The accurate recognition of the foundations and intellectual sources of the commentary writers and expression of the merits and qualifications of the Qur’ān interpreters in the hazardous arena of the exegesis of the Qur’ān and Qur’ānic studies calls for analyzing the existing interpretations and delving into the discourses and principles set forth in them. To this end, I have reviewed in the present article the discourses of the Qur’ānic sciences brought up in Min Wahy al-Qur’ān and clarified that most of the common discourses of the Qur’ānic sciences and similar issues that have been influential in the orientation of the Qur’ān interpreter are brought up in this tafsīr and parts of it such as ta’wīl (esoteric interpretation), baṭn (inner core), and validity of the external meaning of the Qur’ān have been highly influential on the kind of outlook and exegetical approaches of Allāma Sayyid Husayn Fazl Allāh.
خامهگر، محمد، ساختار هندسی سورههای قرآن، تهران، نشر بینالملل، 1382ش.
خلف الله، محمد و محمد زغلول (تحقیق و تعلیق)، ثلاث رسائل فی اعجاز القرآن للرمانی و الخطابی و عبدالقاهر جرجانی، چاپ دوم: مصر، دارالمعارف، 1387ق.
زرکشی، بدرالدین محمد بن عبدالله، البرهان فی علوم القرآن، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، مصر، دار احیاء الکتب العربیة، عیسی البابی الحلبی وشرکاءه،1376ق، 1957م.
سیاوشی، کرم، «کنکاشی در مکی یا مدنی بودن سوره انسان»، صحیفه مبین، ش44، زمستان و بهار87-88، ص103-143.
سیوطی، جلال الدین، الدرّ المنثور فی التفسیر بالمأثور، بیروت، دار المعرفة للطباعة والنشر، بیتا.
شیواپور، حامد، «من وحی القرآن تفسیری اجتماعی و واقع گرایانه»، پژوهشهای قرآنی، سال چهاردهم، ش53، 1387ش، ص102-129.
الصغیر، جلال، لهذا کانت المواجة، بیروت، بیّنات الهدی،1421ق.
الصفار، محمد بن الحسن، بصائر الدرجات الکبری، تحقیق میرزا محسن کوچه باغی، تهران، مؤسسة الأعلمی،1362ش.