بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803333320141122Enjoyers of the Rewards of the Hereafter in the Qur’ānic Approachبهرهمندان از اجر اخروی در رهیافت قرآنی42399686FAپروین بهارزادهاستادیار دانشگاه الزهرامرضیه محصّصمدرّس دانشگاه الزهراءJournal Article20191226Encouraging foresightedness is among the eschatological Islamic thoughts, regarded as one of the edifying methods of Islam. Stating the worldly and the otherworldly consequences and reflections of actions is considered as a procedure used to guide mankind and correct human actions and conducts. Deliberation on the characteristics of the people who are explicitly represented as among the enjoyers of Divine rewards displays an uplifting process provided for the seekers of salvation. Extracting the spectrum of the enjoyers of otherworldly rewards through examining all the verses containing the derivatives of the word <em>ajr</em> (reward) is an essential concern of the present research. Other issues of the article include pointing out the reasons for achieving otherworldly rewards, the semantic expanse of <em>ajr</em>, and its Qur’ānic application.تشویق به فرجاماندیشی، از اندیشههای معادباورانه اسلامی است و یکی از روشهای تربیتی قرآن به شمار میآید. بیان پیامدها و بازتابهای دنیوی و اخروی اعمال، از جمله اسلوبها در جهت هدایت بشر و اصلاح اعمال و رفتارهای انسان میباشد. تدبّر در خصوصیات افرادی که به طور صریح در زمره برخورداران از اجر الهی معرفی شدهاند، مسیری کمالآفرین را فرا سوی پویندگان رستگاری ترسیم مینماید. استخراج طیف بهرهمندان از اجر اخروی، از رهگذر بررسی تمامی آیات در بردارنده ساختارهای صرفی واژه «اجر»، محور کانونی جستار پیش روست. یادکرد دلایل رسیدن به اجر اخروی، دایره معنایی اجر و کاربرد قرآنی آن، از دیگر مباحث مقاله است.<br />روش پژوهش در این مقاله روش توصیفی از نوع تحلیل محتواست؛ از این رو پس از مراجعه به منابع معتبر لغوی و کنار هم قرار دادن تمامی آیاتی که در بردارنده واژه اجر میباشد، کاربردهای مختلف این واژه مورد بررسی قرار می گیرد. از این رهگذر پاسخ گویی به این پرسش مورد نظر است که قرآن کریم به بهرهمندی چه کسانی از اجر اخروی تصریح کرده است؟https://mishkat.islamic-rf.ir/article_99686_b37294bc78ad2221ec334568ee4f1ad1.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803333320141122Rational Interpretation Methodology in Imam al-Riḍā’s (A.S.) Exegetical Attitudeروششناسی تفسیر عقلی در سیرۀ تفسیری امام رضا244199687FAمحسن نامجودانشآموخته کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهدمجتبی نوروزیاستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن، (دانشکده تربیت مدرس قرآن کریم مشهد)Journal Article20191226The present study raises the question as to what methods Imam al-Riḍā (A.S.) employed in interpreting the verses of the Qur’ān with regard to the circumstances governing his era.<br />It is concluded, by examining Imam al-Riḍā’s (A.S.) exegetical traditions, that his holiness has enjoyed different exegetical methods in explaining the concepts of the Qur’ānic verses, such as interpretation of the Qur’ān through Qur’ān, interpretation of the Qur’ān through tradition, rational and lexical interpretation of the Qur’ān. From among the above methods, the rational interpretation has a special place in the exegetical one of his holiness. While using the Qur’ān as an expressive document, he paid special attention to rational discussion in his ideological and theological debates with scholars of various theological schools of his time. Similarly, in his confrontation with various theological and heretical sects, he would initiate discussions with reliance on the Qur’ānic arguments and its rational analysis and convince the addressees, to such an extent that it can be claimed that due to the special conditions prevailing his era, he would abundantly employ rational arguments.مسئله پژوهش حاضر، این است که با توجه به شرایط و فضای حاکم بر عصر امام رضا(ع)، آن حضرت از چه روشهایی در تفسیر آیات قرآن استفاده نمودهاند؟<br />در بررسی روایات تفسیری امام رضا(ع)، این نتیجه به دست میآید که آن حضرت، از روشهای تفسیری مختلفی مانند قرآن به قرآن، قرآن به سنت، قرآن به عقل، قرآن به لغت در بیان مفاهیم آیات الهی بهره جستهاند. از میان روشهای فوق، روش تفسیر عقلی جایگاه ویژهای در سیرۀ تفسیری آن حضرت دارد. آن حضرت در بحثهای اعتقادی و کلامی با فرقههای مختلف کلامی زمان خویش، ضمن استفاده از قرآن به عنوان سند گویای اسلام، توجه ویژهای به مباحث عقلی داشتهاند و در مواجهه با فرقههای کلامی و افکار الحادی مختلف، با استناد به استدلالهای قرآنی و تحلیل عقلی آن، وارد بحث شده و مخاطبان را مجاب نمودهاند، به طوری که میتوان ادعا نمود آن حضرت به لحاظ شرایط خاص عصر خویش از استدلالهای عقلی زیاد استفاده نمودهاند. همچنین در مناظره و گفتوگو با عالمان دیگر ادیان و مکاتب مختلف زمان خود نیز، از عقل برای غلبه بر آنان بهره فراوانی بردهاند.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_99687_a79a420b11a96a308ffa1b42c906cc95.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803333320141122Principles and Components of Work and Job Creating in the Holy Qur’ānمبانی و مؤلفههای کار و کارآفرینی در قرآن و روایات426099736FAمهدی امیریمدرّس و عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز لامردزهره امیریکارشناس حوزه علمیه قمJournal Article20191228In this article, the concept of work and job creation, innovation, characteristics of a job creator and different types of social job creation in the Qur’ān and traditions are put to discussion. The method used in carrying out this research is of documentation analysis type. The most major findings of the research are as follows: firstly, the Qur’ān’s verses concerning work and struggle in the domain of life are so abundant and various that in the Qur’ānic and narrational teachings, work has been considered as equal to worship. Secondly, God is the first Creator and Innovator of the world of creation. Similarly, as God’s vicegerent, man also enjoys the quality of creativity. Thirdly, logical risk-acceptance, asking God’s favor and pious act are among the characteristics of the job creator in the Qur’ān and such components as charity, alms, vows, and practicing benevolence prepare the ground for job creating.در این نوشتار، ماهیت، معنا و مفهوم کار و کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری، ویژگیهای یک کارآفرین و انواع کارآفرینی اجتماعی در قرآن و روایات به بحث گذارده شده است. روش انجام پژوهش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی است. عمدهترین یافتههای پژوهش عبارتاند از اینکه؛ اولاً آیات قرآن درباره کار و کوشش در قلمرو حیات به قدری فراوان و متنوع است که با کمال صراحت می توان گفت، اسلام دین کار و کوشش است، به طوری که در آموزههای قرآنی و روایی، کار در ردیف عبادت آمده است. ثانیاً خداوند اولین خلاق و نوآور جهان خلقت و مبدع آن است. انسان نیز به عنوان خلیفه الهی، از صفت خلاقیّت برخوردار است. ثالثاً، ریسکپذیری منطقی، توفیقطلبی و عمل صالح از ویژگیهای کارآفرین در قرآن بوده و مؤلفههایی مانند صدقه، زکات، نذر و احسان، زمینههای کارآفرینی را فراهم میآورد.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_99736_07756147f7135f0f6420e27b06d60f0b.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803333320141122The Meaning of Ṣiddīqīn (Loyal Persons) in the Holy Qur’ānمعنای «صدّیقین» و مراد از آنان در قرآن کریم607399738FAزکیّه زارعدانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهدعباس اسماعیلیزادهاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-7696-0732حسن نقی زادهدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد0000-0001-8185-7767Journal Article20191228Initiating an accurate exploration of words is of utmost importance, because a word may sometimes imply profound concepts besides its apparent meaning. To this end, studying the exact meanings of the Qur’ānic words and expressions through deliberation on the Qur’ānic impressions can open up the way for further studies. The word <em>ṣiddīq</em> (loyal person) is one of the words used in the Arabic language and the verses of the Holy Qur’ān that is both controversial in terms of meaning among the philologists and different in Qur’ānic definitions provided by them. ورود به عرصه واکاوی دقیق معانی واژگان، از اهمّیّت بسزایی برخوردار است؛ زیرا گاه ممکن است یک واژه علاوه بر معنای ظاهری خود، مفاهیم عمیقی را افاده کند. در این جهت، بررسی معانی دقیق واژگان و نیز اصطلاحات قرآنی از طریق تأمّل در برداشتهای قرآنی، می تواند راهگشای مطالعات بعدی باشد. واژه «صدّیق» یکی از واژگان بهکاررفته در زبان عربی و آیات قرآن کریم است که هم در خصوص معنای آن میان اهل لغت، اختلاف نظر مشاهده میشود و هم در تعریف قرآنی آن با آنچه لغت دانان مطرح کردهاند، تفاوتهایی به چشم میخورد.<br /> این نوشتار پس از تبیین دیدگاه لغتدانان درباره معنای واژه صدّیق و نیز دیدگاه مفسران، کوشیدهاست مقصود قرآنی واژه را با تدبر در آیات مربوط روشن نموده، به این وسیله از مراد خداوند در مورد مقام صدّیقین پرده بردارد. دستاورد بحث این است که مقام صدّیقین، مقامی غیر اکتسابی، امّا مترتب بر مقدمات و زمینههای اکتسابی و برخوردار از موهبت و نعمت ویژه الهی است.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803333320141122Comparative Study of Ḥadīth al-Raf‘ in the Sources of the Two Major Sectsبررسی تطبیقی حدیث رفع در منابع فریقین7489100222FAعلی اکبر کلانتریدانشیار دانشگاه شیراز0000-0002-7774-3617Journal Article20191229Frequently referred to in discourses on Islamic jurisprudence and disciplines, <em>ḥadīth al-raf</em>‘(according to which the responsibility for nine things is lifted from humans due to error and the lack of knowledge), enjoys a clearer text and a stronger chain of transmission, so that its issuance by an Infallible Imam (A.S.) can be ascertained and this confirms the position of those among the Sunnī scholars who have regarded this <em>ḥadīth</em> as valid and relied upon it.<br />None of the Shī‘ī scholars have questioned the validity of this <em>ḥadīth</em>; however, some Sunnī scholars have opposed to it and even regarded it as fabricated.<br />The object (<em>muta‘allaq</em>) of this <em>ḥadīth</em>, as related by both major sects, is flaw, oblivion, and reluctance and the Sunnī traditions have not gone beyond these three instances; whereas, according to the Shī‘ī sources, its object amounts to nine.حدیث رفع که در مباحث فراوان فقه و اصول، به آن استناد میشود، بر اساس نقل شیعه، از متنی روشنتر و سندی استوارتر برخوردار است، به گونهای که میتوان به صدور آن از معصوم(ع) اطمینان یافت، و این امر، تأیید کننده دیدگاه آن دسته از عالمان سنّی است که این حدیث را معتبر دانسته و بدان استناد نمودهاند.<br />هیچ یک از عالمان شیعه، در اعتبار این حدیث خدشه ننمودهاند، ولی شماری از عالمان سنّی به مخالفت با آن برخاسته و حتّی گاه آن را جعلی دانستهاند.<br />متعلَّق این حدیث، بنابر نقل مشترک فریقین، خطا، نسیان و اکراه است و روایات اهل سنّت، از این سه مورد فراتر نرفتهاند و حال آنکه متعلّق آن بر اساس نقل شیعه، نُه امر است.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100222_ea6ac84bcd5b1454916fb657637b6f6e.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803333320141122Reexamination of the Great Prophet’s (S.A.) Reforms in Medina’s Marketplaceبازخوانی اصلاحات پیامبراعظم(ص) در بازار مدینه90111100223FAعمار خسروجردیبنیاد پژوهشهای اسلامی _ گروه اقتصادJournal Article20191229The present article is intended to answer the question as to whether the Holy Prophet (S.A.W.) has merely had an economic perspective in his economic decisions, or he has had other political and social perspectives in mind as well.<br />In this writing, the Prophet’s (S.A.W.) reformative approach in Medina’s marketplace has been analyzed and explicated within the framework of the Qur’ān’s verses as well as certain traditions. In the economic analysis, it is also tried to extract the economic outcomes and indications resulted from the Holy Prophet’s (S.A.W.) reforms on a large scale and analyzed appropriate to the present day circumstances.<br />The final conclusion is that the Holy Prophet’s (S.A.W.) reformative approach in Medina’s marketplace has not had a merely economic insight; rather, his perspective has enjoyed farsightedness and inclusiveness, taking into consideration all conditions, including political, economic, and social outlook, and that such an insight has to be included in the perspectives of the policy-makers of Islamic economy as well.مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا پیامبراکرم(ص) در تصمیمگیریهای اقتصادی، تنها نگاه اقتصادی صرف داشتهاند، یا اینکه ایشان ابعاد دیگری مانند ابعاد سیاسی و اجتماعی را نیز مد نظر قرار میدادهاند؟<br />در این نوشتار رویکرد اصلاحی پیامبر(ص) در بازار مدینه در چهارچوب آیات قرآنکریم و همچنین برخی از روایات، تحلیل وتبیین شدهاست. در تحلیل اقتصادی نیز سعی شدهاست که آثار و دلالتهای اقتصادی ناشی از اصلاحات پیامبراکرم(ص) به صورت کلان استخراج و متناسب با شرایط روز تحلیل گردد.<br />جمعبندی نهایی این است که رویکرد اصلاحی رسولاکرم(ص) در بازار مدینه دارای بینش اقتصادی صرف نبوده، بلکه نوع نگاه ایشان دارای آیندهنگری و جامعیت و با در نظرگرفتن تمام شرایط اعم از نگاه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بودهاست و چنین بینشی باید در نگاه سیاستگذاران اقتصاد اسلامی مد نظر قرار گیرد.<br /> https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100223_616eff8f5652e74e852cd159dd97a01c.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803333320141122The PLace of Children in an Islamic City in Regard to Religious Teachingsجایگاه کودکان در شهر اسلامی با توجه به آموزههای دینی112129100227FAنسرین احمدیان شالچیبنیاد پژهشهای اسلامی _ مدیر گروه جغرافیا و ممالک اسلامیعلی اسماعیل زاده کواکیبنیاد پژوهشهای اسلامی _ پژوهشگر گروه جغرافیاJournal Article20191229Islam has a significant role in the creation and expansion of many of the cities of the Islamic world, in such a way that some of these cities have transnational and international functions. Islam emphasizes planning urban spaces and environments for fulfilling economic, social, and cultural needs of all people of society. Among various strata of society, children have close relationships with their immediate environment and the city space can have an effect on their personality, social, and physical development. Understanding the concepts of urban management from the perspective of Islamic thought can help urban managers make decisions proportionate to the Islamic culture. The present article aims at emphasizing the place of children in urban spaces based on Islamic teachings. The method adopted in this research is of descriptive-analytical-inferential type. The outcomes suggest that in Islamic teachings the emphasis has been laid upon the management or the planning urban spaces; and, given the children’s psychological needs, the urban spaces and environments have to prepare the ground for their religious growth and education.<span dir="RTL" lang="AR-SA">اسلام در ایجـاد، شکـلگیری و توسعه بسیاری از شهرهای جهان اسلام نقش مهمی داشته است، به طوری</span><span dir="RTL" lang="AR-SA"></span><span dir="RTL" lang="AR-SA">که برخی از این شهرها نقش</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">های فراملی و بینالمللی دارند. اسلام بر طراحی فضاها و محیطهای شهری برای رفع نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تمام افراد جامعه تأکید میکند. در میان قشرهای مختلف جامعه، کودکان رابطه نزدیکی با محیط اطرافشان دارند و فضای شهر میتواند بر رشد شخصیتی، اجتماعی و جسمانی آنها تأثیرگذار باشد. درک و فهم مفاهیم مدیریت شهری از منظر تفکر اسلامی به مدیران شهری کمـک میکند تصمیماتشان متناسب با فرهنگ اسـلامی باشد. هدف مقـاله حاضر، تأکید بر جایگاه کودکان در فضـاهای شهری بر اساس تعالیـم اسلامی است. روش تحقیق در مقاله حاضر از نوع توصیفی _ تحلیلی _ استنباطی میباشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در تعالیم اسلام بر مدیریت، طراحی و برنامهریزی فضاهای شهری تأکید شده است و با توجه به نیازهای روان</span><span dir="RTL" lang="AR-SA"></span><span dir="RTL" lang="AR-SA">شناختی کودکان، فضاها و محیطهای شهری باید زمینۀ رشد و تربیت دینی آنان را فراهم آورند. </span>https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100227_8268c2f8fc6384f8bae2b6da811ddbe4.pdf