بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803339120200521Review the Principles of God's Action and Analyze Evil based on these Principlesبازخوانی مبادی فعل خدا و تحلیل شرور بر پایۀ آنها429113235FAمحمد باقر سعیدی روشنعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، گروه قرآن پژوهی0000-0003-0823-6168Journal Article20200825God is the absolute agent of the world who has absolute knowledge, providence and will. If the world is the result of God's knowledge and will, is it possible to assume that evil occurs in God's creation and providence? The purpose of this article is to study and review the principles of divine action and analyze the issue of evil based on them. This study is based on the rational-traditional method. The findings of this study show that if the divine action arises from knowledge, permission, providence, will, and divine destiny and judgment, and the phenomena of the world are based on the knowledge, providence and will of God and within the framework of the lawful system, there is no room for the relation of evil to the creator of the world. What is inherently issued by God's will is pure good, and the realization of evil in the world depends on its means and is one of the necessities of the nature and also the man’s will, not the main desire of the Creator. Regardless of the fact that in the monotheistic view, the life is the field of human effort, test and elevation, and also the criterion of good and evil is something that has a real benefit and remains for human beings.خداوند فاعل مطلق جهان و دارای علم، مشیت و ارادۀ مطلق است. اگر جهان معلول علم، خواست و ارادۀ خداست، آیا وقوع شر در آفرینش و تدبیر خدا فرض دارد؟ هدف این جستار، بررسی و خوانش مبادی فعل الهی و تحلیل مسئلۀ شرور بر پایۀ آنهاست. این مطالعه بر اساس روش عقلی _ نقلی است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اگر فعل الهی بر خاسته از علم، اذن، مشیت، اراده، و تقدیر و قضای الهی است و پدیدههای جهان بر مدار علم، مشیت و ارادۀ خدا و در چهارچوب نظام قانونمند سببی مسببی بسامان است، در این صورت مجالی برای نسبت شر به آفرینندۀ جهان نمیماند. آنچه بالذات از سوی خدا اراده شده و صدور مییابد خیر محض است و تحقق شر در جهان، تابع اسباب خود و از لوازم جهان طبیعت و نیز اختیار انسان است، نه مطلوب اصلی آفریدگار جهان. فارغ از آنکه در نگاه توحیدی به جهان، حیات دنیا میدان تلاش، آزمون و تعالی انسان است و معیار خیر و شر، چیزی است که نفع حقیقی داشته، برای انسان باقی بماند.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_113235_595d395e751c18d1ab80fcea9603fccb.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803339120200521The Role of Lexical Appropriateness in Word Choice of the Qur’anنقش تناسب واژگانی در واژهگزینی قرآن3052113238FAحسن خرقانیدانشیار دانشگاه علوم اسلامى رضوى، عضو هیئت تحریریه0009-0006-5824-5029Journal Article20200825Creating a coherent and eloquent text requires the correct and accurate selection of each word and its correct placement in the context. Attention to all phonetic and semantic dimensions in his words is well observed. This article examines the role of phonetic appropriateness in the selection and arrangement of Qur’anic words and tries to answer these questions: How many phonetic proportions are in the Qur'an? And can this proportion be one of the dimensions of word choice? A review of the Holy Qur'an makes it clear that the appropriateness of words exists, both in literary formats and beyond and even with the use of the same phoneme in two words, the Qur'an identifies the two with each other and also with the phonetic texture of the text.ساخت متنی منسجم و فصیح از واژگان، نیازمند انتخاب درست و دقیق هر واژه و جاگذاری صحیح آن در بافت سخن است. در قرآن کریم با گفتار خالق سخن روبهرو هستیم که گزینش و چینش واژگان در سخن او با بنده بسیار متفاوت است و توجه به تمامی ابعاد آوایی و معنایی در کلام او به خوبی رعایت شده است. این مقاله نقش تناسب آوایی را در گزینش و چینش واژگان قرآنی دنبال میکند و در صدد است به این پرسش پاسخ دهد که تناسبهای آوایی واژگان، در متن قرآن چه اندازه است و آیا این تناسب میتواند یکی از ابعاد انتخاب کلمات باشد؟ با گذری در قرآن کریم روشن میشود که تناسب واژگان با یکدیگر در آن، چه در قالب آنچه در ادبیات مطرح است و چه در سطح فراتر از آن، در جریان است و قرآن حتی با کاربرد آوایی مشترک در دو واژه، آن دو را با یکدیگر و نیز با بافت آوایی متن همسان میسازد.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_113238_cedac77dd8156aaca9006c45067e0bfa.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803339120200521The Study of the Precedence and Delay Position of Qur’anic Verses in the Interpretative Narrativesواکاوی جایگاه تقدیم و تأخیر آیات در روایات تفسیری5374113243FAنصیرالدین جوادیاستادیار دانشکده معارف قرآن و عترت اصفهانJournal Article20200825The literary approach to the Qur'an verses has always been the indispensable part all the interpretations. One of its related sciences is rhetorical sciences and the knowledge of precedence and delay which is considered to be the subdivision of the rhetoric, whose acquisition along with other Qur’anic sciences, has been emphasized by the infallible Imams (A.S.). This research analyzes the verses with a precedence and delay approach with a descriptive-analytical method and relying on the narrations of the infallible Imams (A.S.). The purpose of this article is to explain the importance of this knowledge in interpreting the Qur'an and to analyze the emphasis of the infallible Imams (A.S.). On learning it along with sciences such as decisive (Muhkam) and allegorical (Mutashabihas).<br />Precedence and delay in the Qur’an's words and phrases are so important that neglecting them may lead to alteration of divine commandments. With the study of some Qur’anic verses with the centrality of the Imams words, we found that paying attention to precedence and delay could lead to the establishment of a jurisprudential verdict that the infallible Imams (A.S.) referred to and acted upon unequivocally.رویکرد ادبی به آیات قرآن همواره در همۀ تفاسیر مطرح بوده و از لوازم جداییناپذیر آن محسوب میشود. یکی از علوم وابسته به آن، علوم بلاغی بوده و دانش «تقدیم و تأخیر» از فروع بلاغت به شمار میآید که امامان معصوم فراگیری آن را در کنار دیگر علوم قرآنی سفارش کردهاند.<br />این پژوهش با روش توصیفی _ تحلیلی و با تکیه بر مستندات روایی ائمه؟عهم؟ به تحلیل آیات با رویکرد تقدیم و تأخیر میپردازد و هدف آن تبیین اهمیت این دانش در تفسیر قرآن و واکاوی تأکید ائمه به فراگیری آن در کنار علومی همچون محکم و متشابه میباشد.<br />در پایان پژوهش نتیجهای که حاصل شد مبیّن جایگاه تقدیم و تأخیر در تفسیر قرآن است؛ چه پس از بررسی آیاتی از قرآن با محوریت کلام ائمه روشن شد که توجه به تقدیم و تأخیر میتواند به ایجاد حکمی فقهی بینجامد که آن بزرگواران صراحتاً بدان اشاره و عمل کردهاند.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_113243_7d46650ab372c3edc447201ff906d9ce.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803339120200521Interpretation of the Two Sects from Verse 29 of Ar-Rahman Surah (Every Day He Exerciseth Universal Power)تفسیر فریقین از آیۀ 29 سورۀ الرحمان (کُلََّّ یَوْمٍ هُوَ فِى شَأْنٍ)7596113246FAاکرم حسین زادهدانشجوی دانشگاه مازندران - بابلسر دانشکد ه الهیات علوم قرآن و حدیثزینب السادات حسینیدانشیار دانشکده الهیات دانشگاه مازندرانJournal Article20200825The attributes of God and its characteristics are controversial among theologians, sages, and commentators. One of the verses in which there is a difference of opinion between the two sects is the interpretation of verse 29 of Ar-Rahman Surah, which states that God exercise His power every day. The verse is in the position of expressing the power of God and criticizing the Jewish view that things pass in divine knowledge and the absence of new beings. Paying attention to the differences in the interpretation of the verse; The present study, while expressing the opinions of the commentators, has examined the differences and commonalities of the two parties in the interpretation of the verse with a descriptive-analytical method. According to the differences in the interpretation of the verse, the present study has used descriptive-analytical method while expressing the opinions of the commentators, and has examined the differences and differences between the two parties in interpreting the verse. Some Sunnis do not accept the occurrence of new beings, while the Shiites, according to the narration of Imam Ali (A.S.), believe in the occurrence of new matters. The meaning of the word "day", the constant grace, the knowledge of God's eternal will and His current will, the lack of scheduling of the God Almighty, the difference between the preserved tablet and the fade tablet and affirmation, are important points of interpretation. <br />The attributes of God and its characteristics are controversial among theologians, sages, and commentators. One of the verses in which there is a difference of opinion between the two sects is the interpretation of verse 29 of Ar-Rahman Surah, which states that God exercise His power every day. The verse is in the position of expressing the power of God and criticizing the Jewish view that things pass in divine knowledge and the absence of new beings. Paying attention to the differences in the interpretation of the verse; The present study, while expressing the opinions of the commentators, has examined the differences and commonalities of the two parties in the interpretation of the verse with a descriptive-analytical method. According to the differences in the interpretation of the verse, the present study has used descriptive-analytical method while expressing the opinions of the commentators, and has examined the differences and differences between the two parties in interpreting the verse. Some Sunnis do not accept the occurrence of new beings, while the Shiites, according to the narration of Imam Ali (A.S.), believe in the occurrence of new matters. The meaning of the word "day", the constant grace, the knowledge of God's eternal will and His current will, the lack of scheduling of the God Almighty, the difference between the preserved tablet and the fade tablet and affirmation, are important points of interpretation. <br /><strong><span style="font-size: 18.0pt; font-family: 'Arabic Typesetting';">Keywords</span></strong><span style="font-size: 18.0pt; font-family: 'Arabic Typesetting';">: Divine exercise, eternal will, feeding, every day He exerciseth (universal) power, interpretation of the two sects.</span> <br /> صفات خداوند و ویژگیهای آن، از مباحث مورد اختلاف میان متکلمان و حکیمان و مفسران است. از جمله آیاتی که در تفسیر آن میان فریقین اختلاف است، تفسیر آیۀ 29 سورۀ الرحمان است که بیان میدارد خداوند هر روز در شأنی است. آیه در مقام بیان قدرت خداوند و نقد دیدگاه یهود مبنی بر گذشتن امور در علم الهی و عدم حدوث موجودات جدید است. با توجه به اختلافاتی که در تفسیر آیه وجود دارد، پژوهش حاضر با روش توصیفی _ تحلیلی ضمن بیان دیدگاههای مفسران، وجوه افتراق و اشتراک فریقین در تفسیر آیه را مورد مداقه قرار داده است. برخی از اهل سنت حدوث موجودات جدید را نمیپذیرند، در حالی که شیعه با توجه به روایت امام علی(ع)، قائل به حدوث امور جدید است. معنای واژۀ «یوم»، فیضرسانی دائمی، شناخت ارادۀ ازلی خداوند و ارادۀ فعلی وی، عدم زمانمندی حقتعالی، تفاوت لوح محفوظ و لوح محو واثبات، از نکات مهم تفسیری است که استمرار حدوث موجودات و فیضرسانی مستمر خداوند را که با آیه مطابقت دارد، ثابت میکند.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_113246_6d9c1441b067833ed78de81aceafc43f.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803339120200521Shi’ite Traditions and Rational Approaches in the Critique of Deterministic Ideasاحادیث شیعه و رهیافتهای عقلی در نقد اندیشههای جبرگرایانه97113113244FAعلی اکبر کلانتریدانشیار دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شیراز0000-0002-7774-3617Journal Article20200825One of the characteristics of Shi'ite traditions is their precise confrontation with deterministic ideas, so that by using their guidance, accurate and rational approaches can be obtained in the critique of these ideas.<br />Studying and analyzing these traditions leads to the development of various approaches to the critique that are important or inseparable tools of determinism.<br />The most important of these matters are: the possibility of God's command to do wrong, the possibility of God's command to unbearable obligation, the possibility of obliging servants to involuntary action and arranging rewards and punishments on it and citing to divine judgment and predestination.<br />Therefore, the traditions that deny predestination and delegation, and emphasize the Amr bayn al-amrayn (a theory between the two theories) contain deeper and more important rational approaches.از ویژگیهای احادیث شیعه، مواجههٔ دقیق و عمیق آنها، با اندیشههای جبرگرایانه است، به گونهای که میتوان با استفاده از هدایتهای آنها در این باب، به رهیافتهای دقیق عقلی در نقد این اندیشهها دست یافت.<br />غور در این احادیث و واکاوی آنها، سبب انکشاف رهیافتهای متعدد در نقد اموری میشود که از مستندات مهم یا لوازم تفکیکناپذیر جبرگرایی است.<br />مهمترین این امور عبارتاند از: امکان فرمان خدا به کار زشت، امکان فرمان خدا به فعل ما لا یطاق، امکان مکلف کردن بندگان به فعل غیر اختیاری و مترتب نمودن ثواب و عقاب بر آن، استناد به قضا و قدر الهی. در این میان، احادیثی که جبر و تفویض را نفی و بر امر بین الأمرین تأکید میکنند، دربردارندهٔ رهیافتهای عقلی عمیقتر و بنابراین حائز اهمیت بیشترند.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_113244_f31318e51a1fec8a21a057438d5d3494.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803339120200521The Right to Choose Principles Analysis and Determine Destiny according to the Holy Qur’anواکاوی مبانی حق انتخاب و تعیین سرنوشت از نظر قرآن کریم114135113245FAجعفر زنگنه شهرکیعضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20200825In the Islamic worldview, absolute sovereignty over the world and man belongs to God and He has made man master of his own social destiny in a way that no one can deny this divine right. This principle, which is specified in the form of Article 56 of the Islamic Republic of Iran Constitutional law and is referred to in international law as the "right to self-determination", has important foundations in the Holy Qur'an, the most basic of which is the freedom and authority of human beings, on the basis of which God has exalted human beings over other beings and, according to the blessings of reason, has given them the right to determine their own destiny and choose responsibly. To achieve this goal, the Islamic society has based on the participation of Muslims in the management of their affairs, and in international relations, by accepting the principle of peaceful coexistence, has recognized the right to choose and determine the destiny of other nations. در جهانبینی اسلامی، حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آنِ خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است، به گونهای که هیچکس نمیتواند این حق الهی را از انسان سلب کند. این مهم که در قالب اصل پنجاه و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر آن تصریح و در حقوق بینالملل با عنوان «حق تعیین سرنوشت» یاد میشود، در قرآن کریم از بنیانهای مهمی بر خوردار است که از اساسیترین آنها، آزادی و اختیار انسانهاست. خداوند انسان را به این امتیاز، بر دیگر موجودات برتری بخشیده و با توجه به نعمت عقل، به او حق تعیین سرنوشت و انتخاب مسئولانه داده است. در راستای نیل به این هدف، در درون جامعۀ اسلامی، اصل را بر شورا؛ مشارکت و نقشآفرینی مسلمانان در تدبیر امور خود قرار داده و در روابط بینالمللی نیز با پذیرش اصل همزیستی مسالمتآمیز، حق انتخاب و تعیین سرنوشت را برای دیگر ملل به رسمیت شناخته است.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_113245_abecd5784ed8ee2834365f1b31fb69fe.pdf