بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803329220100823The Approaches of Thematic Coherence of the Āyas and Sūras of the Qur’anبررسی رویکردهای انسجام مضمونی آیات و سورههای قرآن428104586FAایوب اکرمیعضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200310Most of the interpreters have analyzed the issue of thematic consistency of the Qur’an with such tools as the idea of order, proportion, purpose of the <em>sūra</em>, and the keys to correlation and unity of the <em>sūra</em>s. Some of them, such as Sayyid Quṭb, and Sa‘īd Ḥawwī, have placed the above issue in the center of their interpretation theory and defended it. In this article, while introducing the above approaches and critically reviewing them, the writer tries to indicate to what extent has each one of them been able to prove the thematic coherence of the Qur’ān. Although some of the thematic coherence theories suffer from a kind of ambiguity, and non-inclusiveness and are in need of more precise criticism, firstly the demands of the present time to encounter the misconceptions of the orientalists indicates the importance of the above approach, and secondly, the theories of thematic coherence are not contradictory with each other despite being of different origins, and can be used as an approach for better understanding the Qur‘ān.بیشتر مفسران و دانشمندان علوم قرآنی، مسئلة پیوستگی و انسجام مضمونی قرآن را با ابزارها و الگوهایی مانند: ایده نظم، تناسب، غرض سوره، سیاق و ترتیب آیات، وجوه و نظائر، کلیدهای همبستگی و وحدت سورهها و... دنبال کرده و تحلیل نمودهاند و برخی از آنان مانند سید قطب، سعید حوّی، اصلاحی و فراهی، مسئله مزبور را در کانون نظریه تفسیری خود قرار داده و از آن دفاع کردهاند. مسئله اصلی این نوشتار آن است که ضمن معرفی رویکردهای مزبور و در حد امکان بررسی و نقد آنها، نشان دهد که هر یک از آنها تا چه میزان و با چه اسلوبی توانستهاند انسجام مضمونی قرآن را اثبات کنند. به نظر نویسنده گرچه برخی نظریههای انسجام مضمونی از نوعی ابهام، ناسازگاری و عدم شمول رنج میبرند و نیازمند احتیاط و نقد فزونتری میباشند، لیکن اولاً ضرورت عصری در مواجهه با شبهات مستشرقان اهمیت رهیافت مزبور را نشان میدهد و ثانیاً نظریههای انسجام مضمونی با وجود مبانی متفاوت و اختلاف رویهای که دارند، معارض با هم نبوده، بهرغم وجوه افتراق، حاکی از حد نصابی از سازگاری درونی معانی قرآن و انسجام مضمونی آن میباشند و از اینرو میتوانند به عنوان رهیافتی برای فهم بهتر قرآن به کار گرفته شوند.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803329220100823Pathology of Literary Interpretation Methodآسیبشناسى روش تفسیر ادبى2951104636FAسید محمود طیب حسینیاستادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20200310What we mean by literary interpretation is to interpret the Word of God with an emphasis on Arabic language or literary sciences; however, due to the flexibility and slipperiness which are the natural features of any language, the ground for incorrect use of literary sciences is one of the important factors for the interpretations to deviate from the right course and wind up in interpretation by personal opinion and spiritual interpretation of the Qur’ān. In the present article five significant methodical defects of literary interpretation which exist in most of such interpretations are closely examined. The existence of these defects and their consequences in interpretation demands endeavor in purging literary interpretations and interpretations in general as a crucial duty. یکی از کهنترین و اصیلترین و در عین حال اثرگذارترین روشهای تفسیر قرآن، روش تفسیر ادبی است. مقصود ما از تفسیر ادبى تفسیر کردن کلام خدا با تکیه بر علوم زبان عربى یا علوم ادبى است. اما به دلیل انعطافها و لغزندگیهایی که ویژگی طبیعی هر زبانی است، زمینه استفاده نادرست از علوم ادبى یکی از مهمترین عوامل انحراف تفسیر از مسیر صحیح و سردرآوردن به وادى تفسیر به رأى و تحریف معنوى قرآن بهشمار میآید. در مقاله حاضر پنج آسیب مهم روش تفسیر ادبی قرآن که در عموم تفاسیر ادبی وجود دارد بررسی شده است:<br />1. نقل و بیان وجوه مختلف اعرابى بدون نقد و بررسى کافى. 2. ذکر معانى متعدد و مختلف بدون نقد و بررسى کافى و ترجیح آنها. 3. افراط در تأویل ادبى آیات با تأویلهاى نادرست. 4. نادیده گرفتن تفاوتهاى معنایى کلمات قریبالمعنی. 5. توجه نکردن به معناى دقیق واژگان در عصر نزول. وجود این آسیبها و پیآمدهای آنها در تفسیر ضرورت دوچندان اهتمام به آسیبشناسی تفاسیر ادبی و بهطور کلی تفسیر را به عنوان یک وظیفه خطیر آشکار میسازد.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803329220100823Imam al-Sādiq (A.S.)’s Methods in Interpretation of the Qur’an and a Glance at the Sunnī Exegetical Traditionsروشهای امام صادق(ع) در تفسیر قرآن با نگاهی به روایات تفسیری اهل سنت5265104638FAحسین خاکپوراستادیار دانشکده الهیات دانشگاه سیستان و بلوچستان - گروه علوم قرآن و حدیثJournal Article20200310Knowledge about the exegetical methods of the Infallible Imams – especially Imam al-Sādiq (A.S.), the founder of Ja‘farī School of Law – has not only guided us toward correct and systematic use of the Qur’ān, but also shows us when the Imam has employed such methods.<br />In this article, first the exegetical traditions of Imam al-Sādiq (A.S.) in Sunnī exegetical sources have been explored and extracted, then with a close study of them and the methods used by the Imam in the Qur’ān interpretation – rather than its <em>ta’wīl</em> – it has been clarified and included that the Imam has interpreted and elucidated the Qur’ān with different methods, depending on the capacity of the listeners and the dominant atmosphere. In some instances, he would interpret the most difficult issues with the most beautiful analogies and in the simplest language. All this is apart from the esoteric instances in which the Imam has given an allegorical interpretation (<em>ta’wīl</em>) of a specific Qur’ānic verse.آگاهی از روش تفسیری معصومان <sub>-</sub> بهویژه امام صادق(ع) بنیانگذار مکتب جعفری<sub>-</sub> نه تنها ما را به سوی استفاده صحیح و روشمند از قرآن رهنمود ساخته، بلکه به ما مینمایاند که امام چه موقع از این روشها بهره بردهاند. ضرورت پرداختن به این موضوع وقتی دوچندان مینماید که بدانیم روایات فراوانی از این امام در مصادر تفسیری اهل سنت انعکاس یافته و مفسران عامیمذهب به نقل آنها همت گماشتهاند.<br /><br />در این مقاله ابتدا روایات تفسیری امام صادق(ع) در منابع تفسیری اهل سنت را پیجویی و استخراج نموده، آنگاه با تتبع در آنها روشهای به کار رفته از سوی امام را در تفسیر قرآن <sub>-</sub> نه تأویل آن <sub>-</sub> مشخص نموده و چنین نتیجه گرفتهایم که: صادق آل محمد(ص) در سخنان گوهربار خود، بسته به ظرفیت شنونده و فضای حاکم، با روشهای گوناگونی قرآن را تفسیر و تبیین نمودهاند. آنحضرت گاه معنای لغوی واژگان را بیان نموده و گاه با بیان مصداق یا جری و تطبیق، پرده از ابهام آن برداشتهاند. ایشان در پارهای از موارد با تمثیلی زیبا مشکلترین مطالب را با زبانی ساده بیان میکنند. و این همه غیر از مصداقهای باطنی است که امام در برخی موارد ارائه کرده، به تأویل آیه میپردازند.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803329220100823Basic Approaches to Solving the Problem of Marital Disobedience and Dissension in the Qur’ān and Hadīthراهکارهای اساسی حل مسئلۀ نشوز و شقاق زوجین در قرآن و حدیث6681104746FAمحمدحسین پژوهندهرئیس گروه فرهنگ و معارف اسلامی مجله اندیشه حوزهJournal Article20200311In this article, paying attention to a psychological reality, the writer as a first step makes the point that a woman, although having more capacity than a man to live alone, is forced by a strong psychological need to<br /><br /> <br /> cohabit with a man to accept many difficult circumstances. Paying attention to this issue helps the husband in the first place and then the two arbitrators to better uncover the roots of dispute and incompatibility appeared between the couple.<br />As a second step, the writer addresses the reciprocity of marital disobedience in jurisprudence, although in our socio-religious culture it is known to be related to the women.<br />The writer studies the issue of marital disobedience with reference to the Qur’ānic verses, traditions, and exegetico-legal texts and views it as a general concept which has different levels – in terms of intensity and weakness.در این نوشتار نگارنده در نگاه اوّل، با التفات به یک واقعیت زیستشناختی و روانشناختی در خصوص ماهیت زن، به این نکته رهنمود مییابد که زن با این که استعداد تنها زیستن را بیشتر از مرد دارد، لیکن شدت نیاز روانی او به همزیستی با مرد، وی را وادار به قبول بسیاری از شرایط سخت و احیاناً خارج از چارچوب وظیفة حقوقی او مینماید و توجه به این امر موجب میشود تا در درجۀ اوّل، شوهر و در درجة دوم، دو حَکَم بهتر بتوانند ریشة اختلاف و ناسازگاری پدید آمده میان آنها را کشف نمایند.<br /><br />در نگاه دوم، التفات نگارنده به طرفینی بودن امر نشوز است؛ که هر چند از نظر فقهی ابهامی در این رابطه نبوده است، لیکن در فرهنگ دینی اجتماعی ما امری یک جانبه و متعلق به زن شناخته شده، تا آنجا که شاید گاه، امر بر دانایان نیز مشتبه گردیده است.<br />در ارتباط با این چشمانداز، نگارنده مسئلۀ نشوز را با مراجعه به آیات و روایات و متون تفسیری <sub>-</sub> فقهی بررسی نموده و آن را به عنوان یک مفهوم کلی دارای مراتبی <sub>-</sub> از نظر شدت و ضعف <sub>-</sub> دانسته است.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803329220100823Mushkil al-Hadīth and its Role in the Collection of Hadīth Sciencesمشکلالحدیث و سهم آن در مجموعه دانشهای حدیثی8298104747FAمحمد مهدی مسعودیعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلیدJournal Article20200311Traditions are of great importance as the most widespread source of receiving rules and precepts of the sacred law of Islam. Sciences that deal with this source are called <em>hadīth</em> sciences, which consist of three parts of <em>mustalah al-hadīth</em> (classification of <em>hadīth</em>), <em>rijāl al-hadīth</em> (study of the transmitters of <em>hadīth</em>), and <em>fiqh al-hadīth</em> (science of <em>hadīth</em> which deals with legal judgments). <em>Mukhtalif al-hadīth</em> (contradictory <em>hadīth</em>) and <em>Mushkil al-hadīth</em> (difficult <em>hadīth</em>), as branches of <em>fiqh al-hadīth</em>, are also among the pioneers of this great task, but the contribution of <em>Mushkil al-hadīth</em> in this collection is the topic addressed in the present article.سنت به عنوان گستردهترین منبع دریافت قوانین و احکام شرع مقدس اسلام از اهمیت بسزایی برخوردار است. علومی که به این منبع میپردازند، علوم حدیثی نامیده میشوند که سه بخش «مصطلح الحدیث»، «رجال الحدیث» و «فقه الحدیث» را دربر میگیرد. مختلف الحدیث و مشکلالحدیث نیز به عنوان شاخههای فقهالحدیث از طلایهداران این رسالت عظیم هستند؛ اما سهم مشکلالحدیث در این مجموعه موضوعی است که در مقاله حاضر بررسی خواهد شد.<br /><br /> بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803329220100823A Research on the Concept of Divine Sufficiency in the Holy Qur‘ānپژوهشی پیرامون مفهوم کفایت الهی در قرآن کریم99110104803FAآذردخت شمس اشراقکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی – واحد کرجJournal Article20200312In the intellectual system of the Holy Qur’ān, the faithful servants are always in the light of divine sufficiency. Believing that every event in the world of being takes place with the power and strength of God brings peace of mind and trust in God as well as motivating one for constant endeavor to attain divine proximity and perfection. In this article, some of the manifestations of divine sufficiency in the faithful are discussed about. The important issue of the relation between “divine sufficiency” and ‘trust” is also dealt with from the viewpoint of the Qur’an and the traditions of the Infallible Imams (A.S.).در نظام فکری و اعتقادی اسلام برگرفته از قرآن مجید، بندگان مؤمن همواره در پرتو کفایت الهی هستند. باور به این نکته که همة وقایع در جهان هستی به حول و قوۀ لهی انجام میگیرد، موجب آرامش خاطر و اعتماد به خداوند و همچنین ایجاد انگیزه برای تلاش مستمر انسان برای رسیدن به قرب الهی و کمال میگردد. در این مقاله، به عنوان نمونه برخی از مظاهر «کفایت الهی»، کفایت رسول گرامی اسلام(ص) در برابر مشرکان و کافران و کفایت بندگان مؤمن و پرهیزگار در تمامی طول زندگی آنان مورد بحث قرار گرفته است. همچنین ذیل برخی از آیات به این موضوع که چه کسانی از کفایت الهی بیبهره خواهند بود پرداخته شده و موضوع مهم پیوند «کفایت الهی» با «توکل» از دیدگاه قرآن کریم و احادیث معصومین مورد بررسی قرار گرفته است.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803329220100823Sublimation of Intellect, Love, and Ideology in the Personality of Hazrat Zaynab (S.A.)تعالی عقل و عشق و عقیده در شخصیت حضرت زینب (ع)111119104804FAمصطفی پیرمرادیانعضو هیأت علمی دانشگاه اصفهانJournal Article20200312There is no doubt that dealing with the personality of <em>hazrat</em> Zaynab does not mean that she was a typical of the first/seventh century women in the Muslim community, since she was only one and had no equal.<br />She was perfect in her intellect and insight and sublime in her faith and creed. Love, compassion, and affection were manifested in her like other women, but much greater and more profound. All such attributes were so moderate and proportionate in her personality and so interwoven with her words and conducts that she would rarely be questioned or denied. As the tortuous path and heavy responsibility awaited her in one of the most tense and troublesome eras of Islamic history, she left behind a combined manifestation of intellect, love, and ideology in the great tragedy of Āshūrā, in scenes where her presence was demanded, to be recorded in history.بدون شک پرداختن به شخصیت حضرت زینب بدان معنی نخواهد بود که او نمونهای است از زنان قرن اوّل هجری در جامعه اسلامی؛ چرا که چون او فقط یکی بود و تالی تلوی نداشت، لکن در هر صورت باید پذیرفت او زنی بود برخاسته از جامعه و محیط و فرهنگی که به اسلام منسوب و مربوط بود. هرچند مثل و مانندی نداشت، نه از آسمان به زمینش آورده بودند و نه جنسی فوق و وراء و خلاف جنس بشر داشت. انسانی بود از جنس انسان و از میان انسانها و در میان انسانها و پرورندة دامان انسانی از تبار و سیاق خویش.<br /><br />عقل و درایت در او به کمال بود و ایمان و اعتقاد به غایت. عشق و احساس و عاطفه چون سایر زنها، بلکه بیشتر و عمیقتر از او به ظهور میرسید. این همه اوصاف در او به تعادل و تناسب ممزوج گشته بود و رفتار و گفتارش را چنان نظام بخشیده بود که کمتر محل اشکال و انکار قرار گرفته است. با آنکه راهی سخت و وظیفهای سهمگین در یکی از دورههای پر تشنج تاریخ اسلام در پیش داشت، یکی از با نام و نشانترین قیامهای تاریخ را به همراه برادرش امام حسین(ع) رهبری کرد و در بخش بخش این حادثه بزرگ در صحنههایی که حضورش الزامآور میساخت تجلیگاهی از ترکیب عقل و عشق و عقیده برای همیشه تاریخ به یادگار گذاشت.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803329220100823A Study of the Sources of Islamic Clothes and Coveringبررسی منابع لباس و پوشش اسلامی120140104807FAعبدالله همتیدانشکده الهیات مشهد – گروه تاریخJournal Article20200312Clothing is a part of the cultural manifestation of a country. Despite its importance, the issue of Islamic covering has been sparsely discussed in Islamic sources; however, with the works authored by European researchers, this deficiency is somehow made up for. Besides studying the Islamic works concerning Islamic covering, the present article addresses the western writings and gives examples of Muslims clothing from these sources.لباس بخشی از مظاهر فرهنگی یک کشور را تشکیل میدهد که بدون شک اهمیت آن کمتر از سایر جلوههای فرهنگی از قبیل هنر، معماری، ادبیات و موسیقی نیست. بهرغم قابل توجه بودن موضوع، در آثار مسلمانان مواد تاریخی که باید ما را در عرضه شرحی کافی در مورد پوشش اسلامی یاری دهد پراکنده و ناقص است، ولی با استفاده از آثاری که محققان اروپایی در این زمینه تألیف کردهاند این کاستی تا حدودی جبران میشود. از اینرو، نوشته حاضر علاوه بر بررسی آثار مسلمانان در باب پوشش اسلامی، به نوشتههای غربیها دربارة این موضوع نیز پرداخته؛ همچنین غالباً از منابع مزبور نمونههایی هم در زمینه پوشاک مسلمانان ارائه داده است.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803329220100823The Biographical (Rijālī) Characteristics of the Book Ikhtiyar Ma‘rifat al-Rijālویژگیهای رجالی کتاب اختیار معرفة الرجال141153104809FAسید حسین کنعانیعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهدJournal Article20200312<em>‘Ilm al-Rijāl</em> (scrutiny of transmitters) is one of the pivotal sciences in enjoying the traditions of the Infallible Imams (A.S.). <em>Ikhtiyar Ma‘rifat al-Rijāl</em> is one of the most important Shī‘a <em>rijālī</em> books among the four principles of this science, which is written by a learned and insightful scholar of <em>hadīth </em>and<em> rijāl</em> with the style of the earlier scholars. Technical distinctions of this book, such as accurate application of expressions, extensive introduction of Shī‘a sects, the status of the Infallible Imams in <em>‘Ilm al-Rijāl</em>, the very important and accurate <em>rijālī</em> (biographical) discourses like <em>Ashāb-i Ijmā‘ </em>(companions of consensus), etc. indicates that despite some criticisms, this book has a significant status in <em>rijālī</em> discourses.علم رجال یکی از دانشهای اساسی در بهرهگیری از احادیث معصومین است. هماکنون اختیار <em>معرفة</em><em>الرجال</em> یکی از مهمترین کتب رجالی شیعه در میان اصول چهارگانه این علم است که به روش علمای متقدم توسط فردی خبره، متخصص و بصیر به حدیث و رجال نگارش یافته است. امتیازات فنی این کتاب، مانند: کاربرد دقیق اصطلاحات، معرفی مبسوط فرق شیعه، جایگاه معصومین در علم رجال، مباحث رجالی بسیار مهم و دقیق چون «اصحاب اجماع» و غیره نشان میدهد که بهرغم برخی نقدها، این کتاب جایگاه علمی مهمی در مباحث رجالی دارد.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803329220100823A Critical Review of the Article “Rasm al-Mushaf; Characteristics and Viewpoints”نقدی بر مقالۀ «رسم المصحف، ویژگیها و دیدگاهها»154163104811FAجواد آسهکارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآن از مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)Journal Article20200312In this article, the writer reviews and criticizes the reasons given in the article “<em>Rasm al-Mushaf</em>; Characteristics and Viewpoints” [written by the learned scholar Mr. Muhsin Rajabī, published in Mishkāt No. 104, winter 1388] declaring the orthography of the Qur’ān to be subject to scriptural ruling (<em>tawqīfī</em>) and made the following conclusions: 1. Orthography of the Qur’ān is not <em>tawqīfī</em>. 2. The term Uthmānī orthography is correct. 3. A considerable part of the reasons for difference in writing words in the orthography of the Qur’an can be revealed on the basis of difference in <em>qirā’āt</em> (readings). 4. Difference of writing words in the orthography of the Qur’an is not based on the meaning; rather, a major part of it is likely to be originated from difference in <em>qirā’āt</em>. 5. It seems that as the Qur’ān has not recast a new procedure in employment of Arabic literature, so has it also dealt with writing of the Qur’an and has left it up to people.در این مقال به نقد و بررسی ادلّه نگارنده بر توقیفی بودن رسمالخط قرآن پرداخته شده، و این نتایج به دست آمده است: 1. رسمالخط قرآن توقیفی نیست. 2. اصطلاح رسم العثمانی صحیح است. 3. میتوان بخش قابل توجهی از دلایل اختلاف نگارش کلمات در رسمالخط قرآن را بر اساس اختلاف قراءات آشکار ساخت. 4. اختلاف نگارش کلمات در رسمالخط قرآن بر اساس معنی نیست، بلکه چه بسا بتوان بخش عمدهای از آن را زاییدة اختلاف قراءات دانست. 5. بهنظرمیرسد همانطور که قرآن در به کارگیری ادبیات عرب شیوهای نو در نینداخته است در نگارش قرآن نیز چنین کرده و چون و چند آن را به مردم وانهاده است.