بنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803337220180922-شیر زن کربلا در قصر الخضراء41377180FAمحمدهادی عبدخداییاستادیار دانشکدۀ الهیات دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20180916 ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد نداردhttps://mishkat.islamic-rf.ir/article_77180_1e44145b45957bb7f49e1e02ff69922e.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803337220180922Critical Analysis of Elias's (A.S.) Genealogy Traditionsتحلیل انتقادی احادیث تبارشناسی الیاس143277182FAعلی راددانشیار گروه علوم قرآن و حدیث پردیس فارابی دانشگاه تهران0000-0001-9430-2795Journal Article20180811In the genealogy of the prophets, the descent, the name, and the life of the prophets are reviewed. The results of genealogy have a direct influence on prophetic mission awareness, and are effective in denying and proving some of the ideas and doctrines, and sometimes helping to correct attitudes about their mission. In this paper, the genealogy of Elias (A.S.) has been studied and evaluated based on Islamic sources in three subjects: descent, name and life. Islamic sources show two descents about Elias (A.S.) that none of them is perfect and each has its own shortcomings. In the descent of Elias (A.S.), the presence of Joshua and his connection through the Ephraim b.Yusuf is an important point that has been neglected. The name of Elias is Hebrew, and its Arabic derivation is confronted with linguistic and historical conflicts. According to the Qur’an verses' contexts, Eliasin in the Qur’an is Elias (A.S.). The documents that claim Elias is still alive show controversy in documentation and content, and there is consensus among Muslim scholars that he passed away. Hence, the occult mission of Elias is not acceptable to the Islamic tradition.در تبارشناسی پیامبران نَسب، اسم و زیست پیامبران بازکاوی میشود. نتایج تبارشناسی در رسالت شناسی پیامبران تأثیر مستقیم دارد و در نفی و اثبات برخی از انگاره ها و آموزهها از آنان اثرگذار است و گاهی نیز به تصحیح نگره ها در رسالت شناسی آنان یاری می رساند. در این پژوهه، تبارشناسی الیاس در سه محور نسب، اسم و حیات وی بر پایه دادههای منابع اسلامی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. منابع اسلامی دو نسب برای الیاس بیان کردهاند که هیچ کدام کامل نیستند و هر کدام کاستی خود را دارند. در نسب الیاس حضور یوشع بن نون و اتصال وی از طریق افرائیم بن یوسف نکته مهمی است که در انساب وی مغفول مانده است. اسم الیاس عبری است و نگره اشتقاق عربی آن با مناقشات زبان شناسی و تاریخی روبه روست. با استناد به سیاق آیات، الیاسین در <strong>قرآن</strong> همان الیاس7 است. مستندات زنده بودن الیاس7 با مناقشات سندی و محتوایی همراه است و محققان مسلمان بر موت ایشان اتفاق نظر دارند. از این رو، رسالت غیبی- پساصعود الیاس مقبول سنّت اسلامی نیست.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_77182_502ff250e551bae3aa466da206d0113f.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803337220180922Analysis of Literary Element of Noah (A.S.) Story from
the Qur'an Perspectiveتحلیل عناصر داستانی سرگذشت حضرت نوح از منظر قرآن335777183FAعاطفه زرسازاناستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامیطاهره پیرانیکارشناسی ارشد علوم قرآنJournal Article20180816Study and analysis of the of literary element’s quality of Noah<br />(A.S.) story which is detailed in the seven chapters of Qur'an, and<br />also a whole chapter is entirely devoted to this subject, could<br />reveal some parts of artistic and rhetoric miraculous effects of the<br />Qur’an. Therefore, in this research, descriptive-analytical method<br />is used to study the literary element of Noah (A.S.) story and<br />illustrates its elegant literary structure. The results show that the<br />basis of the story is composed of conflicts and different solutions,<br />in such a way that each incident is a basis for other incidents,<br />therefore events follow a logical process. The main character is<br />static, and sub-characters are often dynamic. The dialogue element<br />among the characters is set to represent the spirit and manner of<br />the characters. Because the point of view is the Omniscient and<br />the Creator of the universe, the story has the moral and<br />educational themes that were introduced to the reader during the<br />events.بررسی و تحلیل کیفیت عناصر داستانی سرگذشت حضرت نوح که در هفت سوره قرآن به تفصیل آمده و یک سوره را به طور کامل به خود اختصاص داده است، میتواند بخشی از جلوه های اعجاز هنری و بلاغی قرآن را آشکار سازد، لذا این پژوهش با استفاده از روش توصیفی_ تحلیلی به بررسی عناصر داستانی سرگذشت نوح و نشان دادن ساختار زیبای ادبی آن می پردازد. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که شالوده داستان از کشمکش ها و گره ها و راه حل های متفاوتی تشکیل شده است به گونهای که هر حادثه زمینهای برای وقوع حوادث دیگر است، از این رو حوادث از روندی منطقی پیروی میکنند. شخصیت اصلی، ایستا بوده و شخصیتهای فرعی غالباً پویا بوده و در حال تغییر و تحول اند. عنصر گفت<strong></strong>وگو بین شخصیت<strong></strong>های داستان چنان تنظیم شده است که بیانگر روحیات و خلقیات شخصیت<strong></strong>های داستان باشد. از آنجا که زاویه دید دانای کل و خالق هستی است داستان از درون مایه های اخلاقی تربیتی پدید آمده است که در خلال حوادث پرفراز و نشیب به خواننده القاء می<strong></strong>شود.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_77183_9edf90a725666448b42168ce2d178c4c.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803337220180922The Greatness of ‘Ashūrā Incident and Its Survival Mysteryعظمت حادثۀ عاشورا و راز بقای آن586777188FAمحمد مهدی رکنی یزدیسردبیرJournal Article20180811Different opinions have been expressed about the purpose of<br />Imam Hussein (A.S.) uprising and martyrdom in ‘Ashūrā. The<br />author, referring to Imam's words, describes his goal as a great<br />forbidding the evil, which is the conversion of the Islamic<br />caliphate into a hereditary monarchy by Muā'wiyah. Then Yazīd<br />asked the Imam to allegiance to stabilize his government.<br />Obviously, the Imam did not swear allegiance to such a libertine<br />person, and the dispute led to jihad.<br />The inequality of the two corps and the tragedies that had<br />occurred for Prophet's grandson turned the event into a great and<br />sad tragedy that had affected ages. We know that one of the<br />attributes of God is "Shakūr", which means gratitude to the<br />devoted servants. In the sad event of ‘Ashūrā, in addition to the<br />reward of the hereafter, which is dedicated to the martyrs, the<br />grateful God has also commemorated the name of these patient<br />and sincere people in the world, as their name is said every day<br />and night in the meetings with moaning and wailing so people do<br />not forget ever them.دربارۀ هدف امام حسین از قیام و شهادتش در حادثۀ عاشورا نظرهای مختلف اظهار شده است.[1] نویسنده با استناد به سخنان خود حضرت، هدف امام را نهی از منکری بزرگ معرفی می کند، که تبدیل خلافت اسلامی به سلطنت موروثی توسط معاویه است. سپس یزید از امام برای تثبیت حکومتش بیعت خواست، بدیهی است که حجت خدا با چنان فرد نامسلمانِ فاسقی بیعت نمی کرد، و کار به جهاد انجامید.<br /> نابرابری دو سپاه و فجایعی که نسبت به ذُرّیۀ پیامبر اسلام روا داشته شد، آن رویداد را به مصیبتی بزرگ و غم انگیز تبدیل ساخت که تأثیری ژرف در روزگاران گذاشت. می دانیم که یکی از صفات حق تعالی «شَکور» است، که اقتضای آن، شکرگزاری از بندگان مخلص است. در مورد حادثۀ جان گداز عاشورا نیز خدای شکور افزون بر ثواب اُخروی که مخصوص شهیدان است، در دنیا هم یاد و نام عاشورائیان شکیبا و مخلص را جاودان ساخت، چنان که هر روز و شب در مجالس با مویه و ندبه گفته می شود و در خاطره ها می ماند.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_77188_2f767e3ffeac60adf0cf76d3e800de0b.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803337220180922Piety Functions in the Family from the Qur’an Perspectiveکارکردهای تقوا در خانواده از دیدگاه قرآن689177194FAصدیقه موسویدانشجوی دکتری دانشگاه کاشانعلی اکبر خدّامیان دانش پژوهسطح چهار حوزهمهدی باکوییاستادیار دانشکده تفسیر و علوم قرآنی قمJournal Article20180714Piety, as one of the human virtues that has many worldly and<br />heavenly blessings, is recommended in several Qur’an verses. <br />Among these cases, there are some verses relating to family<br />matters that order to piety. Although, in all cases of<br />encouragement to piety, its absolute meaning is sought, but<br />attention to the verses leads to the fact that in addition to this,<br />particular examples of piety is contemplated in any case according<br />to the subject.<br />In this paper, examples of piety in family, in cases such as<br />marriage and child rearing, child-feeding issues, incompatibility<br />and tension in the family, divorce and separation of spouses,<br />issues related to the period of ‘iddah (period of waiting after<br />divorce) and polygamy of men are analyzed according to the<br />Qur’an verses context and commentators' views, which indicate<br />the different kinds of virtuous practices in various conditions.تقوا به عنوان یکی از فضایل ارزشمند انسانی که آثار و برکات دنیوی و اخروی فراوانی دارد، در آیات متعددی از <strong>قرآن</strong> مورد توصیه قرار گرفته است. از جمله این موارد، سفارش تقوا در آیات مربوط به مباحث خانواده است. اگرچه در تمام مواردی که تشویق یا امر به تقوا صورت گرفته است، معنای مطلق آن مورد نظر میباشد، لیکن دقت در آیات به این نکته رهنمون میشود که علاوه بر این اطلاق، در هر موردی متناسب با موضوع، مصادیق خاصی از تقوا مدّ نظر است.<br /> در این نوشتار، مصادیق تقوا در خانواده در مواردی همچون روابط زناشویی و پرورش فرزند، مسائل مربوط به امر شیردهی کودک، ناسازگاری و ایجاد تنش در محیط خانواده، وقوع طلاق و جدایی همسران، مسائل مربوط به دوران عدّه طلاق و چندهمسری مردان، با توجه به سیاق آیات و دیدگاه مفسران، تعیین شده که نشانگر تفاوت رفتارهای پرهیزکارانه در شرایط و مقتضیات مختلف است.https://mishkat.islamic-rf.ir/article_77194_d1c26e50cf80d4fce85c6325d5e07590.pdfبنیاد پژوهشهای اسلامیمشکوة1683-803337220180922The Institutionalization of Moral Values in Childrenنهادینهسازی ارزشهای اخلاقی در کودکان9211277198FAمریم صفآرااستادیار دانشگاه الزهرازهره طریقی احسنطلبه سطح سه جامعةالزهرااصغر اخویمدرّس جامعةالزهراJournal Article20180814To institutionalize the ethical values in children, at first in<br />accommodation phase i.e. learning ethical issues, and then<br />objectivation i.e. the observation of ethical behavior in patterns,<br />and ultimately their continuity in lifetime is necessary. In this<br />paper, the ways of institutionalizing moral values are examined in<br />three areas: cognitive, emotional and behavioral. Awareness of<br />moral virtues and vices, preaching, inculcation, the integration of<br />science and practice from cognitive practices; affection, attention <br />to the child’s needs, storytelling, leniency and tolerance are some<br />emotional institutionalization methods; and the presentation of a<br />practical pattern, play, encouragement, punishment and creating<br />intellectual inducements are some institutionalization practices in<br />the field of behavior. Initially, the factors that influence the<br />institutionalization of values and its barriers are mentioned.<br />In this research, library materials have been used to collect<br />information and research method is descriptive-analytical method.برای نهادینهسازی ارزشهای اخلاقی در کودکان، ابتدا مرحله بیرونی سازی؛ یعنی آموزش مسائل اخلاقی به کودکان، سپس عینی سازی؛ یعنی مشاهده رفتار اخلاقی در الگوها، و در نهایت، استمرار آنها در طول عمر لازم است. در این مقاله شیوههای نهادینهسازی ارزشهای اخلاقی در سه حیطه شناختی، عاطفی و رفتاری مورد بررسی قرار گرفته، آگاهی بخشی به فضایل و رذایل اخلاقی، موعظه، و تلقین، تلفیق علم و عمل از شیوههای شناختی ؛ محبت، توجه به نیازهای کودک، قصهگویی، رفق و مدارا از شیوههای عاطفی نهادینهسازی؛ و ارائه الگوی عملی، بازی، تشویق، تنبیه و ایجاد اشتغالات فکری از شیوههای نهادینهسازی در حیطه رفتاری است. در ابتدا به عوامل موثر در نهادینهسازی ارزشها و موانع آن اشاره شده است.<br /> در این تحقیق، روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی میباشد. https://mishkat.islamic-rf.ir/article_77198_751ea285dcbdd830a0b9ac38b9d4623b.pdf