بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803331220120822A Critical Review of the Viewpoint of Ayatollah Ma‘rifat concerning the Non-Abrogation of the Verse of Najwā (Sūrat al-Mujādila, Verse 12)نقد و بررسی دیدگاه آیة الله معرفت در نسخ نشدن آیه نجوی (مجادله/12)2545101896FAسید عبدالرسول حسینیزاده. استادیار دانشکده تفسیر و معارف قرآن قمJournal Article20200121<strong>verse of <em>najwā</em> (secret talk) is among the verses that is controversial in its abrogation. Some of the contemporary scholars do not regard the ruling of this verse as abrogated. Ayatollah Ma‘rifat is among those who have denied the abrogation of the verse in his latest views, believing that the ruling in this verse is an administrative one that has been legislated for specific conditions, a specific person, and a specific time and that ruling is not legal law (<em>shari‘ā</em>) that shall not be altered. The verse of <em>najwā</em> contains a permanent and established message. This article, with firm evidence, especially from among traditions, proves the abrogation of the verse and well explains the fact that God revealed this verse in order to distinguish His <em>walī</em>,Imam ‘Alī (A.S.), from His other <em>awliyā</em> because of the excellence that He has granted to him</strong>.آیه نجوی از آیاتی است که در نسخ آن اختلاف نظر وجود دارد. گروهی از معاصران حکم آیه را منسوخ نمیدانند. استاد معرفت; از کسانی است که در آخرین نظریاتش نسخ آیه را منکر شده و معتقد است حکم آیه حکم حکومتی است که برای شرایط خاص، شخص خاص و زمان خاص تشریع میشود، قانون شریعت نیست که تغییر نکند. و آیه نجوی دارای پیامی همیشگی و پا برجاست، تا مراجعه به سران مسئول در مسائل کلان و ارزشمند کشوری و دینی بوده باشد، نه در مسائل ریز و کمارزش. با این حال، سیاق آیات و قرائن و شواهدی که در آنهاست، روایات فراوان و اجماع علما، نسخ آیه را تایید میکند. روایات متعدد و معتبری دلالت دارد بعد از نزول آیه مذکور، تنها علی(ع) به آن عمل کرد و آنگاه نسخ شد. این آیه به اتفاق نظر علمای فریقین، فضیلتی برای آن حضرت است. این مقاله به نقد و بررسی دیدگاه استاد در اِحکام آیه نجوی پرداخته و با دلائل متقن به ویژه روایات، نسخ آیه را اثبات نموده و این حقیقت <sub>-</sub> که خداوند این آیه را فرو فرستاد تا ولیّ خود (علی) را به سبب فضیلتی که برای دیگر اولیائش قرار نداده است از آنان جدا نماید <sub>-</sub> به خوبی تبیین مینماید.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803331220120822The Interpretation Methodology of Kayvān Qazvīnī and his Viewpoints in Qur’ānic Studiesروش تفسیرکیوان قزوینی و دیدگاههای او در علوم قرآنی4663101942FAمحسن رجبی قدسیپژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی (گروه دائرة المعارف) و دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهدمحمدحسن رستمیاستادیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200122The Kayvān’s (1240-1317 sh/1860-1938) interpretation is the resultant and representation of three important aspects and trends in his life: correction of approaches in understanding the Qur‘ān with the aim of settling the problems of the people of the world by reconciliation of the Monotheistic religions; mystical wayfaring for cultivation of morals and mystical gnosis of the Qur’ān; and interaction with people and easy instruction of the Qur’ānic knowledge to them apart from any religious bigotry. Of the most important features of his exegetical methodology to be mentioned are explanation of the Qur’ān with the verbal signification of the Qur’ān and consideration of all semantic aspects of the words, various morphological and syntactic options, status of the words and their relation with one another. For this reason, sometimes his opinions concerning legal, exegetical, and Qur’ānic studies seem to be novel and astonishing.شیخ عباسعلی کیوان قزوینی (1240-1317ش) مؤلف سه دوره تفسیر است. <strong><em>تفسیر کیوان</em></strong> برآیند و بازتاب سه محور و گرایش مهم زندگی اوست: 1. اصلاح رویکردها در فهم قرآن با هدف ساماندهی به مشکلات مردم جهان، با راهبرد تقریب مذاهب و ادیان توحیدی 2. سلوک عرفانی برای تهذیب اخلاق و شناخت عرفانی قرآن همراه بازاندیشی در میراث و سنّت صوفیان و عارفان 3. مراوده با مردم و تعلیم آسان معارف قرآنی به آنان به دور از هرگونه تعصّب مذهبی. از مهمترین ویژگیهای روش تفسیری او میتوان به تبیین قرآن با مدلول لفظی قرآن با در نظر گرفتن همۀ وجوه معنایی لغات، شقوق گوناگون صرفی و نحوی، جایگاه کلمات و تناسب و پیوند آنها با یکدیگر و بیاعتمادی به برخی روایات بهعلت احتمال جعلی بودن یا خاص و محدود بودن مخاطب و مفهوم آنها اشاره کرد. از این رو، گاهی آرای فقهی، تفسیری و علوم قرآنی او جدید و شگفت مینماید.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803331220120822The Qur’ān and the Distortion of the Torah with respect to the Verse 75 of Sūrat al-Baqaraقرآن و تحریف تورات با توجه به آیه 75 سورة بقره6476101943FAسید محمد مرتضویعضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهدالهه سلیمیکارشناسی ارشد مبانی نظری اسلامJournal Article20200122<strong>The relation of a text with other texts (which is known as One of the facts that the Holy Qur’ān has dealt with in some verses is the incidence of distortion in the Torah. Some of the exegetes have admitted the verbal distortion of the Torah while others believe in its intellectual distortion. This article is intended to explicate various kinds of verbal and intellectual distortion of Torah based on the verse 75 of <em>Sūrat al-Baqara</em>. Having examined the opinions of the interpreters under this verse, it is included that the intellectual distortion of the Torah by the Jewish scholars is undeniable; however, proving the verbal distortion of the Torah according to the verse 75 of <em>Sūrat al-Baqara</em> is impossible. The details of the related evidences are to be found in the article</strong>.یکی از حقایقی که قرآن کریم طی برخی آیات به بیان آن پرداخته وقوع تحریف در تورات است. عدهای از مفسران تحریف لفظی تورات را پذیرفته، شماری نیز به تحریف معنوی تورات معتقدند. تبیین انواع تحریف لفظی و معنوی تورات با محوریت آیه 75 سوره بقره، موضوع این مقاله است که بعد از بررسی آرای مفسران ذیل این آیه و در نظر گرفتن دیگر آیات قرآن کریم، به این نتیجه رسیده است که تحریف معنوی تورات از سوی دانشمندان یهود انکارناپذیر است، ولی اثبات تحریف لفظی تورات با تأکید بر آیه 75 سوره بقره ممکن نمیباشد که شرح ادله و مستندات آنرا باید در مقاله جستوجو کرد.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803331220120822Classification of Sciences with an Irano-Islamic Approachطبقهبندی علوم با رویکرد اسلامی ایرانی (ضرورت شناسایی الزامات و مختصات پارادایم جدید)7796101944FAغلامرضا جلالیبنیاد پژوهشهای اسلامی – مدیر گروه تراجم و انسابJournal Article20200122Classification of sciences in ancient sources is rooted in the two sources of Revelation and intellect and is based on the objective and subjective experience of the Islamic thinkers, resulting from the ontology, epistemology, and methodology adopted from a monotheistic viewpoint. Consequently, a dynamic relationship between Islam and various types of knowledge, particularly natural sciences, mathematics, humanities has developed in Islamic civilization.<br /><strong>In present circumstances, although we have no clear standing about the classification of sciences, the historical criticism can be a beginning for the development of division of sciences. We know that if we do not have a modern paradigm, we will not be able to provide answers for the new questions; as a result, first chaos will ensue, then it will be followed by a crisis, and the crisis will result in a revolution. In the contemporary Iran, on the one hand, every day modern disciplines, sources, and works come into being and every day the scientific community shows more and more capabilities in production of knowledge. On the other hand, deliberation on division of sciences in Islamic sources reminds us of the reality that we can achieve a new paradigm with respect to the present exigencies. In this paradigm, the nature of science and its data, the components, differences, and similarities of different types of knowledge, the tools for cognition and the factors effective in its formation, and the methods for attaining truth and reality of the matter are achievable</strong>.طبقهبندی علوم در منابع کهن ریشه در دو منبع وحی و عقل دارد و مبتنی بر تجربه ذهنی و عینی اندیشمندان اسلامی و منبعث از هستیشناسی، معرفتشناسی و روششناسیِ برگرفته از نگاه توحیدی استوار است؛ در نتیجه رابطهای پویا میان اسلام و گونههای مختلف دانش بهویژه علوم طبیعی، ریاضی و انسانی در تمدن اسلامی شکل گرفته است.<br />در شرایط کنونی هر چند ما موضع روشنی در موضوع طبقهبندی دانشها نداریم، ولی نقد تاریخی میتواند سرآغاز شکلگیری تقسیم علوم شود. ما میدانیم اگر یک نظریه (پارادایم) نوین نداشته باشیم، نخواهیم توانست به پرسشهای جدید پاسخ دهیم؛ درنتیجه ابتدا آشفتگی و در پی آن بحران پیش خواهد آمد و بحران به انقلاب خواهد انجامید. در ایران معاصر از یک سو هر روز رشتهها، منابع و آثار نوگرا ظهور پیدا میکند، و جامعه علمی هر روز بیشتر تواناییهای خود را در تولید دانش نشان میدهد و از سوی دیگر تأمل در تقسیم علم در منابع اسلامی، این واقعیت را به ما یادآور میشود که ما میتوانیم به یک نظریه نوین با توجه به مقتضیات کنونی دست یابیم. در این نظریه، ماهیت علم و دادههای آن، اجزا، اختلاف و اشتراک دانشها، ابزارهای شناخت و عوامل تأثیرگذار در شکلگیری آن و روشهای نیل به حقیقت و امر واقع، دستیافتنی است.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803331220120822Why Imam al-Rizā (A.S.) did not Accept Caliphateچرایی عدم پذیرش خلافت از سوی امام رضا(ع)97111101945FAرضا وطندوستمدرّس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضویJournal Article20200122One of the historical events that was of special significance in the life of Imam al-Rizā (A.S.) and is noteworthy is the acceptance of Ma’mūn’s invitation for coming to Iran and ultimately accepting heir apparency instead of caliphate. However, why Imam al-Rizā (A.S.) relinquished caliphate and gave his consent for heir apparency to Ma’mūn has its hidden mysteries and historical points.<br /><strong>In this writing, the writer tries to present some points that are regarded each as an answer to the question why Imam al-Rizā (A.S.) did not accept Ma’mūn’s proposal for caliphate</strong>.یکی از رخدادهای تاریخی که در زندگی سیاسی امام رضا(ع)، از اهمیتی خاص برخوردار بوده و قابل توجه است، پذیرش دعوت مأمون در آمدن به ایران و در نهایت پذیرش ولایتعهدی به جای خلافت است. اما اینکه چرا امام رضا(ع) خلافت را وا نهاد و به جای آن، به ولایتعهدی مأمون رضایت داد، خود رازهایی پنهان و نکاتی تاریخی دارد.<br /> کسانی که از تاریخ و شرایط موجود در عصر امام رضا(ع) کم اطلاع یا بیاطلاع باشند، ممکن است شتابزده قضاوت کرده، بیآنکه به شرایط سیاسی حاکم بر عصر امام رضا(ع) توجه کنند بگویند: با اینکه مأمون خلافت را به امام رضا(ع) پیشنهاد داد و حتی ایشان را به پذیرش آن ملزم کرد، چرا امام(ع) از آن فرصت طلایی استفاده نکرد و خلافت را نپذیرفت و قدرت سیاسی را به دست نگرفت؟ اگر میپذیرفت وضع دولت و مردم، و سیاست و دین، به شکل دیگری رقم میخورد؟ اما حق این است که در چنین مواردی نباید شتابزده داوری کرد، بلکه باید پیش از آن، شرایط سیاسی، اوضاع مملکت، انگیزههای مأمون در تفویض خلافت و نیز انگیزههای امام رضا(ع) در عدم پذیرش آن را مورد مداقه قرار داد.<br />این جستار که با عنوان <strong><em>چرایی عدم پذیرش خلافت از سوی امام رضا</em></strong><em>(ع)</em> سامان یافته است، میکوشد تا نکتههایی را که هریک پاسخی به چرایی عدم پذیرش پیشنهاد مأمون مبنی بر تفویض خلافت به امام رضا(ع) است، ارائه نماید.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803331220120822Critical Review of the Entry ‘Alī al-Rizā in the Encyclopedia of Islamبررسی و نقد مدخل علیٌّ الرضا(ع) در دایرةالمعارف اسلام112132101999FAمحمد باغستانیاستادیار پژوهشکدة علوم و فرهنگ اسلامیمحمد صادقیان هراتدانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ تشیع دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200123Insufficient familiarity of some authors of the Encyclopedia of Islam with the history of Shī‘ism and Islamic theology (<em>kalām</em>) has caused the weakness of entries related to the Twelver Shī‘ism in the Encyclopedia of Islam. <em>‘Alī al-Rizā</em> is among the entries that due to the author’s over-reliance on the Sunnī sources suffers weakness of one-sidedness in introducing his holiness and has resulted in the infiltration of deficient non-Shī‘ī sources into the reports on Imam al-Rizā’s (A.S.) socio-political activities in this entry, leading to dealing more with the Ma’mūn’s activities than addressing the Imam’s biography. As this encyclopedia is known to be one of the major sources in introducing Islam, critical review of its entries would make great contribution to the removal of deficiencies, correction of mistakes, and upgrading the level of information on the history of Shī‘ism. In line with the above objectives and with a historico-analytical method, the present article has critically reviewed this entry in its four sections of birth and demise, activities, heir apparency, and the sources (bibliography).ناآشنایی کامل برخی نویسندگان دایرةالمعارف اسلام با تاریخ تشیع و کلام اسلامی، سبب ضعف مدخلهای مرتبط با تشیع اثنیعشری در این دایرةالمعارف گردیده است. مدخل «علیٌّالرضا» از جمله مدخلهایی است که به دلیل تکیه بیش از حد نویسنده بر منابع اهل سنت، از ضعف یکسونگری در معرفی آن حضرت برخوردار است و موجب شده تا نقص منابع غیرشیعی در گزارش فعالیتهای اجتماعیسیاسی امام رضا(ع) در این مدخل نیز رسوخ کرده و بیش از بیان زندگی ایشان، به فعالیتهای مأمون بپردازد. از آنجا که این دایرةالمعارف بهعنوان یکی از منابع اصلی در معرفی اسلام مطرح است، نقد و بررسی مدخلهای آن، به رفع نواقص، اصلاح اشتباهات و ارتقای سطح اطلاعات در زمینة تاریخ تشیع کمک شایانی میکند. این نوشتار در راستای اهداف یادشده، به روش تحلیلی تاریخی، چهار بخش ولادت و وفات، فعالیتها، ولایتعهدی و منابع این مدخل را نقد و بررسی کرده است.