رفیعی آتانی
کارشناس ارشد ایرانشناسی از دانشگاه شهید بهشتی
maryam.atany@gmail.com
<span lang="FA">موزهها در دوره مدرن نتیجه برخی سازوکارها بودند که از قرنها پیش در جهان روی داد. پژوهشگران بر این باورند مجموعهها، زیربنای موزهها را شکل دادند و این مجموعهها را در کاخها، کلیساها و قصرهای دوره رنسانس پیگیری نمودند. در ایران برای اولین بار ناصرالدین شاه در قرن نوزده، موزهای را در کاخ گلستان آماده ساخت. </span><br /><span lang="FA">در این پژوهش، با تکیه بر آستان قدرس رضوی به عنوان مجموعهای مقدس آمیخته با هنر و صنعت ایرانی، دلیل شکلگیری و همچنین ارائه آثار آن به مخاطبان و زائران را بر اساس اسناد تاریخی و با روش پژوهش تاریخی بررسی خواهیم کرد و تاریخ موزه در ایران را از زاویهای دیگر روایت میکنیم.</span>
حرم رضوی,تاریخچه موزه,ابنیه حرم,موزه آستان قدس,اشیای اهدایی
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_99552.html
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_99552_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf