One of the ancient legacies of the Shi’ite interpretation is "Al-Tafsir", by a well-known commentator, Hasan b. Mahbūb. He lived in Kufa in the second and third centuries AH. He was a companion of Imam Kazim (A.S.), Imam Reza (A.S.) and Imam Jawad (A.S.).Some of narrators regard him as one of consensus companions (As'hab al-Ijma'). According to the narrators’ biographers’ reports, Ibn Mahbūb's commentary book was well-known until the fourth century, but it has been forgotten over time and then was vanished. The present study attempts to retrieve Ibn Mahbūb's "Al-Tafsir" based on Shi'ite narrative interpretations. The results, while confirming the authenticity of this book, indicate that Ibn Mahbūb's commentary work has a high degree of validity and comprehensiveness. This book contains extensive knowledge in the fields of the household of the Apostle of God (S.A.W.), Qur'anic jurisprudence, Qur'anic story and ontology.
قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمّی، دار الکتاب، قم، چاپ سوم، 1404ق.
قمی مشهدی، محمدبن محمدرضا، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، 1368ش.
کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، دار الحدیث، قم، 1429ق.
گرامی، سیدمحمد هادی، نخستین اندیشههای حدیثی شیعه: رویکردها، گفتمانها، انگارهها و جریانها،دانشگاه امام صادق؟ع؟، تهران، 1396ش.
مازندرانى، محمد هادى بن محمد صالح، شرح الکافی- الأصول و الروضه، المکتبة الإسلامیه، تهران، 1382ق.
مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق.
____________ ، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، تصحیح حسین موسوى کرمانى و علىپناه اشتهاردى، مؤسسۀ فرهنگى اسلامى کوشانبور، قم، چاپ دوم، 1070ق.
____________ ، مرآة العقول فی شرح اخبار آل الرسول، دار الکتب الاسلامیه، تهران، چاپ دوم، 1404ق.
نجاشی، احمد بن علی، رجال النجاشی، جامعۀ مدرّسین، قم، 1407ق.