بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
32
1
2013
05
22
تصویرپردازی انسان در عرصه قیامت (در جزء سیام قرآن کریم)
4
28
FA
کبری
خسروی
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه لرستان
علی
نظری
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه لرستان
سمیر
ا جدی هکانی
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه لرستان
<span lang="FA">تصویرپردازی در قرآن <em>کریم</em>، موضوعی است که مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است؛ چرا که قرآن به وسیلة تصویرپردازی، معانی موررد نظر را به ذهن مخاطب انتقال میدهد</span><span dir="LTR">.</span><span lang="FA">از طرف دیگر یکی از موضوعهای سورههای جزء سیام <em>قرآن</em> <em>کریم</em>، سخن از انسان و حالات و گفتار وی در روز قیامت است. با پرداختن به جنبههای تصویرپردازی انسان در عرصة قیامت، نه تنها عظمت روز قیامت بیش از پیش روشن میگردد، بلکه هنر تصویرپردازیهای عالمانه در قرآن در معرض دید مخاطبان کلام وحی قرار میگیرد. با توجه به این امر، پژوهش حاضر در پی آن است که از خلال تصویرپردازی انسان در روز محشر به بیان حوادث و وقایع آن روز، در سورههای جزء سیام <em>قرآن</em> <em>کریم</em>، به گونهای که گویا همة آنها حاضرند، بپردازد. در مقالة حاضر، پس از بیان جایگاه و ضرورت تصویرپردازی، به تصاویر انسان در عرصة قیامت، در جزء سیام اشاره شده و سپس جداگانه تصاویر چهرهها، شنیدهها، گفتار و رفتار انسان مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده که به واسطه تصویر میتوان درک دقیقتر و کاملتری از معنا داشت؛ زیرا میان معنا و تصاویر، ارتباط تنگاتنگ و عمیقی وجود دارد.</span>
قرآن کریم,جزء سیام,تصویرپردازی,قیامت,انسان
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101346.html
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101346_218b8ab5c6a5973263b66430425cde3a.pdf
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
32
1
2013
05
22
توکل و تأثیر آن بر متغیرهای رفتاری تصمیمگیری مدیران از منظر قرآن
29
54
FA
عباس
اسماعیلیزاده
0000-0002-7696-0732
عضو هیأت تحریریه
esmaeelizadeh@um.ac.ir
مهرناز
محدّثیفر
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد
mehrnaz.mohadesifar25@gmail.com
<span lang="FA">«توکل»، از ارزشهای تأثیرگذار در همه مسائل است، اما تأثیر آن در تصمیمگیری نمود و بروز بیشتری دارد؛ بهویژه آنکه توکل، رمز بهرهمندی از امدادهای غیبی میباشد، و برای گرفتن بهترین تصمیم، به خصوص در شرایط عدم اطمینان، بهرهگیری از مساعدتهای فراطبیعی نظیر شهود و امدادهای غیبی برای تصمیمگیرنده بسیار حیاتی است. </span><br /><span lang="FA">از طرفی مهمترین اصل مدیریت، «تصمیمگیری» است، چرا که مدیر به وسیله تصمیمگیری همة وظایف خود را به انجام میرساند، و این در حالی است که موانع و محدودیتهایی که در رفتار مدیران وجود دارد، تأثیرات نامطلوبی در تصمیمگیریهای آنها خواهد گذاشت. </span><br /><span lang="FA">از اینرو در مقاله حاضر به بررسی نقش توکل و تأثیر آن بر کنترل متغیرهای رفتاری تصمیمگیری مدیران پرداخته شده، بررسی دقیق آیات توکل و آثار آن، ثابت میکند که توکل، به عنوان مهمترین رکن تأثیرگذار در تصمیمگیری مدیران جامعه اسلامی، آنها را در دستیابی به تصمیمات صحیح و منطقی یاری میرساند، و محدودیتها و متغیرهای رفتاری مدیران در تصمیماتشان را برطرف مینماید. </span>
قرآن,توکل,امدادهای غیبی,تصمیمگیری,مدیران,متغیرهای رفتاری
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101415.html
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101415_7b193676c09158a7c701410221e09bd0.pdf
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
32
1
2013
05
22
بررسی مهارتهای ارتباطی حضرت موسی(ع) و دختران شعیب در قرآن
55
77
FA
احمد
گلدار
مدرّس گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی کرج
goldaraf@yahoo.com
<span lang="FA">جهانی را که امروزه ما در آن زندگی میکنیم جهان ارتباطات نام دادهاند. ارتباطات انسانی یکی از بزرگترین دستاوردهای بشر بهشمار میرود. در این میان با ارزشترین فراگرد ارتباطی، ارتباط خالق هستی با انسان است. قرآن کریم مهمترین پیام دریافت شده توسط بشر است. در قرآن به صراحت یا به اشاره، شیوه ارتباط برقرار کردن با دیگران مهم تلقی شده است. در سراسر قرآن، خداوند با بیان داستانهای مختلف، به اهمیت شیوههای ارتباطی تأکید نموده است. در آموزههای قرآنی، از میان گفتوگوهای شخصیتهای مختلف، میتوان مهارتهای خاصی را منطبق بر علوم ارتباطات برداشت نمود. در داستان حضرت موسی و دختران شعیب، اسلوبهای ارتباطی و ویژگیهای اثر بخشی در ارتباطات میان فردی را میتوان یافت. همچنین در فرایند گفتوگوها، بسیاری از پیامهای غیر کلامی در ارتباطات، رمز گشایی و توسط فرد مقابل دریافت گردیده است. تفاوت مهم ارتباطات در فرهنگ قرآن کریم با فرهنگ غرب، تأکید بر هنجارها و ارزشهای انسانی است. </span>
قرآن,مهارتهای ارتباطی,موسی,دختران شعیب
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101417.html
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101417_6717d7b65f9f7ab3f16551f017b7ffcf.pdf
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
32
1
2013
05
22
بررسی آثار تربیتی در پرتو گفتمانهای آخرتی
78
91
FA
مهدی
مطیع
عضو هیئت علمی گروه الهیات و دانشیار دانشگاه اصفهان
m.moti@ui.ac.ir
محسن
خالقی
دانشجوی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان
mohsenkhaleghi464@yahoo.com
<span lang="FA">قیامت، سرای ظهور و تجلی است و محدودیتهای دنیایی از جمله، زبان مانعی برای ظهور حقایق درونی موجودات نیست، گفتوگوهای آخرتی، تفکر قیامتمحوری و اصالت آخرت را تبیین کرده است و رستگاری و گمراهی انسان را در گرو اعمال و رفتار او میداند.</span><br /><span lang="AR-SA">بر اساس گفتمانهای آخرتی، استوارترین راه جهت رستگاری در آن سرای، خدامحوری و حقمداری است که در تفکر پیامبرمحوری و شریعتمداری تحقق مییابد. این گفتوگوها حاکی از ایناند که بتها و شریکهایی که به جای خداوند متعال یا در کنار وی پرستش شدهاند، در قیامت، هیچ قدرتی جهت یاری خود و پیروان خویش نداشته و در سرایی که محلّ ظهور و تجلّی حق است، گُم و نابود میشوند.</span>
قیامت,گفتمانهای آخرتی,یوم التناد,یوم الحسرة
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101502.html
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101502_a555ee7ded2dcca6c874d56e40238538.pdf
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
32
1
2013
05
22
نقش مبارزاتی سادات حسینی از آغازخلافت عباسیان تا شهادت امام رضا(ع)
92
113
FA
رضا
جعفری نوقاب
بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی – گروه تاریخ اسلام
<span lang="FA">سادات در مخالفت با بنیامیه در کنار بنیعباس بودند، تا اینکه عباسیان به سال 132ق با بهره گیری از شعار «الرضا من آل محمد» باعث فروپاشی دولت امویان گردیدند. با روی کار آمدن عباسیان، علویان کنار زده شدند. سادات که خود را در زوال بنیامیه سهیم میدیدند، جنبشهایی را علیه خلافت عباسیان بهوجود آوردند. </span><br /><span lang="FA">با آغاز به خلافت رسیدن عباسیان، شاخه حسنی نقش فعالتر و دامنهدارتری را علیه عباسیان ایفا نمودند. </span><br /><span lang="FA">هر چه از آغاز خلافت عباسیان میگذرد حضور سادات حسینی در صف مخالفان حکومت بیشتر و پررنگتر میشود تا جایی که در دوره مأمون تقریباً هر دو شاخه از سادات (حسنی و حسینی) در کنار همدیگر نقش فعالی در برخورد با حکومت داشتند. </span>
ائمه شیعه,امام رضا(ع),سادات حسینی,سادات حسنی,نقش مبارزاتی سادات,خلافت عباسیان
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101503.html
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101503_71e5feaf2a97b9a16ce86f38893548de.pdf
بنیاد پژوهشهای اسلامی
مشکوة
1683-8033
2783-3860
32
1
2013
05
22
دکتر شهیدی و تاریخ نگاری امام علی بن الحسین(ع)
114
137
FA
طاهره
عظیمزاده طهرانی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
آثار دکتر شهیدی (1297-1386ش) نشان میدهد نسبت به پژوهش دربارة امامان (ع) علاقه بسیاری داشته است. از این میان، به امام علی بن الحسین توجه ویژهای نشان داده، به طوری که هم در جوانی و هم در سالمندی به آن حضرت پرداخته است. روش وی در پژوهش تاریخ اسلام وزندگانی ائمه (ع) انتقادی تحلیلی است و اسناد و متن سند، هر دو مورد توجه او بوده است. در مقاله حاضر، نقدها و تحلیلهای دکتر شهیدی بر برخی نظرات در باره امام چهارم بررسی شده است. به این منظور ابتدا آثار ایشان دربارة امام سجاد، سپس منابع مورد استفاده و آنگاه نقادیها و تحلیلهای ایشان را مطرح میکند؛ در ادامه، روش تحقیق دکتر مورد توجه قرار میگیرد. به نظر میرسد دکتر شهیدی در قسمت اول زندگانی امام علی بن الحسین (ع) (تا قیام عاشورا) با دقت و فرصت بیشتری نسبت به بعد از آن، به نقد وتحلیل پرداخته است و زندگانی و سیره امام پس از عاشورا به روش دکتر شهیدی هنوز به بررسی نیاز دارد.
امام علی بن الحسین,شهربانو,سال تولد امام چهارم,شعر فرزدق,نقد اسناد
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101504.html
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_101504_de241e03ca4085b8e96fc833fed42824.pdf