Different opinions have been expressed about the purpose of Imam Hussein (A.S.) uprising and martyrdom in ‘Ashūrā. The author, referring to Imam's words, describes his goal as a great forbidding the evil, which is the conversion of the Islamic caliphate into a hereditary monarchy by Muā'wiyah. Then Yazīd asked the Imam to allegiance to stabilize his government. Obviously, the Imam did not swear allegiance to such a libertine person, and the dispute led to jihad. The inequality of the two corps and the tragedies that had occurred for Prophet's grandson turned the event into a great and sad tragedy that had affected ages. We know that one of the attributes of God is "Shakūr", which means gratitude to the devoted servants. In the sad event of ‘Ashūrā, in addition to the reward of the hereafter, which is dedicated to the martyrs, the grateful God has also commemorated the name of these patient and sincere people in the world, as their name is said every day and night in the meetings with moaning and wailing so people do not forget ever them.
حرّانى، حسن بن على، تحف العقول، تصحیح على اکبر غفارى، کتابفروشى اسلامیه، شعبان 1384ق.
الخزاعی النیشابوری، حسین بن علی، روضُ الجِنان و رَوح الجَنان فی تفسیر القرآن، مشهور به تفسیر ابوالفتوح، تصحیح دکتر یاحقی، دکتر ناصح، بنیاد پژوهشهای اسلامی، 1371.
الراغب الاصفهانى، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق محمد سیدکیلانى، المکتبة المرتضویه، طهران، 1332.
قمى، شیخ عبّاس، مفاتیح الجنان، تصحیح و ترجمه فارسى بنیاد پژوهشهاى اسلامى، انتشارات بهنشر، 1391.
گروهی از نویسندگان، سیری در سلوک حسینی، دفتر نشر معارف، تهران، 1381.
مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1403ق.
منقرى، نصر بن مزاحم، پیکار صِفّین، تصحیح عبدالسلام محمّد هارون، ترجمه پرویز اتابکى، تهران، 1375.
نجمى، محمدصادق، سخنان حسین بن على7 از مدینه تا کربلا، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ پنجم، 1364.