بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803329420110220-دیدگاههای مقام معظم رهبری در نماز جمعه (سالگرد انقلاب اسلامی و تحوّلات جهان اسلام)37102740FAJournal Article20200209https://mishkat.islamic-rf.ir/article_102740_25d6f97807eda20eb9059d20519fe4bf.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803329420110220Face and Nonverbal Communication in the Qur’ānīc Doctrinesچهره و ارتباط غیر کلامی در آموزههای قرآنی828102741FAعلی لطفیعضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع)Journal Article20200209In the Qur’ānic doctrines the nonverbal communications, such as anger, fury, indignation, and look are explicitly or implicitly regarded as important. Remarkable points have been mentioned for eye contacts, including chaste look, gazing while noticing an astonishing and sometimes frightening phenomenon, and humiliating look. As weeping represents overwhelming emotions and sentiments which are mentioned in the Qur‘ān at the time of love and passion, sorrow and grief, deception and trick, and repentance, laughing also represents delight and joy in nonverbal communication. Laughing is one of the most efficient signs of nonverbal communications with others. Among the recommendations to the believers is to show your joy and delight on your face, and hide your sorrow and grief in your heart.حالت چهره معنیدارترین قسمت در کل بدن به حساب میآید. با چهره میتوان غم و شادی را تشخیص داد. در آموزههای قرآنی، به صراحت یا به اشاره، ارتباطات غیر کلامی مانند خشم، غضب، غیظ و نگاه، مهم تلقّی شده است. برای ارتباطات چشمی، نکات قابل ملاحظهای ذکر شده است که میتوان به پاکنظری، نگاه خیره به وقت، ملاحظة پدیدهای شگفت آور و غالباً ترسناک و نگاه تحقیرآمیز اشاره نمود. همچنان که گریستن بیانگر غلبة عواطف و احساسات است که در آموزههای قرآنی، به وقت شوق و عشق، اندوه و حسرت، فریب و خدعه، ندامت و پشیمانی از آن یاد میشود؛ و خندیدن ارتباطی غیر کلامی و بیانگر شادابی و سرور است. لبخند زدن از ملایم ترین و کارآمدترین علایم ارتباط غیرکلامی با دیگران است. از توصیههای دینی به مؤمنان، نمایان سازی شادی و سرور در چهره و پنهان سازی غم و اندوه در قلب است.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_102741_3f5adaa38ef4e5629b28b710ab52afe0.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803329420110220The Literary Tradition of Āghāziyya and its Variations in the Qur’ānسنت ادبی آغازیه و گونههای آن در قرآن2949102742FAغلامرضا معروفدانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسیJournal Article20200209Sacred scriptures usually begin with one type of such phrasings as <em>tasmiya</em> (pronouncing the Divine names), praise, or supplication. This beginning is called <em>āghāziyya</em> (exordium). The Qur’ān’s exordium can be examined from two holistic and atomistic perspectives: first of all, <em>Sūrat al-Fātiha</em>, which incorporates these three structures respectively, is regarded as the most beautiful exordium for the whole Qur’ān.<br />The exordiums at the beginning of the chapters of the Qur’ān are varied and have had an undeniable impact on Persian and Arabic literature. These various types of exordium are:<br /><strong>1. Praise and glorification of God, 2. Disconnected letters, 3. Description of the Revealed Book, 4. Description of God, 5. Description of the creation, 6. God’s addressing people and the Prophet 7. Interrogatory exordiums, 8. Portraying the Resurrection, 9. Description of the features of the believers and unbelievers, 10. Oath, 11. Direct address by God as the Speaker.</strong>کتابهای مقدس معمولاً با یکی از گونههای تسمیه، ستایش و نیایش آغاز میشوند. این کیفیت را آغازیه نام نهادهایم. آغازیة قرآن با دو نگاه کلنگر و جزءنگر، قابل بررسی است؛ نخست اینکه سورة حمد، که این سه ساختار را به ترتیب در خود جای داده است، زیباترین آغازیة ممکن برای کلّ قرآن شمرده میشود.<br />آغازیه در اجزای قرآن (سورهها) خود گونههای متعددی دارد که بر ادبیات فارسی و عربی تأثیری انکارناپذیر گذارده است، اینگونهها عبارتاند از:<br /><br />1- حمد و تسبیح خداوند 2- حروف مقطعه 3- توصیف کتاب آسمانی 4- توصیف خداوند 5- بیان آفرینش 6- خطاب خدا به بندگان و پیامبر 7- آغازیههای پرسشی 8- تصویرگری قیامت 9- بیان ویژگیهای مؤمنان و کافران 10- سوگند 11- بیان مستقیم از زبان خداوند به عنوان متکلم.<br />تنوع آغازیههای قرآن یکبار دیگر بر غنای ساختاری و محتوایی و سرآمدی این کتاب تأکید دارد.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_102742_1934a39cbb781c693efa9405addc97e6.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803329420110220Difference in Readings of the Disconnected Lettersاختلاف در قرائت حروف مقطّعه5059102765FAامیر سلمانى رحیمىعضو هیأت علمى دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیروانJournal Article20200209<strong>Difference in readings of the disconnected letters (<em>al-hurūf al-muqatta‘a</em>) is an issue unattended to except in the sources of the early scholars. Among the outcomes of paying attention to this category are discourses such as exploring into the causes of difference in readings, the number of the verses, and even legal rulings such as regarding some disconnected letters as comprising one or two verses. Also, the difference in dialects can be the main factor in reading the disconnected letters in different ways</strong>.اختلاف قرائت حروف مقطّعه موضوعی است که در منابع متقدّم کمتر به آن پرداخته شده است. مباحثی مانند کاوش در علل اختلاف قراءات، شمار آیات و حتّی احکامی فقهی نظیر یک یا دو آیه دانستن برخی حروف مقطّعه، از آثار توجه به این مقوله است؛ نیز میتوان اختلاف لهجه را اصلیترین عامل در خواندن حروف مقطّعه دانست.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_102765_ea4a7995dc21b4db7577405ed60a0217.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803329420110220Interaction of Science and Religion from the Viewpoint of ‘Allāma Tabātabā’īتعامل علم و دین از دیدگاه علّامه طباطبائی6080102818FAسید محمد کاظم علویاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوارنرگس صبوردانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوارJournal Article20200210Talking about science and religion has since long ago been of much interest to the learned scholars, especially the philosophers. ‘Allāma Tabātabā’ī, from among the Muslim interpreters and thinkers in the <br /><br /><br clear="all" /><strong> present century, has elaborated on the relation between this relationship in his precious remarks and admitted to their interaction by removing the conflicts stated in these two areas. Denying the existence of a real conflict between science and religion, he believes that an apparent conflict may exist between science and religion, but it is removable. He proposes four solutions in this regard: he resolved the conflict of the flatness of the earth by literal elaboration (<em>taṣarruf</em>) on the Qur’ānic verses, the moon’s luminosity by spiritual elaboration on the verses; the conflict of the evolution theory with religious thought by not regarding scientific findings as warranted; and the attribution of mental and physical diseases to Satan by philosophical elucidations</strong>.سخن در بارة علم ودین و تحلیل و بررسی رابطه آنها از دیر باز مورد توجه صاحبنظران، اندیشمندان و به ویژه فلاسفه بوده است؛ در طول تاریخ به ویژه قرون اخیر همواره منازعاتی میان علم ودین درگرفته که سبب شده اهمیّت این بحث را دو چندان نماید. علّامه طباطبائی از مفسران و متفکرّان مسلمان است که در قرن معاصر با بیان نظریات ارزشمندی به تبیین این رابطه پرداخته و با رفع تعارضهای بیان شده در این دوحوزه، به تعامل آنها اذعان داشته است. ایشان ضمن شناسایی قلمرو علم ودین و تبیین رسالت هر یک از آنها بر این باور است که در دین، شناخت علمی نقش مهمّی درفهم وتفسیر دقیقتر آیات قرآن دارد. علم در تحکیم باورهای دینی سهم بسزایی برعهده دارد، و هر دو از یکدیگر اثر میپذیرند. ایشان با انکار تعارض واقعی میان علم و دین معتقد است که امکان تعارض ظاهری میان علم و دین وجود دارد؛ امّا قابل رفع است. ایشان چهار راه حل در این زمینه ارائه میکند و بدین شکل به رفع تعارض آیات میپردازد: باتصرّف لفظی در آیات قرآن، تعارض مسطح بودن زمین، وبا تصرّف معنوی درآیات، تعارض نور دادن کرة ماه و همچنین با تضمینی ندانستن یافتههای علمی، تعارض نظریة تکامل با اندیشه دینی و با تبیینهای فلسفی، شبهه نسبت دادن بیماری روانی و جسمانی به شیطان را رفع نموده است.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_102818_9545226926031bb3435c41ee3856da04.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803329420110220Critique of Hermeneutics from the Viewpoint of Context Theoryنقد هرمنوتیک از دیدگاه نظریه سیاق8195102819FAسید حسین کنعانیعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهدJournal Article20200210The context (<em>siyāq</em>) theory is a fundamental and comprehensive viewpoint in the formation of spoken and written texts. For this reason, it is regarded as important in the semantics and interpretation of texts. This theory may be used in analysis and criticizing the viewpoints of other fields. This article analyzes and critically reviews hermeneutics in author-oriented, text-oriented, and interpreter-oriented fields from the viewpoint of context theory and draws the conclusion that: context (<em>siyāq</em>) is the comprehensive viewpoint of all the above three fields.نظریه سیاق، دیدگاهی اساسی و جامع در تکوین متون گفتاری و نوشتاری است و بدین سبب در معناشناسی و تفسیر متن مهم بهشمار میرود. از این نظریه در تحلیل و نقد دیدگاههای دیگر حوزههای یاد شده میتوان بهره گرفت. در این نوشته، به تحلیل و نقد هرمنوتیک درحوزههای مؤلف محور، متن محور و مفسر محور از دیدگاه نظریه سیاق پرداخته شده و نویسنده به این نتیجه رسیده که: نظریه سیاق دیدگاه جامع هر سه بُعد یاد شده میباشد.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_102819_cf9f8966f37b66d7f3958fb6a3f09293.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803329420110220Laugh and Weep in the Verses of the Holy Qur’ānخنده و گریه در آیات قرآن کریم96110102822FAمحمّدرضا عطاییمحقق و نویسنده در علوم اسلامیJournal Article20200210<strong>In this article, after giving a literal definition of the </strong><strong>two words <em>zahk</em> (laugh) and <em>bukā’</em> (weep), these two are divided into the following sub-headings in respect to the the Qur’ānic verses, (for laugh) 1. Surprise, 2. Sarcasm, 3. Joy on the Resurrection Day, 4. Deprivation of laughter as punishment; (and for weep) 5. Sorrow, 6. Hypocrisy, 7. Separation, 8. Recognition of God, 9. Affection and mysticism, 10. Fear of divine punishment, and 11. Punishment for one’s action. For each heading, the related verse is given in respect to its interpretation and partly reviewed using the traditions in each case. In the end, after examining most of the verses in which laugh and weep are mentioned, it is concluded that in Islam only smiling in this world and laughing on the Resurrection is praiseworthy for the believers; and weeping, when out of recognition of God, is highly valued.</strong>در این مقاله پس از تعریف لغوی دو کلمة ضحک (به معنای خنده کردن) و بکاء (گریه کردن)، با توجه به آیات قرآن، بخش خنده به عناوین فرعی: 1<sub>-</sub> تعجب 2<sub>-</sub> استهزاء 3<sub>-</sub> شادی در رستاخیز 4<sub>-</sub> محرومیت از خنده به سبب مجازات و بخش گریه نیز به عناوین فرعی 5<sub>-</sub> تأسف 6<sub>-</sub> نفاق 7<sub>-</sub> فراق 8<sub>-</sub> شناخت حق 9<sub>-</sub> شوق و عرفان 10<sub>-</sub> خوف از عذاب الهی 11<sub>-</sub> مجازات عمل، تقسیم گشته است. در هر عنوان آیات مربوط به آن با توجه به تفاسیر مختلف آورده و تا حدودی با استفاده از روایات در هر مورد بحث و بررسی شده است.<br />در پایان نیز بعد از بررسی بیشتر آیاتی که خنده و گریه در آنها به کار رفته، این نتیجه به دست آمده که در اسلام تنها تبسم در دنیا و خندة شادی مؤمنان در روز قیامت پسندیده است و گریه زمانیکه از روی شناخت حق باشد، دارای ارزش فراوانی است.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_102822_f2b4d96b8426ec27efe2e10c2a6d220f.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803329420110220A Study of the Developments and Functions of the Judiciary Institution in the Early Centuries of Islamبررسی تحوّلات و کارکرد نهاد قضایی در سدههای آغازین اسلام111132102823FAابوطالب سلطانیانعضو هیأت علمی دانشگاه گیلانJournal Article20200210<strong>One of the basic ideals of Islam has been to implement justice in the society. Therefore, the initial core of an institution called <em>dīvān-i qazā</em> (judiciary council) was gradually formed in the field of Islamic rule, and developed with the expansion of Islamic civilization. However, this institution has not been sufficiently examined in view of its structure and theoretical considerations and as to what changes it has undergone in its development course. In this article, the process of the structural and theoretical developments of this institution in early centuries of Islam is examined and the way it functions is analyzed. To make a more accurate and comprehensive study, each of this institution’s constituent components has been separately examined</strong>.بیگمان یکی از آرمانهای بنیادین اسلام از همان روزگاران آغازین حاکمیت اسلامی اجرای عدالت در جامعه بوده است. لذا در همین راستا بهتدریج هستۀ اوّلیّۀ نهادی بهنام دیوان قضا در حوزۀ حکومت اسلامی شکل گرفت، و با توسعۀ تمدّن اسلامی تکامل یافت. امّا این نهاد به لحاظ ساختاری و ملاحظات نظری، و اینکه در مسیرتکاملی خویش چه دگرگونیهایی را به خود دیده، و کارکرد آن چگونه بوده، چندان مورد بررسی قرار نگرفته است. این مقاله میکوشد تا روند تحوّلات ساختاری و تئوریکی این نهاد را در قرون نخستین اسلامی وارسی نموده، و چگونگی کارکرد آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. بدین منظور، و برای مطالعۀ دقیقتر و همهجانبه، هر یک از مؤّلفههای تشکیلدهندۀ این نهاد بهطور جداگانه بررسی خواهند شد. https://mishkat.islamic-rf.ir/article_102823_878c2690665a50f6dd883f7c70fef11e.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803329420110220Religious Teachings in Seven Exploits of Rustamآموزههای دینی در هفت خوان رستم133146102824FAآسیه ذبیح نیا عمراناستادیاردانشگاه پیام نورحسین بردخونیدانشجوی کارشناسی ارشد (دانشگاه پیام نور)Journal Article20200210Intellectual infrastructures of a literary work represent the planner’s knowledge and intuition. Shāhnāma is one of the selected literary works in which the ideological dimensions of the author’s personality, as a Shī‘a poet, is quite manifest. Many of the religious teachings offered in Shāhnāma are directly originated from the Qur’ān. These components are noteworthy both in roots of religion such as: theism, monotheism, return to God, and justice and in branches of religion such as: prayer, <em>jihād</em> (holy strive), and enjoining the good. This article mainly includes a research on <em>haft khān-i Rustam</em> (seven exploits of Rustam) from the ideological and religious point of view and is written in the librarian style (based on sources and references), with the research findings presented in a descriptive form. The <em>haft khān-i Rustam</em> has frequently been dealt with and analyzed from different literary perspectives, but its religious teachings have been neglected; thus, this article can be helpful from this viewpoint.زیر ساخت فکری یک اثر ادبی، مبین دانش و بینش طراح آن است. یکی از آثار برگزیده ادبی، شاهنامه است که ابعاد ایدئولوژیکی شخصیت فردوسی، به عنوان یک شاعر شیعی مذهب، در آن به خوبی نمایان است. بسیاری ازآموزههای دینی به کاررفته در شاهنامه، مستقیما از آیات قرآن سرچشمه گرفته است. این مؤلفهها، هم در بعد اصول دین مانند: خدا پرستی، توحید، معاد و عدل و هم در فروع دین، مانند: نماز، جهاد و امر به معروف، شایان توجه است. حیطة بررسی این مقاله، هفت خوان رستم، از منظر ایدئولوژیکی و دینی است. این مقاله به شیوه کتابخانهای نوشته شده ویافتههای پژوهش به شکل توصیفی ارائه شدهاند. هفت خوان رستم ازجنبههای مختلف ادبی بارها پرداخته و تحلیل شده، اما آموزههای دینی در آن نادیده گرفته شده است؛ لذا مقاله از این دیدگاه میتواند مفید و مؤثر واقع گردد.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_102824_33db99872a6cf835cfd9e56854235d5a.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803329420110220-گزارشی از همایش وقف147149102825FAJournal Article20200210https://mishkat.islamic-rf.ir/article_102825_756554af826c208c7c7c688f1e9ae12c.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803329420110220-دشت خاموش150151102826FAJournal Article20200210https://mishkat.islamic-rf.ir/article_102826_e0fdfb7f1b8bba2095e057a64a4e4eee.pdf