بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803339320201121Modern interpretation Characteristics in Four Contemporary Thematic Interpretationsتبیین ویژگی های تفسیر عصری درچهار تفسیر موضوعی معاصر432125376FAپریوش حسین پورمعاون دبیرستان آموزش و پرورشسعید عباسینیااستادیار گروه الهیات و معارف اسلامی _ علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آبادانسید حسامالدین حسینیاستادیار گروه الهیات و معارف اسلامی _ علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهوازJournal Article20201222Modern interpretation is one of the most important interpretive approaches that originates from responding to contemporary human needs based on the supply of these needs to the Qur'an. Examining this approach in a specific format or a time period can be useful in recognizing the nature and awareness of its position, role and influence. Despite the importance of modern interpretation, this approach has not been properly considered. Therefore, in the present research, by case study and examining the thematic interpretations, Qur'an teachings, Qur'an message and the thematic interpretation of the Holy Qur'an, this question should be examined: What are the characteristics of contemporary interpretation in contemporary thematic interpretations? Based on the research findings, which was carried out using qualitative method analysis and review of the interpretive sources, it became clear that contemporary interpretation is one of the most important thematic commentators' approaches and concerns which are reflected in interpretive collections. In the reviewed sources, this approach has features such as: comprehensive view to Qur'anic issues, topics systematic design, longitudinal view to the topics, comprehensiveness of topic design, extracurricular topics and attention to humanities.تفسیر عصری از مهمترین رویکردهای تفسیری است که خاستگاه آن پاسخگویی به نیازهای معاصر انسان بر اساس عرضۀ این نیازها به قرآن میباشد. بررسی این رویکرد در یک قالب خاص یا یک دورۀ زمانی مشخص، میتواند در زمینۀ شناخت ماهیت و آگاهی از جایگاه، نقش و تأثیرگذاری آن مفید واقع شود. بهرغم اهمیت تفسیر عصری، این رویکرد تاکنون به شکل شایسته مورد توجه قرار نگرفته است. از این جهت، در پژوهش حاضر تلاش شده با مطالعۀ موردی و بررسی تفاسیر موضوعی منشور جاوید، معارف قرآن، پیام قرآن و تفسیر موضوعی قرآن کریم این پرسش بررسی شود: تفسیر عصری در تفاسیر موضوعی معاصر از چه ویژگیهایی برخوردار است؟ بر اساس یافتههای پژوهش که با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی و مطالعه و بررسی منابع تفسیری مورد نظر انجام گرفته، روشن گردید که تفسیر عصری از مهمترین رویکردها و دغدغههای مفسران موضوعی است که در مجموعههای تفسیری مورد نظر نیز بازتاب دارد و این رویکرد در منابع بررسی شده از ویژگیهایی همچون: نگرش فراگیر به موضوعات قرآن، طرح نظاممند موضوعات، نگرش طولی به موضوعات، جامعنگری در طرح موضوع، طرح موضوعات برونقرآنی و توجه به علوم انسانی برخوردار میباشد.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803339320201121Explaining the Nature of Ignorance and its Causes and Consequences in Analyzing the Content of the Imam Ali's (A.S.) Al-Qāṣiʿa Sermonتبیین ماهیت جهل و علل و پیامدهای آن بر مبنای تحلیل محتوای خطبه قاصعه امام علی(ع)3356125377FAصدیقه کاشفیگروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا (س)0000-0001-9590-0420محمد عترت دوستگروه معارف اسلامی- دانشگاه شهید رجایی- تهران- ایران0000-0003-4631-6628فتحیه فتاحیزادهاستاد دانشکده الهیات دانشگاه الزهراhttp://orcid.org/000Journal Article20200907The importance of avoiding ignorance is such that it is regularly condemned in religious texts and the ways of treatment and elimination are explained<span dir="RTL" lang="AR-SA">.</span> Among them, Imam Ali (A.S.) in the Al-Qāṣiʿa Sermon explained the nature of ignorance and its harmful effects and consequences and warned the Islamic society about this great danger. In this research, we tried to analyze the issue of "ignorance" in the Al-Qāṣiʿa Sermon using the interdisciplinary method, and finally to draw a comprehensive model from the perspective of Imam Ali (A.S.). Explaining the essence of ignorance and its relationship with insolence, its causes and harmful consequences, and finally expressing strategies to deal with ignorance, are the titles of the subjects that are coded in this research and are described in detail.اهمیت پرهیز از جهل و نادانی به گونهای است که در نصوص دینی بارها به مذمّت آن پرداخته شده و راههای درمان و رفع آن تبیین شده است. از آن میان امام علی(ع) در خطبۀ قاصعه به تبیین ماهیت جهل و آثار و پیامدهای زیانبار آن پرداخته و جامعۀ اسلامی را از این خطر بزرگ بر حذر داشتهاند.<br />در این پژوهش تلاش شده با استفاده از روش میانرشتهای تحلیل محتوا، به بررسی موضوع «جهل» در خطبۀ قاصعه پرداخته، در نهایت الگوی جامع آن از منظر امام علی(ع) ترسیم شود. تبیین ماهیت جهل و ارتباط آن با کبر، علل ایجاد و پیامدهای زیانبار آن و در نهایت تبیین راهکارهای مقابله با جهالت، عناوین مقولههایی هستند که در این پژوهش کدگذاری شده و بهتفصیل بیان گردیده است.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803339320201121The Effect of Textual and Hypertextual Context on the Hapax Legomenon Meaning "Ḥasūm" in the Qur'anتأثیر بافت متنی و فرامتنی در معنای واژۀ تکامَد «حُسوم» در قرآن5776125378FAزهرا قاسم نژادگروه الهیات، دانشگاه شیراز، بخش علوم قرآن وفقهسیده محبوبه کشفیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه شیراز0000-0003-1298-0387Journal Article20201124One of the hapax legomenon words is "Ḥasūm" in the Holy Qur’an, Al-Haqqa Surah, seventh verse. There is disagreement about its exact meaning in the sources of lexical knowledge and <span>interpretations. It seems that a precise meaning can be achieved by relying on the first meaning of the word, the role of linguistic elements in discovering the meaning and the context of text production. The present study uses descriptive-analytical method and relying on textual and hypertextual context to examine the views and explain the meaning of "Ḥasūm". The results of the studies show that the commentators, more than paying attention to the meaning of the word, have been affected by the combination of numbers in the verse and the similar verses and they have interpreted the word accordingly; however, It should be noted that although the words in the sentence find their final identity alongside the surrounding context; But this ultimate identity can never be without considering the core of the word meaning. By analyzing the differences origins between lexicographers and commentators, "eradication" can be chosen as the best interpretation for "Ḥasūm". </span>یکی از واژگان تکامد قرآن کریم در آیۀ هفت سورۀ حاقّه، واژۀ «حسوم» است، که در بیان معنای دقیق این واژه در منابع دانش لغت و تفاسیر اختلاف نظر است. به نظر میرسد میتوان با تکیه بر معنای اصلی لغت و نقش عناصر زبانی در تشخیص معنا و موقعیت تولید متن به معنایی دقیق رسید. پژوهش حاضر با روش توصیفی _ تحلیلی و با تکیه بر بافت متنی و فرامتنی به بررسی دیدگاهها و تبیین معنای «حُسوم» میپردازد. نتایج حاصل از بررسیها نشان میدهد مفسران بیش از آنکه به معنای واژه توجه نموده باشند از ترکیب اعدادی موجود در آیه و آیات همموضوع تأثیر گرفته و بر این اساس معنا نمودهاند؛ اما باید این مهم را توجه داشت که هر چند واژگان در جمله در کنار بافت پیرامونی هویت نهایی خود را مییابند؛ هرگز این هویت نهایی نمیتواند بدون در نظر گرفتن هستۀ اصلی معنای واژه باشد. با تحلیل خاستگاه اختلاف نظر میان اهل لغت و تفسیر میتوان «ریشهکن کردن» را بهترین تفسیر برای «حسوم» انتخاب کرد.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803339320201121The Speaker Recognition and its Effect on Pause in Qur’anic Quotationsشناخت گویندۀ سخن و تأثیر آن بر وقف در نقلهای قرآنی7796125379FAروح الله نجفیگروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمیJournal Article20200918In the Qur'anic quotations, various characters, human and non-human, have spoken and sometimes there is doubt about the source of the speech between two or more sources. The reader's hesitation in recognizing the speaker infects his mind, although sometimes the context reveals the preferred speaker. On the other hand, ambiguity in identifying the speaker and disagreement can lead to differences in the place of pause at the time of recitation. The present study tries to collect and present evidence to reveal the effect of differences in the identity of speakers on determining the position or the type of pause. It is claimed that the place and importance of pause in the Qur'an verses has been influenced by the commentators’ differences in distinguishing the speakers. In addition, pause on certain words has become a way of showing the disconnection between speakers and clarifying the transmission from one speaker to another.در نقل قولهای قرآن، شخصیتهای متعدد _ اعم از انسان و غیر انسان _ به سخن درآمدهاند و در این میان، گاه کیستی صاحب سخن، میان دو یا چند وجه مردّد است. تردید فهمندۀ قرآن در تشخیص صاحب سخن، ذهن وی را به بازیگری میکشاند، گرچه گاه، قرینۀ سیاق، وجه راجح را بارز میکند.<br /> از دیگر سو، ابهام در شناسایی قائل سخن و اختلاف دربارۀ آن، میتواند به اختلاف در محلّ قطع کلام به وقت تلاوت بینجامد. تحقیق حاضر بر آن است تا با گردآوری و عرضۀ شواهد، اثر اختلاف در کیستی قائلان اقوال را بر تعیین موضع وقف یا نوع وقف آشکار سازد. مدّعا آن است که محلّ وقف در آیات قرآن یا درجۀ اهمیت آن، از اختلافات اهل تفسیر در تشخیص صاحبان سخن، اثر پذیرفته است. افزون بر این، وقف بر واژگانی معیّن، راهکاری برای نشان دادن گسستگی میان قائلان اقوال گشته و انتقال از یک صاحب سخن به دیگری را وضوح بخشیده است.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803339320201121Methodology of “Tafsir Meshkat” by Mohammad Ali Ansariبررسی رویکرد تفسیر «مشکاة» اثر محمدعلی انصاری97116125380FAحسین براتیدانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهدمحمد حسن رستمیدانشیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20201118Tafsir Meshkat is a work by Mohammad Ali Ansari and seventeen volumes have been published so far<span lang="AR-SA" dir="RTL">.</span> The author's approach is to discover the verses’ meaning in order to explain the purpose of the Qur'an; guidance. His commentary school should be considered as a continuation of the path of commentators such as Sabzavari in Mawāhib Al-Raḥmān and Balaqi in Ala' al-rahman, in which lexical issues prevail. The author tries to point to the rhetoric of the Qur'an according to the meaning of each word because of his specialty in lexicography. In interpreting a verse, he uses all literary, intellectual, scientific, educational, mystical and social capacities to make the material objective to the audience; therefore, this interpretation should be called jurisprudence and comprehensive interpretations. The use of Arabic and Persian poems in this commentary is also abundant.تفسیر <strong>مشکاة</strong> اثری از محمدعلی انصاری است که تاکنون هفده جلد از آن به چاپ رسیده است. رویکرد مؤلف، کشف معنای آیات در جهت تبیین هدف قرآن؛ یعنی «هدایتگری» است. مکتب تفسیری او را باید ادامۀ راه مفسرانی همچون سبزواری در <strong>مواهب الرحمن</strong> و بلاغی در <strong>آلاء الرحمن</strong> دانست که رنگ و بوی مباحث لغوی و واژگانی بر آنها غلبه دارد. سعی مؤلف بر آن است تا با توجه به تخصصش در واژهشناسی، ابتدا با پرداختن به معنای هر واژه به اوج بلاغت قرآن اشاره کند. وی در تفسیر آیه از تمام ظرفیتهای ادبی، عقلی، علمی، تربیتی، عرفانی، اجتماعی و...کمک میگیرد تا مطالب را برای مخاطب به عینیت درآورد؛ از این رو باید این تفسیر را از جمله تفاسیر اجتهادی-جامع نامید. استفاده از اشعار عربی و فارسی نیز در این تفسیر، فراوان به چشم میخورد. مؤلف <strong>مشکاة</strong>، روایات تفسیری و غیر تفسیری بسیاری را ذکر میکند و نگاهی گسترده به <strong>نهجالبلاغه</strong> نیز دارد.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803339320201121The Essence and Reason of the of Prophet Solomon (A.S.) Gifts in the Qur'an and Torahچیستی و چرایی مواهب حضرت سلیمان (ع) در قرآن و تورات117138125381FAفهیمه طاهرکوهیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده تربیت مدرس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم شهر مشهد کشور ایرانالهه شاهپسنداستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکدۀ علوم قرآنی مشهدhttps://orcid.org/00Journal Article20200908During his reign, Solomon (A.S.) enjoyed many blessings such as superior judgment, great rule, understanding the language of animals, diversity and multiplicity of armies, serving jinns, conquering winds, melting copper and a magnificent palace, and so on. On the other hand, based on the descriptions given of the previous prophets' life style, we know that they usually had the least benefit in worldly life and followed simple living. In this case, why the worldly blessings of Solomon (A.S.) were abundant? This descriptive-analytical study has examined the essence and reasons of Solomon (A.S.) gifts in the Torah, Qur'an and Islamic traditions and has concluded that divine adornment and testing are among the general causes. Divine grace, the attribute of servitude, the necessity of circumstances, the special miracle of each prophet, the answer to the prayer of Solomon (A.S.), lack of attachment to worldly gifts and being the symbol of the God's authority are among the special causes.حضرت سلیمان(ع) در دوران حکومتش از مواهب بسیاری، از جمله قضاوت برتر، حکومت عظیم،فهم زبان حیوانات، تنوع و کثرت لشکریان، به خدمت گرفتن جنّیان، تسخیر بادها، ذوب مس و قصر باشکوه برخوردار بود. از سوی دیگر، با توجه به توصیفاتی که دربارۀ شیوۀ زندگی انبیای پیشین به دست رسیده است، میدانیم که ایشان معمولاً کمترین بهره را در زندگی دنیایی داشته و سادهزیست بودهاند. در این صورت چرا موهبتهای دنیوی سلیمان(ع)فراوان است؟ این پژوهش با روش توصیفی _ تحلیلی به بررسی چیستی و چرایی مواهب سلیمان(ع)در تورات، قرآن و روایات معصومین(ع)پرداخته و به این نتیجه رسیده است که زینت و آزمایش الهی، از جمله علتهای عاممواهب حضرت سلیمان(ع) است. فضل الهی، صفت اوّابیت، اقتضای شرایط، معجزۀ خاص هر پیامبر، اجابت دعای سلیمان(ع)، دلبستگی نداشتن به مواهب دنیوی و نماد اقتدار خداوند بودن سلیمان(ع) نیز از جمله علتهای خاص مواهب ایشان است.