This study examines how the devil dominates human vision and inclination and its educational consequences from the Qur'an perspective with a descriptive-analytical method. The findings show that the devil uses negligence, histrionics, entertainment and long-term worldly desires, arguing among believers and creating fallacies in the path of recognizing and developing the true identity of the educator to influence the human cognitive realm. The devil also uses methods such as influencing tendencies, embellishing false thoughts and ideas, materialism, unfair deeds, stimulating the desire for immortality, stimulating power-seeking, and forming fear, sadness, and depression. The devil uses a variety of processes for these interventions and it does not use a straight linear pattern. In each case, the devil uses a combination of direct and indirect methods, as well as cognitive and tendency elements.
جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح تاج اللغة و صحاح العربیه، دار العلم، بیروت، 1404ق.
حسینی شاه عبدالعظیمی، حسین بن احمد، تفسیر اثنا عشری، میقات، تهران، 1363ش.
خندان، علیاصغر، منطق کاربردی، سمت، تهران، 1396ش.
خوانساری، جمالالدین محمد، شرح غرر الحکم و درر الکلم، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ پنجم، 1366ش.
دستغیب، عبدالحسین، استعاذه، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعۀ مدرّسین حوزۀ علمیۀ قم، چاپ شانزدهم، 1392ش.
دهخدا، علیاکبر، لغتنامۀ دهخدا، دانشگاه تهران، چاپ دوم، 1377ش.
شریف رضى، محمد بن حسین، نهج البلاغه، تصحیح صبحی صالح، هجرت، قم، 1414ق.
شکر، عبدالعلی، «وسوسۀ شیطان و راههای مقابله با آن از منظر قرآن»، پژوهشنامۀ معارف قرآنی، شمارۀ 18، 1394ش، ص 63_ 90.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم(صدر المتألهین)، تفسیر القرآن الکریم، دار التعارف للمطبوعات، بیروت، چاپ دوم، 1419ق.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم(صدر المتألهین)، المبدأوالمعاد، انجمن حکمت و فلسفۀ ایران، تهران، 1354ش.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم(صدر المتألهین)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعه، ترجمۀ محمد خواجوی، دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1366ق.
صافی، محمود بن عبدالرحیم، الجدول فی اعراب القرآن، دار الرشید _ مؤسسة الایمان، دمشق _ بیروت، چاپ چهارم، 1418ق.
طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، دفتر انتشارات اسلامی جامعۀ مدرّسین حوزۀ علمیۀ قم، 1417ق.
طباطبایی، سید محمدحسین ، تفسیر المیزان، ترجمۀ سید محمدباقر موسوی همدانی، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ بیست و نهم، 1389ش.
طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، فرهنگ اسلامی، تهران، چاپ دوم، 1408ق.
طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، مؤسسۀ نشر اسلامی وابسته به جامعۀ مدرّسین حوزۀ علمیۀ قم، 1424ق.
عروسی حویزی، عبدعلی بن جمعه، نور الثقلین، اسماعیلیان، قم، چاپ چهارم، 1415ق.
فتحعلی، محمود، مجتبی مصباح و حسن یوسفیان، فلسفۀ تعلیم و تربیت اسلامی؛ زیر نظر آیتالله مصباح یزدی، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی؟رح؟، قم، چاپ دوم، 1391ش.
فراهیدی، خلیل بن احمد، العین، مؤسسة الاعلمی، بیروت، 1408ق.
فقیهی، سید احمد، روشهای تربیت اخلاقی در المیزان، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی؟رح؟، قم، 1393ش.
فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، دار الهجرة، قم، چاپ دوم، 1414ق.
قمی مشهدی، محمدبن محمدرضا، کنز الدقائق و بحر الغرائب، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، 1368ش.
قنبری، بخشعلی، «تقریری نو از شیطان در مثنوی»، نامۀ الهیات، سال دوم، شمارۀ 3، 1387ش، ص 22_ 41.
قنبری، حیدر، داستانهای شگفتانگیزی از ابلیس و شیطان، یقظه، قم، چاپ بیستم، 1396ش.
کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، دار الحدیث، قم، 1419ق.
گرونلند، نرمان ادوارد، هدفهای رفتاری برای تدریس و ارزشیابی، ترجمۀ امان الله صفوی، رشد، تهران، 1392ق.
مرتضی زبیدی، محمد بن محمد، تاج العروس، دار الفکر، بیروت، 1414ق.
مصباح یزدی، محمدتقی، به سوی او، تحقیق و ویرایش محمدمهدی نادری قمی، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی؟ق؟، قم، چاپ چهارم، 1390ش.
مصباح یزدی، محمدتقی، اخلاق در قرآن، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی؟ق؟، قم، چاپ پنجم، 1391ش.
مصطفوی، حسن، تفسیرروشن، مرکز نشر کتاب، تهران، 1380ش.
مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، 1416ق.
معین، محمد، فرهنگ فارسی، امیر کبیر، تهران، چاپ هشتم، 1371ش.
مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1382ش.
مؤدب، سیدرضا و حسین سالمی، «چگونگی نفوذ شیطان در قوای ادراکی آدمی و اقسام کنشهای آن از منظر قرآن با تأکید بر دیدگاه امام خمینی؟ق؟»، انسانپژوهی دینی، شمارۀ 43، 1399ش، ص 205_ 221.
موسوی خمینی، سید روحالله، آدابالصلاة، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی؟ق؟، تهران، چاپ هفتم، 1378ش.
میرجلیلی، علیمحمدو محمد عظیمی دهعلی، «معناشناسی اقسام خطوات الشیطان در قرآن کریم»، مشکوة، شمارۀ 133، 1395ش، ص73_ 90.
میرزا خسروانی، علی رضا، تفسیرخسروی، چاپ دکتر سیدمهدی بدیعی، تهران، 1390ش.
نجارزادگان، فتح الله، رهیافتی بر اخلاق و تربیت اسلامی، معارف، قم، 1388ش.
همدانی، مصطفی، «فراگرد ارتباط شیطان و انسان از منظر قرآن کریم»، تحقیقات علوم قرآن و حدیث، شمارۀ 34، 1396ش، ص 167_ 201.
shahryari, R., & Skarimzadeh, S. (2021). How the Devil Dominates Human Vision and Inclination and its Educational Consequences from the Qur'an Perspective. MISHKAT, 40(1), 54-81.
MLA
roohollah shahryari; sa Skarimzadeh. "How the Devil Dominates Human Vision and Inclination and its Educational Consequences from the Qur'an Perspective". MISHKAT, 40, 1, 2021, 54-81.
HARVARD
shahryari, R., Skarimzadeh, S. (2021). 'How the Devil Dominates Human Vision and Inclination and its Educational Consequences from the Qur'an Perspective', MISHKAT, 40(1), pp. 54-81.
VANCOUVER
shahryari, R., Skarimzadeh, S. How the Devil Dominates Human Vision and Inclination and its Educational Consequences from the Qur'an Perspective. MISHKAT, 2021; 40(1): 54-81.