بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803332420140220An Introduction to the Principles of the Semantics of the Multifaceted Structures of the Qur’ān from the Viewpoint of ‘Allāma Tabātabā’īمبانی معناشناسی ساختارهای چندوجهی قرآن از منظر علامه طباطبایی8728100725FAمحمد اسعدیهیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20200105The present article addresses one of ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī’s theories, which semantically discusses part of the Qur’ānic verses and, due to their specific structure, has taken multifaceted perspectives and led to implying certain aspects of meanings. In this article, the hermeneutic, linguistic, and semantic backups in relation to understanding the Qur’ān in the above-mentioned theory are discussed and reviewed. From the hermeneutic perspective, in this theory, the traditional viewpoint on one hand and the modern viewpoint on the other, can be taken into consideration. From the linguistic perspective, in addition to the general and conventional rules of language as the base for the Qur’ānic significations, paying attention to the characteristics of language and its culture can result in the extension and deepening of its significations. Similarly, from the semantic perspective, significant elements such as double-facetedness, having exterior and interior, having <em>tanzīl</em> (revelation) and <em>ta’wīl</em> (esoteric exegesis) are important in the semantics of the Qur’ān.<span lang="FA">مقاله حاضر به نظریهای از علامه طباطبایی معطوف است که بخشی از آیات قرآن را مورد بحث و بررسی معناشناسانه قرار میدهد که به دلیل ساختار ویژه، نگاههای چندسویهای را برتافته و به برداشت وجوهی از معانی انجامیده است. در این مقاله پشتوانههای هرمنوتیکی، زبان شناختی و معناشناختی مرتبط با حوزۀ فهم قرآن در نظریه یاد شده، بحث و بررسی شده. از منظر هرمنوتیکی از یکسو دیدگاه سنتی و کلاسیک و از سوی دیگر دیدگاه نوین میتواند در این نظریه مورد توجه باشد. از منظر زبان شناختی افزون بر قواعد عمومی و عرفی زبان به عنوان پایگاه دلالتهای قرآنی، توجه به ویژگیهای زبان و فرهنگ قرآن میتواند به توسعه و تعمیق دلالتهای آن بینجامد. از منظر معناشناختی نیز عناصر مهمی چون ذووجوه بودن، ظاهر و باطن داشتن و تنزیل و تأویل داشتن در معناشناسی قرآن اهمیت دارد.</span>بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803332420140220Pathology of Reference of Hadīth to the Qur’ānآسیبشناسی عرضۀ حدیث بر قرآن2950100761FAمیثم کهن ترابیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشکده اصول الدین تهرانJournal Article20200105بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803332420140220Moral Obligation to Avoiding the Reprehensible Act of Tajassus (Spying on Others’ Affairs) in Qur’ān and Traditionsالزام اخلاقی به پرهیز از تجسّس (در امور دیگران ) در قرآن و روایات5170100858FAحسین طاهری وحدتیپژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامیJournal Article20200106Purity of the mind and good behavior of a person in society is among the most important teachings of the Qur’ān and Islam, in light of which the ground is paved for man’s growth. The fine quality and precision of the religious teachings in improving human psyche is an issue that, if sufficiently attended to, can solve many of our present social problems. Given this necessity, the problem of spying on one another or on others’ affairs (<em>tajassus</em>) was studied and it was perceived that if a sense of spying others prevails among the people of a society, the psychological health and hygiene of that society will become severely vulnerable; and it has to be regarded a moral disease that can affect a wide range of people’s behavior. The base and criterion of this research is the statement, <em>wa lā tajassisū</em> (And do not spy [on one another]) in <em>āya</em> 12 of <em>Surat al-Ḥujarāt</em>; and some traditions related to this subject are also analyzed in terms of their content and typology with the aim of enhancing public knowledge concerning the consequences of the abnormal conduct of spying on others’ affairs.<span lang="FA">پاک</span><span lang="FA">ذهنی</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">نیک رفتاری</span><span lang="FA">فرد</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">جامعه، از</span><span lang="FA">مهمترین</span><span lang="FA">آموزههای قرآن</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">دین</span><span lang="FA">اسلام</span><span lang="FA">است و در</span><span lang="FA">پرتو</span><span lang="FA">آن، زمینه</span><span lang="FA">رشد</span><span lang="FA">انسان</span><span lang="FA">فراهم میشود.</span><span lang="FA">ظرافت</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">دقت نظر</span><span lang="FA">تعالیم</span><span lang="FA">دینی</span><span lang="FA">در</span><span lang="FA">سالم</span><span lang="FA">سازی</span><span lang="FA">روان</span><span lang="FA">آدمی</span><span lang="FA">موضوعی</span><span lang="FA">است</span><span lang="FA">که</span><span lang="FA">توجه</span><span lang="FA">به</span><span lang="FA">آن میتواند</span><span lang="FA">بسیاری</span><span lang="FA">از</span><span lang="FA">مشکلات</span><span lang="FA">اجتماعی</span><span lang="FA">کنونی</span><span lang="FA">ما</span><span lang="FA">را</span><span lang="FA">برطرف</span><span lang="FA">نماید.</span><span lang="FA">با</span><span lang="FA">عنایت</span><span lang="FA">به</span><span lang="FA">این</span><span lang="FA">ضرورت، مقوله</span><span lang="FA">تجسّس</span><span lang="FA">مورد</span><span lang="FA">مطالعه</span><span lang="FA">قرار</span><span lang="FA">گرفت</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">این</span><span lang="FA">دریافت</span><span lang="FA">حاصل</span><span lang="FA">شد</span><span lang="FA">که:</span><span lang="FA">اگر</span><span lang="FA">حس</span><span lang="FA">تجسّسگرایانه</span><span lang="FA">در</span><span lang="FA">افراد</span><span lang="FA">یک</span><span lang="FA">جامعه</span><span lang="FA">شایع</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">عادت</span><span lang="FA">شود، سلامت</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">بهداشت</span><span lang="FA">روانی</span><span lang="FA">از</span><span lang="FA">این</span><span lang="FA">ناحیه</span><span lang="FA">به</span><span lang="FA">شدت آسیبپذیر میگردد</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">باید</span><span lang="FA">آن</span><span lang="FA">را</span><span lang="FA">یک</span><span lang="FA">بیماری</span><span lang="FA">اخلاقی</span><span lang="FA">دانست</span><span lang="FA">که میتواند</span><span lang="FA">طیف</span><span lang="FA">گستردهای از</span><span lang="FA">رفتار</span><span lang="FA">افراد</span><span lang="FA">را</span><span lang="FA">تحت</span><span lang="FA">تأثیر</span><span lang="FA">قرار</span><span lang="FA">دهد.</span><span lang="FA">محور</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">شاخص</span><span lang="FA">در</span><span lang="FA">این</span><span lang="FA">پژوهش، جمله</span><span lang="FA">«و لا</span><span lang="FA">تجسّسوا»</span><span lang="FA">در</span><span lang="FA">آیه12</span><span lang="FA">سوره</span><span lang="FA">حجرات</span><span lang="FA">است</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">برخی</span><span lang="FA">روایتهای مرتبط</span><span lang="FA">با</span><span lang="FA">موضوع</span><span lang="FA">نیز، تحلیل</span><span lang="FA">محتوایی</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">گونهشناسی</span><span lang="FA">شدهاند و</span><span lang="FA">هدف</span><span lang="FA">نیز، افزایش</span><span lang="FA">دانایی</span><span lang="FA">عمومی</span><span lang="FA">نسبت</span><span lang="FA">به</span><span lang="FA">پیامدهای</span><span lang="FA">عمل</span><span lang="FA">ناروای</span><span lang="FA">تجسّس</span><span lang="FA">است.</span>بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803332420140220Principles of the Ethics of Servitude in Uṣūl al-Kāfiزیرساختهای اخلاق بندگی دراصول کافی7194100859FAسید حسن وحدتی شبیریاستادیار دانشگاه قمسید محمدرضا وحدتی شبیریکارشناس ارشد اخلاق اسلامیJournal Article20200106The collection of innate attributes, manners of behavior, and the rules that regulate the relation of man to God is known as ethics of servitude, which comprise of both virtues and vices. <br />Ethics of servitude contains fundamental principles that if man’s relation to God would be based on its positive and value-aspects, it is considered as virtue and leads to one’s happiness and perfection; but if it would be based on its negative dimensions, i.e. counter-value bases, it is regarded as vice that leads him toward decline and downfall. <br /><strong>In the present article, the most fundamental infrastructures of ethics of servitude have been examined in two parts of values and counter-values and with reference to the traditions related in <em>Uṣūl al-Kāfī</em> it is clarified that achieving true happiness is feasible only through approximation to God and establishing a relationship based on the doctrinal bases introduced in Islamic traditions</strong>.مجموعۀ صفات نفسانی و آدابِ رفتار، و مقرراتی که تنظیمکنندۀ رابطۀ بنده باخداست، اخلاق بندگی میباشد، که هم فضائل و هم رذائل را دربر میگیرد.<br />اخلاق بندگی دارای اصولی بنیادی است، که اگر رابطۀ انسان با خدا، برجهات ارزشی و مثبت آن استوار باشد، فضیلت محسوب شده، موجب سعادت و کمال وی است، و اگر بر ابعاد منفی آن؛ یعنی پایههای ضدارزشی استقرار یابد، رذیلت به شمار آمده، موجب انحطاط و سقوط وی خواهد شد.<br />در مقالۀ حاضر، اساسیترین زیرساختهای اخلاق بندگی، در دو بخش ارزشها و ضدّ ارزشها، بررسی گردیده و با استناد به روایات <em>اصول کافی</em> نشان داده شده است که دستیابی به خوشبختی واقعی، تنها از راه رسیدن بهخدا و برقراری ارتباط مبتنی بر پایههای اصولی معرفی شده در روایات اسلامی امکان پذیراست.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803332420140220Reappraisal of the Qur’ānic Bases of Tawḥīd (Divine Unity) in Ziyārat al-Jāmi‘a al-Kabīraبازخوانی مبانی قرآنیِ توحید در زیارت جامعه کبیره95113100860FAروح الله زینلیعضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20200106<strong><em>Ziyārat al-Jāmi‘a al-Kabīra</em> is one of the most important epistemic texts related from the Infallible Imams (A.S.). According to many scholars and experts of <em>ḥadīth</em>, this <em>ziyārat</em> enjoys a sound chain of transmission (<em>sanad</em>).</strong><strong> <em>Ziyārat al-Jāmi‘a al-Kabīra</em> is fully concordant and compatible with the Holy Qur’ān and it can be said that the quintessence of <em>tawḥīd</em> governs over all the phrases of this <em>ziyārat</em>. Thus, the objections raised concerning some phrases depicted as incompatible with the Holy Qur’ān and the unity of Divine Actions of the Supreme Creator, are invalid</strong>.زیارت جامعه کبیره از مهمترین متون معرفتی رسیده از سوی معصومین: است. این زیارت به اعتقاد بسیاری از عالمان و حدیث شناسان از سند صحیح برخوردار است. زیارت جامعه کبیره در توحید ذاتی و افعالی و مراتب آنها انطباق و هماهنگی کامل با قرآنکریم دارد و میتوان گفت که روح توحید بر همه عبارتهای این زیارت حاکم است. از اینرو اشکالاتی که متناظر با برخی از عبارتها مبنی بر ناسازگاری با قرآنکریم و توحید افعالی باریتعالی مطرح شدهاند، وارد نیستند.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803332420140220Pilgrimage (to Mashhad al-Riḍā) and its Complexities in the Qajar Period from the Tourists’ Point of View (1210-1344/1796-1925)سیمای زیارت (مشهدالرضا) و دشواریهای آن در دوران قاجار از نگاه جهانگردان (1210-1344 ق)114131100864FAحسن امیرزادهکارشناس ارشد تاریخ اسلام و کارشناس ارزشیابی اسنادJournal Article20200106<strong>Mashhad is regarded as one of the biggest pilgrimage centers of Iran and the world of Islam. From the beginning of the 10<sup>th</sup>/16<sup>th</sup> century and simultaneous to the rise of the Saffavid rule, the number of Shī‘a pilgrims to pilgrimage centers, including Mashhad, gained an increasing pace. The presence of pilgrims in this city has left considerable cultural, social, and economic impacts on the local people residing in this city. Many tourists and travelers who in the Qajar period arrived in Iran from different parts of the world as well as people from different parts of Iran visited this city and wrote the account of their observation in the form of various travelogues. The present article is intended to describe, with reliance on these sources, the complexities and situations of pilgrimage in this city during the Qajar reign and thereby to examine the impacts and consequences of the presence of pilgrims on the social context and countenance of this city</strong>.<span lang="FA">شهر مشهد از بزرگترین مراکز زیارتی ایران و جهان اسلام به شمار میرود. از ابتدای قرن دهم و همزمان با طلوع حکومت صفوی، سیل زائران شیعی به مراکز زیارتی و از جمله شهر مشهد روند شتابندهای را دنبال کرده است. حضور زائران در این شهر اثرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی را برای اهالی و مجاوران ساکن در این شهر در پی داشته است. جهانگردان و مسافران فراوانی که در دوره قاجاریه از اقصی نقاط داخل و خارج از مرزها به ایران میآمدهاند از این شهر نیز دیدن کرده و شرح مشاهدات خود را در قالب سفرنامههای مختلف به تحریر درآوردهاند که مقاله حاضر، در تلاش است با تکیه بر این منابع، به وصف دشواریها و اوضاع زیارتی این شهر در دوران حکومت قاجار بپردازد و از رهگذر آن، آثار و تبعات حضور زائران بر بافت و چهره اجتماعی این شهر را بررسی کند.</span>