بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803333120140522Imam ‘Alī’s (A.S.) Perspective in Terms of ‘Ilm al-Hadīthنگرش علم الحدیثیِ امام علی(ع)1734100455FAطاهره جوکاردانشجوی کارشناسی ارشد تفسیرمحمدرضا ستودهنیااستادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهانJournal Article20200101<strong><em>‘Ilm al-hadith</em> is among the sciences effective in understanding the words of <em>ma‘sūmin </em>(the Prophet and his infallible progeny). This science is divided into various branches such as <em>rijāl</em> (science dealing with transmitters of <em>hadith</em>) and <em>fiqh al-hadith</em> (appreciation of <em>hadith</em>). The question here is whether there are any instances of this science in the sayings of <em>ma‘sūmin</em>. It is in respect to this issue that Imam ‘Ali’s (A.S.) perspective in terms of <em>‘ilm al-hadith</em> is studied in this article, consisting of the following: 1. Imam ‘Ali’s (A.S.) undertakings in promulgation of <em>ahādith</em> as well as encouraging people to act by the Prophet’s (S.A.W.) tradition and urging people to learn and write [to spread about] <em>hadith</em>; 2. The existence of fabricated <em>ahādith</em> in traditions; 3. Types of transmitters and traditions; 4. Imam ‘Ali’s (A.S.) principles in solving <em>hadith</em> discrepancy; 5. Principles of <em>hadith</em> comprehension, including the correction of distortions in the Prophet’s (S.A.W.) traditions; 6. Imam ‘Ali’s (A.S.) viewpoint concerning the <em>sanad</em> of <em>ahādith</em>; 7. The existence of <em>sa‘b</em> (difficult) and <em>mustas‘ab</em> (very difficult) <em>ahādith</em> in Imam ‘Ali’s (A.S.) narrations and his viewpoint in this regard. These points indicate that Imam ‘Ali (A.S.) has related some instances of <em>‘ilm al-hadith</em> in his narrations and has emphasized on it as well, which proves the importance of this science from the perspective of the Imams (A.S.).</strong>علم الحدیث یکی از علومی است که برای فهم سخنان معصومین اهمیت فراوانی دارد و خود به دانش های مختلفی از جمله رجال و فقه الحدیث تقسیم میشود. سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا ائمه خود به این علم توجه داشته و در سخنانشان مواردی از آن را بیان کردهاند یا نه ؟ از این رو در مقاله حاضر نگرش علم الحدیثی امام علی(ع) شامل موارد ذیل بررسی میشود: <br />1- اقدامات امام علی(ع) در زمینه نشر احادیث؛ از جمله تشویق مردم به عمل به سنت پیامبر (ص) و تشویق به فراگیری حدیث و نگارش آن است، چنان که خود امام کتبی در این زمینه دارند. 2- وجود احادیث جعلی در روایات. 3- انواع راویان و انواع احادیث. ۴- مبانی امام علی(ع) درباره حل اختلاف الحدیث، چنان که امام در این زمینه مباحثی را مطرح کردهاند که در اینجا بررسی شده است. ۵ - مبانی فهم حدیث که از جمله آنها تصحیح تحریفات در روایات پیامبر (ص) است. ۶- دیدگاه امام(ع) درباره سند احادیث که باید متصل نقل شود. 7- وجود احادیث صعب مستصعب در روایات اما م علی(ع) و دیدگاه امام در این زمینه .<br />این موارد نشان می دهد که امام علی(ع) مواردی از علم حدیث را در روایات خود نقل کرده و بر آن تأکید داشتهاند و این در واقع اهمیت این علم را می رساند و اینکه ائمه(ع) از ابتدا به این مسئله توجه داشتهاند. بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803333120140522The Origin of Isnād in Islamic Narrations and the Jewish Oral Tradition
A Critique of Horovitz’s Articles Regarding Isnādخاستگاه اِسناد در روایات اسلامی و سنّت شفاهی یهود نقدی بر مقالات هوروویتس در موضوع اسناد3549100541FAمهدی غلامعلیعضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیثJournal Article20200101<strong>Iosef Horovitz – the Western <em>hadith</em> researcher – believes that the antiquity and origin of <em>isnād</em> (chain of transmitters) in Islamic tradition is the same as the Jewish oral tradition. He views the <em>isnād</em> system as an adaptation of the Jewish works. In the present writing, his view on this issue is critically reviewed. It is stated in this research that the basic origin of <em>isnād</em> is the attitude of the intellectuals and has no relation to other religions. Also, it seems that Horovitz has not been able to distinguish between the concept of <em>isnād</em> (systematic provision of chain of transmitters) and <em>asnād</em> (the documents existing in narrations) and this misimpression has affected his drawing conclusion</strong>.یوزف هوروویتس _ حدیثپژوه غربی_ براین باور است که قدمت و خاستگاه اسناد در روایات اسلامی همان سنّت شفاهی یهودیان است. او نظام سنددهی در احادیث را اقتباسی از آثار یهودیان میداند. در نوشتار حاضر، این اندیشه وی نقد شده است. در این پژوهش بیان شده که اساس خاستگاه اسناد همان سیرۀ عقلایی است و ربطی به ادیان دیگر ندارد . همچنین به نظر می رسد که هوروویتس بین مفهوم اِسناد (سنددهی نظاممند) و اَسناد (سندهای موجود در روایات) نتوانسته تفاوتی قائل شود و این برداشت نادرست، در نتیجهگیری وی مؤثر بوده است.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803333120140522The Quiddity of the Revelation Ambience and Proving it as a Qur’ānic Termچیستی فضای نزول و اثبات آن به عنوان یک اصطلاح قرآنی5067100561FAجواد سلمانزاده. کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200102<strong>The Revelation ambience is a term that was defined and some aspects of it clarified for the first time in the contemporary era. This article has studied the above definition and, by stating the importance of discovering the Revelation ambience, introduced it as a Qur’ānic term. Touching upon the Revelation occasion and the Revelation ambience in <em>Sūrat al-‘Ādiyāt</em>, the writer proceeds to explicate the Revelation ambience and the difference between the two terms.</strong>.<span lang="FA">فضای نزول، اصطلاحی است که نخستین بار در دورۀ معاصر تعریف شد و بخشی از زوایای آن روشن گردید. این مقاله تعریف ارائه شده را بر رسیده و با بیان اهمیت کشف فضای نزول، آن را به عنوان یک اصطلاح قرآنی مطرح کرده است. نویسنده با ذکر سبب نزول و فضای نزول در سورۀ عادیات به تبیین فضای نزول و تفاوت آن دو پرداخته است.</span>بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803333120140522The Methodology of Using the Principle of Context in Tafsir-i Tasnimروش شناسی بهکارگیری قاعده سیاق در تفسیر تسنیم6882100562FAسهراب مروتیاستاد دانشگاه ایلاممجتبی زینیونددانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن وحدیث دانشگاه ایلامحسین آسامدرّس دانشگاه آزاد،واحد تهران شمالJournal Article20200102<strong>The principle of context (<em>siyāq</em>) is among the functional principles, which many of the exegetes have used for interpreting the Qur’ān. The grand exegete, Ayatollah Javādi Āmuli, the author of the dignified <em>Tafsir-i Tasnim</em> has used this law throughout his interpretation in a palpable way for explaining the difficult meanings of the verses of the Qur’ān. This research is intended to study and analyze how the principle of context has been applied in <em>Tafsir-i Tasnim</em> in such frameworks as uncovering the omitted verb, recognition of the antecedent, critique of the traditions, and precedence of the Qur’ān over the recorded traditions. To achieve this crucial task, we have made use of the library method through examining the whole text</strong>.قاعده سیاق از جمله قواعد بسیار اثر بخش بهشمار می رود که گروهی از مفسران برای تفسیر قرآن کریم از آن بهره برده اند. مفسر بزرگ معاصر، آیةالله جوادی آملی، صاحب تفسیر گرانسنگ <em>تسنیم</em> نیز در جای جای تفسیرش به نحو محسوس برای تبیین معانی دشوار آیه از این قاعده بهره جسته است . این پژوهش در پی آن است که ضمن معنا شناسی قاعده سیاق، چگونگی بهکارگیری آن را در تفسیر <em>تسنیم</em> در چارچوب هایی مانند کشف فعل محذوف ، تشخیص مرجع ضمیر و نقد روایات و تقدم قرآن بر حدیث مأثور بررسی و تحلیل نماید. برای دستیابی به این مهم از روش کتابخانهای با بررسی تمام متن استفاده گردیده و در پایانِ جمع آوری، اطلاعات دسته بندی و تحلیل شده است.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803333120140522Reappraisal of Kitāb al-‘Aql of Usūl al-Kāfiبازخوانى کتاب عقل از اصول کافى8394100564FAعلی شمسپژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی _ گروه کلام و حکمت اسلامیJournal Article20200102<strong><em>Usūl al-Kāfi</em> is a leading collection among the Shi‘a books of <em>hadith</em> in terms of antiquity, inclusiveness, abundance of traditions, specific order, and the validity of the traditions and its inclusion of Divine knowledge and ethics. Since dealing with ideological principles requires the intellect’s proof and validation, the late Kulayni has dealt with this issue by relying on numerous traditions. The present article seeks to explore the point that although the late Kulayni has founded this book on the basis of text, his intellectual approach is in such a way that reinforces the viewpoint that he intends to emphasize the status of intellect in Shi‘a theological school</strong>. اصول کافى از نظر قدمت، جامع بودن، کثرت احادیث و ترتیب خاص، اعتبار روایات و مشتمل بودن بر معارف الهى و اخلاق و احکام، سرآمد کتابهاى حدیثى شیعه است. از آنجا که پرداختن به مبانى اعتقادى نیازمند اثبات و اعتبار عقل است، مرحوم کلینىمحمد بن یعقوب، با استناد به روایات متعدد به این بحث پرداخته است. مقاله حاضر در پى اشاره بدین نکته است که گرچه مرحوم کلینى، این کتاب را بر مبناى نقل پایهریزى کرده، امّا رویکرد عقلانى ایشان به گونهاى است که این دیدگاه را تقویت مىکند او در پى تأکید بر جایگاه عقل در مکتب کلامى شیعه است.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803333120140522An Examination into the Context of Al-Tahqiq fi Kalamāt al-Qur’ān al-Karimبررسی محتوایی «التحقیق فی کلمات القرآن الکریم»95105100592FAصاحبعلی اکبریدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-3483-5594فاطمه محرّمی دوریدانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200104<strong>‘Allāma Hasan Musṭafavi authored <em>Al-Tahqiq fi Kalamāt al-Qur’ān al-Karim</em> in Arabic and in an alphabetical order in fourteen volumes within ten years. He has organized the words of the Qur’ān in terms of their roots. First, he has given the definitions of valid lexicons and literary books concerning the word, and then he has given his own view in <em>Wa al-Tahqiq</em> section. Under many of the non-Arabic words, he has given their roots and under every word he has enumerated the verse and verses in which that word or the words with the same root have been used. Reference to another word; using opinions of others; taking into consideration the same principle in all words; and paying attention to derivation, rhetorical sciences, and morphology and syntax are among the discourses brought up under each word.</strong>علامه حسن مصطفوی، طی ده سال کتاب <em>التحقیق فی کلمات القرآن الکریم</em> را به زبان عربی و به ترتیب الفبا در چهارده جلد، به نگارش درآورد. مؤلف در آن، واژههای قرآن را بر حسب ریشه کلمات تنظیم کرده و ابتدا توضیحات کتابهاى معتبر لغت و ادب درباره آن واژه را نقل نموده، سپس در قسمت «و التحقیق»، به بیان نظر خود پرداخته است. در ذیل بسیارى از واژههای اعجمى، ریشه آنها را آورده، ذیل هر واژه، آیه و آیاتى را که آن کلمه و یا هم ریشههاى آن، در آن قرار دارد، احصا کرده است. به فراخور معنی واژهها، شیوه خاصی در پیش گرفته که غالب آن عبارت است از: ارجاع به واژههای دیگر، استفاده از آرای دیگران، در نظر گرفتن اصل واحد در همه واژهها، توجه به بحث اشتقاق، علوم بلاغی و صرف و نحو.