The new understanding of religion is based on the religious phenomena comprehension. As Muslims’ religious text, the Qur’an is a product of living and historical reality that reveals an objective and concrete truth. The story of the Moses and Khidr companionship in Kahf Surah verses is an example of these facts. In this article, with a case study of Moses and Khidr companionship story, we have investigated the text hidden meaning comprehension in its obvious meaning by analyzing the phenomenological method. In other words, this article examines the hermeneutic understanding of "the text as the text itself", which should be the main point of comprehension, understanding and interpretation. This understanding investigates the text intention and Qur'anic intertextual meaning and as a result validates the alignment of text's meaning and concept at the implicit and explicit meaning levels. This can be done with phenomenological analysis in order to reconstruct the interpretation.
اکو، امبرتو،، گل سرخ یا هر نام دیگر، ترجمۀ مجتبی ویسی، اختران، تهران، 1386ش.
امامی سیگارودی، عبدالحسین و دیگران، «روششناسی تحقیق کیفی: پدیدارشناسی»، پرستاری و مامایی جامعنگر، سال 22، شمارۀ 68، پاییز و زمستان 1391ش، ص56-63.
ایازی، سید محمدعلی، «تفسیر و هرمنوتیک؛ پژوهشی مقایسهای میان تفسیر قرآن و دانش تفسیر کتاب مقدس»، صحیفه مبین، شماره 9 و 10، 1376ش، ص28-39.
بلخاری، حسن، «قرآن، تأویل و هرمنوتیک» بخش اول، کیهان هوایی، 8 بهمن 1376ش، ص 9_ 21.
بیات، عبدالرسول و دیگران، فرهنگ واژهها، موسسۀ اندیشه و فرهنگ دینی، قم، 1381ش.
پروری، پیمان، «گذر از فلسفه به روششناسی؛ خوانشی نو از روش پدیدارشناسی»، عیار پژوهش در علوم انسانی، سال 7، شمارۀ اول پیاپی 13، بهار و تابستان 1395ش، ص49-66.
جمادی، سیاوش، زمینه و زمانۀ پدیدارشناسی، جستاری در زندگی و اندیشههای هوسرل و هایدگر، ققنوس، تهران، 1385ش.
حسنپور، علیرضا، آگاهی از زمان در پدیدارشناسی هوسرل، علم، تهران، 1392ش.
حسینی شاهرودی، سید مرتضی و علی زنگویی، «مقایسه مهمترین دستاوردهای هرمنوتیک با سنت تفسیری»، تحقیقات علوم قرآن و حدیث، سال 9، شمارۀ اول پیاپی 17، بهار و تابستان 1391ش، ص79-108.
رشیدیان، عبدالکریم، هوسرل در متن آثارش، نی، تهران،1384ش.
ریبا، توماس، «پدیدهشناسی دین (1): خاستگاه، ماهیت و آیندۀ پدیدهشناسی دین»، ترجمۀ ابوالفضل مسلمی، نشریۀ کتاب ماه دین، شمارۀ 158، آذر 1389ش، ص10 -28.
سعیدی روشن، محمدباقر و دیگران، آسیبشناسی جریانهای تفسیری، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم، 1389ش.
سیوطی، جلال الدین عبد الرحمن، الاتقان فی علوم القرآن، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، شریف الرضی، قم،1363ش.
سیوطی، جلال الدین عبد الرحمن، المیزان فی التفسیر القرآن، ترجمۀ سید محمدباقر موسوی همدانی، انتشارات اسلامی جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه، قم،1374ش.
طباطبایی، سید محمدحسین، قرآن در اسلام، دار الکتب الاسلامیه، تهران،1353ش.
فتحی، بشارت، «پدیدارشناسی بهمنزلۀ روش پژوهش کیفی»، اطلاعشناسی، شمارۀ 7 و 8، بهار و تابستان 1384ش، ص157-168.
فرامرز قراملکی، احد، روششناسی مطالعات دینی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، 1385ش.
محمد بیومى، مهران، بررسى تاریخى قصص قرآن، ترجمۀ سیدمحمد راستگو، علمى و فرهنگى، تهران، 1383ش.
مشکانی، عبدالحسین و دیگران، «تحلیل قرآنی نظریۀ پدیدارشناسی شوتس»، معرفت فرهنگی و اجتماعی، سال اول، شماره 3، تابستان 1389ش، ص153-176.
معرفت، محمدهادی، ترجمة التمهید فى علوم القرآن، ترجمۀ ابو محمد وکیلى، سازمان تبلیغات اسلامى، بىجا، 1374ش.
معرفت، محمدهادی، تفسیر و مفسران، ترجمۀ خیاط و نصیری، موسسۀ فرهنگی التمهید، قم، 1379ش.
معرفت، محمدهادی، علوم قرآنى، موسسۀ فرهنگى التمهید، قم، 1381ش.
نجات غلامی، علی، آشنایی با پدیدارشناسی، موسسۀ فرهنگی _ هنری پگاه روزگار نو، تهران، 1398ش.
نووی جاوی، محمد بن عمر، مراح لبید لکشف معنی القرآن المجید، تحقیق محمد امین صفاوی، دار الکتب العلمیه، بیروت، 1417ق.
نیچه، فردریش و دیگران، هرمنوتیک مدرن: گزینۀ جستارها، ترجمۀ بابک احمدی و دیگران، مرکز، تهران،1377ش.
هاشمزاده، محمدعلی، «کتابشناسی تفاسیر قرن چهارده»، پژوهشهای قرآنی، سال دوم، شمارۀ 7 و 8، پاییز و زمستان 1375ش، ص324-397.
هوسرل، ادموند، ایدۀ پدیدهشناسی، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، علمی و فرهنگی، تهران،1397ش.
Bleeker, C. Jouco, The Phenomenological Method, Numen6 (Fasc. 2),1959, p96-777.
Eco, Umberto, "Interpretation and History" in Interpretation and overinterpration, Stefan Collini, Cambridge, England: Cambridge University Press,1992 (a), P 23-44.
Eco, Umberto, "Over- interpreting Text", Cited in Interpretation and Over- Interpretation, ED, Stefan Collini, Cambridge: Cambridge University Press,1992(b), P 45-66.
Gadamer, Georgia Warnke, Truth and Method, Continuum, New YORK, 1994.
Grondin, Jean, Introduction to Philosophical Hermeneutics, Yale University Press,1994.
Husserl, Edmund, The paris lectures, trans, Peter koestenbaum, With an Intro-Ductory Essay the Hague: Martinus Nijhoff Publishers,1964, PXxvii
Husserl, Edmund, Ideas pertaining to a pure phenomenology and to a phenomenological philosophy, trans, F. Keresten, The Hague: Nijhoff, 1982.
Kristensen, William Brede, Themeaning of Religion, TR. John B. Carman. The Hague: Martinus Nijhoff, 1960.
Sharpe, Eric. J, Comparative Religion, A History, Illioisc, Opc Court,1986.
Jalili,, S. H., & Rouhi, F. (2022). The Implicit Meaning of Moses and Khidr Story; Phenomenological and Hermeneutic Comprehension
Verses 65-82 of Al-Kahf Surah. MISHKAT, 41(1), 4-26.
MLA
Seyed Hedayat Jalili,; Farzaneh Rouhi. "The Implicit Meaning of Moses and Khidr Story; Phenomenological and Hermeneutic Comprehension
Verses 65-82 of Al-Kahf Surah". MISHKAT, 41, 1, 2022, 4-26.
HARVARD
Jalili,, S. H., Rouhi, F. (2022). 'The Implicit Meaning of Moses and Khidr Story; Phenomenological and Hermeneutic Comprehension
Verses 65-82 of Al-Kahf Surah', MISHKAT, 41(1), pp. 4-26.
VANCOUVER
Jalili,, S. H., Rouhi, F. The Implicit Meaning of Moses and Khidr Story; Phenomenological and Hermeneutic Comprehension
Verses 65-82 of Al-Kahf Surah. MISHKAT, 2022; 41(1): 4-26.