بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803335120160620Imam al-Mahdi (A.S.), the Twelfth Caliph of the Prophet (S.A.W.) in the Sunnī Traditionsامام مهدی(ع) دهمین خلیفۀ پیامبر اسلام (ص) در روایات اهل سنّت152496117FAمحمد مهدی رکنی یزدیسردبیر و مدیر مسئولعبدالکریم عبداللّهیاستاد دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170208This writing is based on traditions that are all mentioned in the Sunnī’s <em>Ṣaḥīḥ</em>s and <em>Musnad</em>s (anthologies of traditions) under the verse 12 of <em>Sūrat al-Mā’ida</em> and elaborates on the fact that after the Holy Prophet (S.A.W.), there will come twelve chieftains and guardians, just like the Chieftains of Banī Isrā’īl, the last of whom is Imam al-Mahdī (Aj.).<br />What draws more attention in this research is that some of their scholars have tried to compare twelve of the caliphs with the Abbasid caliphs but of no avail. Deliberation and truth-seeking prove the truth of the Shī‘a belief in this respect.این نوشتار برپایۀ احادیثى که همه در صحاح و مسانید اهل سنت ذیل آیه 12 سورۀ مائده آمده نوشته شده است و این حقیقت را بیان مىکند که بعد از پیامبر اکرم اسلام(ص) همانند نقباى بنىاسرائیل دوازده تن نقیب و سرپرست خواهد آمد که آخرین آنان حضرت مهدى(عجل الله فرجه) است.<br />آنچه در این پژوهش بیشتر جلب توجّه مىکند این است که دانشمندانى مشهور از آنان خواستهاند شمار 12 تن خلیفه را با خلفاى حاکمان اموى یا عباسى تطبیق دهند ولى موفق نشدهاند. تأمّل و حقیقتجویى، صحت باور شیعه را در این زمینه معلوم مىکند.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96117_ba27a901fe67b0030b569312ea1f9201.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803335120160521The Stylistic Study of the Words Denoting Sin in the Qur’ānمطالعۀ سبک شناختی واژههای گناه در قرآن254196124FAسید مهدی مسبوقدانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بوعلیسینا رسول فتحی مظفریدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه بوعلیسیناJournal Article20191227Examining the procedures of applying the words of the Qur’ān can give us a better understanding of these words and the way they are applied in the Qur’ān. Many words in the Qur’ān contain the concept of sin and in this article we try to examine some of these words from two qualitative and quantitative perspectives. Hereby, we will address such issues as the frequency of each word, the semantic relation of the words to one another, the words being juxtaposed with these words, the structure of the words, and the functional concept of each word and will explain the exclusive features of each word that are considered as among the style-generating components.<span lang="FA">بررسی شیوههای کاربرد واژههای قرآن میتواند شناخت بهتری از این واژهها و نوع کاربرد آنها در قرآن به دست دهد. واژههای زیادی در قرآن در برگیرندۀ مفهوم گناه میباشند که در این مقاله میکوشیم برخی از این واژهها را از دو منظر کیفی و کمی بررسی کنیم. افزون بر این، به مسائلی همچون بسامد هر واژه، ارتباط معنایی واژگان با یکدیگر، پیشینۀ هر واژه، واژههای همنشین با این واژگان، ساختمان واژهها و مفاهیم کاربردی هر واژه پرداخته میشود و ویژگیهای منحصر به فرد هر واژه را که جزء مؤلفههای سبکساز بهشمار میروند تبیین خواهیم کرد. </span>https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96124_3adcb77d585f28549f46a31627acf038.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803335120160620The Spiritual Relation of the Most Beautiful Names of God in Fāṣilas of the Verses to their Contentsارتباط معنایی اسمای حسنای خداوند در فواصل آیات با محتوای آنها426096148FAسید عبدالرسول حسینیزادهاستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن، دانشکده تفسیر و معارف قرآنJournal Article20161220<em>Fāṣila</em> (rhyme of the Qur’ānic text) is the end of the verses. Some spiteful orientalists by relying on the most beautiful Names of God have raised the misconception claiming that the Holy Qur’ān comprises of a collection of scattered statements that are juxtaposed next to each other without any order and conformity. Deliberation and contemplation on the components of Divine words, including the most beautiful Names of God in <em>fāṣila</em>s of verses, proves their strong and amazing relation to the content of the verses. Of course, in many instances this relation is clear but in some verses unveiling this relation requires some deliberation and contemplation. Even careful deliberation on the content and context of similar and homogeneous verses that have different <em>fāṣila</em>s would reveal delicacies and accurate points that would enhance the beauty, wonder, and inimitability of the Qur’ān. Furthermore, the order and arrangement of these names in <em>fāṣila</em>s and the precedence of some over others are coupled with rhetorical points, beauty, and delicacies, which in themselves are regarded as part of the expressive inimitability of the Qur’ān. فاصله به معنای پایانۀ آیات است .برخی خاورشناسان مغرض با استناد به اسمای حسنای خداوند در فواصل برخی آیات، این شبهه را مطرح و ادعا نمودهاند که قرآن کریم مجموعه جملاتی است پراکنده که بدون هیچ نظم و هماهنگی در کنار هم قرار داد ه شده است. تأمل و تدبر در اجزای کلام الهی از جمله اسمای حسنای الهی در فواصل آیات، ارتباط محکم و شگفتانگیز آنها را با محتوای آیات تأیید مینماید. البته در بسیاری از موارد این ارتباط روشن و آشکار است، ولی در برخی آیات کشف این ارتباط به تأمل و تدبّر نیاز دارد. حتّی دقت و تأمل در محتوا و سیاقِ آیات شبیه به هم و همگون که فواصل متفاوتی دارد بیانگر نکات و ظرافتهایی است که خود بر زیبایی وشگفتی و اعجاز قرآن میافزاید. افزون بر این، ترتیب و چینش این نامها در فواصل و تقدیم برخی بر برخی دیگر نیز همراه با نکات بلاغی و زیبایی و ظرافت میباشد که این نیز خود بخشی از اعجاز بیانی قرآن است.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96148_d31782dee0009f9b743a1d334005b6df.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803335120160620Study of the Unity of Divine Lordship in Ṣaḥīfat al-Sajjādiyyaبررسی توحید ربوبی در صحیفۀ سجادیه618196174FAمهدی صفائی اصلدانشجوی دکترای دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20170116The Unity of Divine Lordship is among the most significant ideological discourses in many religions, especially Islam, the commitment or non-commitment to which is an important index in distinction of some sects such as the Mu‘tazilites from other Muslim sects. In one respect, the study of the principles and roots of this discourse in the Infallible Imams’ (A.S.) narrations is of high importance and most of the theological principles of Imāmiya are based on this very narration heritage of the Imams (A.S.).<br />The sublime mystical, theological, and philosophical doctrines (<em>ma‘ḥrif</em>) of <em>Ṣaḥīfat al-Sajjādiyya</em> have since early times till now guided the Muslim thinkers, and in particular, the Shī‘a scholars. For instance, the manifestations of the Unity of Divine Lordship such as unity in sovereignty, legislation, sustenance, guardianship (<em>wilāya</em>), forgiveness, intercession, and guidance are frequently seen in supplications and whispered prayers of Imam al-Sajjād (A.S.). The Imam (A.S.) has elucidated the profound rational doctrines in the Umayyad’s suffocating atmosphere for the human beings yearning for doctrinal knowledge. توحید ربوبی از مهمترین مباحث اعتقادی در بین بسیاری از ادیان، به ویژه اسلام است که التزام و عدم التزام به آن شاخصهای مهم در تمایز برخی فرقهها، همچون معتزله از دیگر فرقههای مسلمانان میباشد. از طرفی بررسی اصول و ریشههای این مقوله در روایات معصومین: از اهمیت وافری برخوردار بوده، بسیاری از مبانی کلامی امامیه بر همین میراث روایی ائمه:استوار میباشد.<br />معارف والای عرفانی، کلامی و فلسفی <strong>صحیفۀ سجادیه</strong> از دیرباز تا کنون هدایتگر اندیشمندان مسلمان، خصوصاً علمای شیعه بوده است؛ به عنوان نمونه، مظاهر توحید ربوبی مانند: توحید در حاکمیت، تشریع، رازقیت، ولایت، مغفرت، شفاعت و هدایت، فراوان در ادعیه و مناجاتهای امام(ع) مشاهده میگردد. حضرت(ع) در قالب دعا، معارف عمیق عقلی را در جو خفقانآمیز بنیامیه برای هدایت انسانهای تشنه معرفت بیان کرده است.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96174_7cf1f79b5ef4f99063bd2cc48ef37d4a.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803335120160620The Concept of the Word Nafḥa according to the Verse 46 of Sūrat al-Anbiyāمفهوم شناسی واژه «نفحه» بر اساس آیۀ 46 سورۀ انبیاء829896178FAمحمد شریفیاستادیار دانشگاه مازندران0000-0002-5127-5042اکرم حسین زادهدانشجوی دانشگاه مازندران - بابلسر دانشکد ه الهیات علوم قرآن و حدیثJournal Article20160329Terminology is among the first and most effective steps in the interpretation of the Qur’ān. With an exploration into the lexicons and traditional collections, books, different applications can be taken into consideration for the word <em>nafḥa</em>. The semantic essence of this word is a mild blow of wind, which is synonymous with the word <em>nafkh</em>; however, what is mentioned in interpretations and lexicons as a substitute for this word is the word <em>lafḥ</em>, which has a significant status in the semantic circle of the word <em>nafḥa</em>, to the extent that some have considered these two words to be one and the same. What this article is aiming at with a descriptive-analytical method is to figure out better explanations of this word in the existing lexicons, interpretations, and traditional collections, according to which three important conclusions are worth-mentioning: 1. The word <em>nafḥa</em> only represents smallness and scantiness. 2. This word is also used about heat and, thus, it is synonymous to the word <em>lafḥ</em>. 3. Its use is figurative concerning torment.واژه شناسی از نخستین و مؤثّرترین گامها در تفسیر قرآن است. با جستوجو در کتابهای لغوی و روایات، میتوان کاربردهای متفاوتی برای واژه «نفحه» در نظر گرفت. گوهر معنایی این واژه، وزش باد ملایم است که با واژه «نفخ» هم معنا میگردد؛ اما آنچه در تفاسیر و کتابهای لغوی به عنوان واژه جایگزین برای آن ذکر شده است، واژه «لفح» است که در دایره معنایی واژه«نفحه»، جایگاه با ارزشی دارد، تا جایی که برخی، این دو کلمه را در اصل، یکی دانسته، معتقدند که واژه «لفح» به تصحیف ضبط شده است. آنچه این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی به دنبال آن است، تبیین بهتر این واژه در کتابهای لغوی، تفاسیر و کتابهای روایی موجود است که برطبق این منابع، سه نتیجه مهم قابل ذکر است: 1- واژه نفحه، تنها بیانگر کوچکی و خردی است. 2-این واژه دربارۀ حرارت نیز به کار میرود و از این رو، با واژه لفح هم معناست. 3-استعمال این واژه دربارۀ عذاب به صورت مجازی است.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96178_38ea3fe364f1303842d7a8102a5efffe.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803335120160620A Comparative Research on the Synonyms of the Qur’ānic Stories (Example: the Story of Banī Isrā’īl)پژوهشی تطبیقی در مترادفات قصص قرآنی (نمونه: قصه بنی اسرائیل)9911396180FAمهدی محمدی نژاداستادیار دانشگاه گلستانJournal Article20170202The subject of this article is the repetition of the Qur’ānic stories concerning the Children of Isrā’īl and the synonym words that sometimes vary among the stories. Of the subjects studied in this article is the reason for the variation of the quotes observed in the Holy Qur’ān. <br />In this article a particular synonym existing in the Qur’ān is examined and some proofs have been pointed out for the idea that the particular Qur’ānic culture has caused the emergence of certain synonyms. <br />As a book of wisdom, the Holy Qur’ān has a sacred realm free from any frivolity and vanity and has a purpose for providing any letter and word. It never happens that it would replace or transfer a word in relating a story without a purpose; thus, this research seeks to unveil some of these purposes. موضوع این مقاله تکرار قصه های قرآنی مربوط به بنی اسرائیل و کلمات مترادفی است که گاه در بین قصه ها تغییر می کند؛ از جمله موضوعاتی که در این مقاله بررسی شده علت تغییر نقل قول هایی است که در قرآن کریم مشاهده می شود.<br />در این مقاله به بررسی ترادف خاصی که در قرآن وجود دارد پرداخته شده و برای این اندیشه که فرهنگ خاص قرآنی باعث به وجود آمدن برخی مترادفات شده شواهدی ذکر شده است.<br />قرآن کریم که کتاب حکمت است ساحت مقدس آن خالی از هر گونه لغو و بیهوده است و برای آوردن هر حرف و کلمهای هدفی دارد و این گونه نیست که در نقل یک داستان کلمه ای را جابجا و یا تبدیل کند و هدفی از آن نداشته باشد؛ لذا این تحقیق به دنبال کشف برخی از این اهداف است. https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96180_d73d3e4b4ffa682ee8a06a2b5f480d34.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803335120160620The Qur’ānic Human Being in the Thoughts and Movement of Imam Khomeini (ra)انسان قرآنی در اندیشه و نهضت امام خمینی11412896229FAاحمد قرائی سلطانآبادیاستادیار گروه علوم قرآن وحدیث دانشگاه ولیّ عصر (عج) رفسنجانJournal Article20170103As a metaphysician and social reformist and due to his intimacy with and appealing to the teachings of Islam and the Qur’ān and his own specific mystical attitude, Imam Khomeini brought up the idea of returning to the pure Islam, Islamic upbringing, and Qur’ānic man. Concentration on the structure and content of that idea constitute the basis of the present discourse. Hereby, it is attempted that, with the discourse-analysis procedure and by attitude explanation, the Imam’s thought about human identity is dealt with to clarify some of his humanistic principles. The findings suggest that the Imam considered a high status for human beings. In his opinion, the only way for the actualization of humankind’s inner talents is through following reason and the teachings of the Prophets and the chosen friends of Allah, which would pave the way for their return to their original position in the Paradise. With this Qur’ānic and spiritual thought, the Imam was able both to call humankind to move toward their perfection and to train a generation, whose main demands were the formation of an Islamic rule and uprising against the royal regime.امام خمینی در مقام یک حکیم الهی و مصلح اجتماعی وبه سبب انس و تمسک بهآموزههای اسلام و قرآن ونگرش عرفانی خاصخویش،اندیشه بازگشت بهاسلام ناب و تربیت اسلامیوانسان قرآنی را مطر ح ساخت. تمرکز در ساختار و محتوای آن ایده، اساسگفتار حاضر را شکل میدهد، بدینگونه که سعی شد با شیوه تحلیلگفتمانی و تبیین نگرشی، بهاندیشهامام درباره هویت انسانی پرداخته شود تا برخی از مبانی انسانشناسی ایشان روشنتر شود. یافتهها حکایت از این دارد که امام برای انسان منزلتی خاص قائل بود. به باور ایشان، تنها راه شکوفایی استعدادهای درونی بشر پیروی از عقل و تعالیم انبیاء و اولیای الهی استکهامکان بازگشت او به مرتبه نخستینش در بهشت برین را فراهم میسازد. امام با این اندیشه قرآنی و معنوی خود توانست هم نوعانسان را به حرکت در مسیر استکمال خود فراخواند و هم نسلی را پرورش دهدکه تشکیل حکومت اسلامی و قیام علیه رژیم شاهنشاهی جزء مطالبات اصلی آنان بود.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96229_157df41513049cced0a214f54bf9aefd.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803335120160620Man’s Reactions toward the Retributions in the Qur’ānواکنشهای انسان در برابر نقمتها در قرآن12914596239FAزینب روستاییعضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمزهرا انصاریدانشجوی رشته تفسیر قرآن مجیدJournal Article20170226The Qur’ān has, with an inclusive perspective, referred to man’s negative features besides considering his positive ones. Study of man’s positive and negative reactions toward the retributions in the Qur’ān and their analysis can be directive toward man’s happiness.<br />Sincere call to God, heedfulness of the origin and return (<em>mabda’</em> and <em>ma‘ād</em>), and forgetting all other than God are among man’s positive behavior toward incidents; while, disappointment and hopelessness, mistrust in God, and turning away from faith are considered among the blameworthy reactions. The research method in this article is fundamental and based on content analysis.قرآن کریم با نگاهی جامع به انسان علاوه بر دیدن ویژگیهای مثبت به خصوصیات منفی وی نیز اشاره کرده است. بررسی واکنشهای مثبت و منفی انسان در برابر نقمتها در قرآن و تحلیل آن میتواند در سعادت انسان راهگشا باشد.<br />خواندن خالصانه خداوند، توجه به مبدأ و معاد و فراموش کردن غیرخدا از جمله رفتارهای مثبت انسان در برابر حوادث است؛ چنانکه یأس و ناامیدی، سوءظن به خدا و رویگردانی از ایمان، از جمله واکنشهای نکوهیده شمرده شده است. روش تحقیق در این مقاله بنیادی بوده و بر مبنای تحلیل محتوا میباشد.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96239_8f06f470376eb08c44ce076a19127597.pdf