بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803332320131122Role of Pleasure and Happiness in the Human Development with an Approach to Islamic Teachingsنقش لذت و سعادت در سیر تکاملی انسان با رویکرد آموزههای اسلامی429100870FAمحمد حسن مشرف جوادیعضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهاناعظم کوهی اصفهانیکارشناس ارشد و مدرس علوم اقتصادیJournal Article20200106In the past few decades, discussion on the critique of hedonistic and self-centered philosophy of ethics in the conventional economics has been of concern to the Muslim thinkers, particularly, Muslim economists.<br />The present study is an introduction to pleasure and happiness with a focus on their interrelation from the viewpoint of the Qur’ān and traditions. The basic hypothesis of this article is that in line with the tendency to happiness, Islam enjoys an al-inclusive, coordinated, and moderate viewpoint concerning gratification of pleasures in the development of various human personality dimensions. We have used the “attributive” research method for identifying the concepts of pleasure and happiness and employed the “content analysis” method for the part relating to analyzing.<br />The results confirm that from the viewpoint of Islam, pleasures are to be utilized in such a way that would be consistent with all the capacities and components of human personality; and that man would achieve true happiness only by properly believing and understanding the pleasures of the Hereafter. Paying attention to a moderate Islamic approach reflects the necessity of cultural engineering of pleasure and the Islamic ethics-oriented happiness, paving the ground for enunciating general orientations for institutionalizing pleasure-seeking and prosperous behavior required by Islam.در چند دهۀ اخیر بحث درخصوص نقد فلسفۀ اخلاق لذتگرایانه خودمحور در علم اقتصاد متعارف، مورد توجه اندیشمندان به ویژه اقتصاددانان مسلمان بوده است.<br />مطالعه حاضر، درآمدی به موضوع لذت و سعادت با تمرکز بر رابطه آنها از منظر آیات و روایات است. فرضیه اساسی مقاله این است که اسلام در راستای مسئله سعادتگرایی در ارضای لذایذ، دیدگاهی همهجانبه، هماهنگ و متعادل در رشد ابعاد گوناگون شخصیت انسانی دارد. روش تحقیق برای شناسایی مفاهیم لذت و سعادت روش «اسنادی» و در قسمت تجزیه و تحلیل، روش «تحلیل محتوا» بوده است.<br /> نتایج مؤید این نکته است که از منظر اسلام، باید لذایذ به گونهای مورد استفاده قرار گیرد که با تمام استعدادها و اجزای شخصیت انسان هماهنگ باشد و انسان فقط با اعتقاد و درک درست از لذتهای اخروی، به سعادت حقیقی نائل میشود.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100870_18eeebda3b829133f5df264b68b825ab.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803332320131122Paradoxical Manifestations in Imam ‘Alī’s (A.S.) Personalityجلوههای متضادنما در شخصیّت امام علی(ع)3051100871FAشهاب الدّین ذوفقاریاستادیار دانشکده معارف قرآن و عترت (ع)فاطمه جعفری هرستانیکارشناس ارشد معارف نهج البلاغه (دانشکده معارف قرآن و عترتJournal Article20200106All the lovers and devotees of Imam ‘Alī (A.S.) try to find their way into the repertoire of his personality, wherein to acquire as much knowledge (<em>ma‘rifa</em>) as a drop from a sea. How come he is generous and big-hearted, and at the same time calculating and equitable; sometimes he is very serious and decisive, and sometimes tolerant and easygoing; sometimes combative, zealous, and revolutionary and sometimes quiet and prudent? Manifesting these attributes has given rise to questions and doubts concerning his unknown personality. Touching upon ten examples of these contradictory manifestations, it will be proved in this article that the criterion in the Imam’s (A.S.) conducts has merely been for obeying God and seeking His pleasure; and that, being a manifestation of the most Beautiful Names of God, he has at different times had a different manifestation.<span lang="FA">تمامی خردمندان و شیفتگان امام علی(ع)</span><span lang="FA"> تلاش میکنند تا به گنجینۀ شخصیّت ایشان راه یافته، به اندازه قطرهای از دریا کسب معرفت نمایند ؛ چه میشود که او هم بسیار بخشنده و آسمان سخاوت است، هم حسابگر و عادل. هم قاطع و جدّی و هم اهل تسامح و تساهل و مداراست، گاهی جهادگر، غیور و انقلابی و گاهی ساکت و مصلحتاندیش ... به ظهور رساندن این اوصافِ اضداد، مایه شگفتی پیرامون آن شخصیّت ناشناخته شده است که در این مقاله ضمن اشاره به ده نمونه از این جلوههای متضاد، اثبات میگردد که ملاک، در رفتارهای امیر المؤمنین</span><span lang="FA">(ع) </span><span lang="FA">تنها اطاعت و رضایت حق تعالی بوده و او که مظهر اسمای حسنای الهی است، هر بار به یک گونه تجلی نموده است.</span>https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100871_0f9c8e21de4f91e399a433a1e628252f.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803332320131122Eternal Proclamations in the Qur’ānic Addressingsنداهای جاودانی در خطابات قرآنی5271100872FAمحمّد بهداریکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه بینالمللی امام خمینیJournal Article20200106The Qur’ān is an eternal, living, and guiding truth for all ages and generations. Also, many doctrinal teachings and ordinances have been included in the Qur’ān’s addressing, including the Qur’ān’s anecdotal proclamations. Since these addressings and verses concern the time of Revelation and the past communities, some have assumed that these ordinances and doctrinal teachings do not have any relation to the present time, hence presuming the non-eternality of some part of the Qur’ān! <br />In the present article, this presumption is repudiated and the eternality of the anecdotal addressings of the Qur’ān is proved. Noticing the admonitions and the wisdom of the stories of the Qur’ān, identification with the story, and the reciprocal dialogue of the Qur’ān and man are among the approaches for the updated perception of the Qur’ān’s stories.<span lang="FA">قرآن حقیقتی جاویدان، زنده و هدایتکننده برای همه عصرها و نسلها است. همچنین معارف و احکام زیادی در خطاب قرآن از جمله نداهای داستانی قرآن آمده است. از آنجا که این دسته از خطابات و آیات ناظر به عصر نزول و امم گذشته است، عدهای گمان کردهاند این احکام و معارف شامل عصر حاضر نمیشود و در پی آن ادعای عدم جاودانگی بخشی از قرآن را کردهاند!</span><br /><span lang="FA">در مقاله حاضر این توهّم ردّ و جاودانگی خطابات داستانی قرآن ثابت شده است. توجه به پندآموزی و حکمت داستانهای قرآن، همچنین همزادپنداری با داستان و نیز گفتوگوی دوسویه قرآن و انسان از جمله راهکارهای دریافت روزآمد از قصص قرآن یاد شده است.</span>https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100872_ff256030a268a7ca5aa188cc351af08c.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803332320131122Methods and Stages of Punishment in the Stories of the Qur’ānروش و مراحل تنبیه در داستانهای قرآن7288100874FAمحمدحسین مردانی نوکندهدکترای فلسفه_ مدرّس دانشگاه گلستانقاسم علی کابلیدکترای فلسفه و کلام اسلامی _ استادیار دانشگاه پیام نورJournal Article20200106Talking about punitive methods, the stories of the Qur’ān seek to persuade human beings to remember, think, and take warnings. The main question in this writing is what the method and stages of punishment in the stories of the Qur’ān are. The research is carried out by library method and using the results obtained through the research and investigations performed on this subject. The major conclusion of the article is that punishment is a corrective and preventive procedure that has to be employed with utmost care and accuracy so that the main objective of the stories of the Qur’ān, which is to improve the individual and the society, is properly achieved.<span lang="FA">داستانهای قرآن، با طرح روشهای تنبیهی درصدد است تا انسانها را به یادآوری، تفکر و عبرتآموزی وا دارد. سؤال اصلی این است که روش و مراحل تنبیه در داستانهای قرآن چیست؟ روش تحقیق، کتابخانهای و با بهرهگیری از نتایج دستاوردهای پژوهشی و تحقیقات صورت گرفته در این موضوع میباشد. نتیجه مقاله عبارت است از: تنبیه، روشی اصلاحی و بازدارنده است که میباید با نهایت دقت و ظرافت بهکار گرفته شود، تا اصلاح فرد و جامعه که هدف اصلی داستانهای قرآن است حاصل شود.</span>https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100874_99f146ff59506db5193a3e6cbef96007.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803332320131122Artistic Manifestation of the Element of Dialogue in the Qur’ānic Story of the Prophet Yūsuf (A.S.)جلوه هنری عنصر گفتوگو در داستان قرآنی حضرت یوسف89104100875FAمریم منصوریان قراکوزلوکارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث از دانشگاه اصفهانسارا نیکبینکارشناس ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20200106The element of dialogue in narrative story and literature recounts, in a tangible way, the adventures of the story from the beginning to the end for the audience by means of unveiling the thoughts and opinions of the story’s characters and incidents.<br />The article seeks to analyze the element of dialogue in <em>aḥsan al-qiṣaṣ</em> (the best of stories), i.e., the story of Prophet Yūsuf (A.S.) in a descriptive-analytical method and examines its relation to other elements of the story such as characterization, conflict, and description of situation.<br />Looking at this story from the viewpoint of the element of dialogue, it can be perceived that, besides increasing the quality of the narration, the presented conversations would uncover the features and identity of the characters, as well. The story line and the situation of the incidents also develop with the element of dialogue. Furthermore, the conflict presented in the dialogues has freed the story from monotony and, by increasing its attractiveness, has prepared the ground for receiving educative tips.عنصر گفتوگو در داستان و ادبیات روایی با پرده برداشتن از افکار و عقاید شخصیتهای داستان و رخدادها، ماجرای داستان را از آغاز تا فرجام به شیوهای ملموس برای مخاطب بازگو میکند.<br />این مقاله با شیوهای توصیفی _ تحلیلی، عنصر گفتوگو را در «احسن القصص» قرآن؛ یعنی داستان حضرت یوسف تحلیل کرده، رابطۀ آن را با دیگر عناصر داستان، همچون شخصیتپردازی، کشمکش و شرح وضعیت بررسی میکند.<br />با نگاه به مجموعه این داستان از منظر عنصر گفتوگو، میتوان دریافت که گفت و شنودهای ارائه شده علاوه بر افزایش سطح کیفی روایت، ویژگی و هویت شخصیتها را آشکار میسازد. خط سیر داستان و موقعیت وقوع اعمال نیز با عنصر گفتوگو شکل گرفته است. علاوه بر آن، کشمکش ارائه شده در گفتوگوها، داستان را از بروز یکنواختی رهانیده و با افزایش جذابیت آن، زمینه را برای دریافت نکات تربیتی مورد نظر مهیّا ساخته است.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100875_23ed667d2632fa7629ebdcdad6e80525.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803332320131122Prominent Learned Families of Sh‘īa Sādāt of Iranخاندانهای معروف دانشور سادات شیعه ایران105131100904FAرسول سعیدیزادهکارشناس ارشد الهیات، بنیاد پژوهشهای اسلامی _ گروه تراجم و انسابJournal Article20200107There have been <em>sādāt </em>families in Iran since long time ago. From among them, a group have achieved high level of scholarship in such a way that they won considerable popularity in their own time and their reputation spread all over the country, even throughout the world. <br />Although dispersedly addressed in between books, the information concerning the <em>sādāt</em> family has not been found anywhere in a formulated manner. Touching upon the six main branches of <em>sādāt</em> families in Iran, this research has undertaken to introduce 49 learned scholars of the Shī‘a <em>sādāt</em> of this country.<span lang="FA">در کشور </span><span lang="FA">ایران</span><span lang="FA"> از قدیم خاندانهای سادات وجود داشتهاند. گروهی از میان آنها به مقامات علمی رسیدند، به گونهای که در زمان خود شهرت</span><span lang="FA">بسزایی یافته، آوازه آنها در اقصیٰ نقاط کشور و حتی جهان پیچید. </span><br /><span lang="FA">درباره خاندانهای سادات اگر چه به صورت پراکنده و در لابهلای کتابها مطالبی آمده است، ولی به صورت مدوّن در جایی دیده نشد. در این پژوهش ضمن بیان شش شاخه اصلی سادات موجود در ایران، از 49 خاندان معروف دانشور سادات شیعه ایران یاد شده است.</span>https://mishkat.islamic-rf.ir/article_100904_72e70bbb8b618a2a84cdf6b1ae8d9d3c.pdf