2024-03-29T13:51:43Z
https://mishkat.islamic-rf.ir/?_action=export&rf=summon&issue=13691
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1392
32
3
نقش لذت و سعادت در سیر تکاملی انسان با رویکرد آموزههای اسلامی
محمد حسن
مشرف جوادی
اعظم
کوهی اصفهانی
در چند دهۀ اخیر بحث درخصوص نقد فلسفۀ اخلاق لذتگرایانه خودمحور در علم اقتصاد متعارف، مورد توجه اندیشمندان به ویژه اقتصاددانان مسلمان بوده است.مطالعه حاضر، درآمدی به موضوع لذت و سعادت با تمرکز بر رابطه آنها از منظر آیات و روایات است. فرضیه اساسی مقاله این است که اسلام در راستای مسئله سعادتگرایی در ارضای لذایذ، دیدگاهی همهجانبه، هماهنگ و متعادل در رشد ابعاد گوناگون شخصیت انسانی دارد. روش تحقیق برای شناسایی مفاهیم لذت و سعادت روش «اسنادی» و در قسمت تجزیه و تحلیل، روش «تحلیل محتوا» بوده است. نتایج مؤید این نکته است که از منظر اسلام، باید لذایذ به گونهای مورد استفاده قرار گیرد که با تمام استعدادها و اجزای شخصیت انسان هماهنگ باشد و انسان فقط با اعتقاد و درک درست از لذتهای اخروی، به سعادت حقیقی نائل میشود.
لذت و سعادت در آیات و روایات
سعادت و شقاوت در آموزههای اسلامی
اعتدال روحی
سیر تکامل انسان
2013
11
22
4
29
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100870_18eeebda3b829133f5df264b68b825ab.pdf
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1392
32
3
جلوههای متضادنما در شخصیّت امام علی(ع)
شهاب الدّین
ذوفقاری
فاطمه
جعفری هرستانی
تمامی خردمندان و شیفتگان امام علی(ع) تلاش میکنند تا به گنجینۀ شخصیّت ایشان راه یافته، به اندازه قطرهای از دریا کسب معرفت نمایند ؛ چه میشود که او هم بسیار بخشنده و آسمان سخاوت است، هم حسابگر و عادل. هم قاطع و جدّی و هم اهل تسامح و تساهل و مداراست، گاهی جهادگر، غیور و انقلابی و گاهی ساکت و مصلحتاندیش ... به ظهور رساندن این اوصافِ اضداد، مایه شگفتی پیرامون آن شخصیّت ناشناخته شده است که در این مقاله ضمن اشاره به ده نمونه از این جلوههای متضاد، اثبات میگردد که ملاک، در رفتارهای امیر المؤمنین(ع) تنها اطاعت و رضایت حق تعالی بوده و او که مظهر اسمای حسنای الهی است، هر بار به یک گونه تجلی نموده است.
امام علی مظهر اسماء الهی
نهج البلاغه
امام علی جامع اضداد
2013
11
22
30
51
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100871_0f9c8e21de4f91e399a433a1e628252f.pdf
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1392
32
3
نداهای جاودانی در خطابات قرآنی
محمّد
بهداری
قرآن حقیقتی جاویدان، زنده و هدایتکننده برای همه عصرها و نسلها است. همچنین معارف و احکام زیادی در خطاب قرآن از جمله نداهای داستانی قرآن آمده است. از آنجا که این دسته از خطابات و آیات ناظر به عصر نزول و امم گذشته است، عدهای گمان کردهاند این احکام و معارف شامل عصر حاضر نمیشود و در پی آن ادعای عدم جاودانگی بخشی از قرآن را کردهاند!در مقاله حاضر این توهّم ردّ و جاودانگی خطابات داستانی قرآن ثابت شده است. توجه به پندآموزی و حکمت داستانهای قرآن، همچنین همزادپنداری با داستان و نیز گفتوگوی دوسویه قرآن و انسان از جمله راهکارهای دریافت روزآمد از قصص قرآن یاد شده است.
جاودانگی قرآن
نداهای جاودانی در خطابات قرآنی
همزادپنداری
حکمت قصص قرآن
2013
11
22
52
71
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100872_ff256030a268a7ca5aa188cc351af08c.pdf
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1392
32
3
روش و مراحل تنبیه در داستانهای قرآن
محمدحسین
مردانی نوکنده
قاسم علی
کابلی
داستانهای قرآن، با طرح روشهای تنبیهی درصدد است تا انسانها را به یادآوری، تفکر و عبرتآموزی وا دارد. سؤال اصلی این است که روش و مراحل تنبیه در داستانهای قرآن چیست؟ روش تحقیق، کتابخانهای و با بهرهگیری از نتایج دستاوردهای پژوهشی و تحقیقات صورت گرفته در این موضوع میباشد. نتیجه مقاله عبارت است از: تنبیه، روشی اصلاحی و بازدارنده است که میباید با نهایت دقت و ظرافت بهکار گرفته شود، تا اصلاح فرد و جامعه که هدف اصلی داستانهای قرآن است حاصل شود.
قرآن
روش داستانهای قرآن
مراحل تنبیه داستانهای قرآن
عبرتگیری از داستانهای قرآن
2013
11
22
72
88
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100874_99f146ff59506db5193a3e6cbef96007.pdf
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1392
32
3
جلوه هنری عنصر گفتوگو در داستان قرآنی حضرت یوسف
مریم
منصوریان قراکوزلو
سارا
نیکبین
عنصر گفتوگو در داستان و ادبیات روایی با پرده برداشتن از افکار و عقاید شخصیتهای داستان و رخدادها، ماجرای داستان را از آغاز تا فرجام به شیوهای ملموس برای مخاطب بازگو میکند.این مقاله با شیوهای توصیفی _ تحلیلی، عنصر گفتوگو را در «احسن القصص» قرآن؛ یعنی داستان حضرت یوسف تحلیل کرده، رابطۀ آن را با دیگر عناصر داستان، همچون شخصیتپردازی، کشمکش و شرح وضعیت بررسی میکند.با نگاه به مجموعه این داستان از منظر عنصر گفتوگو، میتوان دریافت که گفت و شنودهای ارائه شده علاوه بر افزایش سطح کیفی روایت، ویژگی و هویت شخصیتها را آشکار میسازد. خط سیر داستان و موقعیت وقوع اعمال نیز با عنصر گفتوگو شکل گرفته است. علاوه بر آن، کشمکش ارائه شده در گفتوگوها، داستان را از بروز یکنواختی رهانیده و با افزایش جذابیت آن، زمینه را برای دریافت نکات تربیتی مورد نظر مهیّا ساخته است.
عناصر داستانی سورۀ یوسف
جایگاه گفتوگو در داستان
شخصیتپردازی و کشمکش در داستان یوسف
شرح وضعیت
2013
11
22
89
104
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100875_23ed667d2632fa7629ebdcdad6e80525.pdf
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1392
32
3
خاندانهای معروف دانشور سادات شیعه ایران
رسول
سعیدیزاده
در کشور ایران از قدیم خاندانهای سادات وجود داشتهاند. گروهی از میان آنها به مقامات علمی رسیدند، به گونهای که در زمان خود شهرتبسزایی یافته، آوازه آنها در اقصیٰ نقاط کشور و حتی جهان پیچید. درباره خاندانهای سادات اگر چه به صورت پراکنده و در لابهلای کتابها مطالبی آمده است، ولی به صورت مدوّن در جایی دیده نشد. در این پژوهش ضمن بیان شش شاخه اصلی سادات موجود در ایران، از 49 خاندان معروف دانشور سادات شیعه ایران یاد شده است.
تاریخ تشیع ایران
خاندان سادات دانشور
یادکرد سادات معروف ایران
2013
11
22
105
131
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100904_72e70bbb8b618a2a84cdf6b1ae8d9d3c.pdf
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1392
32
3
سلسله نشستهای علمی بنیاد پژوهشهای اسلامی: مباحث تطبیقی میان ادیان شرقی و اسلام با تأکید بر خداشناسی در دین هندویی
محمدجواد
شمس
2013
11
22
132
137
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100905_7296fa8f8657c87fb3b4172958ba4b89.pdf
مشکوة
مشکوة
1683-8033
1683-8033
1392
32
3
گزارشی از دومین کنگرۀ بینالمللی علوم انسانیِ اسلامی
امیر
سلمانی رحیمی
2013
11
22
138
140
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100906_0df26ce4981e100dcdb71a1e1b7ab87d.pdf