2024-03-28T20:12:30Z
https://mishkat.islamic-rf.ir/?_action=export&rf=summon&issue=13520
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1393
33
3
بهرهمندان از اجر اخروی در رهیافت قرآنی
پروین
بهارزاده
مرضیه
محصّص
تشویق به فرجاماندیشی، از اندیشههای معادباورانه اسلامی است و یکی از روشهای تربیتی قرآن به شمار میآید. بیان پیامدها و بازتابهای دنیوی و اخروی اعمال، از جمله اسلوبها در جهت هدایت بشر و اصلاح اعمال و رفتارهای انسان میباشد. تدبّر در خصوصیات افرادی که به طور صریح در زمره برخورداران از اجر الهی معرفی شدهاند، مسیری کمالآفرین را فرا سوی پویندگان رستگاری ترسیم مینماید. استخراج طیف بهرهمندان از اجر اخروی، از رهگذر بررسی تمامی آیات در بردارنده ساختارهای صرفی واژه «اجر»، محور کانونی جستار پیش روست. یادکرد دلایل رسیدن به اجر اخروی، دایره معنایی اجر و کاربرد قرآنی آن، از دیگر مباحث مقاله است.روش پژوهش در این مقاله روش توصیفی از نوع تحلیل محتواست؛ از این رو پس از مراجعه به منابع معتبر لغوی و کنار هم قرار دادن تمامی آیاتی که در بردارنده واژه اجر میباشد، کاربردهای مختلف این واژه مورد بررسی قرار می گیرد. از این رهگذر پاسخ گویی به این پرسش مورد نظر است که قرآن کریم به بهرهمندی چه کسانی از اجر اخروی تصریح کرده است؟
اجر اخروی
قرآن کریم
بهرهمندان اجر اخروی
معاد
2014
11
22
4
23
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_99686_b37294bc78ad2221ec334568ee4f1ad1.pdf
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1393
33
3
روششناسی تفسیر عقلی در سیرۀ تفسیری امام رضا
محسن
نامجو
مجتبی
نوروزی
مسئله پژوهش حاضر، این است که با توجه به شرایط و فضای حاکم بر عصر امام رضا(ع)، آن حضرت از چه روشهایی در تفسیر آیات قرآن استفاده نمودهاند؟در بررسی روایات تفسیری امام رضا(ع)، این نتیجه به دست میآید که آن حضرت، از روشهای تفسیری مختلفی مانند قرآن به قرآن، قرآن به سنت، قرآن به عقل، قرآن به لغت در بیان مفاهیم آیات الهی بهره جستهاند. از میان روشهای فوق، روش تفسیر عقلی جایگاه ویژهای در سیرۀ تفسیری آن حضرت دارد. آن حضرت در بحثهای اعتقادی و کلامی با فرقههای مختلف کلامی زمان خویش، ضمن استفاده از قرآن به عنوان سند گویای اسلام، توجه ویژهای به مباحث عقلی داشتهاند و در مواجهه با فرقههای کلامی و افکار الحادی مختلف، با استناد به استدلالهای قرآنی و تحلیل عقلی آن، وارد بحث شده و مخاطبان را مجاب نمودهاند، به طوری که میتوان ادعا نمود آن حضرت به لحاظ شرایط خاص عصر خویش از استدلالهای عقلی زیاد استفاده نمودهاند. همچنین در مناظره و گفتوگو با عالمان دیگر ادیان و مکاتب مختلف زمان خود نیز، از عقل برای غلبه بر آنان بهره فراوانی بردهاند.
سیره تفسیری امام رضا(ع)
روایات تفسیری
روششناسی تفسیر
تفسیر عقلی
2014
11
22
24
41
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_99687_a79a420b11a96a308ffa1b42c906cc95.pdf
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1393
33
3
مبانی و مؤلفههای کار و کارآفرینی در قرآن و روایات
مهدی
امیری
زهره
امیری
در این نوشتار، ماهیت، معنا و مفهوم کار و کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری، ویژگیهای یک کارآفرین و انواع کارآفرینی اجتماعی در قرآن و روایات به بحث گذارده شده است. روش انجام پژوهش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی است. عمدهترین یافتههای پژوهش عبارتاند از اینکه؛ اولاً آیات قرآن درباره کار و کوشش در قلمرو حیات به قدری فراوان و متنوع است که با کمال صراحت می توان گفت، اسلام دین کار و کوشش است، به طوری که در آموزههای قرآنی و روایی، کار در ردیف عبادت آمده است. ثانیاً خداوند اولین خلاق و نوآور جهان خلقت و مبدع آن است. انسان نیز به عنوان خلیفه الهی، از صفت خلاقیّت برخوردار است. ثالثاً، ریسکپذیری منطقی، توفیقطلبی و عمل صالح از ویژگیهای کارآفرین در قرآن بوده و مؤلفههایی مانند صدقه، زکات، نذر و احسان، زمینههای کارآفرینی را فراهم میآورد.
مبانی کارآفرینی
مؤلفههای کارآفرینی
ماهیت کار
قرآن و روایات
2014
11
22
42
60
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_99736_07756147f7135f0f6420e27b06d60f0b.pdf
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1393
33
3
معنای «صدّیقین» و مراد از آنان در قرآن کریم
زکیّه
زارع
عباس
اسماعیلیزاده
حسن
نقی زاده
ورود به عرصه واکاوی دقیق معانی واژگان، از اهمّیّت بسزایی برخوردار است؛ زیرا گاه ممکن است یک واژه علاوه بر معنای ظاهری خود، مفاهیم عمیقی را افاده کند. در این جهت، بررسی معانی دقیق واژگان و نیز اصطلاحات قرآنی از طریق تأمّل در برداشتهای قرآنی، می تواند راهگشای مطالعات بعدی باشد. واژه «صدّیق» یکی از واژگان بهکاررفته در زبان عربی و آیات قرآن کریم است که هم در خصوص معنای آن میان اهل لغت، اختلاف نظر مشاهده میشود و هم در تعریف قرآنی آن با آنچه لغت دانان مطرح کردهاند، تفاوتهایی به چشم میخورد. این نوشتار پس از تبیین دیدگاه لغتدانان درباره معنای واژه صدّیق و نیز دیدگاه مفسران، کوشیدهاست مقصود قرآنی واژه را با تدبر در آیات مربوط روشن نموده، به این وسیله از مراد خداوند در مورد مقام صدّیقین پرده بردارد. دستاورد بحث این است که مقام صدّیقین، مقامی غیر اکتسابی، امّا مترتب بر مقدمات و زمینههای اکتسابی و برخوردار از موهبت و نعمت ویژه الهی است.
صدیق در قرآن
صادقین
ولایت و معرفت
«مُنعَمٌ علیهم»
2014
11
22
60
73
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1393
33
3
بررسی تطبیقی حدیث رفع در منابع فریقین
علی اکبر
کلانتری
حدیث رفع که در مباحث فراوان فقه و اصول، به آن استناد میشود، بر اساس نقل شیعه، از متنی روشنتر و سندی استوارتر برخوردار است، به گونهای که میتوان به صدور آن از معصوم(ع) اطمینان یافت، و این امر، تأیید کننده دیدگاه آن دسته از عالمان سنّی است که این حدیث را معتبر دانسته و بدان استناد نمودهاند.هیچ یک از عالمان شیعه، در اعتبار این حدیث خدشه ننمودهاند، ولی شماری از عالمان سنّی به مخالفت با آن برخاسته و حتّی گاه آن را جعلی دانستهاند.متعلَّق این حدیث، بنابر نقل مشترک فریقین، خطا، نسیان و اکراه است و روایات اهل سنّت، از این سه مورد فراتر نرفتهاند و حال آنکه متعلّق آن بر اساس نقل شیعه، نُه امر است.
حدیث رفع
روایات شیعه
روایات اهل سنّت
2014
11
22
74
89
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100222_ea6ac84bcd5b1454916fb657637b6f6e.pdf
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1393
33
3
بازخوانی اصلاحات پیامبراعظم(ص) در بازار مدینه
عمار
خسروجردی
مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا پیامبراکرم(ص) در تصمیمگیریهای اقتصادی، تنها نگاه اقتصادی صرف داشتهاند، یا اینکه ایشان ابعاد دیگری مانند ابعاد سیاسی و اجتماعی را نیز مد نظر قرار میدادهاند؟در این نوشتار رویکرد اصلاحی پیامبر(ص) در بازار مدینه در چهارچوب آیات قرآنکریم و همچنین برخی از روایات، تحلیل وتبیین شدهاست. در تحلیل اقتصادی نیز سعی شدهاست که آثار و دلالتهای اقتصادی ناشی از اصلاحات پیامبراکرم(ص) به صورت کلان استخراج و متناسب با شرایط روز تحلیل گردد.جمعبندی نهایی این است که رویکرد اصلاحی رسولاکرم(ص) در بازار مدینه دارای بینش اقتصادی صرف نبوده، بلکه نوع نگاه ایشان دارای آیندهنگری و جامعیت و با در نظرگرفتن تمام شرایط اعم از نگاه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بودهاست و چنین بینشی باید در نگاه سیاستگذاران اقتصاد اسلامی مد نظر قرار گیرد.
بازار مدینه
اندیشه اقتصادی یهود
راهبردهای اقتصادی
سیرۀ اقتصادی پیامبر(ص)
2014
11
22
90
111
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100223_616eff8f5652e74e852cd159dd97a01c.pdf
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1393
33
3
جایگاه کودکان در شهر اسلامی با توجه به آموزههای دینی
نسرین
احمدیان شالچی
علی
اسماعیل زاده کواکی
اسلام در ایجـاد، شکـلگیری و توسعه بسیاری از شهرهای جهان اسلام نقش مهمی داشته است، به طوریکه برخی از این شهرها نقشهای فراملی و بینالمللی دارند. اسلام بر طراحی فضاها و محیطهای شهری برای رفع نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تمام افراد جامعه تأکید میکند. در میان قشرهای مختلف جامعه، کودکان رابطه نزدیکی با محیط اطرافشان دارند و فضای شهر میتواند بر رشد شخصیتی، اجتماعی و جسمانی آنها تأثیرگذار باشد. درک و فهم مفاهیم مدیریت شهری از منظر تفکر اسلامی به مدیران شهری کمـک میکند تصمیماتشان متناسب با فرهنگ اسـلامی باشد. هدف مقـاله حاضر، تأکید بر جایگاه کودکان در فضـاهای شهری بر اساس تعالیـم اسلامی است. روش تحقیق در مقاله حاضر از نوع توصیفی _ تحلیلی _ استنباطی میباشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در تعالیم اسلام بر مدیریت، طراحی و برنامهریزی فضاهای شهری تأکید شده است و با توجه به نیازهای روانشناختی کودکان، فضاها و محیطهای شهری باید زمینۀ رشد و تربیت دینی آنان را فراهم آورند.
شهر اسلامی
کودک و محیط شهری
آموزههای دینی
شهر اسلامی مناسب کودک
2014
11
22
112
129
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100227_8268c2f8fc6384f8bae2b6da811ddbe4.pdf