بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803341220220823Systematic Review of Qur’an and Tradition Interdisciplinary Studies; Cognitive Approachمرور نظام مند مطالعات میان رشته ای قرآن و حدیث با تاکید بر رویکرد شناختی437162621FAفریده امینیاستادیارگروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0002-0439-9421فاطمه حبیبیدکترای تخصصی علوم قرآن و حدیث و عضو گروه پژوهشی مطالعات میان رشته ای قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا(س) - تهران0000-0003-0770-5890سیده شیرین حجازیدکترای تخصصی و عضو گروه پژوهشی مطالعات میان رشتهای علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهر، تهران.Journal Article20220514Quantitative and qualitative research review in particular fields provides better understanding of how research is conducted, how methods are used, and how progress is made. The process of conducting research activities, especially interdisciplinary studies which have resulted in new achievements, should be assessed with systematic review in order to identify previous studies, approaches, and topics that researchers like. Also, it should be a criterion for carrying out future researches, so gaps and appropriate fields can be identified. As a systematic review and citation evaluation of cognitive linguistics studies are among the tools proposed in the field of interdisciplinary studies of Qur’an and tradition, the current study focuses on all the research conducted in the period of 2006 to 2021in the form of 112 articles, 9 treatises, 15 theses, and 6 books. The publication process, determining the most prolific authors and the most cited books and articles, calculation the amount of citation to various information sources, determining the language coverage of citations, assessing researchers’ participation and cooperation, and evaluating the content and quality of works are among the accomplishments of the present study<span dir="RTL" lang="AR-SA">.</span>بررسی کمّی و کیفی پژوهشهای انجامشده در هر حوزۀ مطالعاتی، درک صحیحی از روند انجام پژوهشها، روشهای مورد استفاده و چگونگی پیشرفت در آن زمینه را فراهم میآورد. همسو با انجام فعالیتهای پژوهشی بهویژه در مطالعات میانرشتهای، که به دستاوردهای جدیدی انجامیده، ضروری است پژوهشها با مروری نظاممند مورد ارزیابی قرار بگیرند تا از این طریق، نخست مطالعات پیشین، رویکردها و موضوعاتی که مورد توجه پژوهشگران بوده است، مشخص شود و دوم اینکه درنتیجۀ این کار سنجهای برای انجام پژوهشهای آینده در آن حوزه در دست باشد که از طریق آن، خلأها و زمینههای مناسب شناسایی و معرفی شود. از میان ابزارهای مطرحشده در حیطۀ مطالعات میانرشتهای قرآن و حدیث، پژوهش حاضر بر مرورنظاممند و ارزیابی استنادی مطالعات زبانشناسی شناختی متمرکز شده است؛ ازاینرو در این مقاله همۀ پژوهشهای انجامشده در بازۀ زمانی سالهای 1385 تا نیمۀ اوّل 1400 در قالب 112 مقاله، نه رساله، پانزده پایاننامه و شش کتاب بررسی شده است. بررسی سیر نشر آثار، نحوۀ نشر، تعیین پرکارترین نویسندگان و پراستنادترین کتابها و مقالات، محاسبۀ میزان استناد به انواع محملهای اطلاعاتی، تعیین وضعیت پوشش زبانی استنادها، وضعیت مقالات پژوهشی، تعیین میزان و نحوۀ مشارکت و همکاری محققان در انجام تحقیقات، ارزیابی کیفی آثار از حیث پیکرۀ پژوهش، حیطۀ پژوهش و ارزیابی محتوایی ازجمله دستاوردهای پژوهش حاضر است.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_162621_10e1d187ec504949ba04d034e1987c9b.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803341220220823Problem-oriented Encounter as an Interpretive Approach “God Who Is Not Questioned” Case Studyمواجهۀ مسئلهمحور بهمثابه رویآورد تفسیری؛ مورد پژوهش آیۀ لایُسئل3857162622FAمهدی باقریدانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات ، دانشگاه تهران، تهران، ایراناحد فرامرز قراملکیاستاد دانشگاه تهرانJournal Article20220814The present article deals with research issues related to verse 23 of al-Anbiya' Surah and their methodical classification along with answering method for each issue. This research seeks to answer this main question that how the problem-oriented approach can go beyond the problem and the difficulty of the “God who is not questioned” concept, to different problems in three sets of message analysis, message basics and metamessage to achieve the message and at the same time ensure the goodness of these issues. In the "message analysis" section, the research method is the logical analysis of the verse’s content structure in the form of four sub-branches: meaning expression, conceptual analysis, propositional analysis and systemic analysis. In the "analysis of the message basics” section, using the explaining the "causes" of the verse’s messages method, we analyze the imaginary and affirmative bases of the verse’s contents, and in the "Analysis of the Meta-Message" section, we analyze the consequences, accessories, results and objective effects of the verse’s contents. The problem-oriented encounter with “God who is not questioned”, considering the multi-origin nature of the issues hidden in the verse, passes the dangers of incoherent intermingling of the boundaries of disciplines, one-dimensional and referral interpretation, the application of theories to the verse’s content and arbitrary interpretation. It shows the necessity of inter-discipline in verse interpretation and methodical application of context analysis, old and new logic, philosophy and theology.مقالۀ حاضر به جستجوی مسائل پژوهشیِ مربوط به آیۀ 23 سورۀ انبیا و طبقهبندیِ روشمند این مسائل، همراه با تأمل در روش پاسخ به هر مسئله میپردازد. این تحقیق در پی پاسخ به این پرسش اصلی است که مواجهۀ مسئلهمحور چگونه میتواند با عبور از «مشکل» و دشوارۀ مفهوم خدای لایُسئل به «مسائل» متمایز در سه مجموعۀ تحلیل پیام، مبانی پیام و فراپیام دست یابد و درضمن، حُسن بودنِ این مسائل را تأمین کند. روش پژوهش در بخش «تحلیل پیام»، تحلیل منطقی ساختار محتوایی آیه در قالب چهار شاخۀ فرعیِ بیان معنا، تحلیل مفهومی، تحلیل گزارهای و تحلیل سیستمی است. در بخش «تحلیل مبانی پیام»، با روش تبیین «عللِ» پیامهای آیه به تحلیل مبانی تصوری و تصدیقیِ مفاد آیه میپردازیم و در بخش «تحلیل فراپیام»، پیامدها، لوازم، نتایج و آثار عینی مفاد آیه را تحلیل و طبقهبندی میکنیم. مواجهۀ مسئلهمحور با آیۀ لایسئل با لحاظکردن چندتباری بودنِ مسائل نهفته در آیه، از آفتهای درهمآمیختنِ بدون انسجام مرز رشتهها، تفسیر تکبعدی و تحویلینگر، تطبیق نظریهها بر مضمون آیه و تفسیربهرأی گذار کرده و لزوم رهیافت میانرشتهای در تفسیر آیه و کاربرد روشمند تحلیل سیاق، منطق قدیم و جدید، فلسفه و کلام را نشان میدهد.<br /> https://mishkat.islamic-rf.ir/article_162622_46eb0e7b37abab81d3336639c2ccccc8.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803341220220823Death Thinking in Alawites Thoughts; Qualitative Study Using the Grounded Theory Method (GT)مرگاندیشی در اندیشۀ علوی؛ مطالعۀ کیفی به روش نظریۀ زمینه بنیاد (GT)5881162623FAمحسن کارگردانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث، دانشگاه میبد، میبد، ایرانکمال صحرائی اردکانیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه میبد، میبد، ایران0000-0001-6622-7038یاسر رضاپور میرصالحدانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایرانیحیی میرحسینیدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه میبد، میبد، ایرانJournal Article20220904Human societies’ confrontation with death has been different; In addition to the advice to forget, some cultures, such as Islam, have prescribed death thinking at the top of their teachings. In this article, with the aim of discovering the model of religious death thinking, the thought of Imam Ali (A.S.) and the data of Nahj al-Balagha are studied. The research method is qualitative analysis and "grounded theory" method. First, in the information gathering stage, sentences containing the word "death" and its synonyms were extracted with the help of the Alawites encyclopedia software, and then the resulting data were coded in three stages using the Strauss and Corbin approach. From 142 propositions related to death, 152 primary concepts and 23 main categories were obtained through theoretical and purposeful sampling. In the meantime, the category of "death inevitability" with the highest frequency was chosen as the central category and other categories were discovered and connected to it as causal, contextual and intervening conditions. At the end, the strategies and consequences were obtained and all the categories were presented as a paradigm model.مرگاندیشی یکی از توصیههای مؤکد اسلامی است. در این نوشتار با هدف کشف مدل مرگاندیشی دینی بر دادههای نهجالبلاغه تمرکز شده است. روش تحقیق از نوع روش تحلیل کیفی و به شیوۀ نظریۀ زمینهبنیاد (Grounded Theory) است. نخست به کمک نرمافزار دانشنامۀ علوی، گزارههای مشتمل بر واژۀ «موت» و مترادفهای آن استخراج و با رویکرد استراوس و کوربین در سه مرحله کدگذاری شد. از تعداد 142 گزارۀ مرتبط با مرگ به روش نمونهگیری نظری و هدفمند، 152 مفهوم اولیه و 23 مقولۀ اصلی به دست آمد. همچنین مقولۀ «گریزناپذیری مرگ» با بیشترین بسامد بهعنوان مقولۀ مرکزی انتخاب شد. در الگووارۀ (مدل پارادیمی) بهدستآمده، «تقدیر الهی» و «زوالپذیری» بهعنوان شرایط علّی و «مرگآگاهی» بهعنوان شرایط زمینهای و «سختی»، «پنهان بودن»، «ناخوشایند بودن» و «ترسناک بودنِ» مرگ جزو شرایط مداخلهگر شناسایی شد. مهمترین راهبردها (استراتژی) در این مدل، مواردی ازجمله «کنار آمدن با پدیدۀ مرگ و پذیرش آن»، «غنیمت شمردن فرصتهای زندگی»، «آمادگی برای مرگ»، «برنامهریزی برای آخرت»، «مرگ خودخواسته» و «عبرتآموزی» است. در نهایت نیز «عدم اضطراب از مرگ»، «رهایی از تعلّقات دنیوی»، «رضایتمندی از کمبودها»، «تواضع» و «پشیمانی پس از مرگ» بهعنوان پیامدهای مرگاندیشی در این مدل به دست آمد.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_162623_c811357dcb11232a0e037881130ca633.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803341220220823The Health Indicators of Social Interactions in the Holy Qur’an with Emphasis on Interpersonal Relationsمؤلفههای سلامت روابط اجتماعی در قرآن کریم با تأکید بر روابط میانفردی82107162624FAفاطمه سیفعلیئیدانشگاه ایلام000000029443623xJournal Article20220823Man is a creature that must live in society. Nature and wisdom confirm this issue. Establishing and maintaining appropriate social communication has a great effect on people's identification, improving life quality, flourishing employees’ talents, increasing productivity and, as a result, social health. This research’s main goal is to explain the health components of social relations in the Holy Qur’an and to help its application in the society in accordance with the extensive scientific advances in social sciences and psychology. Since the relationship with others occupies most of the activities and the successful relations effect on mental health, this research, using the content analysis method, tried to identify the components of desirable social relationships in the way of expanding social relationships from a quantitative aspect and improve the level of relationships from a qualitative perspective. The findings in psychological, emotional and moral sections deal with topics such as: self-awareness, self-efficacy, self-control, resilience, and the golden rule as well as their role in the health of social interactions.انسان موجودی است که باید اجتماعی زندگی کند. این مسئله را فطرت و خرد همۀ انسانها تأیید میکند. ایجاد و تداوم روابط صحیح اجتماعی اهمیت بسزایی در هویتیابی افراد، بهبود کیفیت زندگی، شکوفایی نیروها، افزایش بهرهوری و درنتیجه سلامت اجتماعی دارد. هدف اصلی این پژوهش تبیین مؤلفههای سلامت روابط اجتماعی در قرآن کریم و کمک به کاربردیسازی آن در جامعه، متناسب با پیشرفتهای علمیِ گسترده در حوزۀ علوم اجتماعی و روانشناسی است. رابطه با دیگران بخش اعظم فعالیتهای روزانه و معمول افراد را به خود اختصاص میدهد و موفقیت در آن تا حدود زیادی پیشبینیکنندۀ سلامت روان افراد جامعه است؛ ازاینرو پژوهش حاضر میکوشد با استفاده از روش تحلیل محتوا و با شناسایی مؤلفههای روابط اجتماعی مطلوب، دریچهای فراروی خواننده گشوده و از این طریق، قدمی در راه گسترش روابط اجتماعی از بعد کمّی و ارتقای سطح روابط از بعد کیفی بردارد. یافتهها در سه بخش روانشناختی، هیجانی و اخلاقی به مباحثی مانند خودآگاهی، خودکارآمدی، خودمهارگری، تابآوری، قاعدۀ طلایی پرداخته و نقش آنها در سلامت تعاملات اجتماعی را بررسی میکند.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_162624_c34774bfd23910c8ea46f4e525700c00.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803341220220823Heaven lessings in Meccan and Medinite Surahs Based on Quantitative Content Analysisسیر نعمتهای بهشتی در سور مکی و مدنی براساس تحلیل محتوای کمّی108127162625FAسعیده سادات موسوی نیادانش آموختۀ دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه فردوسی مشهد ، مشهد، ایران0000-0002-2976-4798Journal Article20220427A detailed description of the heaven’s blessings and their emotional and spiritual dimension has been revealed in the Holy Qur'an. There is a difference of opinion among commentators on whether the pleasures of heaven are sensual or spiritual, so some believe that the inner meaning and interpretation of sensual blessings is intended. This article aims to use the quantitative content analysis method and closed coding to show that both blessings are emphasized. With a detailed and a quantitative analysis of the heaven’s blessings, separated by Meccan and Medinite surahs, it shows that in the passage from the Meccan and Medinite surahs, sensual blessings is reduced and spiritual blessings such as divine pleasure, divine love, divine mercy is strengthened. In addition, in Medinite surahs, there is no mention of blessings details, and there is no mention of food and drinks, and the exact position and attributes of nymph with physical attractions, but with pure marriages, emphasized on the blessings’ spiritual dimension of and purity of heavenly wives.توصیف دقیقی از نعمت های بهشتی وگستره بعد حسی و معنوی آنها در قرآن کریم تجلی یافته است. در اینکه لذات بهشت حسی است یا معنوی میان مفسران اختلاف نظر است، از این رو برخی بر این باورند که دلالت باطنی و تاویلی نعمتهای حسی مد نظراست. این نوشتار بر آن است که با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کمی و کدگذاری بسته نشان دهد که هر دو نعمت مورد تأکیداند و با بررسی دقیق و تحلیل کمی نعمات بهشتی به تفکیک سور مکی و مدنی نشان دهد که در سیر از سور مکی به سور مدنی از ذکر نعمات حسی کاسته شده و یادکرد نعمات معنوی چون رضوان الهی ، لقا و محبت الهی، و رحمت الهی فزونی یافته است. افزون بر این در سور مدنی از ذکر جزئیات چگونگی نعمتها سخنی به میان نیامده و یادکردی از خوردنیها و نوشیدنیها و مقام و اوصاف دقیق «حورالعین» با جاذبههای جسمی نیست؛ بلکه با تعبیر «ازواج مطهّره» بر بعد معنوی نعمت و پاکی همسران بهشتی تأکید شده است.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_162625_f6db4e221fa296999273deaba1bd21b4.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803341220220823The Holy Qur’an and Critical Literatureقرآن کریم و ادبیات انتقادی128148162626FAعلی نجفیپژوهشگر علوم قرآنی، حوزۀ علمیۀ قمJournal Article20220525In addition to expressive miracle, the Holy Qur’an also has miracles in expression diversity and creativity. Until now, there have been discussions about some of the Qur'an expression methods, such as argumentative expression, story, etc.; but regarding implicit marginalizations and thought-provoking meanings, this valuable book has not been properly researched. Since the 3rd AH century, some commentators have discussed various features of such a language. Words such as "allusion", "antiphrasis", "vituperation" etc., are considered "art criticism" and used in commentary books. In the contemporary era, some articles or books have been published independently or by digression about this issue. This article aims to achieve a specific framework and definition by explaining and evaluating such language in the form of "critical and artistic literature" as a new phenomenon - from an external perspective - with a descriptive-analytical method. Issues such as: humor, satire, jokes, stories, narratives and critical shows should be integrated in the knowledge form. This view will solve many interpretive problems and show the Qur'an as a source for artistic critical inspirations, both in terms of content and structure.قرآن کریم گذشته از اعجاز بیانی، در تنوع و خلاقیت بیان هم اعجازآمیز است. تاکنون دربارۀ برخی از روشهای بیانی قرآن؛ مانند بیان استدلالی، داستانی و ... مباحثی مطرح شده؛ امّا دربارۀ پوشیدهگویی و معنیدهیهای تأملبرانگیز این کتاب مقدّس پژوهش شایستهای صورت نگرفته است. از قرن سوم هجری، برخی از مفسران گوشۀ چشمی به چنین زبانی داشتهاند و الفاظی چون «تعریض»، «تهکُّم»، «تعییر» و ... _ که از صنایع گوناگون «نقد هنری» به حساب میآیند_ در کتابهای تفسیری به چشم میخورند. در دوران معاصر، تکنگاریهایی در قالب مقاله و یا کتاب بهصورت استطرادی و یا مستقل دراینباره منتشر شده است، امّا نشان دادن چنین زبانی در قالب «ادبیات انتقادی و هنری» نکتهای است که این مقاله بهعنوان یک پدیدۀ نوپیدا، با نگاهی بیرونی و با روش توصیفی _ تحلیلی در مقام تبیین و ارزیابی آن است تا با چهارچوب و تعریف خاص نمود یابد و مسائلی چون طنز، هجو، لطیفه، هزل، تصاویر زاویهدار، قصه، روایت و نمایشهای انتقادی_ فکاهی در قالب یک دانش منسجم شود. چنین نگرشی هم گره از بسیاری از مشکلات تفسیری خواهد گشود و هم به قرآن بهعنوان منبعی برای الهامات انتقادی_ هنری، چه به لحاظ محتوایی و ساختاری، نگاهی نو خواهد داشت.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_162626_aeb904aee6aca1ac90fa495cd89f5f34.pdf