بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803334320151221Study of the Islamic Civilization-Making System in the Holy Qur’ān
(With the Use of Discourse Analysis Approach)بررسی نظام تمدن سازی اسلامی در قرآن کریم (با بهرهگیری از رویکرد تحلیل گفتمان)113096507FAعلی سلیمانپوراستادیار دانشگاه آزاد اسلامی _ واحد بجنوردامیر اکبریاستادیار گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی _ واحد بجنوردJournal Article20151031The present article is a systematic attempt based on a scientific methodology to represent, analyze, and elucidate the “Islamic civilization-making” planning in the Qur’ān. After presenting some generalities concerning the major concepts and elements of the subject including discourse, civilization, and Islamic civilization-making, the writer has tried in this writing to study the “Islamic civilization-making system” in the Qur’ān by employing the experimental techniques of discourse analysis through the following discourses: 1. Representing and analyzing the order of Paganism discourse as situational, historical, cultural, political, and social context for the appearance and development of Islamic civilization; 2. Extracting and explaining some aspects of the Holy Qur’ān’s alienation of the Paganism system, which naturally took place with the purpose of establishing and developing Islam’s spiritual system; 3. Articulation of the main signs of the key designators of the rival’s discourses (Islamic and Pagan civilization-making), which will enable us to more clearly understand and better identify some of the hidden aspects and the realities concealed in the intellectual and cultural layers of the “Islamic civilization-making system” in the Qur’ān.مقاله حاضر تلاشی نظاممند و مبتنی بر روششناسی علمی به منظور بازنمایی، تحلیل و تبیین برنامه «تمدن سازی اسلامی» در قرآن کریم است. نگارنده در این نوشتار سعی نموده پس از ارائه کلیّاتی دربارۀ مفاهیم و عناصر اصلی موضوع، شامل گفتمان، تمدن و تمدن سازی اسلامی با بهرهگیری از تکنیکهای تجربی تحلیل گفتمان «نظام تمدن سازی اسلامی» در قرآن کریم را طی مباحثی به شرح زیر مورد بررسی قرار دهد:<br />1_ بازنمایی و تحلیل نظم گفتمان جاهلیّت به عنوان بافت موقعیتی و بستر تاریخی، فرهنگی و سیاسی اجتماعیِ پیدایش و تکوین تمدن اسلامی؛ 2_ استخراج و شرح برخی وجوه غیریّت سازی قرآن کریم نسبت به نظام جاهلی که تبعاً با هدف تثبیت و توسعه نظام معنایی اسلام صورت گرفته است؛ 3_ مفصل بندیِ نشانه های اصلی و دالّ های کلیدیِ گفتمانهای رقیب (تمدن سازی اسلامی و جاهلی) که ما را قادر به درک روشنتر و شناسایی بهتر نسبت به برخی زوایای پنهان و واقعیتهای نهفته در لایههای فکری و فرهنگی «نظام تمدن سازی اسلامی» در قرآن کریم مینماید.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96507_3cf9cb50b67c63765302c3f0fedf9cfd.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803334320151221Examining the Status of Civilization Studies in Islamic Civilizationبررسی موقعیت دانش تمدنشناسی در تمدن اسلامی315696508FAJournal Article20151103The history of Islamic civilization shows the flourishing of various branches of knowledge that have become of the same nature as this civilization. Accordingly, we can mention the branches of knowledge relating to the stage of appearance and prosperity of Islamic civilization and the period of its decline. Meanwhile, a study of the history of the appearance of civilization studies shows that this knowledge has been formed at the stage of the decline of Islamic civilization and recognized its own frameworks. Given the fact that this period of the decline of Islamic civilization can be divided into the primary, middle, and contemporary stages, the appearance of the early text of Islamic civilization studies in the first period of decline and the halt of this knowledge in the middle period of decline and the appearance of the second and third scholarly theorizations on civilization studies in the contemporary period of decline of Islamic civilization have remarkable points to ponder on. This study tries to examine the theoretical and practical antecedents of the appearance of civilization studies in Islamic civilization and the causes and elements of its failure to achieve completion and its six-century stoppage among the Muslim scholars. تاریخ تمدن اسلامی از به ثمر رسیدن دانشهای گوناگون حکایت دارد که سرشتی از جنس مراحل این تمدن یافتهاند.به همین اعتبار میتوان از دانشهای مرحله پیدایش و دوره شکوفایی و روزگار انحطاط تمدن اسلامی یاد کرد. در این میان بررسی تاریخ پیدایش دانش تمدنشناسی نشان میدهد که این دانش در مرحله انحطاط تمدن اسلامی شکل گرفته و چهارچوبهای خود را شناخته است. با توجه به اینکه دوره انحطاط تمدن اسلامی را نیز میتوان به مرحلههای نخستین و میانه و معاصر تقسیم کرد، پیدایی نخستین متن دانش تمدنشناسی در مرحله اول دوره انحطاط و توقف این دانش در دوره میانه انحطاط و پیدایی دومین و سومین نظریهپردازی علمی در دانش تمدنشناسی در دوره معاصر انحطاط تمدن اسلامی، نکتههای قابل تأملی دارد. موضوع این مقاله، بررسی پیشینههای نظری و عملی گوناگون پیدایش دانش تمدنشناسی در تمدن اسلامی و توقف شش سدهای آن پس از پیدایش، در میان دانشوران مسلمان است.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96508_932f9a585e8b63ff50fbdf307923a54c.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803334320151122Classification of Sciences Relating to the New Islamic Civilization Studiesطبقهبندی علوم مرتبط با تمدن شناسی نوین اسلامی578296515FAغلامرضا جلالیاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20151024During the two past centuries, the Islamic nations have more or less been under the influence of the West and consequently, various revolutions and crises have occurred in the Islamic countries. However, most of these movements were influenced by the Western civilization; for this reason, a considerable number of the orientalists have propagated the belief that Islam is on the brink of collapse; but in the course of the Islamic Revolution of Iran, the genuine Islamic thinking, despite its various schools, has pursued collective goals in the world of Islam and tries to distance from disunity, resolve its challenges with the modern world in a logical manner, and employ it for upgrading itself in widespread civilization fields. <br />Touching upon the materialization of the new Islamic civilization in the present era and pointing out its signs, this writing is intended to explore into ten fields of civilization studies, that is: globalization studies, international studies, regional studies, political studies, cultural studies, environmental studies, media studies, critical studies, and Islamic-Iranian studies involved in civilization studies, along with the subdivisions of any of them pivoted on the classification of these sciences in relation to civilization studies.طی دوقرن گذشته ملل اسلامی کم وبیش تحت نفوذ غرب قرارداشتهاند ودرنتیجه انقلابها و بحرانهای گوناگونی در کشورهای اسلامی شکل گرفت. هرچند بیشتر این حرکتها نیز تحت تأثیر تمدن غرب بود، به همین دلیل تعداد قابل توجهی از مستشرقان این باور را ترویج کردهاند که اسلام درسراشیبی سقوط قرار گرفته است، ولی با اعلان حضور روح تجسد یافته و بازآمده تمدن اسلامی و آغاز حیات آن درجریان انقلاب اسلامی ایران، تفکر اصیل اسلامی بهرغم تعدد نحلهها، اهداف جمع گرایانهای را در سطح جهان اسلام دنبال کرده و میکوشد از تفرقه فاصله گرفته وچالشهای خود را با جهان مدرن به روش منطقی حل کند و از معبر ارائۀ راه حل به این چالشها، در جهت ارتقاء و به روزسازی خود درحوزههای گسترده تمدنی بهره گیرد. البته همه می دانیم این پویایی خلأهای تئوریک زیادی را در زمینه مطالعات تمدنی درجهان اسلام پدیدار کرده و سبب شده است تا اهمیت استراتژیک این نوع از مطالعات و تمدنشناسی نمود یابد.<br />این نوشتارضمن اشاره به تجسد تمدن نوین اسلامی در عصرحاضر و اشاره به نشانههای آن، ده حوزه مطالعاتی تمدن شناسی یعنی: مطالعات جهانیسازی، مطالعات بین المللی، مطالعات منطقهای، مطالعات سیاسی، مطالعات فرهنگی، مطالعات اقتصادی، مطالعات زیست محیطی، مطالعات رسانه، مطالعات انتقادی و مطالعات اسلامی و ایرانی دخیل دربحث تمدنشناسی را، همراه برخی از زیرشاخههای هریک، با محوریت طبقهبندی این علوم مرتبط با تمدنشناسی، مورد کند و کاو قرار داده است.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96515_594b74f415489fe56572e9bccb2e8220.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803334320151221The Philosophy of the New Islamic Civilization; Nature, Principlesفلسفه تمدن نوین اسلامی؛ ماهیت و مبانی839996577FAسید علیرضا واسعیدانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مرکز پژوهشهای اسلامی و انسانیJournal Article20151031The new Islamic civilization or the revival of a new civilization under the auspice of Islamic religiosity has preoccupied many of those concerned with Islamic problems and the thinkers of the Islamic world, especially in the past several centuries. The truth is that a new and influential civilization is developing in light of the Islamic doctrines in the Islamic world. The fundamental question is that in what approaches and on what foundations such a civilization is taking place; as its previous flourishing is also likely to be explored and emulated from this same perspective. In the writer’s opinion, the new Islamic civilization is being recreated on the basis of several fundamental principles: 1. Principle of the purposefulness of existence in light of theocentricism and Monotheism; 2. Principle of the equality of all people before God and the possibility of acquired superiority through abiding by transcendental values; 3. Principle of building the world in line with the Hereafter (creating balance between the world and the Hereafter and seeing the human life as continuous); 4. Principle of the actualization of Islamic community, by which the Islamic religiosity basically represent its entity; 5. Principle of Islamic cosmopolitanism and belief in sublime Islam; 6. Principle of science-orientedness and knowledge-seeking. These principles and approaches would on one hand lead to giving meaning to life (the real and textual dimension = software) and freeing mankind from spiritual crisis, and on the other, would provide a convenient life (instrumental dimension = hardware).تمدن نوین اسلامی یا احیای تمدنی نوین زیر چتر دیانت اسلامی، ذهن دسته بزرگی از دغدغهمندان و متفکران جهان اسلام را، به ویژه در چند دهه اخیر به خود معطوف داشته است، واقعیت آن است که تمدن نوین و مؤثری در پرتو آموزههای اسلامی و در جهان اسلام رو به گسترش است. اینکه چنین تمدنی با چه رویکردها و شالودههایی صورت میپذیرد از پرسشهای بنیادین است، چنان که شکوفایی پیشین آن از همین منظر قابل کاوش و الگوبرداری است. به زعم این نوشتار، تمدن نوین اسلامی، بر پایه چند اصل بنیادین در حال بازآفرینی خویش است: 1_ هدفمندی هستی در پرتو خدامحوری یکتاپرستی؛ 2_ اصل برابری همگان در پیشگاه خداوند و امکان برتری اکتسابی با پایبندی به ارزشهای متعالی؛ 3_ اصل ساخت دنیا در راستای آخرت (ایجاد تعادل میان دنیا و آخرت، و مستمر دیدن حیات انسانی)؛ ۴_ اصل تحقق امت اسلامی است که اساساً دیانت اسلامی موجودیت خود را با آن مینمایاند؛ ۵_ اصل جهان وطنی اسلام و نیز باور به اعتلای اسلام؛ ۶_ اصل علممداری و معرفتجویی. این اصول و رویکردها، از یک سو به معنابخشی حیات (بُعد حقیقی و متنی= نرمافزاری) میانجامد و آدمی را از بحران معنویت میرهاند و از دیگر سو زندگی همراه با آسایشی را (بُعد ابزاری= سختافزاری) فراهم میسازد.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96577_6500f4b828ffded487bf22ec120be5ff.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803334320151122Islam’s Capacity for Creation of Global Civilizationظرفیت اسلام برای ایجاد تمدنی جهانی10011196594FAمحمدحسن پاکدامنبنیاد پژوهشهای اسلامی _ گروه تراجم و انسابJournal Article20151101Civilization, which represents the collection of spiritual (culture) and material (industry and technology) savings and structures of human society, on one hand, tries to create collective identification by rejecting individualism, and on the other hand, the intermingling of each civilization field with the interests and substructures of its components, such as religion, poetry, and philosophy is somehow a reminder of individualism of peoples and nations.<br />The author tries to explain the discourse that: the world civilization is apt to be designed and ideated in its passage through and by launching a world religion and vice versa; and its resultant is the capacity of Islam for creating a world civilization, which is delineated in three directions: 1. Human artifacts, 2. Divine artifacts, 3. Trans-artifacts, and the notion of world civilization/world religion can be believed in at the peak and magnificence of trans-artifacts without any coercion and imposition. This article presupposes that the appearance and dynamism of human civilization would be followed by development of religion and the perfect religion is the one that can respond to all the concerns of this dynamism and the quest arisen from human civilization.«<strong>تمدن</strong>» که نمایانگر مجموعه اندوختهها و ساختههای معنوی (فرهنگ) و مادی (صنعت و تکنولوژِی) جامعۀ انسانی است از یکسو با کنار گذاردن مقولۀ فردگرایی تلاش بر هویتسازی جمعی دارد و از طرفی گره خوردن هر حوزۀ تمدنی با علایق و زیرساختهای مؤلفۀ خود نظیر مذهب، شعر و فلسفه بهنوعی یادآور مقولۀ فردگرایی اقوام و ملتها میباشد.<br />در این نگاه، نگارنده تلاش بر تبیین این گفتمان دارد که: تمدن جهانی در گذر و رونمایی از دینی جهانی و عکس آن قابل طرح و ایدهپردازی میباشد؛ و برآیندش <strong>ظرفیت اسلام برای ایجاد تمدنی جهانی</strong> است؛ که در سه ضلع: 1_ ساختههای انسانی؛ 2_ ساختههای الهی؛ 3_ فراساختهها، ترسیم میشود و در اوج و شکوهمندی فراساختهها میتوان بدون هیچگونه جبر و تحمیلی مقولۀ «تمدن جهانی/ دین جهانی» را پذیرفت. پیشفرض این نوشتار براین استوار است که پیدایش و پویایی تمدن بشری، رشد ادیان را به دنبال داشته است و دین کامل آن دینی است که بتواند به تمام دغدغههای این پویایی و تکاپوی برآمده از تمدن بشری پاسخگو باشد.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96594_8b89f8b1b4a0916e41ecd31ee6137e24.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803334320151221Islam and the Culture of Toleranceاسلام و فرهنگ مدارا: تأملّی بر آرای توماس باور (Thomas Bauer)11212996664FAغلامرضا خدیویعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی _ واحد مشهدJournal Article20151105One of the matchless obligations for making attempts toward re-sublimation of Islamic civilization and culture, which enjoys a bright and unequalled background in history, is reference to the real cultural history of this very civilization. The present article has been founded on the basis of the ideas of the German researcher (Thomas Bauer) in his <em>The Culture of Ambiguity: Another Side of Islam</em>. The research methodology in this work is mainly cultural studies; that is, study of a certain period from the perspective of cultural procedure. The writer shows that the eminent Muslim scholars in various fields of Islamic sciences such as science of recitation, interpretation, jurisprudence, and <em>ḥadīth</em>, have, in their attempts for understanding Divine Revelation, created an unparalleled culture, which the writer mentions as “the multi-meaning culture and tolerance” versus “single-meaning and non-tolerant culture of modernity”. According to the writer, the Muslims influenced by the technical and military dominance have entrapped in modernity instead of referring to the fountainheads of their own rich culture for confronting this invasion and decided to present a version of Islam by following its standards that conforms to modernity. Therefore, despite the view of the writer of the book, many of today’s viewpoints about Islam, even those presented by Muslims in defense of Islam, are exactly rooted in modernity.یکی از الزامات بیبدیل برای تلاش در جهت اعتلای مجدد فرهنگ و تمدن اسلامی که از سابقه درخشان و بینظیری در تاریخ برخوردار است، رجوع به تاریخ فرهنگی واقعی همین تمدن است. مقاله حاضر بر اساس اندیشههای محقق آلمانی (توماس باور) در کتاب فرهنگ مدارا؛ روایتی دیگر از تاریخ اسلامپایهریزی شده است. روششناسی تحقیق در این اثر بیشتر روش مطالعات فرهنگی است؛ یعنی بررسی یک دوره از منظر شیوه عملِ فرهنگی. مؤلف نشان میدهد که علمای طراز اول اسلامی مانند ابن جزری، ابن حجر عسقلانی، سیوطی، غزالی و طوسی در حوزههای مختلف علوم اسلامی مانند علم قرائت، تفسیر و فقه و حدیث در تلاش برای درک وحی الهی، فرهنگ بینظیری را خلق کردند که مؤلف از آن با عنوان «فرهنگ چندمعنایی و مدارا »؛ در برابر «فرهنگ تکمعنایی و نامُداراگری مدرنیته» یاد میکند. به نظر نویسنده کتاب، مسلمانان دررویارویی با غرب در حالی که متأثر از سلطه فنی و نظامی آن بودند، به جای رجوع به سرچشمههای فرهنگ غنی خود، در دام مدرنیته گرفتار شدند و برآن شدند با تأسی به معیارهای مدرنیته؛ یعنی «فرهنگ تکمعنایی و عدم مدارا»، روایتی از اسلام ارائه کنند که با مدرنیته همخوانی داشته باشد. لذا به زعم نویسندۀ کتاب، بسیاری از دیدگاههای امروزی از اسلام حتی آنها که توسط مسلمانان و در دفاع از اسلام ارائه میشود، دقیقاً در مدرنیته ریشه دارد و نه در اسلام.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96664_6a2ce0438fb811e221229750e80a9f3d.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803334320151221An Analysis of Macro-Level Frameworks of Islamic Economy in the Statements of the Supreme Leader
Islamic Economy, a Civilization-Making Economyتحلیلی بر چهارچوبهای کلان اقتصاد اسلامی در بیانات مقاممعظّم رهبری اقتصاد اسلامی اقتصاد تمدن ساز13015096665FAعمار خسروجردی. بنیاد پژوهشهای اسلامی _ گروه اقتصادJournal Article20150903In respect to the highly serious emphasis of the Supreme Leader on economic discourses in recent years and especially his emphasis on solving the society’s economic problems in the form of the Islamic economy model, it is tried in this writing to analyze in a comprehensive way the theoretical view and the approaches and strategies delineated by him in the Islamic economy discourses as an Islamic theoretical and domestic view in creating Islamic civilization and solving economic problems.<br />This is a method close to content analysis along with a comprehensive look, along which the cross-textual interpretation method has to some extent been also used. The conclusion made in this article is that the leader has considered the Islamic economy model as one of the frameworks of the grounds for creating Islamic civilization and the foundation for solving Islamic economic problems with a theocentric outlook. In this framework, solving the economic problems of the country will lead to the stability of the order of Islamic Republic.در این نوشتار تلاش بر این است که با توجه به تأکیدات جدی مقام معظّم رهبری بر مباحث اقتصادی در سالهای اخیر به خصوص بر حل مشکلات اقتصادی جامعه در قالب الگوی اقتصاد اسلامی، به این مهم بپردازیم و با توجه به بیانات خود ایشان، نگاه نظری و رویکردها و راهبردهای مدّ نظرِ ایشان در مباحث اقتصاد اسلامی به عنوان یک نگاه نظری اسلامی و بومی در ایجاد تمدن اسلامی و حل معضلات اقتصادی به صورتی جامع مورد تحلیل قرار بگیرد. این روش روشی نزدیک به تحلیل محتوا همراه با جامعنگری است. تا حدی از روش تفسیر متن به متن نیز استفاده شده است. جمعبندی نهایی این نوشتار این است که معظّمله الگوی اقتصاد اسلامی را به عنوان یکی از چهارچوبهای حرکت کشور در مسیر تمدنسازی اسلامی مد نظر دارند و حرکت در چهارچوب اقتصاد اسلامی، یکی از زمینههای ایجاد تمدن اسلامی و همچنین بستر ساز حل مشکلات اقتصادی کشور در نگاهی خدامحور است و حل معضلات اقتصادی کشور در این چهارچوب به پایداری نظام جمهوری اسلامی میانجامد.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_96665_7defe4eac28f97275f82b623443e77e7.pdf