بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336320171221The Relationship between the Two Terms Shukr and Shirk in the Holy Qur’anارتباط دو مفهوم شکر و شرک در قرآن کریم72367491FAمحدّثه خوشقامتدانشآموخته کارشناسی علوم قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآنالهه شاه پسنداستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده تربیت مدرّس قرآن مشهدhttps://orcid.org/00Journal Article20170914Shukr (giving thanks) and shirk (ascribing partners to God) are two of the most frequently used terms in the Qur’an. At the first glance, these two have only a contrasting relation of an opposition type between good and evil. However, a study of the verses of the Holy Qur’an shows that these two concepts have other relations, as well. Conducting a comparative study of the two concepts of shukr and shirk , the present research attempts to further elucidate their relations. To this end, after describing and analyzing the verses concerning the two concepts, it is concluded that the conceptual contrasting of shukr and shirk is in such a way that shirk can be substituted with the negative of its opposite (nongratitude); that is, where the verse is implied as mentioning ‚you do not give thanks‛, it is substituted with ‚you practice shirk ‛ and vice versa. Furthermore, the negative-affirmative relationship between the causes and preventers of shukr and shirk are to such an extent that the causes of shukr have been introduced as preventers of shirk . In conclusion, it is to be said that according to the verses of the Qur’an, so long as man commits shirk , the real shukr , which is the same as monotheism, would not actualize.«شکر» و «شرک» دو مفهوم پر کاربرد در قرآن کریم هستند. در نگاه نخست، این دو تنها رابطهای تقابلی از جنس تقابل خیر و شر دارند، اما بررسی آیات قرآن کریم، نشاندهنده ارتباط بیشتر این دو مفهوم است. پژوهش حاضر تلاش دارد با مطالعه تطبیقی دو مفهوم شکر و شرک در آیات قرآن، ارتباطشان را بیش از پیش تبیین نماید. در این راستا پس از توصیف و تحلیل آیات مرتبط با هر دو مفهوم، به این نتیجه رسیده است که تقابل مفهومی شکر و شرک به گونهای است که شرک با نفی مقابل خود (عدم شکر) قابلیت جایگزینی دارد؛ یعنی در جایی که سیاق آیه اقتضای ذکر «شکر نمیکنید» را دارد، «شرک میورزید» جایگزین شده است و برعکس. نیز رابطه سلبی_ ایجابی میان عوامل و موانع شکر و شرک به اندازهای است که عوامل شکر به عنوان موانع شرک معرفی شدهاند. در نهایت باید گفت بر اساس آیات قرآن، تا زمانی که انسان شرک بورزد، شکر حقیقی که همان توحید است، تحقق نمییابد.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_67491_22787d990f28cb69fed9fd6ebfe124e8.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336320171122Study of the Gates of Hell in the Qur’ānبررسی ابواب جهنم در قرآن244367493FAرحمان عُشریهاستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن قمسیدمحمد موسوی. کارشناس تفسیر قرآن دانشگاه علوم و معارف قرآن قممیلاد دینارونددانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه قممرتضی سازجینیدانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآن قمJournal Article20170912One of the most basic ideological principles of the Muslims is belief in the Hereafter and understanding this sphere is possible by using the definitive and convincing proofs; therefore the Holy Qur’an is the most important source for understanding the world after death. The Holy Qur’an has in many instances talked about the status of the inmates of Hell and mentioned their status with the term gates (abwāb), of which the interpreters have given four probabilities: 1. deeds and sins; 2. door; 3. group; 4 levels and dungeons. The chosen view here is that the gates denote the levels of Hell and the status and place of the inmates of Hell are different depending upon difference in their degree of committing sins and each group of them will be placed in one level of the seven levels of Hell as per their degree of malfunction.یکی از محوریترین اصول اعتقادی مسلمانان، ایمان به جهان آخرت است و درک این فضا با استفاده از ادلۀ قطعی و یقینآور امکانپذیر است. قرآن کریم مهمترین منبع برای فهم جهان پس از مرگ است. قرآن کریم در آیات بسیاری در مورد جایگاه دوزخیان سخن گفته و جایگاه دوزخیان را با واژه ابواب یاد کرده است که مفسران چهار احتمال در چیستی آن دادهاند: 1. اعمال و گناهان 2. درب 3. گروه 4. طبقات و درکات. نظر مختار در این جستار این است که ابواب، همان طبقات جهنم را یاد آور میشود و جایگاه دوزخیان و مکان آنان بنا به میزان ارتکاب گناهان متفاوت است و هر دسته از آنان با توجه به میزان سوء عملکرد خود، در یکی از طبقات هفتگانۀ جهنم جای خواهند گرفت.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_67493_1b23b8abee96638e3300822531ec71e0.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336320171221Study of the Ethical Rulings of the Parents’ Command from the Viewpoint of the Qur’an and Sunnaبررسی احکام اخلاقی فرمان پدر و مادر از نگاه کتاب و سنت445967495FAعلی اکبر کلانتریدانشیار دانشگاه شیراز0000-0002-7774-3617محمد مهدی اسماعیل پوردانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20171021Studying the teachings of the Qur’an and traditions with an ethical approach and in a descriptive-analytic method will clarify that in this field no approved and comprehensive reason would be found for the necessity of obeying the parents in all states and affairs; and all that may be counted as the reasons for this claim would run into problem. What is indisputable in this field and one can present sufficient and substantial evidence for it is the improperness of being ingratitude to them, meaning that one should not treat one’s parents in such a way that it would disturb and hurt them.با بررسی آموزههای قرآنی و روایی با رویکرد اخلاقی و به شیوه توصیفی و تحلیلی روشن میشود که دراین عرصه، دلیلی متقن و فراگیر بر بایستگی اطاعت از فرمان پدر و مادر در همه حال و در همۀ امور یافت نمیشود، و آنچه که ممکن است دلایل این مدعا محسوب شود، مواجه با اشکال است. چیزی که در این زمینه مسلّم است و میتوان دلایل کافی و متقن بر آن ارائه نمود، نبایستگی عقوق آنان است، به این معنا که نباید با فرمان پدر و مادر ودر مواجهه با آنان، به گونهای رفتار شود که موجبات اذیت و آزار و رنجش آنان فراهم گردد.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_67495_e69117f6216147a614c1b427bf87c171.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336320171221The Semantics of Negative-sounding Declarative Attributes of God in the Holy Qur’an from the Viewpoint of Fakhr al-Dīn Rāzī and ‘Allāma Ṭabāṭabā’īمعناشناسی صفات منفینمای خداوند در قرآن از دیدگاه فخررازی و علامه طباطبایی607867503FAروح الله زینلیاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20170914The negative-sounding declarative attributes are one type of attributes that are employed in the Holy Qur’an for God. Evidently, such notions as trickery, cunning plot, magnanimity, compelling, vengeance, derision, and forgetting can be viewed as the most important and obvious of these attributes. Drawing attention to the fact that applying the apparent and human-centered meanings to these attributes for God is not appropriate, Fakhr al-Dīn Rāzī and ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī have explained the acceptable meaning of these attributes and why God possesses these attributes on the basis of meanings, lexical functions, rational principles, and the Qur’an’s unequivocal verses on the subject of theosophy. صفات خبری منفینما از انواع صفاتی است که در قرآن کریم برای خداوند بهکار رفته است. به صورت مشخص کید و مکر و خدعه، کبر و تکبر، جبّاریت، انتقامجویی، استهزاء و فراموشی را میتوان از مهمترین و بارزترین این نوع صفات دانست. فخرالدین رازی و علامه طباطبایی با توجه دادن به این حقیقت که کاربرد معنای ظاهری و انسانمحور این صفات برای خداوند نادرست است، بر اساس معانی و استعمالهای لغوی، اصول عقلانی و آیات محکم قرآن کریم در موضوع خداشناسی، به تبیین معنای قابل پذیرش این صفات و چرایی اتصاف خداوند به آنها پرداختهاند. https://mishkat.islamic-rf.ir/article_67503_c720fa6f7d89bbeeae02820a59826158.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336320171221Study of the Priority and Posteriority of Jārr and Majrūrs (Case Study of the Holy Qur’an)بررسی تقدّم و تأخّرِ جار و مجرورها (مطالعه موردی قرآن کریم)799567506FAقادر قادریاستادیار دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانحمزه حاجیاستادیار گروه الهیات (علوم قرآن و حدیث) دانشگاه پیام نور، تهرانجعفر صدریعضو گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوهJournal Article20171022Priority and posterity are one of the expressive styles of the Qur’an and among its means of brevity, which denote the inimitability and beauty of style of the Holy Qur’an. Nevertheless, some of the orientalists have claimed that the Qur’an’s priority (taqaddum) and posterity (ta’akhkhur), especially the priority and posterity of jar and majrūr (a preposition and the word it governs) have caused confusion among the addressees. Accordingly, examining various types and evidences of priority and posterity of jar and majrūr in the Holy Qur’an shows that this would result in understanding most of the verses and familiarization with style and art of rhetoric and eloquence and finally better understanding the Qur’an’s inimitability. In addition, all the prepositions do not have the same functions; rather, some of them have become prior over others due to their superior role and status and a number due to their conformity with the context of previous verses.تقدیم و تأخیر یکی از شیوههای بیانی قرآن و از اسباب اجمال آن است که بر اعجاز، زیبایی روش و اسلوب قرآن کریم دلالت دارد. با وجود این، برخی از مستشرقان مدعی شدهاند تقدیم و تأخیرهای قرآن به ویژه تقدیم و تأخیر جار و مجرور، موجب سردرگمی مخاطب میشود. بر این اساس، بررسی انواع و مصادیق گوناگون تقدیم و تاخیر جار و مجرور در قرآن کریم، نشان میدهد که این موضوع به فهم بیشتر آیات و آشنایی با روش و فنون بلاغت و فصاحت و در نهایت درک بهتر اعجاز قرآن میانجامد. افزون بر این، همۀ حروف جر کارکرد یکسانی ندارند، بلکه پارهای به علت نقش و جایگاه برتر و تعدادی نیز، به جهت همسویی با سیاق آیات قبلی، بر یکدیگر مقدم شدهاند.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_67506_8f685d3a28d02c5a70b02e9d993e3596.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336320171221The Civilizational Functions of Islamic-Traditional Medicineکارکردهای تمدنی طب سنتی_ اسلامی9611967507FAعلی درویشانیپژوهشگر گروه انقلاب و تمدن اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضویJournal Article20170925Traditional medicine in Iran developed and thrived by Ibn Sīnā (Avicenna), Jurjānī, and Zakariā Rāzī with reliance on Islamic-Iranian epistemic and civilizational roots. Given the revival of traditional medicine in Iran and other countries in recent years, some questions are asked such as: What is the role of traditional medicine in civilizational field? What advantages civilizational functions (in the fields of economy, culture, science, etc.) can traditional medicine have in Iran? Can the plans and strategies of other countries be employed in this respect? How can the revival of traditional medicine play a role in uplifting the society’s health rate, which is among the indices of sustainable development? Our region of study is Iran. Our method in this research is deductive-inductive based on library sources, in which we have benefitted the outcomes and the statistics of the national and international bulletins. It can be concluded from the findings of this research that the revival of traditional medicine alongside displaying the outstanding features and scientific growth of previous periods would help the thriving of new Islamic civilization. In the meantime, the traditional medicine has numerous backgrounds, opportunities, and visible and invisible advantages in different civilizational fields, which by utilization of these capacities along with reinforcing the perspective of resistance economy a sustainable development can be achieved much faster.طب سنتی در ایران، با تکیهبر ریشههای معرفتی و تمدنی ایرانی_ اسلامی توسط ابنسینا، جرجانی و زکریای رازی بالید، ولی در اواخر دورۀ قاجار با ایجاد مراکز طب نوین، رو به افول نهاد<em>. </em>با توجه به احیای طب سنتی در سالهای اخیر در ایران و کشورهایی همچون چین، امریکا، کانادا، ترکیه، اندونزی و...، پرسش این است که طب سنتی در حوزۀ تمدنی چه نقشی ایفا کرده است؟ احیای طب سنتی چه سودمندیها و کارکردهای تمدنی (در حوزههای اقتصاد، فرهنگ، علم و...) در ایران میتواند داشته باشد؟ آیا میتوان از برنامه و راهبردهای دیگر کشورها در این مسیر بهرهبرداری کرد؟ احیای طب سنتی به چه نسبت میتواند در بالا بردن سطح سلامت جامعه که از شاخصههای توسعه پایدار است، نقشآفرینی کند؟ حوزۀ بررسی ما ایران است و البته از نتایج برنامهریزی، چالشها و دستاوردهای کشورهای دیگر نیز استفاده میکنیم. روش ما در این پژوهش قیاسی_ استقرایی بر اساس منابع کتابخانهای است که از دستاوردها و آمارهای بولتنهای داخلی و بینالمللی نیز یاری گرفتیم. نتایج این پژوهش را چنین میتوان بیان کرد که احیای طب سنتی در کنار نمودِ برجستگیها و رشد علمی ادوار گذشته، به رشد تمدن نوین اسلامی کمک خواهد کرد. در عینحال طب سنتی دارای زمینهها، فرصتها و سودمندیهای پیدا و پنهان بیشماری در حوزههای گوناگون تمدنی است که با بهرهگیری از این ظرفیتها، در کنار تقویت نگاه اقتصاد مقاومتی، میتوان سریعتر به افقهای پیشرفت و توسعۀ پایدار دستیافت.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_67507_e69fa53d137dbaaefda9c7ae0db42a0a.pdf