@article { author = {eghbali, masoud and moradi, mohammad mehdi}, title = {An Overview of the Concept of "Entrance" to Hell according to the Verses 71 and 72 of Maryam Surah}, journal = {MISHKAT}, volume = {38}, number = {3}, pages = {76-95}, year = {2019}, publisher = {Islamic Research Foundation}, issn = {1683-8033}, eissn = {2783-3860}, doi = {}, abstract = {The words that the Holy Qur'an has presented about the mental states of humans upon entering heaven or hell indicate the appropriateness and harmony of the word and the meaning in explaining the punitive effects of one's actions. The content of verses 71 and 72 of Maryam Surah describes how all human beings, including infidels and believers “enter” to hell, in which the righteous people are rescued andthe impure people remain. Some have interpreted the semantics of the word "entry" in some verses of the Qur'an in the form of "presence and superintend" and expand its meaning to the "arrivals" in Maryam Surah and dismissed the universal entry into hell. Others believe that this entry takes place into a place other than hell. Therefore, the present study descriptively analyzes the Qur'anic verses, examines different viewpoints, emphasizing the meaning of the word "entry" to the hell, and using other verses and narrations to explain it. The findings of the study indicate that all human beings, including believers and infidels, enter the Hell, but when the people of Paradise enter to Hell, its fire will not harm them, but the flames will be cold and blazing against them, then they will go to Paradise in safety.}, keywords = {verse 71 and 72 of Maryam Surah,enter to hell,superintend of believers over hell,people of paradise,hellions}, title_fa = {نگرشی به تبیین مفهوم «ورود» به جهنّم با رویکردی بر آیات 71 و 72 سورۀ مریم}, abstract_fa = {سیمایی که تعابیر قرآن کریم از حالات روحی و روانی انسان‌ها در هنگام ورود به بهشت یا جهنّم تصویر کرده است، نشان‌دهندۀ تناسب و هماهنگی لفظ و معنا در تبیین جلوه­های جزا و مکافات عمل افراد است. مفاد آیات 71 و 72 سورۀ مریم از چگونگی «ورود» همۀ­ انسان­ها اعم از کافر و مؤمن به جهنّم حکایت دارد، که پرهیزکاران نجات می‌یابند و ناپاکان در آن باقی می­مانند. برخی نیز با تبیین معناشناسی واژۀ «ورود» در برخی آیات قرآن در جلوۀ «حضور و اشراف»، آن را قابل تعمیم به معنای واژۀ «وارِدُها» در سورۀ مریم دانسته و ورود همگانی به جهنّم را منتفی شمرده‌اند. برخی دیگر نیز چنین دخولی را در فضایی غیر از جهنّم متصور شده­اند. از این رو، پژوهش حاضر به شیوۀ توصیفی و تحلیل آیات قرآنی، با بررسی و نقد دیدگاه­های مختلف در این باره، بر معنای واژۀ «وارد» در جلوۀ «دخول» در جهنّم تأکید داشته و با  بهره­گیری از دیگر آیات و روایات، آن را تبیین کرده است. یافته­های پژوهش بیانگر آن است که همۀ انسان‌ها اعم از مؤمن و کافر وارد جهنّم می­شوند، امّا هنگام ورود بهشتیان به جهنّم، آتش سوزان آن هیچ آسیبی به ایشان نمی­رساند، بلکه شعله­های فروزان آتش در برابرشان سرد و گلستان می­شود، سپس در امنیت کامل به بهشت درمی‌آیند.}, keywords_fa = {آیه‌های 71 و 72 مریم,ورود به جهنّم,حضور و اشراف,مؤمنان,آیات مشکل}, url = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103884.html}, eprint = {https://mishkat.islamic-rf.ir/article_103884_26ca19bd3574c35815f92a0303f1f332.pdf} }