بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803330420120220Development of Human Management; Motivation and Work Pattern in Islamتوسعه مدیریت انسانی؛ الگوی انگیزش و کار در اسلام430102235FAسیّد حسین حسینیاستاد حوزه علمیه و عضو گروه پژوهشی ادیان پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران دانشگاه شهید باهنرJournal Article20200127<strong>Necessity, principles, and quality of motivation, are three main parts of this writing. In the first part, the issue of creating motivation for active work in social systems is touched upon; in the second part, the principles for determining methods and procedures are taken into consideration. In this part, four principles are briefly elaborated, which include: interrelation of human forces; conformity of the individual and the crowd; conformity of the motives and the motivated; and the direction of the association of human forces. The third part deals with the function of motivation in two intellectual and practical domains. In the first domain (explanation of intellectual system), the theoretical quality of motivation in the social system is dealt with under four headings of “delineation of goals and expectations”, “delineation of principles and motivations”, “delineation of means and the motivated”, and “delineation of relations and functions”. In the second domain (actualization of practical system), the practical and objective actualization of a desirable social system is further reviewed.</strong>این مقاله در سه بخش کلّی به بررسی موضوع «الگوی ترغیب» میپردازد: «ضرورت انگیزش»، «اصول انگیزش» و «کیفیت انگیزش».<br /><br />در بخش اوّل به حساسیّت ایجاد انگیزش به کار فعّال در نظامهای اجتماعی اشاره میشود و در بخش دوم، اصولی که ضرورتاً تعیینکننده روشها هستند، مورد توجّه قرار گرفته است. در این زمینه به چهار اصل: «پیوستگی نیروهای انسانی»، «جهت همبستگی نیروهای انسانی»، «هماهنگی فرد و جمع» و «هماهنگی انگیزهها و انگیختهها» اشاره شده است و نهایتاً در بخش سوم از چگونگی انگیزش به عنوان رکن مهمّ الگوی ترغیب، در دو رتبة فکری و عملی سخن رفته است. در رتبة اوّل (تبیین نظام فکری) به کیفیت نظری انگیزش در نظام اجتماعی، تحت چهار عنوان «ترسیم اهداف و انتظارات»، «ترسیم مبانی و انگیزهها»، «ترسیم وسایل و انگیختهها» و «ترسیم روابط و عملکردها» پرداخته شده و در رتبة دوم (تحقّق نظام عملی)، مسئلة تحقّق عملی نظام اجتماعی مطلوب مورد بررسی قرار گرفته است.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803330420120220The Animals’ Resurrection from the Viewpoint of ‘Allāma Tabātabā’ī and Fakhr Rāzīحشر حیوانات از دیدگاه علامه طباطبایی و فخر رازی3149102236FAروح اله زینلیبنیاد پژوهشهای اسلامی – گروه کلام جدید و دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200127<strong>The animals’ resurrection is one of the issues brought up while discussing about Resurrection. Likening animals to human beings, the Holy Qur’ān has proved their resurrection. From the viewpoint of ‘Allāma Tabātabā’ī, the similarity of animals to human beings is in their enjoyment of consciousness (<em>shu‘ūr</em>) and a kind of reasoning power; and the reason behind their resurrection is petition of rights. Fakhr Rīzī has implicitly accepted this similarity; however, he has not made any specific comment about the purpose of the animals’ resurrection. Proof of free will, obligation, and special rights is among the outcomes of accepting animals’ resurrection</strong>.حشر حیوانات یکی از مسائل مطرح در بحث معاد است. قرآنکریم با تشبیه حیوانات به انسانها، حشر را برای آنها ثابت کرده است. از دیدگاه علامه طباطبایی شباهت حیوانات به انسانها در برخورداری از شعور و گونهای قدرت تعقل است و دلیل حشر آنها هم احقاق حقوق است. فخررازی به صورت تلویحی این شباهت را پذیرفته است، اما در مورد هدف حشر اظهار نظر مشخصی نکرده است. اثبات اختیار، تکلیف و حقوق خاص، از جمله پیامدهای پذیرش حشر حیوانات است.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803330420120220The Inconsistent Blunder of Muhaqqiq Ardabīlī and Fāzil Ardabīlī Concerning Kulaynī’s Masterلغزش ناهمگون محقّق اردبیلی و فاضل اردبیلی در ارتباط با استادِ کلینی5069102237FAمهدی بیات مختاریاستادیار دانشکده الهیات دانشگاه سیستانJournal Article20200127The late Kulaynī, in his <em>Al-Kāfī</em>, has profusely related <em>hadīth</em> through his master, Muhammad b. Ismā‘īl b. Shādhān, to the extent that some have counted them to be 831 traditions. Muhaqqiq Ardabīlī (d. 993/1585) has regarded Muhammad b. Ismā‘īl b. Bazī‘ as Kulaynī’s master and Fāzil Ardabīlī (d. 1101/) believes that Kulaynī has narrated <em>hadīth</em> from Muhammad b. Ismā‘īl Barmakī. <br /><strong>In this article, both approaches have been refuted with a descriptive-statistical method and proved that Kulaynī has related <em>hadīth</em> from Ibn Bazī‘ through three or at least two intermediaries. If it is meant to be the Ibn Bazī‘ who died in the lifetime of Imam al-Jawād (A.S.), then the late Kulaynī must have been contemporary to Imam al-Rizā (A.S.) up to Imam al-Mahdī (A.S.). With this assumption, he had managed to meet the Imams (A.S.) in person and narrated the traditions directly or at least through one intermediary from them, since the sublimity of <em>sanad</em> and small number of intermediaries are intended-for and desirable. Nevertheless, Kulaynī was from a generation after Barmakī and always related <em>hadīth</em> from him through Muhammad b. Ja‘far Asadī. Delving into various evidences, the present article seeks to confirm the view that the late Kulaynī’s master had been Muhammad b. Ismā‘īl Bandaqī Nayshābūrī</strong>.مرحوم کلینی در کتاب <strong><em>کافی</em></strong> با واسطۀ استادش محمد بن اسماعیل از ابن شاذان احادیث زیادی نقل کرده است؛ چنانکه برخی تعداد آن را 831 خبر دانستهاند. محقّق اردبیلی(م993ق)، استادِ مرحوم کلینی را محمد بن اسماعیل بن بزیع دانسته و فاضل اردبیلی (م1101ق)<strong>، </strong>معتقد است مرحوم کلینی راویِ از محمد بن اسماعیل برمکی است.<br /><br />در این مقاله با روش توصیفی و آماری هر دو رویکرد اشتباه بهشمار آمده و اثبات شده که مرحوم کلینی از ابن بزیع با سه واسطه و دست کم با دو واسطه نقل میکند. اگر مقصود ابن بزیع باشد که در حیات امام جواد(ع) درگذشته، باید مرحوم کلینی معاصر امام رضا(ع) تا امام عصر(ع) باشد. در این فرض او به ملاقات ائمه(ع) نائل میشد و روایات را بدون واسطه و حداقل با یک واسطه نقل میکرد؛ چون عُلوّ سند و قلّت واسطه، امری قابل توجّه و مرغوبٌ فیه میباشد. از طرفی، مرحوم کلینی یک طبقه پس از برمکی است و همیشه با واسطۀ «محمد بن جعفر اسدی»، به نقل از وی میپردازد. در این جُستار با واکاوی قراین متعدد، این نظریه که استادِ مرحوم کلینی، محمد بن اسماعیل بندقی نیشابوری است، تأیید شده است.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803330420120220Sayyid Qutb’s Approach to Christianity (An Analytical Report on the Interpretation of the Verses 29 to 35 of Sūrat al-Tawba in Fī zilāl al-Qur’ān)رویکرد سید قطب به مسیحیت با تأکید بر آیات 29 تا 35 سورۀ توبه7092102310FAمحمدحسین محمدپوربنیاد پژوهشهای اسلامی - گروه ادیان و مذاهب اسلامیJournal Article20200128In his <em>Fī Zilāl al-Qur’ān</em>, Sayyid Qutb gives special importance to such <em>Sūra</em>s as <em>al-Mā’ida, al-An‘ām, al-Tawba</em>, which deal with the social structure of Islamic community and the relationship between the Muslims and non-Muslims. The verses 29 to 35 of <em>Sūrat al-Tawba</em> are of special importance because of its strong tone towards People of the Book in general and the Christians in particular. He knows the purpose for the Revelation of these seven verses to be devising specified instructions for the relation of the Islamic community with the Jews and Christians and presents an interpretation in this respect. Nevertheless, his viewpoints dealing with the history of Christianity, especially the existence of Christian denominations in Arabia simultaneous with the advent of Islam and the Prophet’s relationship with them as well as the character of Paul and the issue of Gospel as brought up in the Holy Qur’ān, are worth deliberation. Using report-analysis method, the present article seeks to bring up Sayyid Qutb’s viewpoints in this respect.سیّد قطب به دلیل رویکرد سیاسی <sub>-</sub> اجتماعی در تفسیر <strong><em>فی ظلال القرآن</em></strong> برای سورههایی مانند مائده، انعام و توبه که به ساختار اجتماعی امت اسلامی و روابط مسلمانان با غیرمسلمانان میپردازند، اهمیتی ویژه قائل است. آیات 29 تا 35 سورة توبه به سبب لحن شدیدی که در قِبال اهل کتاب به طور کلی و مسیحیان به صورت خاص دارند، در نظر سیدقطب از اهمیت بسزایی برخوردارند. سیدقطب هدف از نزول این هفت آیه را وضع دستورالعملهایی مشخص برای روابط جامعة اسلامی با یهودیان و مسیحیان میداند و تفسیری در همین راستا و مطابق با آرمانهای حرکت اسلامی به دست میدهد. اما دیدگاههای وی در برخی موارد در پرداختن به تاریخ مسیحیت و مخصوصاً وجود فرقههای مسیحی در عربستانِ مقارن با ظهور اسلام و رابطة پیامبر با آنها و نیز شخصیت پولس و موضوع انجیل مطرحشده در قرآن کریم، قابل تأمل است. در این مقاله با روش گزارش و تحلیل دیدگاههای سیدقطب مورد بررسی قرار گرفته است.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803330420120220Exploration into the Impact of Ideological Beliefs on Islamic Historiographyبازکاوی تأثیر باورهای اعتقادی بر تاریخنگاری اسلامی93108102323FAعلی حسن بیگیاستادیار دانشگاه اراکJournal Article20200128The impact of people’s ideological beliefs in analyzing such issues as <em>rijāl</em> (science dealing with transmitters of <em>hadīth</em>), exegesis, and history is undeniable. In this article, it is tried to clarify three issues:<br />First, a definition of the ideological beliefs is to be presented.<br />Second, the domains and efficacy of the ideological beliefs in the field of history should be delineated.<br />Third, some examples of efficacy have been pointed out to clarify that so long as in analyzing historical issues the ideological beliefs of the historians are not properly examined, we would be witnessing consequences, however negative they may be, in the field of history. Meanwhile, mentioning the examples would remind the researcher to be cautious in criticizing and analyzing the reports, which revolve around the sacred characters.باورهای اعتقادی یکی از اثر گذارترین باورهایی است که در علوم اسلامی همچون رجال، تفسیر و تاریخ تأثیرش انکارناپذیر است. در این نوشتار تلاش شده است سه نکته تبیین شود:<br /><br />اولاً تعریفی از باورهای اعتقادی ارائه گردد.<br />ثانیاً قلمرو تأثیرگذاری باورهای اعتقادی در حوزه تاریخ مشخص شود.<br />ثالثاَ مواردی از تأثیرگذاریها ذکر گردیده، تا روشن شود که تا زمانی که باورهای اعتقادی به درستی بررسی نگردد ما شاهد نتایج هر چند منفی آن در حوزه تاریخ هستیم. ضمناً ذکر نمونهها به پژوهشگر این نکته را گوشزد میکند که در نقد و تحلیل گزارشهایی که محور آن شخصیتهای مقدّس هستند، جانب احتیاط را نگه دارد.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803330420120220Mūsawī Sādāt of Mashhad and their Role in Managing the Holy Shrine of Imam al-Rizā (A.S.)سادات موسوی مشهد و نقش آنان در اداره حرم مطهر امام رضا(ع)109128102458FAرضا نقدیبنیاد پژوهشهای اسلامی _ گروه دائرةالمعارفJournal Article20200201Family descendants of Imam Mūsā al-Kāzim (A.S.) through the progeny of Hamza b. Nūsā al-Kazim (A.S.) are among the Sādāt who entered Mashhad since fourth/tenth century and undertook the management of the Holy Shrine and the chieftainship of the Sādāt. They kept this important position toward the latter days of Timurid period. At this period, Sādāt Razawī, i.e. the progeny of Mūsā Mubarqa‘, son of Imam al-Jawād (A.S.) gradually began to replace the former, until the Safavid Shāh Tahmāsb I made some alterations in the Holy Shrine’s establishments and appointed some custodians there on his behalf. Although not appointed as custodians, Sādāt Razawī continued to hold positions in the Holy Shrine’s administration. This article tries to reconstruct the genealogy of Sādāt Razawī (descendantsof Imam al-Rizā – A.S.) and clarify the role of each one of them in the Holy Shrine’s establishment.سادات موسوی از نسل حمزة بن موسی الکاظم(ع) از جمله ساداتی هستند که از قرن چهارم وارد مشهد شدند و اداره امور حرم و نقابت سادات را بر عهده گرفتند. آنان تا اواخر عصر تیموری این مهم را عهدهدار بودند. در این زمان به تدریج جای آنان را سادات رضوی، نسلی از موسی مبرقع، فرزند امام جواد(ع) گرفتند، تا اینکه شاه تهماسب اوّل صفوی در تشکیلات حرم تغییراتی داد و متولیانی از سوی خود در حرم گمارد. سادات موسوی اگر چه به عنوان متولی انتخاب نشدند، ولی همچنان در تشکیلات حرم، مشاغلی را در دست داشتند. در این مقاله سعی شده که شجره سادات موسوی مشهد بازسازی و نقش هر یک از آنان در تشکیلات حرم مطهر روشن شود.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803330420120220An Analytical Study of the Bylaw of one of the Religious Assemblies in Mahshad (Dhikr-i Husaynī) during the Constitutional Periodبررسی تحلیلی نظامنامه یکی از انجمنهای مذهبی عصر مشروطه در مشهد (ذکر حسینی)129139102459FAابوالفضل حسنآبادیسرپرست گروه اسناد ودانشجوی دکترای تاریخ محلی دانشگاه اصفهانJournal Article20200201One of the symbols of the constitutional period (<em>mashrūta</em>) in Iran was the inception of various assemblies. In their examinations, the researchers mostly focus their attention on political assemblies rather than other types such as religious and charity ones. Dhikr-i Husaynī Assembly is among the religious assemblies developed in Mashhad during the constitutional period, whose functions are worth to be examined from different aspects. In this article, first the assembly’s bylaw is elaborated on and the content is analyzed according to the information acquired therefrom and from other sources. In this evaluation, the chapters presented are separately examined and analyzed by such criteria as the members’ base, seals, and occupations.یکی از نمادهای مشروطه در ایران شکلگیری انجمنها میباشد و غالباً در بررسیها نگاه به انجمنهای سیاسی معطوف میگردد تا انواع دیگر آنها؛ مانند انجمنهای خیریه و مذهبی. انجمن ذکر حسینی در زمره انجمنهای مذهبی شکل گرفته در شهر مشهد در دوره مشروطه میباشد که کارکردهای آنها از جهات گوناگونی قابل بررسی است. در این مقاله ابتدا نظامنامه انجمن آورده شده و در ادامه بر اساس اطلاعات حاصل از آن و دیگر منابع، به ارزیابی مطالب پرداخته میشود. در این ارزیابی فصول آورده شده جداگانه بررسی گردیده، با معیارهایی مانند پایگاه اعضا، مهرها و مشاغل، مورد تحلیل قرار خواهند گرفت.