2024-03-29T12:16:22Z
https://mishkat.islamic-rf.ir/?_action=export&rf=summon&issue=13072
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1394
34
4
تأملی در نامه حکیمانه مقام معظم رهبرى به جوانان غرب
مهدی
شریعتیتبار
-
-
2016
03
19
4
11
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96308_5e68e2cb2ac41fe3400d4bfc93fa11a7.pdf
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1394
34
4
مبانی بازشناسی ادعیه مأثوره با تأکید بر دانش حدیث
محمدرضا
حاجی اسماعیلی
داود
اسماعیلی
راضیه
قناعتی
از آنجا که بررسی و تحقیق در اسناد و متون ادعیه مأثوره از وظایف دانش حدیثشناسی است، این پژوهش معیارهایی از قبیل بررسی سند ادعیه و صحت انتساب آن به معصوم را بازشناسی نموده و به صورت تطبیقی متن برخی از دعاها را با توجه به نکاتی مانند سازگاری عبارات آنها با آهنگ کلی دعا وتوجه به معانی تعابیر آنها واکاویده، سپس با مقایسه برخی از آنها و بررسی مواردی همانند تقدیم و تأخیر عبارات، اسباب ورود و عدم نقل به معنا و توجه به سیاق یا سازگاری ادعیه با نص قرآن، روایات صحیح وتاریخ و کلام شیعی، به نقد آنها پرداخته است.نتیجه اینکه پس از نقل آرای گوناگون در بررسی یا عدم بررسی سند ادعیه و موضوع جواز یا عدم جواز نقل به معنا، ضرورت و اهمیت توجه به معیارهای از پیشگفته نمایانتر شده است.
ادعیه مأثوره
دانش حدیث
ملاک صحت سند
اخبار من بلغ
بررسی محتوایی حدیث
2016
03
18
12
33
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96309_bd139c3202f26e3747f9d041d77c2149.pdf
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1394
34
4
بررسی مبانی تفسیر قرآن در مکتب تفکیک و اخباریگری
گروهی معتقدند که مهمترین دستاورد اخباریان، یعنی تکیه بر روایات بدون نقد اصولی آن، در مکتب تفکیک بازسازی شده است، از اینرو مکتب یادشده را نوعی اخباریگری جدید میشمرند. بررسی تطبیقی این دو دیدگاه میتواند ضمن ارائه مبانی فهم معارف هر یک، بیانگر میزان صحت و سقم این ادعا و نقاط افتراق و اشتراک آنها باشد.این بررسی به روش کتابخانهای، نشانگر آن بود که اخباریان در مواجهه با ادله اربعه، بهرغم تفکیکیان که برهر چهار رکن تکیه میکنند، تنها سنت را برگزیدهاند. آنان معتقدند تنها معیار فهم معارف، احادیث ائمه: میباشد، اما احادیث نبوی همچون قرآن، فاقد حجیت ظاهری است. آنان عقل و اجماع را ساخته اهل تسنن دانسته، به آنها تمسک نمیجویند. نقطه اشتراک این دو مکتب، در تمسک به احادیث ائمه: منحصر میگردد که البته موضعگیری متضادی که هر یک در زمینه بهرهگیری از احادیث در پیش گرفتهاند، انتساب تفکیکیان به اخباریگری را خدشهدار نموده است.
مکتب تفکیک
اخباریگری
مبانی تفسیر قرآن
احادیث اهل البیت
حجیت ادله اربعه
2016
02
20
34
49
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96310_77e2b6deae885587044a4a48600ffdc6.pdf
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1394
34
4
سالمسازی جامعه از انحرافات اخلاقی در قصص قرآن
محمدحسین
مردانی نوکنده
یکی از اصولی که میتواند سعادت و سلامت جامعه را در ابعاد گسترده آن فراهم آورد، سالمسازی جامعه از انحرافات اخلاقی میباشد. سؤال اصلی دراین نوشتار پژوهشی آن است که راهکار عملی برای سالمسازی جامعه از انحرافات اخلاقی در قصص قرآن چیست؟روش تحقیق، کتابخانهای و با بهرهگیری از نتایج دستاوردهای پژوهشی و تحقیقات صورت گرفته در این موضوع میباشد. با حرکتی تدریجی و انقلابی فرهنگی و گسترش امر به معروف و نهی از منکر و مجازات منحرفان و طرد عوامل فساد و تباهی و بهره جستن از شیوههای تربیتی گوناگون میتوان جامعه را از آلودگی های اخلاقی زدود.
قصص قرآنی
سالمسازی جامعه
انحرافات اجتماعی
آلودگیهای اخلاقی
2016
03
18
50
67
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96424_0b23ec2013c0ba527fdfb4fe17d087ad.pdf
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1394
34
4
چرایی تجلی قرآن در خطبههای حضرت زینب(س)؛ اهداف و نتایج
مهیار
خانیمقدم
پژوهش حاضر با روش توصیفی_ تحلیلی به واکاویِ برجستهترین دلایل، جنبهها و نتایج تجلی آیات قرآن در خطبههای حضرت زینب(س) در شهرهای کوفه و شام میپردازد و این نتایج را به دست میدهد: 1_ استفاده از نقطه مشترک برای هدایت و اتمام حجت و نفی تبلیغات دستگاه اموی پیرامون خارجی دانستن امام حسین(ع) برجستهترین دلایل تجلی قرآن در خطبههای آن حضرت بود.2_ از جنبههای تجلی قرآن در خطبههای کوفه و شام میتوان به نکوهش عهدشکنی، نقش اعمال در تعیین سرنوشت انسان، شباهت کوفیان و یهودیان، یادآوری سنت املاء و امهال به یزید و اشاره به اصل اختیار و تکلیف مداری اشاره کرد. 3_ برجستهترین نتایج این تجلی نیز برملا شدن چهره منافقانه یزید و اطرافیان او، یادآوری مجدد شایستگی آل پیامبر(ص) برای ولایت و حکومت و اصلاح نگرش و جهان بینی مردم بود.
2016
03
18
68
86
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96425_96a35615cf0ba2ba8bbb45ccb038cd83.pdf
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1394
34
4
مشهد، پایتخت فرهنگ اسلامیِ آیسسکو در سال 139۶
نسرین
احمدیان شالچی
کشورهای اسلامی با تکیه بر تمدن کهن و درخشان اسلامی، برای اتحاد و ایفای نقش در تحولات جهانی، سازمان کنفرانس اسلامی را تشکیل دادند. این سازمان در راستای اهداف خود، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی، آیسسکو را تاسیس کرد. آیسسکو فعالیتهای گوناگونی انجام میدهد که یکی از آنها انتخاب شهرهایی به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در هر سال است. پایتخت معنوی ایران، مشهد مقدس، که رشد و توسعه خود را مدیون بارگاه امام رضا(ع) است، در سال2017م ؛ 11دی ماه 1395 تا10دی ماه 1396؛ یکی از پایتختهای فرهنگ اسلامی است. این مقاله دو هدف را مدنظر دارد. نخست شناخت کلی آیسسکو و دیگر بررسی میزان آمادگی شهرمشهد و مدیران آن برای پذیرش این نقش مهم. روش تحقیق توصیفی است و نشان میدهد که برای بهرهوری از فرصت فراهم شده، مدیران شهری و مراکز مرتبط در فرصت کمِ باقی مانده باید بیشتر تلاش کنند.
کشورهای اسلامی
آیسسکو
مشهد
بارگاه امام رضا
پایتخت فرهنگ اسلامی
سازمان کنفرانس اسلامی
2016
03
18
87
107
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96484_af1fc8aad937867a66a998ceee7ab95e.pdf
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1394
34
4
واکنش اشراف و اعراب کوفه به حضور ایرانیان در قیام مختار
احسان
آریادوست
احمد
هیکی
شکلگیری قیام مختار ثقفی در سال 66 ق و تغییراتی که به واسطه این قیام در فضای سیاسی _ اجتماعی شهر کوفه به وجود آمده بود این فرصت را به ایرانیان مقیم شهر کوفه داد تا بتوانند برای اولین بار بعد از اسلام در حوادث سیاسی _ اجتماعی منطقۀ عراق حضوری چشمگیر داشته، نقش بسزایی در وقایع زمان قیام و بعد از قیام ایفا کنند. ایرانیان قبل از شکلگیری قیام مختار در شهر کوفه و دیگر مناطق اسلامی از جایگاه اجتماعی مناسبی برخوردار نبودند و به واسطه قیام مختار و تغییراتی که در موقعیت اجتماعی _ اقتصادی آنان به وجود آمد، واکنش اشراف و اعراب شهر کوفه را برانگیخت؛ زیرا اشراف و اعراب شهر کوفه تا این زمان از امتیازاتی بهره میبردند که بنا بر عرف جامعه آن روز، غیر عرب حق استفاده از آن را نداشت و ایرانیان در این برهه به آن امتیازات دست یافته بودند. در این مقاله برآنیم تا به بررسی علل واکنشهای اشراف و اعراب شهر کوفه نسبت به حضور ایرانیان در قیام مختار و تأثیرات آن بر کامیابی یا متضرر شدن ایرانیان و مختار ثقفی بپردازیم.
ایرانیان
مختار ثقفی
شهر کوفه
اشراف و اعراب
2016
02
20
108
128
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96499_b44c4f5695e91238c5d4dc1214ee01b1.pdf
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1394
34
4
برگی از تاریخ آستان قدس رضوی بر روی یک دوستکامی
پریوش
اکبری
حشمت
کفیلی
در عصر حاضر استفاده از منابع سندی به اعتبار مطالعات تاریخی و اجتماعی افزوده است. برخی اسناد حاوی اطلاعات منحصربهفردی هستند که در زمان خود به برگهای کتاب تاریخ زمانشان افزوده نشدهاند. مطالعۀ این اسناد به پژوهشگران امکان تحلیل دقیقتری از وقایع را میدهند. آستان قدس رضوی اسناد کاغذی بسیار ارزشمندی مربوط به تشکیلات حرم مطهر را از عصر صفوی تا زمان حاضر در اختیار دارد. در این میان، وجود کتیبههای تاریخی بر بعضی آثار حرم مطهر در موزه و خزانه نیز بهعنوان سندی برای تکمیل مطالعات تاریخی و باستانشناسی قابلتوجه است. مطالعۀ نوشتههای ثبتشده بر این آثار به پژوهشگران کمک میکند تا به تطبیق تاریخی وقایع صورتگرفته نیز بپردازند. مستندسازی یک دوستکامی مسی قلمزنیشده در موزۀ آستان قدس، که دارای کتیبههایی مهم و نقوش بسیار زیباست، نشاندهندۀ روزشماری از تاریخ آستان قدس بر روی این اثر است. این مقاله که با استفاده از مطالعات میدانی و کتابخانهای انجام گرفته، با برداشت کتیبهها و جستوجو و تکمیل اطلاعات نقششده بر آن در منابع کتابی و اسناد، اهمیت امر مستندسازی و استفاده از آن در مطالعات تاریخی را بیان میکند. همچنین به فرضیۀ نقش تأثیرگذار آثار تاریخی در بیان وقایع مهم در زمانی خاص قوت میبخشد. نتیجۀ این پژوهش نشان میدهد که اطلاعات ثبتشده بر این اثر چگونه به پژوهشگران کمک میکند تا از طرفی به کاربرد آن و از سوی دیگر به اهمیت اثر و اتفاق ثبتشده بر آن توجه کنند.
دوستکامی
اهمیت منابع سندی
حرم مطهر
شربتخانه
موزۀ آستان قدس
2016
02
20
129
140
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96500_644bbea7ba982c142083c5ae1e5d454f.pdf