بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803339420210219Qur''''''''''''''''anic and Traditions Study of Piety Technique to Deal with Anxiety and Achieving Peaceبررسی قرآنی _ روایی راهکار تقواپیشگی برای مقابله با اضطراب و تحصیل آرامش424134064FAمحمد دانش نهاددانشگاه یاسوج حوزه مشهد0000000337192846محمد حسن وکیلیحوزه مشهد-دانشگاه یاسوجorcid 00000003371928Journal Article20210510< p ><span>Piety is one of the most important Qur''''anic and tradition techniques to deal with anxiety and peace, as many points about it have been mentioned in Qur''''anic verses and traditions. This study seeks to explain the quality of coping with anxiety and achieving peace through the piety techniques with information analysis and comparison of votes’ methodology. Accordingly, at first the basic principles of the piety technique are explained, and then the quality of anxiety relief and achieving peace through the piety technique and finally the levels of piety and the role of each in achieving peace are discussed. Among the results of the research are: 1- One of the basic preconditions of the piety technique is to leave neglect, activate inner desires and the presence of the heart. 2- Regarding the quality of relieving anxiety through piety, five areas can be introduced that piety has a significant role in achieving peace and relieving anxiety: turning unknowns into information; getting out of deadlocks; facilitate earning a living; compensate for past mistakes and seek divine help. 3- The level of piety technique is generally divided into three types: performing duties and abstaining from prohibitions; doing recommended and abandoning abominable and praise God Almighty a lot.</span>< p><span>یکی از راهکارهای بسیار مهم قرآنی و روایی برای مقابله با اضطراب و تحصیل آرامش، تقواست، به گونهای که در آیات و روایات نکات بسیاری دربارۀ آن یاد شده است. این تحقیق با روش تحلیل اطلاعات و مقارنۀ آراء در پی تبیین کیفیت مقابله با اضطراب و دستیابی به آرامش از طریق تقواپیشگی است. بر این اساس ابتدا مقدمات اساسی راهکار تقوا تبیین میشود، پس از آن کیفیت رفع اضطراب و تحصیل آرامش از طریق تقوا و در نهایت مراتب تقوا و نقش هر یک در تحصیل آرامش مورد بحث قرار میگیرد. از جمله نتایج تحقیق آنکه: 1_ از مقدمات اساسی راهکار تقوا، ترک غفلت، برانگیختن انگیزههای درونی همسو با اهداف الهی و حضور قلب است. 2- در کیفیت رفع اضطراب از طریق تقوا میتوان پنج حوزه را معرفی کرد که تقوا نقشی بسزا در تحصیل آرامش و رفع اضطراب دارد: تبدیل مجهولات به معلومات؛ خارج کردن از بنبستها؛ تسهیل در کسب رزق و روزی؛ جبران کردن اشتباهات پیشین و جذب کردن امدادهای الهی. 3_ مراتب تقواپیشگی به طور کلی به سه بخش تقسیم میشود: انجام واجبات و ترک محرمات؛ انجام مستحبات و ترک مکروهات و ذکر کثیر خداوند متعال. مرتبۀ سوم بیش از مراتب دیگر در تحصیل آرامش و رفع اضطراب تأثیرگذار است. </span>https://mishkat.islamic-rf.ir/article_134064_37bc4bd113cc48c04ffaab9e8550ac13.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803339420210219The Role of Contingency Model in Mental Health from the Qur’an and Traditions Point of Viewنقش برتر الگوی اقتضایی در سلامت روح از دیدگاه قرآن و روایات2545134067FAغلامرضا خوش نیتهیات علمی دانشکده شهید محلاتیمصیب صیادیدانشجوی دکتری دانشکده اصول الدین و مدرس دانشکده شهید محلاتی قمJournal Article20210507<span>The patterns of social relations are directly related to the people’s mental health. Because of the weaknesses of most patterns, selecting the preferred model is an essential concern. The primary objective of this study was to identify the concept, motivation and influence of the positive and negative patterns of social relationships of "aggression, compromise and decisiveness" on mental health and eventually introduce a new communication model called "contingency model", which superior role in health Spirit and soul, based on Qur'anic verses and the household of the Prophet of God (S.A.W). The research method is analytical and descriptive based on religious, psychological and sociological data. The main findings of this research prove that the best model in social relationships is the contingency model. Therefore, there is a more complete and effective efficacy in the process of communication, and the prophets and the Imams (A.S.) have used this pattern in different situations. By using this template, people's mental health will be better. The results of this research can be used privately for community,researchers, psychologists and managers.</span><span>لگوهاى روابط اجتماعی، با سلامت روح و روان افراد ارتباط مستقیم دارد. با عنایت به نقاط ضعف بیشتر الگوها، انتخاب الگوی برتر دغدغهای اساسی به شمار میآید. هدف اولیۀ این پژوهش، شناسایی مفهوم، انگیزه و تأثیر مثبت و منفی الگوهای روابط اجتماعی «پرخاشگری، سازشگری و قاطعیت» در سلامت روح و روان و در نهایت معرفی الگوی ارتباطی جدیدی با عنوان «الگوی اقتضایی» میباشد که نقش برتر آن در سلامت روح و روان بر اساس آیات قرآن و سیرۀ اهلبیت(ع) را بیان میکند. روش تحقیق، تحلیلى و توصیفى است که بر دادههاى دینى، روانشناختى و جامعهشناختى مبتنى است. یافتههاى اصلى این تحقیق اثبات میکند که بهترین الگو در روابط اجتماعی، الگوی اقتضایی است؛ چرا که کارایی کامل و مؤثرتری در فرایند ارتباط دارد و پیامبران و ائمه اطهار(ع) در شرایط و موقعیتهای مختلف از این الگوی رفتاری استفاده کردهاند و در نتیجه با کاربست این الگو سلامت روح و روان افراد بیشتر تأمین میشود. نتایج حاصل از این پژوهش برای تک تک افراد اجتماع بهصورت عمومی و برای پژوهشگران، محققان، روانشناسان و مدیران بهصورت خصوصی قابل استفاده است.</span>https://mishkat.islamic-rf.ir/article_134067_70f45e2a45d95ccf7bbaa47dbf599e7e.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803339420210219Happiness and Ominousness of Time Periods Evaluation with a Focus on Qur'anic Implicationsارزیابی مفهوم فرخندگی و شومی پارههای زمان با تمرکز بر دلالتهای قرآنی4669134312FAالبرز محقق گرفمیدبیر مرکز شبهه پژوهی دانشگاه رضوی0000-0001-5420-9457Journal Article20210514The incidental auspiciousness or unhappiness of parts of time and its effect on human success or misfortune is an idea that some scholars consider to be based on Qur'anic concepts, narration and possible rational reasons. In the present research, first the result of this subject verses meanings is stated in order to evaluate this belief. In the next step, verses contrary to this idea have been found and divided into the following three categories: Verses indicate the goodness of the creation of all phenomena, man's ability to control phenomena, as well as divine and evolutionary traditions in human misery or success. In addition to using a variety of effective Qur'anic arguments on the subject of unhappy times, the innovation of research in the monopoly of argument materials, can be considered as Qur'anic verses and also finding verses contrary to this idea. The result of this Qur'an-based analysis is the inaccuracy of any relation between the attributes of iniquity or happiness to times, even incidentally.<span>فرخندگی یا نامبارکی عارضیِ پارههای زمان و اثرگذاری آن بر فیروزی یا نگونبختی آدمی، مفهومی است که برخی دانشوران آنرا بر مفاهیم قرآنی، روایی و دلایل محتمل عقلانی استوار میدانند. در پژوهش پیش رو، برای ارزیابی این باور، ابتدا برآیند دلالتهای آیات موضوع بیان شده است و در گام پسین، آیات مخالف با این مفهوم یافته شده و به سه ردۀ ذیل اِفراز گشتهاند: آیات دالّ بر نیکو بودن بنیان خلقت همۀ پدیدهها، توانمندی آدمی در مهار پدیدهها و نیز سنتهای الهی و تکوینی در نگونبختی یا کامیابی آدمی. افزون بر بهره از انواع دلالتهای قرآنی مؤثر در موضوع نامبارکی زمانها، وجه نوآوری پژوهش را در انحصار مواد استدلال، به آیات قرآنی و نیز یافتن آیات مخالف با مفهوم مذکور میتوان دانست. نتیجۀ این تحلیل قرآنمحور، ناروا بودن هرگونه انتساب صفات نحوست یا سعادت به زمانها ولو به نحو عارضی است.</span>https://mishkat.islamic-rf.ir/article_134312_117a0e58de94858e98a1021aae9a6bf1.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803339420210219Love Conceptology in Relationship between God and the Servantمفهوم شناسی محبت در رابطۀ دوسویۀ خدا و بنده7088130727FAسمانه احمدپوردهقانفارغ التحصیل کارشناسی ارشد تفسیر قرآن مجید، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکدۀ علوم قرآنی مشهدالهه شاهپسنداستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکدۀ علوم قرآنی مشهدhttps://orcid.org/00Journal Article20201125Love is an element in the two-way relationship that also plays an effective role in the mutual relationship between God and the servant. The common meaning of love among servants is heartfelt affection, but this meaning is inconceivable about God. In order to extract the meanings of these two kinds of love, this article examines the verses, narrations and scholars' speeches and finds that God's love for the servant is often interpreted to prevent the assumption of physicality for God; Thus, meanings such as rewarding the servants, removing the veil from the hearts of the servants and God's satisfaction by them have been proposed, which in fact are the results of divine love. The servant's love for God, although confronted with some interpretive meanings, has been less difficult in discovering its true meaning. In this mutual love, God is always the forerunner, and the love of His servants for Him is the reflection of God’s love.
article examines the verses, narrations and scholars' speeches and finds that God's love for the servant is often interpreted to prevent the assumption of physicality for God; Thus, meanings such as rewarding the servants, removing the veil from the hearts of the servants and God's satisfaction by them have been proposed, which in fact are the results of divine love. The servant's love for God, although confronted with some interpretive meanings, has been less difficult in discovering its true meaning. In this mutual love, God is always the forerunner, and the love of His servants for Him is the reflection of God’s love.محبّت، عنصری در رابطۀ دو سویه است که در ارتباط متقابل خداوند و بنده نیز نقش مؤثری دارد. معنای رایج محبّت در میان بندگان، کشش و علاقۀ قلبی است، اما این معنا دربارۀ خداوند تصورپذیر نیست. این مقاله برای استخراج معانی مطرحشده دربارۀ این دو محبت، به بررسی آیات، روایات و گفتار دانشمندان پرداخته و دریافته است که محبّت خداوند به بنده، غالباً به تأویل برده شده تا مانع از فرض جسمانیّت برای خداوند باشد؛ به اینترتیب، معانیای همچون انعام بندگان، کشف حجاب از قلوب بندگان و رضایت از آنان برای آن مطرح شده است که درواقع آثار محبت الهی هستند. محبت بنده به خدا نیز گرچه با برخی معانی تأویلی روبهرو شده، معنای حقیقی آن با دشواری کمتری همراه بوده است. در جریان این محبّت دو سویه، همواره خداوند پیشیگیرنده و نخستین دوستدارنده است و محبّت بندگان به او نیز محبّتی مضاعف از سوی خداوند به آنان است.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_130727_f799ccafb203864246aec71c7fa88878.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803339420210219Recitation of the Word "Falaq" based on the Context of the Surahبازخوانی واژۀ «فلق» بر اساس سیاق سوره89106134316FAمحمدحسین نقی زادهکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهید مدنی آذربایجانصمد عبداللهی عابددانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20210421The meaning of the word "Falaq" at the beginning of Falaq Surah has long been a point of contention between the Qur'an commentators and translators. The effect of difference of a word perception on difference in the concept perception of the whole context; especially in small contexts is obvious. The present article has been done in order to examine the meaning of this word by examining the commentators’ opinions of the two sects and their reasons for the word "falaq", as well as their analysis. Commentators have three main views on this word meaning; some think "Falaq" means morning, some creation, and others as a place in hell. Each group has presented reasons and testimonies for its own point of view; but according to the findings of the present article, the reasons and evidences presented by the first and third views have some drawbacks and "Falaq" in Falaq Surah means creation; because this interpretation is more compatible with the context of the surah verses.<span>معنای واژۀ «فَلَق» در ابتدای سورۀ فَلَق، از دیرباز محل اختلاف آرای مفسران و مترجمان قرآن بوده است. تأثیر تفاوت برداشت از یک کلمه بر تفاوت برداشت از مفهوم کل سیاق؛ به ویژه در سیاقهای کوچک، بر کسی پوشیده نیست. نوشتار حاضر از این جهت فراهم آمده است تا با بررسی آرای مفسران فریقین و دلایل آنان دربارۀ واژۀ «فَلَق» و نیز تحلیل آنها، به بررسی معنای این واژه بپردازد. مفسران دربارۀ معنای این واژه، سه دیدگاه مهم دارند؛ عدهای «فَلَق» را به معنای صبح، عدهای به معنای آفرینش، و عدهای به معنای مکانی در جهنم میپندارند. هر گروه برای دیدگاه خود، به اقامۀ دلایل و استشهاد از قرائنی پرداختهاند؛ اما بر اساس یافتههای نوشتار حاضر، دلایل و شواهد ارائهشده در دیدگاه نخست و سوم اشکالاتی دارد و «فَلَق» در آن سوره، به معنای آفرینش است؛ چرا که این برداشت، سازگاری بیشتری با سیاق آیات سوره دارد.</span>https://mishkat.islamic-rf.ir/article_134316_c9b0bb2b64f868d0fce3af3b3a58c8cb.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803339420210219Special Divine Help Conditions in the Supreme Leader’s Qur’anic Viewشرایط برخورداری از امدادهای ویژۀ الهی در نگرۀ قرآنی مقام معظّم رهبری (مدّ ظلّه العالی)107129134069FAمحمدابراهیم روشنضمیراستادیار و مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی.Journal Article20210220<span>Inspired by the guidelines of the Qur'an and traditions, as well as using the experiences of the tumultuous years before and after the Islamic revolution, the Supreme Leader always draws the attention of the people and officials to the special divine help along with the use of all facilities. This study intends to study the conditions of having special divine help in his thought by studying the Qur’anic principles and the narration of the views of the Supreme Leader which are crystallized in his statements on different occasions. The results of this study show that in his Qur'anic view, special divine help, in line with all religious teachings create mobility and responsibility. Due to the frequent experience, especially in the forty years of the Islamic government, it has an objective, real and calculable role in his thought. But special divine help subject to conditions such as believing in divine promise, prayer, recourse, strategy, jihad, realism as well as avoidance of wonder. If those conditions are fulfilled, the special divine help is definite and inviolable.</span><span>رهبر معظّم انقلاب با الهام از رهنمودهای قرآن و روایات و با استفاده از تجربیات سالهای پر فراز و نشیب قبل و بعد از انقلاب، همواره بر توجه مردم و مسئولان به امدادهای ویژۀ الهی در کنار استفاده از همۀ امکانات مادی تأکید کردهاند. این جستار بر آن است با مطالعۀ مبانی قرآنی و روایی دیدگاههای رهبر معظّم انقلاب که در بیانات ایشان در مناسبتهای مختلف متبلور است، به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی شرایط برخورداری از امدادهای ویژۀ الهی در اندیشۀ معظّمله بپردازد. نتایج این بررسی نشان از آن دارد در نگرۀ قرآنی معظّمله، استمداد از کمکهای ویژۀ الهی، مورد تأکید قرآن، همسو با همۀ آموزههای دینی، حرکتآفرین و مسئولیتزاست و با توجه به تجربۀ مکرر بهویژه در عمر چهل سالۀ نظام اسلامی، نقشی عینی، واقعی و قابل محاسبه در اندیشۀ ایشان دارد، اما برخورداری از امداد ویژۀ الهی، به شرایطی همچون باور به وعدۀ الهی، دعا، توسل، تدبیر، جهاد، واقعگرایی و پرهیز از عُجب بستگی دارد که در صورت تحقق آنها، کمک ویژۀ الهی قطعی و تخلفناپذیر است.</span>https://mishkat.islamic-rf.ir/article_134069_d402cd555f96970ec72d740454c1610e.pdf