2
assistant professor, Allameh Tabatabai University
Abstract
This study aim is to investigate the origin of the human will weakness and its correction methods based on the Holy Qur’an. The research is practical in terms of purpose with qualitative approach and analytical-inferential method as well as targeted sampling. To collect information, a systematic review method and a survey tool have been used. Based on his will, man can create a prosperous or miserable future for himself; but he faces some limitations while he has the freedom to educate himself. Man's will weakness is one of the most important limitations that prevent or slow down reaching the destination; as it provides the ground for sin, indecent actions and Satan's will formation. The principle to correct the aforementioned weakness is piety and cultivation based on the piety of presence. Based on the results, the constructive methods taken from the Qur'an verses to correct these weaknesses are: taking the role model of the lover from the beloved, stimulating religious motivations and strengthening godliness, piety and refinement, self-monitoring and self-control. The principle obtained to correct the mentioned weakness is piety and cultivation based on the piety of presence. According to the results of the research, the constructive methods taken from the verses of the Qur'an to correct these weaknesses are: establishment and companionship of the beloved of/with the beloved, stimulation of motivation faith and strengthening godliness, piety and cultivation, self-monitoring and self-control.
قرآن کریم، ترجمۀ آیتالله مشکینی، مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، تهران، 1389ش.
نهجالبلاغه، ترجمۀ عبدالمحمد آیتی، بنیاد نهجالبلاغه و دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، 1378ش.
نهجالبلاغه، ترجمۀ محمد دشتی، مشهور، قم، 1379ش.
آریان، حمید و محمدعلی جهانپناه، «عوامل مؤثر بر ارادۀ انسان و تقویت آن در راستای انجام عمل صالح از نظر قرآن»، معرفت، شمارۀ 2، 1398ش.
ابن سینا، حسین بن عبدالله، الشفاء، ابراهیم مدکور و دیگران، بینا، قاهرة، 1952م.
اصفهانی، فهیمه، «تحلیل دیدگاه علامه طباطبایی درمورد مفهوم و علت ضعف اراده»، (پایاننامۀ کارشناسی ارشد)، تهران، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه شاهد، 1398ش.
افروز، غلامعلی، روشهای پرورش احساس مذهبی (نماز) در کودکان و نوجوانان، انجمن اولیا و مربیان، تهران، 1371ش.
اکبرپور، مرضیه، «بررسی و تحلیل معنا و علل ضعف اراده بر اساس مبانی حکمت متعالیه»، (پایاننامۀ کارشناسی ارشد)، تهران، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه شاهد، 1397ش.
امین، سید مهدی، سیستم ادراکی احساسی و فکری انسان از دیدگاه قرآن و حدیث (تفسیر موضوعی المیزان)، شهر تهران، تهران، 1387ش.
باقری، خسرو، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، مؤسسۀ فرهنگی مدرسه برهان، تهران، جلد دوم، چاپ دوم، 1386ش.
باقری، خسرو، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، مؤسسۀ فرهنگی مدرسه برهان، تهران، جلد دوم، چاپ چهلونهم، 1399ش.
حاجیبابائیان امیری، محسن، روشهای تربیت اخلاقی کاربردی در اسلام (با تأکید بر دورۀ نوجوانی و جوانی)، سروش، تهران، 1388ش.
حافظنیا، محمدرضا، مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، سمت، تهران، 1396ش.
حقجو، محمدحسین، زمینههای بالندگی و شکوفایی اراده در مکتب قرآن و عترت؟عهم؟، جواهریان، تهران، 1373ش.
داودی، محمد، سیرۀ تربیتی پیامبر ؟ص؟ و اهلبیت؟عهم؟: تربیت اخلاقی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، جلد سوم، چاپ پنجم، 1391ش.
دلشاد تهرانی، مصطفی، سیری در تربیت اسلامی، دریا، تهران، 1393ش.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات ألفاظ القرآن، مؤسسۀ اسماعیلیان، تهران، بیتا.
رمضانی، فاطمه و مسعود حیدری، «روشهای تربیت اجتماعی کودک بر اساس قرآن و نهجالبلاغه»، نشریۀ پژوهش در برنامهریزی درسی، دورۀ نهم، شمارۀ 33، 1391ش.