بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336420180220An Inquiry into the Creator’s Justice and Evil from the Qur’an’s Perspectiveجستارى دربارۀ شر و عدل آفریدگار از منظر قرآن42667306FAمحمدمهدی رکنی یزدیسردبیر و مدیر مسئولJournal Article20180202Two Islamic tenets of the Creator of the world are absolute justice and the Best of creators. On the other hand, devastating incidents such as floods and earthquakes seem to be incompatible with those tenets. The article is written in response to this misconception and shows that these incidents are natural and inevitable and are in line with one of the definite Divine precedents, i.e., human trial, in order to reveal what conduct man would show in any situation and incident.<br />If we have a panoramic look – and not a close-up glance – at the world incidents, we would see that, as implied from the verses of the Qur’an, what we call evil is not only necessary, but is also good in the overall world order; or if it is evil for some, its goodness is generally more than its evil, like the positive and negative poles in an electric circuit.<br />The real evil comes from Satan and the misleading self, which is “moral evil”, leading families and the society to destruction and worst of all, it is the injustice that the arrogant powers do to other countries with their belligerence, rather than the rare incidents like earthquakes.در منظومۀ اصول عقاید اسلامی آفریدگار جهان عدل مطلق و احسن الخالقین است، از سوی دیگر وقوع حوادثی ویرانکننده مانند سیل و زلزله با آن عقیده ناسازگار به نظر میرسد. مقاله در پاسخ این شُبهه نوشته شده و نشان میدهد که این رویدادها طبیعی و اجتنابناپذیر است و در راستای یکی از سنتهای قطعی خداوند که آزمون انسان است میباشد، تا معلوم شود آدمی در هر پیشامد و موقعیت چه رفتاری دارد.<br />اگر نگاهی گسترده _ نه موردی خاص _ و از بالا به حوادث جهان داشته باشیم میبینیم چنان که از آیات قرآن برمیآید آنچه ما شر میخوانیم نه تنها ضروری است، بلکه در نظام کلی دنیا «خیر» است، یا اگر برای گروهی شر است در کل خیر آن بیش از شرش میباشد، و خیر و شر مانند دو قطب مثبت و منفی در مدار الکتریکی است که به ظاهر مخالفاند امّا برای ایجاد برق و روشنایی مددکار یکدیگراند.<br />شر واقعی از شیطان و نفس بدفرمای است که «شر اخلاقی» است، و تباهی افراد و خانوادهها و جامعه از آن است، و از آن بدتر ظلمی که مستکبران با جنگافروزی به کشورهای دیگر میکنند، نه از حوادثی نادرالوقوع مثل زلزله.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336420180220The Language of the Qur’an as an Innate Disposition from the Viewpoint of Ayatollah Jawādī Āmulī and Comparing it to Other Theoriesفطری بودن زبان قرآن از منظر آیت الله جوادی آملی و مقایسه آن با دیگر نظریات274567307FAجواد صیدانلوطلبه سطح سوم حوزه علمیه قم ، کارشناسی ارشد شیعه شناسی، دانشگاه قممحمد کرمی نیادانشجوی گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قممصطفی کورکور کشکلیدانشجوی گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قمJournal Article20171124Since long ago the question has been raised among the interpreters and theologians as to what style and method God has made use of to talk to His servants. The language of innate disposition is among the most important theories on this issue, which Ayatollah Javadi Amoli has brought up. To put it more clearly, if the Qur’an does not belong to a specific time and place, it necessarily needs to enjoy an extensive language that is eternal, universal, and general and encompass various states, modes of being, and circumstances. In other words, it has to enjoy three features of durability, generality, and application and such a language is the language of innate disposition that would neither vary nor transform. It is tried in this article, while giving a definition of and expressing the lingual features of disposition as well as explaining its proofs and evidences, to specify various dimensions of this theory and its superiority over other viewpoints brought up concerning the language of the Qur’an. Keywords: features of disposition, language of disposition, language of the Qur’an, components of the language of disposition, Javadi Amoli. از دیرباز این پرسش بین مفسران و متکلمان مطرح بوده که خداوند در قرآن با بندگان خود از چه سبک و شیوۀ گفتمانی استفاده کرده است. زبان فطرت، از جمله نظریات مهم در این مسئله است که از سوی مفسّر معاصر، آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) مطرح شده است. بدین صورت که اگر قرآنکریم به مکان و زمان ویژهای اختصاص ندارد، لاجرم باید از زبان گستردهای بهره جوید که همیشگی، جهانی و همگانی باشد و نسبت به احوال و اطوار و اوضاع مختلف فراگیر باشد. به بیان اصطلاحی میبایست دارای سه ویژگی دوام، کلیت و اطلاق باشد و چنین زبانی، زبان فطرت است که نه متعدد میشود و نه تحول میپذیرد. در این مقاله تلاش شده تا با آوردن تعریف و بیان ویژگیهای زبان فطرت و نیز بررسی ادله و شواهد آن، ابعاد گوناگون این نظریه و نیز وجه امتیاز آن با دیگر دیدگاهها که در مسئلۀ زبان قرآن مطرح شده است، مشخصگردد.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336420180220The Role of Ethics in Explanation and Implementation of the Rules of Humanitarian Law with Emphasis on Islamic Doctrinesنقش اخلاق در تبیین و اجرای قواعد حقوق بشردوستانه با تأکید بر آموزه های اسلامی466567325FAحسین دیباعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیعلیرضا مکتب داردانش پژوه سطح 4، مؤسسۀ بین المللی مطالعات اسلامیJournal Article20180122Study of Islamic doctrines depicts the effective role of ethics in foundation of legal rules in the first step and their implementation in the second. This role is especially outstanding about the legal rules that have been devised for the two parties involved in armed conflicts. Undoubtedly, there are certain rules in humanitarian law that are not justifiable except through ethical principles underlying them. Thus, studying the role of these ethical principles seems essential in explanation and implementation of the rules of humanitarian law. Upon examining the relation between ethics and law in general, this paper is intended to study the relation of some of the ethical doctrines of Islam to the rules of humanitarian law and their role in implementation of the above-mentioned rules.بررسی آموزههای اسلامی نشانگر نقش اثرگذار اخلاق در پایهگذاری قواعد حقوقی در گام نخست و اجرای آنها در گام بعدی است. این نقش، بهویژه در مورد بسیاری از قواعد حقوقیای که برای طرفین درگیری در جریان منازعات مسلحانه تدوین گردیده، برجسته است. بیتردید در حقوق بشردوستانه قواعدی وجود دارد که جز به وسیله اصول اخلاقیای که مبنای آنها قرار گرفته، توجیهپذیر نخواهد بود، از این رو بررسی نقش این اصول اخلاقی در تبیین و اجرای قواعد حقوق بشردوستانه ضروری مینماید. این نوشتار در پی آن است که پس از بررسی رابطه اخلاق و حقوق_ به صورت کلی_، به بررسی ارتباط پارهای از آموزههای اخلاقی اسلام با قواعد حقوق بشردوستانه و نقش آنها در اجرای قواعد یادشده بپردازد.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336420180220Examining the Custom of Decoration of the Qur’an and its Relation to other Customsبررسی سنت تزیین در قرآن و ارتباط آن با سنتهای دیگر668367333FAطیبه یزدان مدددانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطباییفاطمه یزدان مدددانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20171223Various customs ( sunan ) prevail the world over. With a deliberation on these customs, it can be said that they are interrelated and some of the traditions are preliminary steps and are a prerequisite for another custom and some are regarded as the result or an instrument for another custom. One of these customs concerns decoration. Custom of decoration is one that, when carried out, represents some matters as beautiful to humankind. Custom of decoration is divisible into two categories of absolute and restricted customs of decoration in relation to the people of Truth and people of falsity. Each of these types has specific tools and features and is displayed in a different way. Similarly, each one of them is somehow connected to other traditions.در جهان سنتهای گوناگونی حاکم است. با تأمل در این سنتها میتوان گفت آنها با یکدیگر در ارتباط بوده، برخی به عنوان مقدمه و پیشنیاز دیگری و برخی، به عنوان نتیجه یا ابزار سنت دیگر مطرح هستند. یکی از این سنتها، تزیین است. سنت تزیین به سنتی گفته میشود که با ظهورش اموری را نزد بشر زیبا جلوه میدهد. سنت تزیین به دو دسته سنت تزیین مطلق و مقید نسبت به اهل حق و باطل قابل تقسیم است. هر یک از این اقسام، ابزارها و ویژگیهای خاصی دارند و به شکل متفاوتی ظهور میکنند.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336420180220The Modern Principles of Financial Management in the Sīra of Imam Ali (A.S.)مبانی نوین مدیریت مالی در سیره علوی8410567337FAمهری حقیقیدانشجوی دوره دکتری حقوق عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانسعیدرضا ابدیاستادیار گروه حقوق عمومی، دانشگاه شهید بهشتیاصغر عربیاناستادیار گروه فقه وحقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقاتمحمد جلالیاستادیار گروه حقوق عمومی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20171226Management has a significant role in the efficiency and actualization of individual, group, and organizational objectives, which is considered as governance and rulership in public law. In order for the governments to achieve efficiency and productivity, it is inevitable to supervise the state’s financial and economic affairs, since in the present world the consistency of a country is undoubtedly dependent upon success in management of financial sources, for which the researchers would introduce certain components in search of its modern principles. On the other hand, the true religion of Islam, which is viewed as a code of conduct for life, is pioneer in all dimensions. This article undertakes to study the components of the efficient financial management in the sīra of Amīr al-Mu’minīn Ali (A.S.) on governorship level. While providing working procedures for disengagement from the managerial weaknesses in some macro and micro fields of the state economy and to struggle against corruption in the present era, this article introduces the abovementioned sīra as a symbol of epiphany, progress, and intelligence in the governance of our religious dignitaries in hundreds of years ago. مدیریت نقش بسزایی در کارآمدی و تحقق هدفهای فردی، گروهی و سازمانی دارد که در حقوق عمومی، حاکمیت و حکمرانی تلقی میگردد. برای دستیابی دولتها به کارآیی و کارآمدی، نظارت بر امور مالی و اقتصادی کشور امری گریزناپذیر است، چرا که در دنیای کنونی، قوام و استحکام یک کشور بدون تردید در گرو موفقیت در مدیریت منابع مالی است که پژوهشگران در جستجوی مبانی نوین آن مؤلفههایی را معرفی مینمایند. از سوی دیگر، دین مبین اسلام که بهترین آیین زندگی است در همه ابعاد راهگشاست. این مقاله به بررسی مؤلفههای مدیریت کارآمد مالی در سیره حضرت امیرالمومنین علی7 در سطح حکمرانی میپردازد که ضمن تلاش برای ارائه راهکاریی برای برون رفت از ضعفهای مدیریتی در برخی حوزههای کلان و خرد اقتصاد کشور و مبارزه با فساد، بیانگر ترقی و روشنفکری در حکمرانی بزرگان دین ما در صدها سال پیش خواهد بود.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336420180220The Role of Nonverbal Communication in Strengthening Family Foundations from the Viewpoint of the Ahl al-Bayt (A.S.)نقش ارتباطهای غیرکلامی در تقویت بنیان خانواده از منظر اهل بیت10612567339FAزهرا محققیاناستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیحدیثه کریمیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهانلیلا پهلوان نژاددانشجوی رشته علوم قرآن دانشکده علوم قرآنی دولت آبادJournal Article20171217In human interrelationship, including relationship of family members with each other, attention to nonverbal communication inculcates various messages, which besides its great impact on reduction or strengthening of family bonds, plays a substantial role in the mental health of the family. In this respect, the present research seeks to study the narrative texts of the Imams (A.S.) from the perspective of nonverbal signs and their impact on strengthening and consolidation of Family through an interdisciplinary outlook. The research findings indicate that the noble Imams (A.S.) have been concerned with the importance of this kind of communication in strengthening affection among the family members and believe that the various messages that are conveyed to other members of the family by means of nonverbal communications have a very impressive role in consolidation of family relationship and cause increase of affection among the family members.در روابط میان انسانها، از جمله روابط اعضای خانواده با یکدیگر، ارتباطهای غیرکلامی، پیـامهـای متنوعی را القا مینمایند که علاوه بر تأثیر بسیار زیاد در کاهش یا تقویت پیوند میان اعضا، نقش بسیار ویژهای در سلامت روانی خانواده ایفا میکنند.<br />در این راستا پژوهش حاضر درصدد است با نگاهی میان رشتهای متون روایی ائمه را از منظر نشانههای ارتباط غیر کلامی و تأثیر آن در تقویت و استحکام بنیان خانواده بررسی کند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که ائمه بزرگوار، بر اهمیت این نوع ارتباطها در تحکیم عواطف خانوادگی نظر دارند و معتقدند پیامهای گوناگونی که بهواسطه ارتباطهای غیرکلامی بین اعضای خانواده مبادله میشود، نقش بسیار مؤثری در تحکیم روابط خانوادگی داشته، محبت میان اعضای خانواده را افزایش میدهد. بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336420180220The Impact of Circulating Pictures of Unveiled Women in Social Network on the Islamic Dress Code of the Adolescent Girlsتأثیر انتشار تصویرهای فاقد پوشش شرعی در شبکه های اجتماعی بر حجاب دختران نوجوان12614067343FAفرزانه ابدالی تکلوکارشناس ارشد فقه و مبانی حقوقوریا حفیدیاستادیار دانشگاه کردستانJournal Article20180110The objective of this measurement research is to study the impact of circulating pictures of unveiled women in social networks on the condition of Islamic dress code ( ḥ ijāb ) of the adolescent girls in Mashhad. The high school students of 7 districts of Mashhad Department of Education were selected as the statistical population, with one high school chosen from every district. The total number of research population members amounted to 338; of these, using the Morgan Table, the number of sample members was determined to be 180. The research findings showed that most of the adolescent girls become members of social networks and members of various groups. The average belief in and practical commitment to maintaining Islamic dress code among adolescent girls is in a suitable condition, whereas belief in and commitment to maintaining Islamic dress code among the adolescent girls in cyberspace is lower than the average. Among the pictures of the unveiled women circulated in cyberspace by families, acquaintances, and celebrities, the impact of the pictures of the unveiled women circulated in cyberspace social networks is more than other factors.هدف این پژوهش پیمایشی، بررسی تأثیر انتشار تصویرهای بدون پوشش شرعی در شبکههای اجتماعی بر وضعیت حجاب دختران نوجوان شهر مشهد است. جامعه آماری دانش آموزان دبیرستانی هفت ناحیه آموزش و پرورش شهر مشهد است که با انتخاب یک دبیرستان از هر ناحیه صورت گرفت. تعداد کل اعضای جامعه تحقیق، 338نفر به دست آمد و با استفاده از جدول مورگان، تعداد اعضای نمونه 180نفر تعیین شد. نتایج پژوهش نشان داد که بیشتر دختران نوجوان در شبکه های اجتماعی حضور دارند و در گروههای گوناگون عضو هستند. میانگین باور و التزام عملی به پوشش اسلامی در سطح جامعه شرایط مناسبی دارد. این در حالی است که وضعیت باور و التزام به رعایت حجاب اسلامی در بین نوجوانان دختر در فضای مجازی کمتر از حد متوسط است. از میان انتشار تصویرهای بدون پوشش در فضای مجازی توسط خانواده، آشنایان و افراد مشهور، تأثیر انتشار تصویرهای بدون پوشش شرعی در شبکه های اجتماعی مجازی توسط افراد مشهور بیش از دیگر عوامل بود.