Assistant Professor, Al-Mustafa International University
Abstract
One of the important issues in research ethics in Islamic civilization, is knowing ethics as medicine. The origin of this trend can be considered as the influence of interpretive tradition on the ethicists. Inspired by Qur'anic concepts such as sickness and heart health, ethicists have studied moral virtues and vices with the sickness and health concept. Evidence for this theory, which has been examined in this article, can be traced by examining the meanings and aspects of "heart" and "sickness" as well as determining instances of heart sickness in the interpretations of the twelve verses "There is a sickness in their hearts". The commentators have helped to create a medical idea or medical model in the analysis of moral and intellectual sickness by mentioning the reasons why the Qur'an uses the word "sickness" in these verses. This could eventually lead to the idea of the Qur'anic health theory.This could eventually lead to the idea of a Qur'anic theory of health.
دامغانى، حسین بن محمد، الوجوه و النظائر لالفاظ کتاب الله العزیز، تحقیق محمدحسن ابوالعزم زفیتی، جمهوریة مصر العربیة، وزارة الاوقاف، المجلس الاعلى للشئون الاسلامیة، لجنة احیاء التراث الاسلامی، قاهره، 1416ق/ 1996م.
رازی، محمد بن زکریا، طب روحانی (رسالهای در روانشناسی اخلاق)، ترجمۀ پرویز اذکانی، مؤسسۀ فرهنگی اهل قلم، 1382ش.
راغب اصفهانى، حسین بن محمد، مفردات ألفاظ القرآن، دار الشامیه، بیروت، 1412ق.
رضانژاد، غلامحسین، تمهید المبانى یا تفسیر کبیر بر سوره سبع المثانى، انتشارات الزهراء(ع)، تهران، 1383ش.
زحیلى، وهبه، التفسیر الوسیط، دار الفکر، دمشق، 1422ق.
زمخشری، محمود بن عمر، اساس البلاغه، دار صادر، بیروت، 1399ق/ 1979م.
زمخشرى، محمود بن عمر، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فى وجوه التأویل، دار الکتاب العربی، بیروت، چاپ سوم، 1407ق.
سبزوارى، محمد، ارشاد الاذهان الى تفسیر القرآن، دار التعارف للمطبوعات، بیروت، 1419ق.
سمرقندى، نصر بن محمد، تفسیر السمرقندى المسمّى بحر العلوم، دار الفکر، بیروت، 1416ق.
سید قریشی، ماریه و علی احمدپور، «سلامت معنوی نفس از دیدگاه زکریای رازی در کتاب طب روحانی»، مجلۀ پژوهشهای اخلاقی، سال هفتم، شمارۀ 2، زمستان 1395ش.
شاهعبدالعظیمى، حسین، تفسیر اثنى عشرى، نشر میقات، تهران، 1363ش.
شعارینژاد، علی اکبر، روانشناسی عمومی، انتشارات اطلاعات، تهران، 1390ش.
شیبانى، محمد بن حسن، نهج البیان عن کشف معانى القرآن، نشر الهادى، قم، 1413ق.
شیخ علوان، نعمةالله بن محمود، الفواتح الإلهیة و المفاتح الغیبیة: الموضحة للکلم القرآنیة و الحکم الفرقانیه، دار رکابی للنشر، قاهره، 1999م.
شیخزاده، محمد بن مصطفى، حاشیة محیى الدین شیخ زاده على تفسیر القاضى البیضاوى، دار الکتب العلمیه، منشورات محمد علی بیضون، بیروت، 1419ق.
صاحب بن عباد، اسماعیل بن عباد، المحیط فی اللغه، عالم الکتب، بیروت، 1414ق/ 1994م.
صادقى تهرانى، محمد، البلاغ فى تفسیر القرآن بالقرآن، مکتبة محمد الصادقی الطهرانی، قم، 1419ق.
صادقى تهرانى، محمد، الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن و السنّه، فرهنگ اسلامى، قم، چاپ دوم، 1406ق.
صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم، تفسیر القرآن الکریم (صدرا)، بیدار، قم، چاپ دوم، 1361ش.
صدیقحسنخان، محمدصدیق، فتح البیان فى مقاصد القرآن، دار الکتب العلمیه، منشورات محمد علی بیضون، بیروت، 1420ق.