TY - JOUR ID - 90206 TI - نگرشی نو به فقه تربیتی بر پایه فقه القرآن JO - مشکوة JA - MISHKAT LA - fa SN - 1683-8033 AU - رفسنجانی‏‌مقدم, مصطفی AU - محمدیان, علی AD - مدیر گروه معارف و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش عالی تابران AD - دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 35 IS - 4 SP - 91 EP - 108 KW - فقه القرآن KW - آیات الاحکام KW - فقه تربیتی DO - N2 - دین توسط انبیای الهی، برای پاسخ به دغدغۀ‌ رسیدن به کمال و خوشبختی، این گرایش ذاتی و فطری انسان، به کمک انسان‌ها شتافته و برنامه‌ای را با هدف تربیت انسان برای رسیدن به کمال حقیقی و واقعی ارائه نموده ‌است. این برنامه  مشتمل بر سه شاخۀ مهمِ عقاید، اخلاق و فقه می‌باشد. فقه اسلامی، عهده­دار اصلاح رفتارهای بشری و تربیت انسان متعالی در حوزه رفتارهاست و فقه قرآنی، نمونه بارز این نگرش است. هدف این تحقیق، تبیین الگوی ارائه شده قرآنی(فقه تربیتی)، و اثبات وجود چنین نگاهی با روش کشف و استخراج و بیان نمونه‌هایی از فقه القرآن با صبغه تربیتی همچون آیاتی است که به تشویق و تنبیه مکلّف(متربّی)، یا به اصل توانایی مکلّف توجه نموده است. UR - https://mishkat.islamic-rf.ir/article_90206.html L1 - https://mishkat.islamic-rf.ir/article_90206_5ddad0fb748be196ffed025a54e1add1.pdf ER -