بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803333420150220A Comparative Study of the Two Concepts of Infāq
(Alms-Giving) and Nifāq (Hypocrisy) in the Holy Qur’ānبررسی تطبیقی دو مفهوم انفاق و نفاق در قرآن کریم183799203FAالهه شاهپسنداستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکدۀ علوم قرآنی مشهدhttps://orcid.org/00هدی تیزابی مشهدیفارغ التحصیل کارشناسی علوم قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمJournal Article20191217The two concepts of nifāq (alms-giving) and infāq (hypocrisy) are common in their roots, which in themselves show their semantic relation. This relation is also true concerning the verses of the Qur’ān. The writer attempts to explain this relation through a comparative study of these two concepts. With a library-descriptive method and analysis of the data obtained this way, the present research has concluded that these two concepts have contradictory relation to one another; that is to say, hypocrisy prevents alms-giving and the latter can be effective in uprooting the former, as well. That is because such attributes as miserliness and seeking worldly gains in the hypocrite cause him to become attached to the world, make it hard for him to break away from the worldly possessions, and abstain from alms-giving. On the other hand, alms-giving would cause love of this world to diminish and result in the gradual destruction of hypocrisy in the person, since the hypocrite’s main characteristic is his attachment to the world and by destruction of this attachment, alms-giving can prevent hypocrisy.<span lang="FA">دو مفهوم «نفاق» و «انفاق»، در ماده اصلی اشتراک دارند و این خود نشاندهنده ارتباط معنایی آنها میباشد. توجه به آیات قرآن نیز بیانگر این ارتباط است. این پژوهش میکوشد از رهگذر بررسی تطبیقی این دو مفهوم، به تبیین این ارتباط بپردازد. </span><br /><span lang="FA">پژوهش حاضر با روش کتابخانهای و توصیف و تحلیل دادههای حاصل از آن سامان یافته و به این نتیجه رسیده است که این دو مفهوم با یکدیگر ارتباط تقابلی دارند؛ بدین صورت که نفاق مانع انفاق میشود و انفاق هم میتواند در ریشه کن کردن صفت نفاق مؤثر باشد؛ چراکه صفاتی مانند بخل و دنیاطلبی در منافق، سبب میشود وی وابسته به دنیا شده، دل کندن از مال دنیا برایش سخت شود و از انفاق صرف نظر کند. از طرف دیگر، انفاق موجب کم رنگ شدن حب دنیا و در نتیجه نابودی تدریجی نفاق فرد میشود؛ چراکه ویژگی اصلی منافق وابستگیاش به دنیاست و انفاق با تخریب این وابستگی، میتواند مانع نفاق بشود. </span>بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803333420150220Acceptance of Responsibility in the Political System of Islam with an Emphasis on Alawī Managementمسئولیتپذیری در نظام سیاسی اسلام با تأکید بر مدیریت علوی385299279FAرضا وطندوستپژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی و مدرّس حوزه و دانشگاهJournal Article20191218A very important concept that has constantly drawn the attention of human societies and civilizations and has a special status in Islamic school of thought, is the concept of responsibility and acceptance of responsibility in various life areas. That part of the imperatives of the Islamic school of thought, which refers to human obligations and social tasks or warns against the consequences of avoidance of responsibility, concerns human responsibilities in various life areas. One of the responsibilities that has been of special interest to Islam and it has provided efficient approaches to it, is the responsibility of the statesmen and the administrators and the necessity of their responsible look at people and their own subordinates within the ruling system. The present research intends to discuss the most important responsibilities of the statesmen and managers and leave it to the general public.از مفاهیم بسیار مهمی که همواره مورد توجه جوامع بشری و تمدنی بوده و در مکتب اسلام نیز از جایگاهی ویژه برخوردار است، مفهوم مسئولیت و مسئولیتپذیری در عرصههای مختلف زندگی است. آن بخش از دستورات مکتب اسلام که به تکالیف و وظایف اجتماعی انسان اشاره دارد یا پیامدهای مسئولیتگریزی انسان را گوشزد کرده، ناظر به مسئولیتهای انسان در عرصههای مختلف زندگی است.<br />یکی از مسئولیتها که سخت مورد توجه اسلام بوده و راهکارهایی کارآمد ارائه داده است، مسئولیت زمامداران و کارگزاران و ضرورت نگاه مسئولانۀ آنان به مردم و زیر مجموعۀ خود در درون حکومت است.<br />این تحقیق بر آن است با استفاده از آموزههای سیاسی اسلام به ویژه آموزههای امام علی(ع)، مهمترین مسئولیتهای زمامداران و مدیران را به بحث بگذارد و در اختیار همگان قرار دهد.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803333420150220A Study of the Perfect Believers’ Behavior in the Holy
Prophet’s (S.A.W.) Words (The Case Study Analysis of a Hadīth)رفتار شناسی مؤمنِ کامل در کلام پیامبر اعظم (تحلیل موردیِ یک حدیث)537499292FAحسین طاهری وحدتیپژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی-نشریه مشکوةJournal Article20191218The interrelation of faith and action is one of the emphatic and principal doctrines of the Qur’ān and traditions. There may have been two origins for this crucial aspect: 1. Prevention of the creation of deviated impressions in the nature of faith; 2. Establishment and preference of culture of pragmatism. Apart from theological discourses in the epistemology of faith, in the atmosphere of the traditions of the Holy Prophet (S.A.W.) and the Infallible Imams (A.S.), faith is seriously correlated with action, and this action is the foundation for perfection of faith and increased efficacy. An example in this regard is a tradition related from the Holy Prophet (S.A.W.) about the signs of perfect faith. All these signs are the basis for the hypothesis of the following writing, ‚Faith becomes perfect in the presence of action (whether a mental action or performance of an action) and the faithful person achieves a logical and behavioral moderation in all dimension; so that all his movements and thoughts appear to be wisely. The research method employed in this article is of contentanalysis type and description of the propositions of the tradition.پیوستگی ایمان و عمل، از آموزههای اساسی قرآن و روایات است.خاستگاه این مهم دو چیز است:<br />1. پیشگیری از به وجود آمدن برداشت های انحرافی در ماهیت ایمان؛ 2. تثبیت و ترویج فرهنگ عملگرایی .<br />جدای از مباحث کلامی در معرفت شناسی ایمان، در فضای روایات پیامبر اعظم(ص) و امامان معصوم، ایمان با عمل تلازم جدی دارد و اینکه عمل، بسترِ کمالیافتگیِ ایمان و افزایش تاثیر گذاری آن است. مورد نمونه در این خصوص، روایتی نقل شده از حضرت رسول(ص) دربارۀ نشانههای ایمان کامل است. همه این نشانهها، مبنای فرضیه این نوشتار است که: ایمان در ساحتِ عمل ( اعم از عمل ذهنی و اقدام به انجام یک کار) کمال مییابد و انسان مؤمن در همه ابعاد،به یک اعتدال منطقی و رفتاری دست پیدا میکند؛ به گونهای که تمام حرکات و اندیشههای او حکمتآمیز جلوه میکند. روش پژوهش از نوعِ تحلیل محتوا و توصیف گزارههای روایت است.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803333420150220Illustration of the future Society of Justice in Light of Hadīth al-Thaqalaynتصویرپردازی از جامعه عدل آینده در پرتو روایت ثقلین758699310FAعلی اصغر پورعزتاستاد گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهرانمیثم علیپوردانشجوی دکترای خطمشیگذاری عمومی دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانعلی اصغر سعدآبادیدانشجوی دکترای سیاستگذاری علم و فناوری دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهرانJournal Article20191219Understanding and insight in light of the guidance of the Qur’ān and the Ahl al-Bayt (A.S.), have genuine signs which would lead to human happiness. Denotation of the supplication, ‚Allāhumma ‘arrifnī nafsak …‛ (O Allah! Make Yourself known to me …) to the necessity of knowing the Imam for knowing the Prophet and God, is very alarming; it regards knowing the Imam as an introduction to guidance and deliverance from being misled. This research is intended to delineate a secure entrance to the future that is supposed to lead to the sovereignty of the pious on earth. In this approach, knowledge about the Imam and awaiting his reappearance denotes the capacity for foreseeing and moving toward the path, the manner and rules of movement; as the real awaiter is the one who knows the rights of the Imam and the rules of moving towards reappearance. Thus, the strategy for entering the promised future is an epistemological strategy based on mindfulness and awareness; and, it can even be claimed that the increase of the maturity and awareness of the followers would cause the decrease in the awaiting period.فهم و بصیرت، در پرتو هدایتهای قرآن و اهل بیت(ع) علائمی اصیل دارد که به سعادت رهنمون می گردند. دلالت دعای «أللّهُمَّ عَرِّفنی نَفسَکَ... »، بر ضرورت شناخت امام برای شناخت پیامبر و خداوند، بسیار هشدار دهنده بوده، شناخت امام را مقدّمه هدایت و نجات از گمراهی میداند. این پژوهش در مقام بیان مسیر ورود مطمئن به آیندهای است که قرار است به حاکمیت صالحان بر زمین بینجامد. در این رویکرد، شناخت امام و انتظار او، بر قابلیت پیشبینی و شناسایی مسیر، رفتار و آداب حرکت دلالت داشته، منتظر واقعی کسی است که حق امام و آداب حرکت او به سوی ظهور را میشناسد. بدین ترتیب، راهبرد ورود به آینده موعود، راهبردی معرفتی مبتنی بر شعور و آگاهی است و حتّی میتوان ادّعا کرد که افزایش بلوغ و آگاهی پیروان، موجب کاهش دوران انتظار میشود.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803333420150220The Components of the Victory and Continuity of Reformative Uprisings in the Qur’ān and Nahj al-Balāghaمؤلفههای پیروزی و تداوم نهضتهای اصلاحی در قرآن و نهج البلاغه8710399356FAروح اله زینلیپژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی _ گروه حکمت و کلام اسلامیJournal Article20191221It is necessary, according to the Islamic doctrines, that reformation to become pivotal in all social movements and revolutions. This reality is observable in the greatest reformative movements and revolutions of history, i.e., Divine Missions of the Prophets. For this reason, it can be said that the reformative movements in Islam have always been developed with reliance on the Qur’ānic and narrational teachings. The history of these movements obviously suggests this reality. There are some factors in the Holy Qur’ān and the sayings of Imam ‘Alī (A.S.) in Nahj al-Balāgha that can be considered as components for the victory of these movements. In this article, some of the most significant of these factors are touched upon, such as faith, patience, unity, brotherhood, knowing the enemy, strength, public participation, assistance from the unseen world, justice seeking, learning from one’s past mistakes, and the way they play a role in victory.بر اساس آموزههای اسلامی لازم است تا اصلاحگری، محور تمام نهضتها و انقلابهای اجتماعی قرار گیرد. این حقیقت در بزرگترین نهضتها و انقلابهای اصلاحی تاریخ؛ یعنی بعثت پیامبران آشکارا قابل مشاهده است. به همین دلیل میتوان گفت که نهضتهای اصلاحی در اسلام همواره با تکیه بر آموزههای قرآنی و روایی شکل گرفتهاند. تاریخچه این نهضتها آشکارا بیانگر این واقعیت است.در قرآن کریم و بیانات امام علی(ع) در نهج البلاغه، اموری را میتوان به عنوان مؤلفههای پیروزی این نهضتها برشمرد. در این مقاله به برخی از مهمترین این عوامل مانند ایمان، صبر، تقوا، اتحاد، رهبری، برادری، دشمنشناسی، نیرومندی، مشارکت عمومی، امدادهای غیبی ، عدالت طلبی و عبرت آموزی و چگونگی نقش آنها در پیروزی پرداخته شده است.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803333420150220Semantics of the Word Shahādat in the Qur’ānمعنا شناسی واژه شهادت در نظام معنایی قرآن10411799541FAمحمد عظیمی دهعلیکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه آیتالله حائری میبد یزدJournal Article20191224One of the Qur’ānic words that is not used in its comprehensive and exclusive meaning in our society but an imperfect meaning of it is presented, is the word shahādat, which is employed in the Qur’ān in several parallel meanings. It is used in different verbal and practical methods as well as meaning to witness Islam in various ways, including with the help of intellect and with the help of religious law (shar‘); to observe and to be insightful of other people’s actions; and meaning to be killed in the way of Allah, which is its renowned meaning. In this research, the intertextual and semantic relation of the word shahādat is delved into.<span lang="FA">یکی از واژه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های قرآنی که در جامعه ما به معنای جامع ومانعش به کار نمی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">رود، بلکه معنایی ناقص از آن ارائه می گردد، واژه شهادت است؛ واژه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ای که در قرآن به چند معنای در طول هم به کار رفته است. شهادت به اقسام قولی وعملی و به معنای گواهان اسلام بودن به شکل</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های گوناگون از جمله با کمک عقل و شرع، همچنین شاهد و بینا به اعمال افراد بودن و نیز به معنای کشته شدن در راه خدا _ که معنای مشهور آن می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">باشد _ به کاررفته است. لذا ما در این مقاله می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">کوشیم به بررسی روابط بینامتنی وبررسی معنا شناسانه واژه شهادت پرداخته، در عمق لایه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های معنایی قرآن به مفهوم والای شهادت دست یابیم و این غبار مهجوریت را از این واژه قرآن بزداییم. </span>بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803333420150220Preservation and Presentation of Cultural Heritage in the Razavi Holy Shrineحفاظت و ارائه میراث فرهنگی در حرم رضوی11813499552FAمریم رفیعی آتانیکارشناس ارشد ایرانشناسی از دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20191224Museums in the modern era have been the outcome of some mechanisms taken place in the world since centuries ago. Researchers believe that collections constitute the foundations for museums and that they have traced these collections back into palaces, churches, and mansions of the Renaissance period. In Iran, Nāṣir al-Dīn Shāh prepared a museum in Gulistan Palace for the first time in 19 th century and since he had obtained its model in his travel to Europe, collections and keeping collections in Iran was not studied as it should have been; and the history of museum in Iran was merely traced back to this museum. Relying on Astan Quds Razavi as a collection of Iranian art and industry, this research will examine the reason for the development of this collection and present its works to the addresses and the pilgrims on the basis of the historical documents and with the historical research method and recount the history of museum in Iran from an alternative perspective.<span lang="FA">موزهها در دوره مدرن نتیجه برخی سازوکارها بودند که از قرنها پیش در جهان روی داد. پژوهشگران بر این باورند مجموعهها، زیربنای موزهها را شکل دادند و این مجموعهها را در کاخها، کلیساها و قصرهای دوره رنسانس پیگیری نمودند. در ایران برای اولین بار ناصرالدین شاه در قرن نوزده، موزهای را در کاخ گلستان آماده ساخت. </span><br /><span lang="FA">در این پژوهش، با تکیه بر آستان قدرس رضوی به عنوان مجموعهای مقدس آمیخته با هنر و صنعت ایرانی، دلیل شکلگیری و همچنین ارائه آثار آن به مخاطبان و زائران را بر اساس اسناد تاریخی و با روش پژوهش تاریخی بررسی خواهیم کرد و تاریخ موزه در ایران را از زاویهای دیگر روایت میکنیم.</span>