بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803330320111122The Story of Ashāb al-Janna (the People of the Garden) in the Holy Qur’ān (Sūrat al-Qalam, Verses 17-33)داستان اصحاب الجنه (صاحبان باغ) در قرآن کریم726102517FAمحمدعلی رضایی کرمانیاستادیار دانشگاه فردوسی مشهدمحسن رجبی قدسیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200203<em>Ashāb al-Janna</em> is the story of the people (owners) of the garden in <em>Surat al-Qalam</em>, verses 17 to 33, according to which, when the owners of the garden went there at dawn to gather the fruits so that the needy men might not consume them, to their astonishment they found it burned down like a harvested field with no trees or plants. Difference in ways of interpreting the terms <em>lā yastathnūn</em> (they did not make any exception), <em>tā’if</em> (a visitation), <em>al-sarīm</em> (a harvested field) in these verses has made the general interpretation of this story different. <br />However, as explicated by the Qur’ān it seems that night neither the garden burned nor turned into a harvested field; rather, by preserving the trees and plants of the garden, God implemented the exact decision of the people of the garden before they entered the garden and they found it deprived of fruits.«اصحاب الجنّه» عنوان داستان صاحبان باغی است که در سوره قلم، از آیه 17 تا 33 به آن پرداخته شده است. بر پایه روایات تفسیری، پیرمردی از اهل کتاب هر ساله هنگام برداشت میوهها و دیگر محصولات باغش، به مسکینان اجازه میداد وارد باغ شوند و از میوههای آن استفاده کنند. با مرگ پیرمرد، پسران او با این استدلال که ما مالک همه محصولات باغ هستیم، تصمیم گرفتند صبحگاهان قبل از باخبر شدن مسکینان، تمام میوهها را بچینند و هیچ چیزی را باقی نگذارند، ولی صبح هنگامی که مخفیانه و بیسروصدا به باغ رفتند، ناباورانه آن را سوخته یا مانند ریگزاری دیدند که در آن هیچ درخت و گیاهی باقی نمانده است. اختلاف در چگونگی معنای واژهها و عبارتهای «لایستثنون»، «طائف» و «الصریم» در این سوره، تفسیر عمومی از این داستان را متفاوت ساخته است: برخی از مفسران، علت این عذاب الهی را نگفتن «ان شاء الله» و غفلت از مشیّت خداوند از سوی صاحبان باغ میدانند، ولی گویا بر اساس تبیین قرآن، این باغ در آن شب نه سوخت و نه خشک شد و نه به ریگزار تبدیل گردید، بلکه خداوند با حفظ درختان و گیاهان باغ، دقیقاً همان تصمیم اصحاب الجنّه را پیش از ورود آنان به باغ عملی کرد و آنان درختان را بدون میوه یافتند.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_102517_377937f77632330d5f9b405e4117b4eb.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803330320111122Historical Study of the Political Evidences of the Outbreak of Fabrication in Traditionsبررسی تاریخی شواهد سیاسی آغاز وضع در احادیث2747102520FAسید محمدتقی موسوی کراماتیکارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیثمجید دانشگرکارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیثJournal Article20200203In this article, it is attempted by presenting a relevant historical time-recording to study the process of the emergence of forgery and fabrication in traditions, so as to clarify thereby how the structure of narrative literature was contaminated with this malady. The article is aimed at proving the fact that the entrance of the forgery phenomenon into tradition domain had been preplanned to provide for specific intellectual goals in the political equations of the community after the demise of the Holy Prophet (S.A.W.). It is clarified in this article how the policies adopted by the rule of the time outlined the rules of the game in favor of the emergence of fabrication in the sacred sanctuary of traditions.در این نوشتار کوشش شده تا با ارائة یک زمانمندیِ تاریخی، فرایندِ تکوینِ وضع و جعل حدیث مورد بررسی قرار گیرد، تا در پرتو آن چگونگی آلوده شدن ساختار ادبیات روایی به این آفت، با صورتی روشنتر شناخته گردد. هدف این مقاله اثبات این حقیقت است که ورود پدیدة وضع در عرصة روایات طرحی از قبل برنامهریزی شده بوده، تا اهداف فکری خاصی را در معادلات سیاسی جامعة پس از نبی گرامی اسلام تأمین کند. در این مقاله روشن خواهد شد که چگونه سیاستهای اتخاذ شده از سوی حاکمیت وقت، قواعد بازی را به نفع ورود آفت وضع به ساحت قدسی روایات رقم زده است.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_102520_70c68c02ddd9b0f7d9d1d675e6eecb5c.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803330320111122A Critical Review of the Traditions of Al-Durr al-Manthūr in Tafsīr Al-Mīzānنقد و بررسی روایات الدرالمنثور در تفسیر المیزان4866102533FAجمال فرزندوحیاستادیار دانشگاه ایلام0000-0002-2047-0515امان اله ناصری کریموندکارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیثJournal Article20200203<em>Al-Durr al-Manthūr</em> has been one of the exegetical sources of ‘Allāma Tabātabā’ī in writing his Al-Mīzān. On the other hand, a considerable part of <em>Tafsīr al-Mīzān</em> deals with the traditions of this book. Accordingly, ‘Allāma has critically reviewed the traditions in two ways: 1. Reviewing the traditions alone (i.e., without employing the Suyūtī’s way of using the traditions), and 2. Receiving the Suyūtī’s <em>ijtahād</em> and the way he employed traditions. Thus, on some occasions, he has confirmed the traditions of this book for certain reasons such as: consistency with the Qur’ān, concordance with his own exegetical views, and compatibility with the sound traditions of the Infallibles (A.S.); and sometimes criticized and rejected them for reasons such as: inconsistency with the Qur’ān and <em>sunna</em>, being fabricated, and lacking competence for interpretation of the <em>āya</em>.علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به طور گسترده به نقد و بررسی روایات تفسیری اقدام کرده است. یکی از تفاسیری که علامه بیش از دیگر تفاسیر به نقد و بررسی آن پرداخته است، تفسیر الدرّالمنثور اثر جلال الدین سیوطی میباشد. این کتاب یکی از منابع تفسیری علامه طباطبایی در تصنیف المیزان بوده که گاهی از نظریات و روایات مذکور در این تفسیر به عنوان مؤید نظر خویش استفاده کرده و از طرف دیگر بخش قابل توجهی از تفسیر گرانسنگ <strong><em>المیزان</em></strong> به بررسی روایات این کتاب اختصاص یافته است. بر این اساس، علامه از طریق: 1<sub>-</sub> بررسی روایات به تنهایی (یعنی بدون بهرهگیری و نوع استفادة سیوطی از روایات) و 2<sub>-</sub> بررسی اجتهاد و نوع بهکارگیری سیوطی از روایات، به نقد و بررسی اقدام کرده است. بدینسان گاه روایات این کتاب را به دلایلی از قبیل: مطابقت با قرآن، همسویی با نظر تفسیری خویش و هماهنگی با روایت صحیح معصومین تأیید کرده و گاه به دلایلی نظیر: مخالفت با قرآن و سنّت، جعلی بودن روایت و عدم صلاحیت روایت برای تفسیر آیه نقد و رد کرده است.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803330320111122A Critical Review of the Sunnīs’ Traditions Concerning Imam ‘Alī ‘s (A.S.) Mushafنقد و بررسی روایات اهل سنت پیرامون مصحف امام علی6787102542FAمهدی عبادیکارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20200203Exploration into the Sunnīs’ traditions concerning Imam ‘Alī’s (A.S.) <em>Mushaf</em> (Qur’ān) leads us to the fact that this valuable Shī‘a heritage has a real existence, has been preserved by the Shī‘a Imams, has been a source of their knowledge, and right now is at Imam Mahdī’s (Aj.) disposal. Margins of this Qur’ān are replete with exegesis and rulings, and contrary to the wrong conception of the Sunnī traditions, it is not restricted to just a few jurisprudential rulings. Accordingly, Imam ‘Alī (A.S.) is the first compiler of the Qur’ān. Furthermore, the contents of the <em>Mushaf</em> as well as a study of its being rejected by the ruling system when it was presented, unveils some of the ideological misconceptions and exonerates the Shī‘as from accusation of distortion of the Qur’ān.کاوش در روایات اهل سنّت دربارة مصحف امام علی(ع)، ما را بدین نکته رهنمون میسازد که این میراث گرانبهای شیعه واقعیت خارجی داشته، و نزد امامان شیعه نگهداری میشده و از منابع علم ایشان بوده است، چنانکه هماکنون نیز نزد امام مهدی(ع) نگهداری میشود. حاشیههای این قرآن گرانقدر مشتمل بر تفسیر و احکام فراوانی است و بر خلاف تصور نادرست روایات اهلسنّت محدود به چند حکم فقهی نیست. بر این اساس، امام علی(ع)، اولین گردآورنده قرآن است. علاوه بر آنکه محتویات مصحف و نیز بررسی نپذیرفتن آن از سوی دستگاه حاکم به هنگام عرضه آن، پرده از برخی شبهات اعتقادی برمیدارد و شیعه را از تهمت تحریف قرآن میرهاند.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_102542_0d4c8ca0b2c0fa001f31e507fec16237.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803330320111122Searching for a Suitable Pattern for Solving the Irregularities of the Lunar Calendarجست و جوی الگویی مناسب برای حل نابسامانی های تقویم قمری88101102576FAمحمد سمیعیعضو هیئت علمی و شورای تقویم دانشگاه تهرانJournal Article20200204Despite the fact that the establishment of the Council for Calendar Center of Tehran University in the Institute of Geophysics has brought about considerable developments in the country’s comparative chronology, the exact days of the beginning of the month of Ramadan and <em>‘Īd al-Fitr</em> are still prone to change. This inconsistency is more related to the differences and variations in legal judgments (<em>fatwā</em>s) than to weakness of astronomical calculations and lack of serious observations. Of course, all these variations in calendars have been for safeguarding the principle of “accuracy” in extracting the calendar.<br />This article is intended to show that negligence of the necessity of the two principles of consistency and coordination in the country’s formal calendar has incurred considerable social and economical expenses for the nation. In conclusion, emphasizing that the calendar is very important in its social perspective as well as its religious aspect, a better solution for extracting and ratification of the country’s formal calendar is suggested that guarantees a relatively better balance between the three principles of accuracy, consistency, and coordination.بهرغم اینکهتشکیل شورای مرکز تقویم دانشگاه تهران در مؤسسه ژئوفیزیک پیشرفتی قابل توجه برای تقویمنگاری کشور به ارمغان آورده است، امّا هنوز تقویم کشور بهویژه در مورد روز دقیق شروع ماه مبارک رمضان و روز عید فطر همچنان در معرض تغییر قرار دارد. تجربه ده ساله شورای مرکز تقویم نشان داده است که این عدم ثبات، بیش از آنکه به ضعف محاسبات نجومی و کمبود رصدهای حدّی بازگردد، به تفاوتها و هم تغییرات فتواهای فقهی مرتبط است. البته تمام این تغییراتِ تقویم به خاطر پاسداری از اصل «دقت» در استخراج تقویم بوده است، ولی این انتظار نیز بجاست که تقویم رسمی کشور باید «ثبات» داشته باشد و نه تنها تعطیلات رسمی و مراسم ملی و مذهبی مربوط به سال جاری، بلکه تا چند سال آینده نیز قابل پیشبینی باشد. در کنار دو اصل بالا باید اصل سومی را نیز اضافه کرد که عبارت است از اصل لزوم «هماهنگی» در میان اعضای جامعه. متأسفانه روز عید فطر در سالهای گذشته منبع ناهمدلی و اختلاف در جامعه بوده است. این مقاله در صدد است که نشان دهد غفلت از دو اصل ثبات و هماهنگی در تقویم رسمی کشور، هزینههای اجتماعی <sub>-</sub> اقتصادی فراوانی برای کشور دربر داشته است. در پایان با تأکید بر اینکه تقویم، علاوه بر بُعد مذهبی، از منظر اجتماعی نیز اهمیت بسیار دارد، راه حل بهتری برای استخراج و تصویب تقویم رسمی کشور پیشنهاد میشود که به نسبت تعادل بهتری را میان سه اصل دقت، ثبات و هماهنگی تضمین میکند.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_102576_52a14bd35cfe82334db7edaa33564892.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803330320111122Khwāja Nasīr al-Dīn Tūsī and the Accusation of the Fall of Baghdadخواجه نصیرالدین طوسی و اتهام سقوط بغداد102118102577FAابراهیم محمدیدانشجوی دکتری علوم و تحقیقات تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامآباد غربJournal Article20200204The present paper addresses the fall of Baghdad and examines some accusations made against Khwāja Nasīr al-Dīn Tūsī. This issue is specified in an statistical-analytic study of valid historical sources and in response to Ibn Taymiya’s accusations, two notions are brought up: one is whether Khwāja Nasīr is one of the most important Ismā‘īlī figures and among their counselors and viziers; and the other is whether he issued the order for the murder of the Abbasid caliph.<span lang="FA">این نوشتار سعی دارد نقش خواجه نصیر در سقوط بغداد و بعضى اتهام</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">هاى یادشده در مورد وی را بررسی کند. اینکه خواجه نصیر در سقوط بغداد نقشی نداشته مفروض گرفته شده و در یک بررسى آمارى، از منابع تاریخی موجود (30 منبع)، این موضوع روشن و مشخص گردیده است. سپس به اتهامهایی که ابنتیمیه به وی نسبت داده پرداخته شده و در این زمینه به دو مسئله پاسخ داده شده است؛ یکی اینکه آیا خواجه نصیر از مهمترین شخصیتهای اسماعیلیان و از مشاوران و وزیران آنان بود؟ و دوم اینکه آیا او فرمان قتل خلیفة عباسی را صادر کرد؟ </span>https://mishkat.islamic-rf.ir/article_102577_245aa2f04092d5a01dcfda14a39685b4.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803330320111122Tablecloth Rules of Conduct in Ancient Iran and Iran during the Islamic Period (Second/Ninth up to Seventh/Thirteenth Century)آداب سفره در ایران باستان و ایران دوره اسلامی (قرن دوم تا هفتم هجری)119137102578FAهادی وکیلیاستادیار گروه تاریخِ دانشگاه فردوسی مشهدکبری نودهیکارشناسی ارشد تاریخِ ایران دوره اسلامیJournal Article20200204Eating food manners are among the most important part of a nation’s eating habits. Rules of tablecloth and festivity are among the most important parts of eating manners. Whether in the ancient times or in the Islamic period, Iranians gave high importance to these manners and observed certain doctrines and traditions in this respect. Zoroastrianism and Islam were among the significant and influential components in the Iranians’ eating manners. It is attempted in this article to review this issue in a historical and comparative procedure.آداب غذایی و مهمانی یکی از مهمترین بخشهای فرهنگ یک ملت محسوب میشود. ایرانیان چه در دوران باستان و چه در دوران اسلامی اهمیت فراوانی به آن داده و سنتهایی را رعایت میکردند. آیین زردشتی و دین اسلام، مؤلفههای مهم و مؤثر در شکل آداب غذایی ایرانیان بودند. در این مقاله تلاش خواهد شد این مسئله با شیوهای تاریخی و تطبیقی مورد بررسی قرارگیرد.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_102578_e13064a379da58ce1092ff55d48d4000.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803330320200204Measurement of the Rate of Satisfaction of the Pilgrims with the Service Providing Locals and the Factors Influential in it in the Summer 1378/2008سنجش میزان رضایت زائران از مجاوران خدمت رسان و عوامل موثر بر آن (تابستان ۱۳۸۷)138151102579FAمحمد مظلوم خراسانیدانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی مشهدعلیرضا میرانواریدانشجوی دوره دکترای دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200204This research is carried out under the title, “Measurement of the Rate of Satisfaction of the Pilgrims with the Service Providing Locals and the Factors Influential in it in the Summer 1378/2008.” The theoretical framework of this research is based on Abraham Maslow’s hierarchy of needs, Alderfer’s theory, equanimity theory, quality culture theory, contagion theory, interchange theory, Alan Thorn’s theory, Kurt Lewin’s field theory, consciousness theory, and Campbell’s theory.<br />On this basis, the hypotheses of the research were modeled and presented. Measurement research and data collection tools were questionnaires with 78 questions. The statistical society consists of the pilgrims of Mashhad with about 3 million people, from which 390 people were sampled at random by Cochran formula, in which p = 0.5 and q = 0.5, and the questionnaires were completed. The hypotheses were confirmed by independent variables of discrimination, living expenses, satisfaction with the previous travels to Mashhad (success), satisfaction of the relatives’ travel to Mashhad, (contagion) of feeling security, and satisfaction with Mashhad environment, and the hypotheses concerning the relationship between the socio-economic status and the length of stay in Mashhad with the pilgrims’ satisfaction were not confirmed.<span lang="FA">این تحقیق با عنوان سنجش میزان رضایت زائران از مجاوران خدمت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">رسان در شهر مشهد و عوامل مؤثر بر آن در تابستان 1387 انجام شده است. چارچوب نظری تحقیق را نظریات مراتب نیازهای مازلو، نظریه آلدرفر، نظریه برابری، نظریه فرهنگ کیفیت، نظریه تسرّی، نظریه مبادله، نظریه آلن تورن، نظریه میدان کورت لوین، دیدگاه آگاهی و نظریه کامبل تشکیل میدهد. </span><br /><span lang="FA">بر این اساس، فرضیات تحقیق ارائه و مدلسازی شد. تحقیق پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه با 78 سؤال بود. جامعه آماری، </span><span lang="FA">زائران</span><span lang="FA"> شهر مشهد با حدود 3 میلیون نفر با حجم نمونه 390 نفر به صورت تصادفی از طریق فرمول کوکران با 5/0 = </span><span dir="LTR">p</span><span lang="FA"> و 5/0 = </span><span dir="LTR">q</span><span lang="FA"> محاسبه و پرسشنامهها تکمیل گردید. فرضیات با متغیرهای مستقل تبعیض، هزینه زندگی، رضایت از سفرهای قبلی به مشهد (موفقیت)، رضایت اقوام از سفر به مشهد (تسرّی)، احساس امنیت و رضایت از محیط شهر مشهد تأیید شد و فرضیات رابطه پایگاه اقتصادی <sub>-</sub> اجتماعی و مدت اقامت در مشهد با رضایت </span><span lang="FA">زائران</span><span lang="FA"> تأیید نشد. </span>https://mishkat.islamic-rf.ir/article_102579_7f2c171ca6eeff88224eb204325a7160.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803330320111122-آشنایی با طرح طبقه بندی علوم، زمینه ساز تحول در جامعه علمی ایرانی اسلامی152156102580FAJournal Article20200204https://mishkat.islamic-rf.ir/article_102580_d41d653897b34b006f6eae3e5045d3ac.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803330320111122-تشکیل گروه ادیان و مذاهب اسلامی در بنیاد پژوهشهای اسلامی157160102581FAرمضانعلی ایزانلوبنیاد پژوهشهای اسلامی – سرپرست گروه ادیان و مذاهب اسلامیJournal Article20200204https://mishkat.islamic-rf.ir/article_102581_9c0ebf77cd7f4a514e4475171457f736.pdf