بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803340220210823Methodological Analysis of Standardization in Interpretation and Exegesisتحلیل روششناختی مسئلۀ ضابطهمندی در تأویل430143521FAفرزانه روهیکارشناس ارشد دانشگاه خوارزمیFarzane.r.1990سیدهدایت جلیلیاستادیار دانشگاه خوارزمیJournal Article20220106The importance of "interpretation" in understanding the Qur'anic text with the semantic changes that it has had in the history of Islamic hermeneutics, makes the question of its normativeness and normability necessary. Considering the different semantic interpretations, to ask this question, we must first know which interpretation and meaning we are discussing. Therefore, according to the number of interpretations, it can be said that interpretation normativeness and normability will have different formulations and multiple answers. The present study introduces four introductory steps (1- dual interpretation 2- translingual dominance of "interpretation" 3- interpretation; normativeness and normability 4- expressive forms related to interpretive standardization) briefly provides the interpretability. In order to provide a suitable ground for raising the question of the normability and normability of the three interpretation: (deviation from surface meaning, penetration into the lower layers of meaning, and tangible external objects and objective facts) While answering each question, note the relevant rules and regulations in the field of interpretation.اهمیت فرازبان «تأویل» در فهم متن قرآنی با تحولات معنایی که در تاریخ هرمنوتیک اسلامی داشته است، پرسش از ضابطهمندی و ضابطهپذیری آن را ضروری و لازم مینمایاند. امکان طرح این پرسش با توجه به تلقیهای معنایی متفاوت تأویل، بر این نکته مترتب است که نخست بدانیم از کدام تأویل و معنای آن بحث میکنیم و متعلق بحث چیست؟ ازاینرو با توجه به تعداد تلقیهایی که از تأویل وجود دارد، میتوان گفت: پرسش از ضابطهپذیری و ضابطهمندی ساحت تأویل نیز صورتبندیهای متفاوت و پاسخهای متعدد خواهد داشت.<br />پژوهش پیش رو با مطرح کردن چهار گام مقدماتی (1. دوگانۀ تفسیر/ تأویل،<br />2. سیطرۀ فرازبانِ «تفسیر»، 3. تفسیر؛ امری ضابطهپذیر و ضابطهمند، 4. قالبهای بیانی ناظر به ضابطهمندی تأویل) به گونۀ سربسته و اجمالی بستر ضابطهپذیری تأویل را مهیا نموده تا از رهگذر آن زمینۀ مناسبی را برای طرح پرسش از ضابطهمندی و ضابطهپذیری «روایات سهگانه تأویل: (روایت اول: عدول از معنای ظاهر، روایت دوم: عبور از معنای ظاهر و رسوخ به لایههای زیرین معنا، روایت سوم: اعیان خارجی محسوس و حقایق عینی)» فراهم آورد که در ضمن پاسخ گفتن به هریک از پرسشها، ضوابط و قواعد مربوط در ساحت تأویل را خاطرنشان سازد.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803340220210823The Qur'anic Theory of "Heart Health" and Knowing Ethics as a Medicineنظریۀ قرآنی «سلامت قلب» و طباِنگاری اخلاق3152143592FAسعیده فخارنوغانیاستادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی. جامعه المصطفی العالمیه. نمایندگی خراسانJournal Article20211203One of the important issues in research ethics in Islamic civilization, is knowing ethics as medicine. The origin of this trend can be considered as the influence of interpretive tradition on the ethicists. Inspired by Qur'anic concepts such as sickness and heart health, ethicists have studied moral virtues and vices with the sickness and health concept. Evidence for this theory, which has been examined in this article, can be traced by examining the meanings and aspects of "heart" and "sickness" as well as determining instances of heart sickness in the interpretations of the twelve verses "There is a sickness in their hearts". The commentators have helped to create a medical idea or medical model in the analysis of moral and intellectual sickness by mentioning the reasons why the Qur'an uses the word "sickness" in these verses. This could eventually lead to the idea of the Qur'anic health theory.This could eventually lead to the idea of a Qur'anic theory of health.یکی از جریانهای مهم در اخلاقپژوهی در تمدن اسلامی، طبانگاری اخلاق است. در منشأ پیدایش این جریان میتوان به تأثیرپذیری اخلاقپژوهان از سنت تفسیری اشاره کرد. دانشمندان علم اخلاق با الهام گرفتن از مفاهیم قرآنی، مانند بیماری و سلامت قلب، فضائل و رذائل اخلاقی را با انگارۀ بیماری و سلامت بررسی کردهاند. قرائن مؤید این نظریه که در این نوشتار واکاوی شده، با بررسی معانی و وجوه «قلب» و «بیماری» و نیز تعیین مصادیق بیماری قلب در تفاسیر آیات دوازدهگانۀ «فی قلوبهم مرض» قابل ردیابی است. مفسران با ذکر دلایل اینکه چرا قرآن از کلمۀ «مرض» در این آیات استفاده کرده است، به ایجاد انگارۀ طبی یا مدل پزشکی در تحلیل بیماریهای اخلاقی و فکری کمک کردهاند. این امر میتواند در نهایت به ایدۀ نظریۀ قرآنی سلامت بینجامد.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803340220210823The Man’s Role in Religion spread in World and its Qur’anic Methodsنقش بشر در جهانگستری دین و راهکارهای قرآنی آن5378143596FAمهدی سلیمیکارشناسی ارشد رشته علوم قرآنی پژوهشکده مطالعات میان رشته ای قرآنفرزانه روحانی مشهدیاستادیار پژوهشکدۀ مطالعات میانرشتهای قرآن، دانشگاه شهید بهشتی0000-0003-2725-5137Journal Article20211130When globalization is the dominant approach in the minds of many thinkers, the study of the relationship between religion and this discourse is a serious concern. Mostly because the Qur'an discuss about Islam as a universal religion and it has promised to overcome all religions and discourses worldwide. The question is what is the role of man in this divine promise? The present study, by extracting related verses and analyzing them in a library method, has achieved several methods; the most important of them is the "globalization model" of Islamic society. In order to realize the universality of religion, Muslims must strengthen "inner control", "victory of the divine religion", "endurance" and "reformism" and change their historical movement to introspection and progressive approach instead of extraversion and progressive approach, and constantly try to objectify religion from the field of texts to the field of civilization and become the model of the world.در عصری که گفتمان جهانیسازی، ذهن بسیاری از اندیشمندان را به خود جلب کرده، بررسی نسبت دین با این گفتمان، دغدغهای جدی است، به ویژه آنکه قرآن سخن از دین جهانیِ اسلام به میان آورده و وعده به غلبۀ آن بر همۀ ادیان و گفتمانها در گسترۀ جهانی داده است. مسئله این است که بشر چه نقشی در این وعدۀ الهی دارد؟ آیا قرآن راهکاری در این راستا برای مسلمانان پیش گذاشته است؟ تحقیق حاضر با استقراء در قرآن و استخراج آیات مرتبط و بررسی تحلیلی آنها به روش کتابخانهای، به راهکارهای متعدد دست یافته که کلیدیترین آن، «الگوی جهانیشدن» جامعۀ اسلامی است. مسلمانان برای تحقق جهانگستری دین باید با «کنترل درون»، «نصرت دین الهی»، «استقامتورزی» و «اصلاحگرایی» خود را پرورانده و حرکت تاریخی خود را به جای بروننگری و رویکرد پیرونده، به دروننگری و رویکرد پیشرونده تغییر دهند و با جهاد مستمر تلاش کنند تا دین را از ساحت نصوص به ساحت تمدن عینیت ببخشند و خود الگو و مقتدای جهانیان شوند.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803340220210823Dignity-based Monotheism Analysis in the Qur'anتحلیل توحیدِ عزّتبنیان در قرآن7998143597FAعلی کریمپور قراملکیاستادیار و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمJournal Article20211203Muslim scholars, by contemplating the Qur'an verses and analyzing monotheism, refer to different types of monotheism. Proving the oneness of God by analyzing the God's names, actions and attributes is an important part of establishing monotheism and explaining its types. Analyzing the truth of monotheism with dignity can be another important source of achieving monotheism. There is no proof of monotheism based on dignity in previous researches. This issue is necessary in terms of gaining a newer view of dignity and the impact of dignity-based monotheism on human life. In this article, with the descriptive-analytical method of Qur'anic verses and traditions, the dignity-based monotheism is examined. Based on the analysis of dignity-based monotheism Qur’anic concept, and recognizing it with a monotheistic approach, the dignity principle is the proof of monotheism. This source shows new dimensions of monotheism. The findings are focused on the fact that the dignity-based monotheism and its characteristics can be found in verses and traditions.عالمان مسلمان با تدبر در آیات قرآن، و تحلیل توحید، به اقسام مختلفی از توحید اشاره مینمایند. اثبات وحدانیت خداوند با تحلیل اسماء، افعال و اوصاف خداوند، بخش مهمی از طرق تثبیت توحید و تبیین اقسام آن به شمار میآید. تحلیل حقیقت توحید با نگرش عزت، میتواند یکی دیگر از منابع مهم اصطیاد توحید باشد. اثبات توحید بر پایۀ اصل عزت در پژوهشهای پیشین دیده نمیشود. ضرورت بحث کنونی در نوع شناخت یگانگی خداوند، به لحاظ کسب نگاهی جدیدتر به عزت و اثرگذاری توحید مبتنی بر عزت در زندگی انسان است. در این مقاله، با روش توصیفی _ تحلیلی از آیات قرآن و احادیث، توحیدِ عزتبنیان بررسی میشود. بر اساس تحلیل مفهوم قرآنی عزت و بازشناسی آن با رویکرد توحیدی، اصل عزت به مثابۀ مأخذ برهان اثبات توحید قرار میگیرد. این مأخذ، ابعاد جدیدی از توحید را نشان میدهد. یافتههای پژوهش، معطوف به این حقیقت است که توحیدِ عزتبنیان و ویژگیهای آن، از آیات و احادیث قابل اصطیاد است.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803340220210823The Discriminatory Moral System of Islamic Teachings for Believers' Benefit"; Doubt Reviewتحلیل انتقادی ادعای «نظام اخلاقی تبعیضآمیز آموزههای اسلامی به سود مؤمنان»99125143600FAجواد ایروانیدانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20211118Verses and narrations that condemn the infidels and their behaviors or express the Muslims' interaction with them, have made the doubt that Islam has presented a discriminatory moral system for the benefit of believers and against non-Muslims, and has ignored moral values and humanity for non-Muslims. This research, which is organized by library research methods and descriptive analytical method, seeks to answer this doubt. According to this research based on religious teachings, in observing moral principles and social behaviors and customs, there is no class discrimination based on belief, but the subject here is "human" and, except in exceptional cases, there is no distinguishes between Muslims and infidels. What has strengthened this doubt is, on the one hand, the lack of distinction between the "spiritual status" and the "social interaction". On the other hand, there are teachings that authorized "vilification", "slander" and "backbiting" to opponents. The present article criticized these perceptions and proves the need to observe moral and behavioral values confronting non-Muslims.آیات و روایاتی که به نکوهش کفار و مخالفان و رفتارهای آنان پرداخته یا تعامل مسلمانان را با آنان بیان کرده است، این ادعا را به میان میآورد که اسلام، نظام اخلاقی تبعیضآمیزی را به سود مؤمنان و برضد غیر مسلمانان ارائه نموده و ارزشهای اخلاقی و انسانی را برای غیر مسلمانان نادیده گرفته است. این تحقیق درصدد پاسخ به این ادعاست. براساس این تحقیق، مبتنی بر آموزههای دینی، در رعایت اصول اخلاقی و رفتارها و آداب اجتماعی، تبعیض طبقاتی براساس عقیده وجود ندارد، بلکه موضوع در اینجا، «انسان» است و جز در موارد استثنایی، بین مسلمان و کافر تفاوت و تمایزی قرار داده نشده است. آنچه ادعای مذکور را تقویت کرده است، از یکسو عدم تفکیک بین «جایگاه معنوی» افراد با حوزۀ «تعاملات اجتماعی» است، و از سوی دیگر آموزههایی که از آنها، جواز «سبّ»، «بهتان» و «غیبت» مخالفان برداشت شده است. نوشتۀ حاضر این برداشتها را به نقد کشیده و لزوم رعایت ارزشهای اخلاقی و رفتاری در مواجهه با غیرمسلمانان را اثبات کرده است.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803340220210823Mercy Concept Revision, Especially in Its Attribution to Godبازکاوی معنای مادۀ رحمت؛ به ویژه در مقام انتساب به خدای سبحان126149143602FAعلی رضایی کهنموییاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.0000-0003-0623-4089Journal Article20211212The description of mercy in the Holy Qur'an has been attributed to God Almighty many times in various forms and fundamental and very important works have been attributed to it; therefore, promoting knowledge about it is important and useful. It is clear that the analysis of the "divine mercy" concept is primarily dependent on mercy concept itself. The present study intends to extract a more accurate definition of the mercy concept in a descriptive-analytical manner and then provide a more accurate concept of "divine mercy". Of course, in this way, semantic solutions have been used appropriately. In general, mercy in its original meaning is the inner desire to deliver good to the deceased, which arises from common love. As for the mercy of God Almighty, in spite of some statements, the meaning of mercy does not mean anything other than the conventional concept; however, sometimes the act of divine bestowal or reward or the external example of divine blessing and grace is also referred to as mercy.وصف رحمت در قرآن کریم بارها در قالبهای مختلف به خدای سبحان منتسب گشته و آثاری اساسی و بس مهم برای آن یاد شده است؛ از این رو، ارتقای معرفت در خصوص آن مهم و مفید است. طبیعی است که واکاوی مفهوم «رحمت الهی» ابتدائاً منوط به مفهومیابی خود مادۀ رحمت است. تحقیق حاضر کوشیده به شیوۀ توصیفی _ تحلیلی به تعریفی دقیقتر از مادۀ رحمت و در پی آن ارائۀ مفهومی دقیقتر در خصوص «رحمت الهی» بپردازد و البته در این مسیر به گونۀ مقتضی از راهکارهای معناشناسی بهره برده است. باری میتوان گفت: «رحمت» در معنای اصلیاش عبارت است از میل درونی به ایصال خیر به «مرحوم»، که از محبت برخاسته از نوعی مبدأ مشترک یا قرب پیشین نشئت میگیرد. در مواردِ انتساب مادۀ «رحمت» به خدای سبحان در آیات شریفه نیز، بهرغم برخی تأویلاتِ خلاف ظاهر، به نظر می رسد مراد از رحمت، مُفادِّ متعارفِ معنایِ پیشگفته، البته با لحاظ شأن الهی است؛ هرچند از باب مجاز، گاه رحمت الهی، به فعل افاضه و اِنعام الهی یا مصداق خارجی نعمت و فیض الهی نیز اطلاق شده است.