To institutionalize the ethical values in children, at first in accommodation phase i.e. learning ethical issues, and then objectivation i.e. the observation of ethical behavior in patterns, and ultimately their continuity in lifetime is necessary. In this paper, the ways of institutionalizing moral values are examined in three areas: cognitive, emotional and behavioral. Awareness of moral virtues and vices, preaching, inculcation, the integration of science and practice from cognitive practices; affection, attention to the child’s needs, storytelling, leniency and tolerance are some emotional institutionalization methods; and the presentation of a practical pattern, play, encouragement, punishment and creating intellectual inducements are some institutionalization practices in the field of behavior. Initially, the factors that influence the institutionalization of values and its barriers are mentioned. In this research, library materials have been used to collect information and research method is descriptive-analytical method.
تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد؛ غرر الحکم و درر الکلم (مجموعة من کلمات و حکم الإمام علی7)، تحقیق سیّد مهدی رجائی، دار الکتاب الإسلامی، قم، چاپ دوم، 1410 ق.
جعفر بن محمد؛ مصباح الشریعه (منسوب به امام ششم7)، اعلمی، بیروت، 1400ق.
جزایری، غیاث الدین؛ اعجاز خوراکیها، انتشارات امیر کبیر، تهران، چاپ سی و دوم، 1385.
یوسفی، ساجده؛ موانع درونی کودک در تربیت دینی، مجموعه مقالات همایش تربیت دینی، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی1، قم، پاییز 1388.
پایاننامهها
احسانی، زهرا؛ روش تربیت اخلاقی در قرآن و روایات، (پایان نامه سطح سه، رشته تفسیر و علوم قرآنی)، حوزه علمیّه خواهران، جامعه الزهراء3، قم، 1392.
اوجاقی، زهرا، الگو سازی راهی برای درونی کردن ارزشهای دینی در نوجوان، (پایان نامه سطح دو)، حوزه علمیّه خواهران، جامعة الزهراء3، قم، فروردین 1386.
شاهین، فروزان؛ تأثیر رسانه بر جامعه، (پایان نامه سطح دو، دوره عمومی)، حوزه علمیّه خواهران، جامعة الزهراء3، قم، تابستان 1385.
محمدی ارهانی، نرجس خاتون؛ تاثیر محیط اجتماعی بر تربیت از منظر آیات و روایات، (پایان نامه سطح سه، رشته تفسیر و علوم قرآن)، حوزه علمیّه خواهران، جامعة الزهراء3، قم، 1392.
مهرحسینی، آمنه سادات؛ روشهای تربیت از منظر امام صادق7، (پایان نامه سطح دو، دوره عمومی)، حوزه علمیّه خواهران، جامعة الزهراء3، قم، بیتا.
مقالات
آذر هرنگ، فریبا؛ «پرورش مذهبی کودکان»، (چکیده مقالات همایش پژوهشی کاربردی کیفیت بخشی آموزش و درونیکردن ارزشهای اسلامی)، اداره کل آموزش و پرورش، قم، شهریور 1379.
برجی نژاد، زینب؛ «نقش مادر در تربیت فرزند»، طهورا، فصلنامهای در عرصه مطالعات زنان و خانواده، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، ش 6، 1389.
بهشتی، محمد؛ «تربیت اخلاقی از منظر فیض کاشانی»، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دو فصلنامه علمی _ تخصصی تربیت اسلامی، سال اول، شماره اول، قم، پاییز و زمستان1384.
جهانگیر زاده، محمد رضا؛ «دیدگاههای شناختی تحولی در رشد اخلاقی»، مجله معرفت اخلاقی، سال دوم، ش 8، پاییز 1390.
حسینی، افضل الملوک؛ «جایگاه مدرسه در تربیت اخلاقی»، تربیت، سال هفتم، ش 3، آذر 1370.
خلجی، حسن؛ «شیوههای قرآنی نهادینه کردن ارزشهای دینی در کودکان و نوجوانان»، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پرتال جامع علوم انسانی، بی تا.
سجادی، مهدی؛ «رویکردها و روشهای تربیت اخلاقی و ارزشی (بازنگری و نوع شناسی)»، مجله پژوهشهای فلسفی- کلامی، ش 3، بهار1379.
عینی، طاهره؛ «علل مشکلات اخلاقی کودکان از دیدگاه قرآن و عترت»، مجله کوثر، ش27، بهار1387.
فاضل، سهراب؛ «جامعه پذیری و درونی سازی ارزشهای دفاع مقدس، نقدی بر نقش ارزشهای دفاع مقدس در کتابهای درسی»، فصلنامه سیاست کفایی، سال چهاردهم، ش55، تابستان 1385.
فرمهینی فراهانی، محسن، محمد حسن میرزا محمدی و علی امیر سالاری، «بررسی تربیت اخلاقی از منظر امام صادق7، مبانی، اصول، روشهای تربیتی»، مجله دانشور رفتار، تربیت و اجتماع، ش 39، 1388.