بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336220170922Visage of Fāṭima (A.S.) in some Verses of the Qur’an as Narrated by the Sunnisسیماى فاطمه (ع) در آیاتى از قرآن به روایت اهل سنّت112368031FAمحمد مهدی رکنی یزدیسردبیر و مدیر مسئول / استاد دانشگاه فردوسی مشهدعبدالکریم عبداللّهیاستاد ئانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170626Her Holiness Fāṭima (A.S.) has a high status not only among the Shī‘as but also with the Sunnīs. In this writing, with reliance on the Sunnī sources, the revelation occasion of some of the verses, such as mubāhila, taṭhīr, and Sūrat al-Kawthar about Ḥaḍrat Zahrā and Ahl al-Bayt (A.S.) has been studied and her spiritual station and grandeur to God has been emphasized.حضرت فاطمه نه تنها نزد شیعه که در میان اهل سنت نیز جایگاهی رفیع دارد. در این نوشتار با استناد به منابع اهل سنت شأن نزول برخی آیات مانند: مباهله، تطهیر و سورۀ کوثر دربارۀ حضرت زهرا و اهل بیت پیامبر نقل شده و مقام معنوی و عظمت روحی آن حضرت نزد خداوند بیان شده است. در نگاه دوباره به شرح و تفسیر آیات، چند نکتۀ مهم کاربردی استنباط و به خوانندگان عرضه شده است.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_68031_f911124a2924e6e076c9f2a6e2f5dce0.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336220170922The Doctrine of Sustenance Completion with an Emphasis on the Hadith, “No one will die until his Sustenance is completed”آموزۀ استکمال رزق با تأکید بر تحلیل حدیث «لا تموتُ نفسٌ حتى تستکملَ رزقَها»244568033FAعلی راددانشیار گروه علوم قرآن و حدیث پردیس فارابی دانشگاه تهران0000-0001-9430-2795عاطفه محمدزادهدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20170706According to Islamic principles, sustenance is one of Divine decrees that every person has a specific share of it and will be fully provided with it before he dies. This rule is displayed in the hadith, ‚No one will die until his Sustenance is completed‛, which has provided the ground for the researchers’ theorization. However, none of the current approaches has given an inclusive analysis of the doctrine of sustenance and the above-mentioned hadith. Thus, with the method of analysis of text according to the principles and rules of fiqh al-ḥadīth (hadith appreciation), the present research undertakes to reappraise sustenance completion in three sections of semantic single words; hadith evidences, including origins and causes for issuance of the hadith; and finally, elucidation of the components of sustenance completion. To this end, with reliance on the verses and traditions, it discusses the concept of sustenance completion, its expanse and its relation to the God wariness and human attempt and with the formation of the hadith family, it touches upon the basic preconditions for a full reception of sustenance. Discussing about the expanse of sustenance, it reminds the usefulness of full acquisition of sustenance by stating its types and the possibility of its expansion and contraction and indicates in another section that God wariness and trust in God are two key factors for avoiding excessive demand, excessive striving, and deviation from the course of sustenance completion.<span lang="FA">بر اساس مبانی اسلامی، روزی، یکی از مقدراتی است که هر فرد سهم، مشخصی از آن دارد و تا قبل از فرارسیدن مرگ بهصورت کامل در اختیار او قرار میگیرد. این قاعده در روایت «لا تموتُ نفسٌ حتى تستکملَ رزقَها» خودنمایی کرده که زمینۀ نظریهپردازی پژوهشگران را فراهم نموده است. با</span><span lang="FA">این حال، هیچ یک از رویکردهای رایج، تحلیل جامعی از آموزۀ استکمال رزق</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">حدیث یادشده ارائه نکردهاند. بدینرو پژوهش حاضر با روش تحلیل متن مطابق با اصول و قواعد دانش فقهالحدیث در سه بخش: معناشناسی مفردات، مستندات روایی؛ شامل گونهها، مصادر و سبب صدور روایت و در نهایت، تبیین مؤلفههای استکمال رزق به بازشناسی و تقریر این آموزه میپردازد. بدین منظور با استناد به آیات و روایات،</span><span lang="FA">مفهوم استکمال رزق، گستره و نسبت آن با تقوا و تلاش انسان را مورد بحث قرار میدهد و با تشکیل خانوادۀ حدیث، شروط مبناییِ دریافت کامل روزی را</span><span lang="FA">مطرح میکند. در بحث از گسترۀ رزق، با بیان اقسام و امکان قبض و بسط آن، مقید بودن کسب کامل روزی را یادآور میشود و در مرحلۀ بعد نشان میدهد تقوا و توکل بر خدا، دو عامل کلیدی برای پرهیز از تکاثرطلبی، تلاش افراطی و انحراف در مسیر تکمیل روزی</span><span lang="FA"> است.</span>https://mishkat.islamic-rf.ir/article_68033_58dfcbc238e1daddfc1d2d09d5fae93a.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336220170922The Structure of Moderation in Religious Society As Emphasized in Religious Knowledgeساختار اعتدال در جامعه دینی با تأکید بر معارف قرآنی466368034FAعاطفه زرسازاناستادیار دانشگاه مذاهب اسلامیJournal Article20170407Deliberation on the revealed verses suggests that the status of moderation and the applicability of its ordinance to the human Divine nature and the creation order is pivotal in religious societies, because deviation from moderation is directly related to different deviations in epistemic beliefs and paves the ground for it. Adopting the descriptive-analytical method, the present paper has dealt with the status of moderation in religious society by bringing up the indexes, objective symbols, the modifications that Islam has brought into Paganism, and the outcomes of abandoning moderation. It is aimed at explaining thereby such indexes as right-centeredness, rationalism, and avoidance of violence and enumerating such instances as causing evil and corruption, disagreement and disunity, distortion of religion, disbelief and misguidance, and entanglement in the worldly and other-worldly torments that are caused by abandoning moderation. <span lang="FA">تأمل در آیات وحی نشان از آن دارد که تأکید قرآن بر جایگاه اعتدال و منطبق بودن حکم آن با فطرت الهی انسان و نظام خلقت در جوامع دینی جایگاه محوری دارد، چرا که خروج از اعتدال با انحرافهای گوناگون باورهای معرفتی ارتباطی مستقیم دارد و بسترساز آن است. در نوشتار حاضر که به شیوه توصیفی _ تحلیلی است با پیش کشیدن شاخصهها، نمودهای عینی و تعدیلهایی که اسلام به نظام جاهلی وارد کرده و پیامدهای خروج از اعتدال، به جایگاه اعتدال در جامعه دینی پرداخته شده است. هدف این است که این طریق شاخصههایی چون حقمحوری، عقلگرایی و خردورزی</span><span lang="FA">و پرهیز از خشونت تبیین شود و مواردی چون ایجاد شر و فساد، اختلاف و تفرقه، تحریف دین، کفر و گمراهی و گرفتاری به عذاب دنیا و آخرت که معلول خروج از اعتدال است را برشمارد.</span>https://mishkat.islamic-rf.ir/article_68034_d79f248f13c6ff9787e10f59e0a29d5b.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336220170922Ambiguous Hadith, the Concept, Status, and the Way to Face itحدیث متشابه، مفهوم، جایگاه و چگونگی مواجهه با آن648668044FAعلیاکبر کلانتریدانشیار دانشگاه شیرازسعید حسن شاهیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه شیرازJournal Article20170523Contrary to the ambiguous verses, the ambiguous hadiths, that have similar texts, have not been researched on. What is meant is any type of hadiths about which, despite their apparent content and referent, the intention of the Infallible (A.S.) is not evident. These hadiths, in case enjoying valid sanad and their referent not being in open contradiction with intellect, are presented to the unequivocal hadith or verse, namely the hadith and verse whose referent and intention of them are evident, and explained accordingly. If, however, we do not find an unequivocal verse or hadith about them, we need to leave them undecided and do not comment on them.<span lang="FA">بر خلاف آیات متشابه</span><span lang="FA">، </span><span lang="FA"> در مورد احادیثی که از متنی متشابه برخوردارند، پژوهشی صورت نگرفته است. منظور، احادیثی است که، اگر چه مفاد و مدلول ظاهریاش آشکار است، ولی مراد و مقصود معصوم</span><span lang="FA"> از آن روشن نباشد. </span><span lang="FA">اینگونه احادیث، چنانچه از سندی معتبر برخوردار باشند و مدلول </span><span lang="FA">آن</span><span lang="FA">ها</span><span lang="FA">در تنافی آشکار با عقل نباشد، بر حدیث یا آیۀ محکم یعنی آیه و حدیثی که مدلول و مراد از </span><span lang="FA">آن</span><span lang="FA">ها</span><span lang="FA">روشن باشد</span><span lang="FA">، </span><span lang="FA">عرضه و با تکیه بر </span><span lang="FA">آن</span><span lang="FA">ها</span><span lang="FA">تبیین </span><span lang="FA">می</span><span lang="FA">گردند و اگر دربارۀ آنها</span><span lang="FA">، </span><span lang="FA"> به آیه یا حدیثی محکم دست نیافتیم، لازم است آن</span><span lang="FA">ها</span><span lang="FA">را مسکوت بگذاریم و در موردشان اظهارنظر نکنیم.</span>https://mishkat.islamic-rf.ir/article_68044_1e08da4fed5ca0cace542e997f4717b8.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336220170823The Qur’an’s Seven Heavens and the Culture of the Time of Revelationهفت آسمان قرآن و فرهنگ زمانه نزول8710868052FAمحمد جواد نجفیاستادیار دانشگاه قمزهرا محمودیکارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه قمJournal Article20170624The reflection of the culture of the time in the Qur’an is an issue that dates back to the time of the Revelation of the Qur’an. However, at present a new perspective has formed around it and many controversies have emerged about it. This research is intended to clarify the relation between the Qur’an’s seven heavens and the culture of the time of Revelation by examining the perspective course of the interpreters under the verses concerning sab‘ samāwāt (seven heavens). Having examined the interpretations, it was clarified that only since fourteenth century the interpreters have dealt with the relation of seven heavens with the culture of the culture contemporaneous with the Revelation and before that they had been attempting to answer in other ways the reason for the number seven of the heavens in the Qur’an. It seems, however, that the Holy Qur’an had been in agreement with its contemporary only in using the language without acceptance of the content connotation of the vocabulary. As a result, just in order to use the same language as that of the people, it used the term ‚seven heavens‛.<span lang="FA">بازتاب فرهنگ زمانه در قرآن کریم، موضوعی است که پیشینهای از زمان نزول قرآن دارد. اما در دور</span><span lang="FA">ۀ</span><span lang="FA"> اخیر نگاهی نو بر آن شکل گرفته و موافقتها و مخالفتهای بسیاری پیرامون آن پدید آمده است. این پژوهش بر آن است با بررسی سیر دیدگاه مفسران ذیل آیات مربوط به «سبع سماوات»، ارتباط هفتآسمان قرآن را با فرهنگ زمانه نزول روشن کند. با بررسی تفسیرها روشن گردید تنها از قرن چهاردهم مفسران به ارتباط هفتآسمان با فرهنگ معاصران نزول پرداخته و قبل از آن می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">کوشیدهاند به شیوه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">هایی دیگر به چرایی هفت عدد بودن آسمانها در قرآن پاسخ دهند. اما به نظر میرسد قرآن کریم تنها در استفاده از زبان، بدون پذیرش بار محتوایی واژگان، با معاصران خود همراهی کرده است. در نتیجه تنها به جهت همزبانی با قوم، از اصطلاح «سبع سماوات» استفاده کرده است. </span>https://mishkat.islamic-rf.ir/article_68052_18eb6c6f80593d0d1714d313ad016149.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803336220170922Studying the Syntactic Role of “Present” in the Ancient and Modern Translations of the Qur’anبررسی نقش نحوی «حال» در ترجمههای فارسی کهن و معاصر قرآن10913268088FAمحمداسماعیل عبداللهیاستاد سطوح عالی حوزه علمیه قم؛ دکتری تصوف و عرفان اسلامی؛ دانشگاه ادیان و مذاهب قممحمد کرمینیادانشجوی کارشناسی علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قمJournal Article20170429Research on the translation of the Qur’an has a short history. Some researchers have dealt with this important task by careful study of the subtleties of various syntactic structures of the Qur’an and its comparison with Persian language patterns. The present research is intended to study and critique the Persian equivalents that the ancient and Modern Persian translators have selected for applying the syntactic role in the Qur’an; the diacritical marks that according to the sources’ statistics over 700 instances of their application have been seen in the Qur’an. Given the intricacy and relative subtlety of this pivotal role in some verses of the Qur’an, the study of ‚present‛ and the critique of the translators’ attempts in finding equivalent for instances of the application of this syntactic role in the Qur’an has led to interesting results. In this article, the important and controversial instances of the application of this role in the Qur’an have been mentioned according to the extant sources. Then, the selected equivalents of the selected translators for these instances have been extracted and examined and further on the Persian equivalent in question has been evaluated and critiqued with respect to the patterns of the translation of ‚present‛. In conclusion, besides elucidation of the differences between the grammarians and translators in determining the syntactic structure of ‚present‛ in the Qur’anic phrases, the degree of each translator’s awareness and loyalty to the Arabic syntax and the Persian grammar has as far as possible been clarified.پژوهش در حوزه ترجمۀ <strong>قرآن کریم</strong>، پیشینهای کوتاه دارد. برخی پژوهشگران با دقت نظر در ظرایف ساختارهای گوناگون نحوی <strong>قرآن</strong> و مقایسۀ آنها با الگوهای زبان فارسی به این مهم پرداختهاند. هدف از پژوهش حاضر بررسی و نقد معادلهای فارسیای است که مترجمان فارسی کهن و معاصر برای موارد کاربرد نقش نحوی در <strong>قرآن</strong> برگزیدهاند؛ اعرابی که بر اساس شمارش منابع، حدود 700 مورد از کاربرد آن در قرآن کریم دیده میشود. با توجه به پیچیدگی و ظرافت نسبی این نقش نحوی در برخی آیههای قرآن، بررسی «حال» و نقد تلاشهای مترجمان در معادلگذاری برای موارد کاربرد این نقش نحوی در قرآن به نتایج جالب توجهی انجامیده است. در این مقاله موارد مهم و اختلافیِ کاربرد این نقش در قرآن بر اساس منابع موجود ذکر شده است. سپس معادلهای انتخابی مترجمان منتخب برای این موارد استخراج و بررسی شده و در ادامه معادل فارسی مورد نظر با توجه به الگوهای ترجمه «حال» در فارسی ارزیابی و نقد شده است. در پایان، علاوه بر تبیین اختلافهای نحویان و مترجمان بر سر تعیین ساختار نحوی «حال» در عبارتهای قرآن، میزان آگاهی و پایبندی هر مترجم به دانش نحو عربی و دستور زبان فارسی تا حد امکان آشکار گردیده است.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_68088_91968ad4295754fc5fbd6faf37bc19dc.pdf