بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803341120220522The Implicit Meaning of Moses and Khidr Story; Phenomenological and Hermeneutic Comprehension
Verses 65-82 of Al-Kahf Surahمعنای پنهان متن داستان موسی و خضر؛ خوانش پدیدارشناختی و هرمنوتیک آیات 65-82 سورۀ کهف426158725FAسیدهدایت جلیلیدانشگاه خوارزمیفرزانه روهیکارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمیFarzane.r.1990Journal Article20220226The new understanding of religion is based on the religious phenomena comprehension. As Muslims’ religious text, the Qur’an is a product of living and historical reality that reveals an objective and concrete truth. The story of the Moses and Khidr companionship in Kahf Surah verses is an example of these facts. In this article, with a case study of Moses and Khidr companionship story, we have investigated the text hidden meaning comprehension in its obvious meaning by analyzing the phenomenological method. In other words, this article examines the hermeneutic understanding of "the text as the text itself", which should be the main point of comprehension, understanding and interpretation. This understanding investigates the text intention and Qur'anic intertextual meaning and as a result validates the alignment of text's meaning and concept at the implicit and explicit meaning levels. This can be done with <span style="letter-spacing: -.2pt;">phenomenological analysis in order to reconstruct the interpretation.</span>تلقی جدید از دین مبتنی بر فهم پدیدارهای دینی است. قرآن بهعنوان متن دینی مسلمانان، محصول واقعیات زنده و تاریخی است. واقعیاتی که از حقیقتی عینی و ملموس پرده برمیدارند. داستان همراهی خضر و موسی در آیات سورۀ کهف، نمونهای از این واقعیات و پدیدارهای متن قرآنی است. در این جستار با مطالعۀ موردی داستان همراهی خضر و موسی به بررسی خوانش معنای پنهان متن در معنای آشکار آن، با تحلیل روش پدیدارشناسانه پرداخته شده؛ بهسخن دیگر، نگارندگان به بررسی و چگونگی فهم هرمنوتیکی «متن بما هو متن» _ که باید نقطۀ اتکای کنش خوانش، فهم و تأویل باشد_ پرداختهاند. فهمی که قصد متن و معنای درونمتن قرآنی را جویا میشود و درنتیجه بر همراستا بودن معنا و مفهوم، در سطوح معنایی آشکار و پنهان متن صحه میگذارد. این امر با تحلیل پدیدارشناسانه میسر است تا از این طریق برای بازسازی تأویل کوشش شود.
https://mishkat.islamic-rf.ir/article_158725_7296f563c580543de2b193bb6fd4d0b7.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803341120220522A Study of Secure Attachment Effect on Emotional Intelligence and Religious Empathy Formation in 1-3 Year Old Children, Religious Teachings and Psychology Perspectivesبررسی تأثیر دلبستگی ایمن در شکلگیری هوش هیجانی و انس دینی کودکان در سنین 1-3 سالگی، از دیدگاه آموزههای دینی و روانشناسی2749158726FAعلی محمدی آشنانیاستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، رئیس آکادمی علوم قرآن0000-0002-8907-4342ربابه عزیزیکارشناس ارشد علوم قرآنی از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمJournal Article20220216Attachment is a deep emotional bond that is established between people. According to psychologists, safe attachment between children and parents at the age of 1-3 plays an important role in children's emotional growth and development, increasing intelligence and religious modeling from parents. In religious teachings, polite speech and behavior in the family have been emphasized.<br />The findings of this study, which was conducted with the aim of analyzing the role of attachment styles in the development of emotional intelligence and religious acceptance, and to examine the connection between children’s secure attachment and religious upbringing in a descriptive-analytical correlational and comparative method, indicate that the child’s attention to the emotional needs, affection and loving speech will lead to the secure attachment formation and increase emotional intelligence. This makes parents, as heroes of life, role models for the child, and their religious behavior and speech make the child’s bond with the Almighty God and religious teachings.دلبستگی، پیوند عاطفی عمیقی است که بین هریک از ما و افراد خاصی برقرار میشود. از منظر روانشناسان، دلبستگی ایمن در سنین 1-3 سالگی بین فرزند و والدین، نقش مهمی در رشد و پرورش عاطفی، افزایش هوش و الگوگیری دینی فرزند از والدین دارد. در آموزههای دینی نیز گفتار و رفتار مودتآمیز در خانواده، مورد تأکید قرار گرفته است.<br />این جستار بهروش توصیفی _ تحلیلی از نوع همبستگی و بهصورت تطبیقی انجام یافته است. هدف جستار واکاوی نقش سبکهای دلبستگی در پرورش هوش عاطفی، انس دینی و بررسی میزان ارتباط و پیوند دلبستگی ایمن با پرورش دینی کودک بوده و یافتهها نشاندهندۀ آن است که توجه به نیازهای عاطفی فرزند، مهرورزی و گفتار محبتآمیز، موجب شکلگیری دلبستگی ایمن و افزایش هوش هیجانی شده و والدین را بهعنوان قهرمانان زندگی، به الگوی کودک تبدیل میکند و رفتار و گفتارِ دیندارانه آنان، موجب انس دینی کودک با خداوند متعال و گرایش به آموزههای دینی میشود.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_158726_1948b6aaff0b786ccfedaae9adca4fa9.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803341120220522Narrative Semantics of Qur'anic Vocabulary among Imamiyya Scholars; Approaches and Examplesمعناشناسی روایی مفردات قرآن نزد قرآنپژوهان امامیه؛ رهیافتها و نمونهها5076158741FAعلی راددانشیار گروه علوم قرآن و حدیث پردیس فارابی دانشگاه تهران0000-0001-9430-2795حامد دهقانی فیروزآبادیطلبۀ درس خارج حوزۀ علمیۀ قم و دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث در پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20211231"Narrative Semantics" is a semantic approach that in addition to arguing lexical traditions (narratives in which the meaning of a word is explained), apply all the traditions of the household of the Prophet of God (S.A.W.) as a source of authentic Arabic language usage. Evaluating the Imamiyya Qur’an scholars’ attitude towards this approach is the main issue of the article. Examining the activities of Imamiyya scholars to study the semantics of the Qur'an shows that jurists, commentators and linguists, have often adopted the same approach with the lexical traditions. If it conflicts with the words of the lexicographers, they have tried to resolve the conflict, or prefer the narrative point of view. Regarding the reference to the Qur'an's narrative words usage, although there are signs of Imamiyya scholars’ attention to this approach, but due to the difficulty of this method, they have not been able to take much advantage of it. Three great Shiite lexicographers, Sayyid Nur al-Din al-Jazayiri, Seyed Ali Akbar Ghoreishi and Ali al-Kourani Ameli, have paid much attention to this approach.«معناشناسی روایی» رویکردی معناشناختی است که گذشته از احتجاج به روایات لغوی (روایاتی که در آنها معنای یک واژه تبیین شده است)، تمامی احادیث اهل بیت؟عهم؟ را بهعنوان منبعی از کاربردهای اصیل زبان عربی، مورد تحقیق قرار داده و به آنها احتجاج میکند. ارزیابی رهیافت قرآنپژوهان امامیه به این رویکرد، مسئلۀ اصلی این جستار است. بررسی فعالیتهای معناپژوهی قرآنپژوهان امامیه نشان از آن دارد که ایشان، اعم از فقها، مفسران و لغویان، غالباً رهیافتی همسو و همدل با روایات لغوی داشتهاند و در بیشتر مواردی، که به روایتی لغوی دست یافتهاند، از آن یاد کرده و درصورت تعارض روایت با اقوال لغویان، تعارض را حل کرده و یا دیدگاه روایی را ترجیح دادهاند. گرچه در گوشه و کنار آثار قرآنپژوهان امامیه میتوان نشانههایی از احتجاج به کاربردهای روایی واژگان قرآن را یافت؛ اما درمجموع ایشان به علت دشواری این شیوه نتوانستهاند، از آن بهره چندانی ببرند. در این میان سه واژهپژوه بزرگ شیعه، سید نورالدین جزایری، سید علیاکبر قرشی و علی کورانی عاملی، توجه بسیاری به این رویکرد داشتهاند.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_158741_e68a0f5a98d3f12075087deb2e9d7dac.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803341120220522The Effect of Vocabulary Distortion on the Traditions' Dietary Instructions Interpretation تأثیر تحریف واژگان در برداشت از دستورات غذایی روایات77100158751FAعارفه بهبودی املشیدانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)محمد جمال الدین خوش خاضعاستادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)0000-0001-8800-8303Journal Article20220312 Some parts of the Infallibles’ traditions are devoted to medicine and food orders, which have a significant influence on people's lifestyle and health. This effect doubles the importance of investigating the jurisprudence of traditions and recognizing distorted traditions from authentic ones. Characteristics such as oral transmission and the lack of writing in the first years of transmission have made traditions subject to changes in letters, words and phrases. In this essay, the distortion of nutrition traditions at word level has been investigated with a descriptive-analytical method. The results of this research show that distortions can affect the audiences’ understanding of infallibles’ speech and consequently their lifestyle and it may cause irreparable complications to human health. Of course, some distortions do not make a significant difference in the audience's understanding of nutrition traditions, and their investigation will be beneficial for traditions’ jurisprudence.بخشی از روایات معصومان(ع) به روایات طبی و بهطور خاص به دستورات غذایی اختصاص دارد که بر سبک زندگی و سلامتی مردم تأثیر بسزایی میگذارد. همین تأثیر، اهمیت بررسی فقهالحدیثی و شناخت روایات محرّف از روایات اصیل را دوچندان میکند. ویژگیهایی مانند نقل شفاهی و عدم کتابت در سالهای نخستِ نقل، روایات را دستخوش آسیبها و تصرفات لفظی در سه سطح حروف، واژگان و عبارات کرده است که در این جستار، موارد تحریف روایات تغذیه در سطح واژگان با روش توصیفی_ تحلیلی بررسی شده است. نتایج جستار نشان میدهد که تحریفهای رخداده، در برخی موارد میتواند بر فهم مخاطب از سخن معصوم(ع) و به تبع آن بر سبک زندگی او تأثیر گذارد. بدیهی است توجه نکردن به این تحریفها و درنتیجه بهکارگیری روایات محرّف در زمینۀ دستورات غذایی میتواند، سلامتی انسانها را با عوارضی جبرانناپذیر روبهرو سازد. البته برخی تحریفها نیز تفاوت فاحشی در فهم مخاطب از روایات تغذیه ایجاد نمیکند که بررسی آنها میتواند فواید فقهالحدیثی داشته باشد.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_158751_a004ab6038b9c3e1552fe55536b6b11b.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803341120220522Examining, Criticizing and Explaining the Qur'an Comprehensiveness Conceptبررسی، نقد و تبیین مفهوم جامعیت قرآن100130158753FAالبرز محقق گرفمیکارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی0000-0001-5420-9457رضا حق پناهاستادیار دانشگاه علوم اسلامی رضویسیدعلی دلبریدانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی0000-0001-5427-4654Journal Article20220111Some Qur'an verses and religious leaders' words refer to the subject of "Qur'an comprehensiveness". Finding the range of Qur'anic topics and decrees will play a central role in organizing the range of demands and people's productivity. Therefore, scholars always seek to find the scope of Qur’anic topics. The common views are: the Qur'an absolute comprehensiveness in all knowledge, the Qur'an absolute comprehensiveness in religious knowledge, the Qur'an comprehensiveness in expressing the religious knowledge main lines, and the Qur'an comprehensiveness compared to other holy books. Using library sources and descriptive-analytical method, this article seeks to review and criticize the reasons for these four approaches. The chosen approach considers the Qur'an comprehensiveness as the productivity of all the Qur'anic signs and indications, along with the Qur'anic guidance to follow the religious leaders and developed intellect. In other words, the Qur'an contains the most comprehensive leading method by guiding people to the three pillars of guidance, i.e. the revealed words, divine guides, and steady wisdom, rather than including all matters directly in the verses.آیاتی از کلام الهی و پارهای از گفتار پیشوایان دین به موضوع «جامعیت و شمول قرآن بر هر چیزی» اشاره دارد. یافتن گسترۀ موضوعات و احکام قرآنی، در سامان بخشیدن به محدودۀ خواستهها و بهرهگیری افراد از آن، نقش محوری دارد؛ ازاینرو دانشوران همواره درپی یافتن گسترۀ موضوعات قرآنی هستند. دیدگاههای رایج در این موضوع عبارتاند از: جامعیت مطلق قرآن در گسترۀ همۀ دانشها، جامعیت مطلق قرآن در حوزۀ معرفت دینی، جامعیت قرآن در بیان سررشتههای حوزۀ معارف دین و جامعیت قرآن نسبت به دیگر کتابهای آسمانی. این جستار با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و روش توصیفی_ تحلیلی، در پی بازخوانی و نقد دلایل چهار رویکرد یادشده است. رویآورد برگزیده، با محور قرار دادن هدف؛ یعنی قلمرو موضوعات قرآنی و روشهای هدایت قرآن، جامعیت قرآن را به معنای بهرهگیری از تمامیمدلولها و اشارات قرآنی، در کنار راهنمایی قرآن به پیروی از پیشوایان دین و عقل رشدیافته میداند. به سخن دیگر، قرآن با راهنمایی آدمی به سه رکن هدایت؛ یعنی کلام وحیانی، پیشوایان الهی و حکم خرد استوار، جامعترین روش هدایت انسان را ارائه کرده است؛ نه اینکه همۀ امور مربوط به هدایت را بهگونهای مستقیم در دلالتهای آیات خود گنجانده باشد.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_158753_31fcad84224bda2b699326fdcbedaaf9.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803341120220522"Thullah" in the Holy Qur’an: Few or Many«ثُلَّه» در قرآن کریم: قلیل یا کثیر131146158755FAمحسن رجبی قدسیاستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریممهین داوودیکارشناس ارشد علوم قرآن دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمJournal Article20220116In the interpretation tradition, verses 10 to 14 of Al-Waqi'a Surah are understood in such a way that the number of predecessors and close associates in the previous nations was more than the nation of the Prophet of Islam: {And the foremost in the race, the foremost in the race: Those are they who will be brought nigh, In gardens of delight; A multitude of those of old}. This idea is formed on the basis that {A multitude of those of old} is in opposition to {And a few of those of later time}. However, "Thullah" means "a little" in Arabic language; And in the teachings of the Qur'an and tradition, many of the previous nations were transgressors. For example, in Al-Hadid Surah, next to Al-Waqi'a Surah, it is stated:{that they become not as those who received the scripture of old but the term was prolonged for them and so their hearts were hardened, and many of them are evil-livers} (57:16) and { And We verily sent Noah and Abraham and placed the prophethood and the scripture among their seed, and among them there is he who goeth right, but many of them are evil-livers.} (57:26). Therefore, "the elect" were "few" in both the former and the latter.در سنّت تفسیری به طور معمول، آیات «وَالسّابِقونَ السّابِقونَ* أُولئِکَ المُقَرَّبونَ * فی جَنّاتِ النَّعیمِ* ثُلَّةٌ مِنَ الأَوَّلینَ* وَقَلیلٌ مِنَ الآخِرین» (واقعه/ 10-14) اینگونه فهم شده است که شمار سابقان و مقرّبان در امّتهای پیشین، نسبت به امّت خاتم پیامبران(ص) بیشتر بوده است. این باور بر این اساس شکل گرفته است که «ثُلَّةٌ مِنَ الأَوَّلینَ » در تقابل با «وَقَلیلٌ مِنَ الآخِرین» قرار دارد؛ حال آنکه «ثلّه» در زبان عربی به معنای «قلیل» نیز به کار میرود. گذشته از این، بر پایۀ آموزههای قرآن و حدیث، کثیری از امّتهای پیشین فاسق بودهاند؛ ازجمله در سورۀ حدید، مجاور سورۀ واقعه آمده است: «وَلا یکونوا کَالَّذینَ أوتوا الْکِتابَ مِن قَبلُ فَطالَ عَلَیْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَت قُلوبُهُم وَکَثیرٌ مِنهُم فاسِقون» (حدید/ 16) و نیز «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً وَ إِبْراهیمَ وَ جَعَلْنا فی ذُرِّیَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَ الْکِتابَ فَمِنْهُمْ مُهْتَدٍ وَ کَثیرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ» (حدید/ 26)؛ بنابراین، «مقرّبان» هم در پیشینیان و هم در پسینیان، «قلیل» بوده و هستند.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_158755_82706f8bdaefeac5e3b01b1eaf51830e.pdf