بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336120170522Semantic Components in the Field of Sunna and the Qur’anمؤلفه های معنایی حوزه سنّت در قرآن42267547FAمهدی مطیععضو هیئت علمی گروه الهیات و دانشیار دانشگاه اصفهانالهام آقادوستیکارشناس ارشد رشته زبان و ادبیات عرب دانشگاه اصفهانفاطمه سادات نیکزاد حسینیکارشناس ارشد رشته علوم حدیث دانشگاه قرآن و حدیثJournal Article20180826Divine norms ( sunan ) are God’s unchangeable laws that the knowledge about them can show man the right way of living. One of the ways of finding access to this science is the semantic study of the words in the field of ‚ sunna ‛ in the Holy Qur’an. In this method, the key words of this semantic field are determined and their relations examined from different aspects in order to specify the semantic system of sunna in the Holy Qur’an. The prerequisite of uncovering these complex semantic relations is to have an atomistic look at the semantic bases of the words. In an atomistic perspective, the semantic components of the keywords are extracted, and in a holistic perspective, through outlining the semantic fields and network, the mechanism and relations between the words are processed. Given the extensiveness of the topic, the present research would only take an atomistic glance at a number of the words of the semantic field of ‚ sunan ‛ in the Holy Qur’an. سنّتهای الهی قوانین تغییرناپذیر خداوند است که علم به آنها می تواند راه درست زندگی را به انسان بنمایاند. یکی از راههای دستیابی به این علم، بررسی معناشناسانه واژگان حوزۀ «سنّت»در قرآن کریم است.<br />در این روش، واژگان کلیدی این حوزۀ معنایی تعیین شده، ارتباطات آنها از جهات مختلف ارزیابی میشود تا نظام معنایی سنّت در قرآن کریم آشکار گردد.<br />پیشنیاز کشف این روابط پیچیدۀ معنایی در نگرشی کلان، داشتن نگاهی خُرد و جزءنگر به بنیانهای معنایی واژگان است.<br />در نگاه خرد، مؤلفههای معنایی واژگان کلیدی استخراج می شود، و در نگاه کلان، با ترسیم میدانهای معناشناسی و شبکۀ معنایی، سازوکار و ارتباطات میان واژگان مورد پردازش قرار میگیرد. باتوجه به گستردگی موضوع، تحقیق حاضر، تنها نگاهی جزءنگر به تعدادی از واژگان حوزۀ معنایی «سنن» در قرآن کریم دارد.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336120170621The Qur’anic Guidelines in Removing Human Illusionsرهنمودهای قرآنی در رفع توهمات انسانی234587972FAپروین بهارزادهاستادیار دانشگاه الزهرامرضیه محصصاستادیار دانشگاه شهید بهشتیزهرا قوتیدانشآموخته کارشناسی ارشد دانشگاه الزهراJournal Article20170104“Faculty of imagination” is one of the Divine blessings and human tools of perception that if not employed and managed properly, it would have destructive impacts on man and his destiny. Illusion is regarded as one of human disorders in psychology and is a wrong perception; i.e. a perception of feeling that does not conform to reality or truth. The word “illusion” is not used in the Holy Qur’an; but it seems that such words as <em>ẓann</em> (qualm), <em>ḥasab</em> (suppose), <em>za‘m</em> (contention) are used to imply the concept of illusion. The research shows that the Holy Qur’an has stressed [the existence of] various types of illusion in man such as dichotomizing Lordship, nihilistic view of creation, contentment with the worldly gains, megalomania, etc. and has provided techniques for eliminating various kinds of illusion. These techniques are based on two cognitive and behavioral methods. Among the most important approaches presented on the cognitive basis are improvement of attitude, warning, emphasis on foresight, and encouragement of realism; and the behavioral method includes providing objective patterns and inflicting punishment."قوه خیال" یکی از نعمتهای الهی و ابزارهای ادراکات انسانی است که مانند دیگر نعمتها اگر بهطور شایسته مورد بهرهبرداری قرار نگیرد و بهخوبی مدیریت نشود، تأثیرات مخربی در نگرش انسان و سرنوشت او خواهد داشت. «توهم در علم روانشناسی یکی از اختلالات روانی و به معنای ادراک یا احساسی است که با واقعیت و حقیقت مطابقت ندارد. در قرآن کریم واژه "توهم" به کار نرفته است، لیکن به نظر میرسد از واژگانی همچون: ظن، حسب و زعم برای تداعی مفهوم توهم استفاده شده است. تحقیق نشان میدهد که قرآن کریم بر گونههای توهم در انسان، همانند: دوگانهانگاری در ربوبیت، بیهودهانگاری آفرینش، دنیابسندگی و خودبرتربینی تأکید داشته و راهکارهایی را در زدودن انواع توهم ارائه نمودهاست. این راهکارها بر اساس دو روشِ شناختی و رفتاری استوار است. از مهمترین رهنمودهای ارائه شده بر اساس روششناختی میتوان به اصلاح نگرش، هشداردهی، تأکید برآیندهنگری و تشویق به واقعیتگرایی و در روش رفتاری به ارائه الگوی عینی و مجازاتدهی اشاره کرد<strong>.</strong>بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336120170621Comparison of Ink and Blood in Guarding Frontiers of Religion
Delving into the Statement, “The Scholars’ Pen is Superior to the Martyrs’ Blood”سنجش مرکّب و خون در مرزبانی دین واکاوی عبارت مشهور به «مداد العلماء أفضل من دماء الشهداء»466587979FAرسول حسینپورکارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی و مدرّس دانشگاهمهدی شریعتیتبارمدیرعامل بنیاد پژوهشهای اسلامیJournal Article20170312The subject of the present research is studying the concept of a hadith that is popular in the scholars’ parlance as “The scholars’ pen is superior to the martyrs’ blood”. Although the issue itself is true and well-documented, it is apparently reported otherwise in Shī‘a hadith collections. The superiority of scholars’ pen to the martyrs’ blood, which is in fact referring to the contents transfused from their pens and the statements left behind by them, is an issue that is provable by many traditions addressing the status of religious scholars and the value of their works.<br />The point that may be brought up as an objection is how it would be possible that the self-sacrifice in the way of the truth and in guarding the frontiers and life of the people of an Islamic society be less valued than writing and researching on religious teachings and defending them against the theoretical and practical doubts. Indeed, it is yet to be answered as to whether guarding the frontiers of beliefs is superior to guarding the frontiers of homeland? Which one is the core and which one the periphery? In this article such discourses are dealt with and the superiority of the people of pen is made clear.<br />There is no doubt that the religious scholars have assumed serious responsibility, which in every age and period should consider the demands of the time and this is in the present time more sensitive with the rise of soft war<br /><span style="font-size: 18.0pt; line-height: 75%; mso-bidi-font-family: 'Arabic Typesetting'; mso-fareast-language: EN-US; font-weight: normal;">The subject of the present research is studying the concept of a hadith that is popular in the scholars’ parlance as “</span><span style="font-size: 18.0pt; line-height: 75%; mso-bidi-font-family: 'Arabic Typesetting'; font-weight: normal;">The scholars’ pen is superior to the martyrs’ blood”. Although the issue itself is true and well-documented, it is apparently reported otherwise in Shī‘ahadith collections. The superiority of scholars’ pen to the martyrs’ blood, which is in fact referring to the contents transfused from their pens and the statements left behind by them, is an issue that is provable by many traditions addressing the status of religious scholars and the value of their works.</span><br /><span style="font-size: 18.0pt; line-height: 75%; mso-bidi-font-family: 'Arabic Typesetting'; font-weight: normal;">The point that may be brought up as an objection is how it would be possible that the self-sacrifice in the way of the truth and in guarding the frontiers and life of the people of an Islamic society be less valued than writing and researching on religious teachings and defending them against the theoretical and practical doubts. Indeed, it is yet to be answered as to whether guarding the frontiers of beliefs is superior to guarding the frontiers of homeland? Which one is the core and which one the periphery? In this article such discourses are dealt with and the superiority of the people of pen is made clear. </span><br /><span style="font-size: 18.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-bidi-font-family: 'Arabic Typesetting'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">There is no doubt that the religious scholars have assumed serious responsibility, which in every age and period should consider the demands of the time and this is in the present time more sensitive with the rise of soft war</span>موضوع پژوهش پیشرو بررسی مفهوم روایتی است که به اشتباه در عُرف اهل علم با عنوان «مداد العلماء أفضل من دماء الشهداء» شناخته شده است. هر چند اصل مسئله مستند و درست میباشد، اما ظاهر آن در مجامع روایی شیعه به گونۀ دیگری گزارش شده است. برتری مرکّب قلم دانشمندان دین بر خون شهیدان که در واقع به تراوشات قلم و سیاهههای بر جای مانده از آنها اشاره دارد، مطلبی است که با روایات فراوانی که به جایگاه دانشمندان دین و ارزش کاری آنان پرداخته، قابل اثبات و تبیین است. نکتهای که ممکن است بهعنوان یک اشکال در کنار چنین روایاتی مطرح شود، این است که چگونه امکان دارد جانفشانی و جانبازی در راه حق در راستای مرزبانی از حدود و جان و نوامیس جامعۀ اسلامی، ارزشی کمتر از نگارش و پژوهش در جهت تبیین آموزههای دین و دفاع از آنها در برابر شبهات نظری و عملی داشته باشد؟ در واقع میباید به این مسئله پاسخ داد که آیا مرزبانی باورها برتر است یا مرزبانی وطن؟ و کدامیک اصل و اساس و دیگری پیرو آن بهشمار میآید؟ بیشک دانشمندان دین مسئولیت سنگینی را پذیرفتهاند که در هر عصر و دورهای میباید به مقتضیات آن زمان توجه نمایند و این مسئله در زمان کنونی با وجود خیزش جنگ نرم حساستر است.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336120170621A New Viewpoint on Verses 16-19 of the Blessed Sūrat al-Qiyāma and Critique of the three Widely Known Viewpointsدیدگاهی نو درباره آیات 16-19 سوره قیامت و نقد دیدگاههای سهگانه مشهور668287981FAعباس مصلاییپوردانشیار دانشگاه امام صادقمحمد برزگردانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامیJournal Article20170403The verses 16-19 of the blessed Sūrat al-Qiyāma are among the verses on the meaning of which the interpreters and researchers are greatly divided and different views have been expressed about them. Most of the interpreters have regarded these verses as parenthetical sentences about the Qur’an among the verses concerning the Resurrection Day. Some, however, have considered these verses to be related to the subject of Resurrection and an outline of the scene of the stations of the Resurrection. Although the interpreters and researchers have expressed reasons for all these views and sometimes have rejected the other view, it seems none of these views are well-documented despite their popularity and plurality of traditions, as they are not consistent with the external meaning, contexts, and some Qur’anic and hadith evidences. The writer believes the verses 16-19 of the blessed Sūrat al-Qiyāma are indeed recommendations to the Holy Prophet (S.A.W.) not to hasten in conveying the early 15 verses of the sūra before the completion of the sūra itself. In this article, first we state each of the widely known views and critique them and then state the new view and its explanations and evidences.آیات 16-19سوره مبارکه قیامت ازجمله آیاتی است که درخصوص معنای آن در میان مفسران و محققان بحث به درازا کشیده و دیدگاههای مختلفی درباره آن مطرح شده است. بیشتر مفسران این آیات را جملات معترضهای درباره قرآن، در میان آیات مربوط به قیامت دانستهاند، اما برخی نیز این آیات را مربوط به موضوع قیامت و در صدد ترسیم صحنهای از مواقف قیامت دانستهاند. مفسران و محققان برای همه این دیدگاهها دلائلی را بیان کرده و گاه دیدگاهی دیگر را نیز رد کردهاند، اما به نظر میرسد، هیچیک از این دیدگاهها بهرغم شهرت و کثرت نقل، مستند کافی نداشته و با ظواهر و سیاق آیات و برخی قرائن قرآنی و روایی همخوانی ندارد. نگارنده معتقد است آیات 16-19 سوره قیامت، در واقع توصیهای به پیامبر اکرم(ص) در شتاب نکردن در ابلاغ آیات پانزدهگانه ابتدای سوره قبل از اتمام سوره میباشد. در این مقاله، ابتدا هر یک از دیدگاههای مشهور را بیان کرده و نقد میکنیم، سپس دیدگاه جدید و توضیحات و مستندات آن را بیان میداریم.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336120170621Examining the Concept of Trust in God and its Impacts on Social Lives of Human Beingsبررسی مفهوم توکل و آثار آن بر زندگی اجتماعی انسانها8310087987FAریحانه نودهیکارشناسی ارشد مدیریت توسعهمرضیه بهشتیکارشناسی پژوهشگریJournal Article20161113One of the extensive dimensions of Islam is the issue of trust in God. Trust or reliance on God is a part of the foundation of Islamic religious law (sharia), which is highly emphasized and has profound impact on our lives. Although trust in God seems to have an ideological aspect, since the behavior of a believer originates from his beliefs, trust in God not only has a subjective dimension, it has an objective and external dimension, as well. By referring to verses and traditions, this article has used attributive method to figure out the impacts of trust in God. First, it has addressed the concept and definition of trust and examined its social impact including maintaining social security, creating psychological peace and security, reinforcing confidence among the members of society, etc.یکی از ابعاد گسترده دین اسلام مسئله توکل است. توکل یا اتکال به خداوند، جزء پایه و اساس شریعت اسلام است که بسیار هم بر آن تأکید شده و تأثیر عمیقی هم بر زندگی ما دارد. به نظر میرسد توکل جنبه اعتقادی دارد، اما از آنجا که رفتار انسان مؤمن از باورهای وی سرچشمه میگیرد، توکل به خداوند نهتنها دارای بُعد ذهنی که دارای بُعد عینی و آثار بیرونی نیز هست. مقاله حاضر، با مراجعه به آیات و روایات برای رسیدن به آثار توکل از روش اسنادی استفاده کرده است. ابتدا به بررسی مفهوم و تعریف توکل پرداخته شده و سپس آثار اجتماعی آن از جمله برقراری امنیت اجتماعی، ایجاد آرامش و امنیت روانی و تقویت اعتماد در میان اعضای جامعه بررسی شده است. بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336120170522Hypotheses in Invitation of Imam Riḍā (A.S.) to Mervفرضیهها در دعوت از امام رضا(ع) به مرو10111587988FAرضا وطندوستپژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی و مدرّس حوزه و دانشگاهJournal Article20190525The situation brought about for Imam Ali b. Mūsā al-Riḍā (A.S.) in comparison to other Imams is of special features, because after Imam Ali (A.S.) it was only for him from among this household that the entering the caliphate system was made possible. It was this very factor that both sublimated the status of the Imam and prompted some questions as well. One of these questions is that whether the person behind the invitation of the Imam to Iran was Ma‘mūn himself or Faḍl b. Sahl? In both instances, was their objective in this matter to serve the religion and reinforce the Sh‘ī culture or was their action a deceiving plot, which each one of them had planned and executed for achieving their own purposes? <br />Given various hypotheses in this respect, this research is intended first to introduce the existing hypotheses and explain and criticize them with reasons provided, and then by mentioning strong reasons and historical evidences, prove the possibility that the coming of the Imam to Merv was by the invitation of Ma‘mūn himself. <br /> موقعیت پیش آمده برای امام علی بن موسیالرضا(ع) در مقایسه با دیگر امامان از ویژگی خاصی برخوردار است؛ زیرا در میان این خاندان بعد از امام علی(ع) تنها برای آن حضرت بود که شرایط ورود به دستگاه خلافت پیش آمد، همین عامل بود که هم موقعیت آن حضرت را ممتاز کرد و هم پرسشهای بسیاری را سبب شد. یکی از این پرسشها این است که آیا عامل دعوت آن حضرت به ایران، شخص مأمون بود یا فضل بن سهل؟ و در هر دو صورت، آیا هدف آنها از این اقدام، خدمت به دین و تقویت فرهنگ شیعی بود، یا اقدام آنها نقشهای مزورانه به شمار میآمد که هر یک برای رسیدن به مقاصد خود، آن را طراحی کردند و به اجرا گذاشتند؟<br />با توجه به فرضیههای متفاوت که در اینباره وجود دارد، این پژوهش بر آن است، نخست فرضیههای موجود را مطرح و با ذکر دلایل تبیین نماید، سپس آنچه نقدپذیر است نقد کند و این احتمال را که آمدن امام رضا(ع) به مرو با دعوت شخص مأمون بوده و وی اهداف سیاسی در سر داشته است، با ذکر دلایل محکم و قراین تاریخی اثبات نماید.بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336120170621Ethics of Researchاخلاق پژوهش11614088177FAاحد فرامرز قراملکیاستاد دانشگاه تهرانحسین طاهری وحدتیتیهیه و تنظیم کننده / پژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی _ گروه اخلاق و تربیت اسلامیJournal Article20170225Ethics is the primary and comprehensive issue of the human society. Happiness of human beings is the product of a perfect and proper ethics. The most important concern of the Prophets, Friends of Allah, and philosophers is the human ethical life. Paralleled with development in human intellectual cycle and scientific achievements, ethics has faced new challenges. The present writing is the outcome of a scholarly session, in which Dr. Ahad Faramarz Qaramaleki presented an ethical discourse in relation to research management to a gathering of researchers in Shaykh Tousi Hall of the Islamic Research Foundation. His primiray emphasis in this session was on the role of image and the mentality that exists in relation to ethics, especially ethics in research and this image determines our type of encounter with ethical issues as well as its efficacy. The point concluded from the importance of ethics is the preference of ethical encounter with social immoralities, in which case the applied researches can solve problems and postpone the legal interference (that may be vulnerable) and make the society achieve its objectives through long lasting ethics.اخلاق مسئله اول و فراگیر جامعه انسانی است. سعادت انسانها، محصول یک اخلاق کامل و خوب است. مهمترین دغدغه پیامبران، اولیای الهی، حکیمان و فلاسفه، زیست اخلاقی انسان است. اخلاق به موازات تحول در چرخه تفکر و دستاوردهای علمی بشر، با چالشهای تازهای مواجه میشود. نوشتار پیش رو، حاصل یک نشست علمی است که استاد دکتر احد فرامرز قراملکی بحثِ اخلاقی مرتبط با مدیریت پژوهش را در جمع صمیمی دوستان پژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی در تالار شیخ طوسی بنیاد، مطرح کرده است. تأکید نخستِ ایشان در این نشست، بر نقش انگاره و ذهنیتی است که نسبت به اخلاق، به ویژه اخلاق در پژوهش وجود دارد و این انگاره در واقع نوع مواجهه ما را با مسائل اخلاقی و همچنین اثربخشی آن تعیین میکند. نکته بر آمده از مهم بودن مقوله اخلاق، مرجّح بودن برخورد اخلاقی با بداخلاقیهای اجتماعی است که در این خصوص پژوهشهای کاربردی، میتوانند کارگشایی کنند و برخورد قانونی را (که چهبسا آسیبپذیر باشند) به تأخیر بیندازند و جامعه از طریق اخلاق که ماندگار است، به اهداف خود برسد.